Последните три години учениците ни се представят много добре на Националното външно оценяване след VII клас. Най-трудният период за тях е преходът от IV към V клас. Причината е, че до този момент те са свикнали да бъдат с малък брой учители, а в прогимназиален етап на обучение нещата се променят. Всеки преподавател има различен подход и изисквания, а като прибавим към това и новия материал, който е много по-голям и труден, за тях промяната е осезаема“, казва 27-годишният учител по математика и информатика в Основно училище „Георги Кирков“ в Казанлък Лъчезар Фотев.
Той работи в школото от 2021 г. и води часовете по математика в V, VI и VII клас. Средното си образование получава в Професионалната гимназия по транспорт и транспортен мениджмънт в Града на розите със специалност „Икономическа информатика“. Висшето си образование завършва в Университета за национално и световно стопанство в София със специалност „Бизнес информатика и комуникации“. След това записва и педагогическа правоспособност за учител по математика и информатика. Преди да започне работа в училище, се занимава с информатика в частна компания.
„Първоначално директорката на училището Сребра Касева се обърна към мен с молба за заместване. Преподавах една седмица и организацията на работата и времето с децата много ми харесаха. И така реших да остана. Смело мога да кажа, че съвсем случайно открих своето призвание и любимо работно място“, разказва моят събеседник. Училището, в което работи, е иновативно и затова той и колегите му ежедневно въвеждат нови методи на преподаване, като се стараят да представят учебния материал по завладяващ за децата начин.
В часовете по математика Фотев редовно организира образователни игри, в които участие взимат всички ученици. За него това е успешният модел за привличане на вниманието и възможност повече ученици да заобичат математиката.
„Дори и на някой ученик да не му се отдават точните науки, когато по време на игра познае верния отговор, започва много да ги харесва. Всеки обича да печели. Играта е прекрасен похват за повишаване на мотивацията и дори стремеж за затвърждаване или попълване на пропуски в старите знания“, обяснява той. Признава, че всяка учебна година преговорът преминава под формата на игра. По този начин често учениците успяват да покажат най-доброто от себе си. Редовно става свидетел как ученици, които в предишна година не са имали добри резултати, през новата година се мотивират и показват голям напредък – само защото са се запалили по играта.
„В математиката всичко е свързано. Ако пропуснеш един-два урока, след това трудно можеш да наваксаш. Важно е да не се губи нишката“, категоричен е младият учител. Затова се стреми да обръща индивидуално внимание на всеки свой ученик. Отлично знае къде са силните и слабите им страни, и по този начин не допуска никой да изостава. А когато работиш усилено всеки ден, резултатите не закъсняват.
Като млад учител, Фотев добре осъзнава силата на информационните технологии днес.
И макар в момента да не преподава информатика, а само математика, няма как тя да не присъства в часовете му. Най-често използва две образователни платформи. Първата е за онлайн тестове, чиито задачи сам изготвя в зависимост от изучавания учебен материал. Форматът отново е под формата на състезание. Другата платформа, която му помага в часовете, е за асоциации с подръчни материали. Така, на игра, възпитаниците му откриват геометричните фигури навсякъде около себе си. „Учениците харесват часовете ми, защото им е забавно и интересно. Чрез игра те неусетно научават математиката. Всеки час очакват някое ново предизвикателство или загадка, която да решат“, споделя той.
С голям ентусиазъм и отдаденост Фотев подготвя възпитаниците си и за явяване на националните олимпиади и състезанието „Математика без граници“. Води и занимания по интереси „Компютърен свят“. Там е мястото, където математиката и информатиката се преплитат в едно. Заедно с учениците му изработват различни дигитални елементи, в това число и коледни картички – изненада за екипа на училището.
„Учениците имат много пропуски в сферата на информационните технологии. Липсват им базови понятия. Когато основата не е поставена здраво в начален етап на обучение, много трудно се случват нещата в прогимназиалния“, разказва учителят. Категоричен е, че без базови знания трудно се надгражда и посочва, че в V клас учениците постъпват без елементарни познания за работа с различните офис пакети. Не знаят как да направят презентация на PowerPoint, затрудняват се с форматирането на текстов документ, не могат да променят разширението на документа и дори се чудят как да преименуват папката с документи. В същото време, смятат, че могат да програмират.
„До VII клас програмирането в учебната програма не е чрез код, а е графично – Scratch. Ако зависи от мен, това дори не мога да го нарека програмиране“, обяснява той. На мнение е, че няма как да се говори за програмиране, при положение че им липсват елементарни познания. Категоричен е, че е нужна промяна в учебната програма по предмета „Компютърно моделиране“ в III и IV клас.
Овладяването на материала по математика в прогимназиален етап също е заложено на изградената основа от началния етап на обучение. „Ако учениците не са усвоили до автоматизъм таблицата за умножение и деление и не пресмятат бързо наум, няма как да се справят с новия материал“, категоричен е той. Учебната програма е направена така, че няма време за запълване на пропуски.
В ОУ „Георги Кирков“ педагогическият колектив се състои от много млади учители. Всички те са отворени към предизвикателствата на новото време и технологиите не са им чужди. „Определено с млад екип се работи много по-лесно и раздвижено. Колегите ми предлагат постоянно различни идеи и иновативни методи. Но в никакъв случай не пренебрегвам и опита на учителите с по-голям професионален стаж от нас. Благодарни сме им много и от тях учим също много полезни неща. Опитът си е опит и никога не трябва да се подценява“, отбелязва моят събеседник.
Безкрайно много уважава педагогическата професия, защото самият той е от такова семейство. Майка му преподава икономика в продължение на 20 години, а понастоящем е учител в детска градина. Баба му пък е била учител по химия. „Като започнах работа в училището, повечето хора около мен не се изненадаха. Приятелите ми също го приеха много добре. Често чувам и „Дано да има повече млади хора като теб в сферата на образованието“, разказва той.
В началото, като започва работа, Лъчезар Фотев с голяма изненада разбира колко много административни задължения има един учител. „И ако административната тежест за учителя е голяма, то за класния ръководител тя е два пъти по-голяма. Натовареността е изключително сериозна, а срокът, за който трябва да бъде изпълнена – кратък“, отбелязва той. С усмивка разказва, че като ученик въобще не си е представял колко много неща правят учителите.
През настоящата учебна година Фотев не е класен ръководител, защото миналата изпраща своя клас. За него това е различна длъжност от тази на учителя. „Когато си класен, трябва да имаш готово решение за всеки проблем“, смее се той. В лицето на родителите на учениците си среща голямо разбиране и подкрепа. Своя клас определя като „един на милион“ – прекрасни деца с прекрасни родители. „Никога не съм имал проблеми с тях. Осъзнавам, че това е рядкост, и затова го оценявам“, допълва той.
Признава, че винаги ще запомни жеста, който правят за него в края на миналата учебна години. Всички ученици заедно решават да заснемат видео за спомен. То е под формата на обзор за изминалите години, в които им е бил класен ръководител. При подготовката на видеото всеки ученик има своя роля – репортер, режисьор, сценарист. С коментар от мястото на събитието се включват не само децата, но и техните родители. А на предварително подготвени въпроси пред обектива на камерата отговарят колегите му от училището, в това число и директорката и зам.-директорите.
„Това беше най-емоционалният момент в живота си. Никога няма да го забравя. В такива моменти човек разбира, че това, което прави, си заслужава усилията“, завършва младият учител.
Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":
Address: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5
Phone: 0700 18466
Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg