THE MEMORY OF THE DESCENDANTS / ПАМЕТТА НА ПОКОЛЕНИЯТА
Петър Дънов(Беинсà Дунò) е и бележит педагогически мислител-хуманист (По повод на150-годишнината от рождението и70 години от кончината му) / Petar Danov (Beinsa Douno) is an Eminent Educational Thinker and Humanist as Well (On the Occasion of the 150th Anniversary of his Birth and the 70th Anniversary of his Death) /
Любен Димитров, Lyuben Dimitrov – стр. 1289
NON-FORMAL LEARNING AND EDUCATION / НЕФОРМАЛНО УЧЕНЕ И ОБРАЗОВАНИЕ
„София– учещ се град“ – мобилен семинар в подкрепа на неформалното учене и образование в общността/ “Sofia Learning City” Project: Supporting the Non-Formal Learning and Education in the Community”/
Силвия Николаева, Silvia Nikolaeva – стр. 1298
NINTH NATIONAL EDUCATIONAL FORUM / ДЕВЕТИ НАЦИOНАЛНИ ПЕДАГОГИЧЕСКИ ЧЕТЕНИЯ
MY DAILY LIFE AS A PEDAGOGUE /МОЕТО ПЕДАГОГИЧЕСКО ЕЖЕДНЕВИЕ
Да се научим да мислим: мисловните карти– ключ към креативност и нови идеи/ Let’s Learn to Think: Mind Maps – a Key to Creativity and New Ideas /
Олга Константинова, Olga Konstantinova – стр. 1312
Портфолиото– алтернатива за успех на студентите от Педагогически колеж– Плевен/ The Portfolio – Alternative for Success of Students at Pleven College of Education/
Петя Марчева, Petya Marcheva – стр. 1321
Приказката– средство за стимулиране на изучаването на английски език в начален етап/ Fairytales as a Way of Motivating for Learning English in Primary School /
Ренета Савчева, Вергиния Анастасова, Reneta Savcheva, Verginiya Anastasova – стр. 1328
Изследователско обучение на ученици от начален етап по гражданско образование/ Research Training in the Civic Education for Students from Primary School /
Анелия Нанкова-Нейкова, Aneliya Nankova-Neykova – стр. 1334
Форми за по-добра адаптация на бъдещите първокласници в училище/ Forms for Better Adaptation of 1St Grade Pupils in School /
Таня Николова, Албена Фиданска, Tania Nikolova, Albena Fidanska – стр. 1343
Груповата работа и формиране на умения за оценка и самооценка на учениците в ІІІ– ІV клас/ Group Work and Skills of Estimation and Self-Estimation of Primary Students in 3Rd and 4Th Grades /
Мария Гугалова, Maria Gugalova – стр. 1349
Забавното четене– четене с разбиране/ The Amusing Reading – Reading Comprehension /
Мирела Кузманова, Mirela Kuzmanova – стр. 1359
Да запалиш искрата/ To Spark the Flame /
Дафинка Самарджиева, Dafinka Samardzhieva – стр. 1364
На училище– с усмивка! / To go to School – with a Smile! /
Снежана Якимова, Snejana Yakimova – стр. 1370
Тиймбилдинг и неговото място в обучението в начален етап/ Teambuilding and its Place in Education at an Early Stage /
Емилия Пауникова, Даниел Андреев, Emilia Paunikova, Daniel Andreev – стр. 1376
Учителят– еталон за формиране на детската личност/ The Teacher – a Standard in the Formation of a Child’s Personality /
Катя Коруджийска, Янка Маринкова, Katya Korudjiiska, Yanka Marinkova – стр. 1379
Здравейте, пролетни празници/ Hello, Spring Holidays /
Радка Павлова, Radka Pavlova – стр. 1384
Адаптирани йога техники в час по математика за втори клас/ Adaptive Yoga Techniques Used In Mathematics Class For The Second Grade/
Таня Делякова, Tanya Delyakova – стр. 1388
Първите дни в училище– дни на адаптация и израстване на малките ученици… и на учителите/ The First Days in School- Adaptation and Growth of the Students and Teachers /
Таня Илиева, Tania Ilieva – стр. 1393
Ефективност на концентричното обучение по БДП в системата на бщообразователната подготовка/ Effectiveness of Concentric Training by Safety Traffic into the General Schooling System /
Таня Пеева, Анна Пашова, Tanya Peeva, Anna Pashova – стр. 1399
Православното вероучение– основа за формиране на нравствеността в началния етап на основната образователна степен/ Orthodox Creed – the Basis for Moral Formation dt the Primary School /
Наталия Хумбаджиева, Natalia Humbadzhieva – стр. 1404
Приключение с Пътуващо сандъче/ Adventure Travel Box /
Веселка Аршинкова, Veselka Arshinkova – стр. 1410
DOCTORAL RESEARCH / ДОКТОРАНТСКИ ИЗСЛЕДВАНИЯ
Портфолио на ученика– новото предизвикателство в процеса на оценяване/ Student Portfolio – the Latest Challenge in the Evaluation Process/
Силвия Тодорова, Silvia Todorova – стр. 1414
ANNUAL CONTENTS / ГОДИШНО СЪДЪРЖАНИЕ
READ IN THE LATEST ISSUES OF AZ BUKI JOURNALS /
В НОВИТЕ БРОЕВЕ НА СПИСАНИЯТА НА „АЗ БУКИ“ ЧЕТЕТЕ – стр. 1435
GUIDE FOR AUTHORS / УКАЗАНИЯ ЗА АВТОРИТЕ – стр. 1437
ПЕТЪР ДЪНОВ(БЕИНСÀ ДУНÒ) Е И БЕЛЕЖИТ ПЕДАГОГИЧЕСКИ МИСЛИТЕЛ-ХУМАНИСТ
(ПО ПОВОД НА150-ГОДИШНИНАТА ОТ РОЖДЕНИЕТО И70 ГОДИНИ ОТ КОНЧИНАТА МУ)
Corresponding Member Prof. Lyuben Dimitrov, DSc.
Софийски университет„Св. Климент Охридски“
Bulgarian Academy of Sciences (Bulgaria)
Abstract.. В публикацията, по повод на юбилейните годишнини от рождението и кончината на бележития български мислител-хуманист, в т.ч. и педагогически, Петър Дънов(Беинсà Дунò) се разглежда неговото формиране като богослов, с едногодишна медицинска квалификация, и като духовен Учител и педагог, под влияние най-вече на западната индустриално-рационалистическа цивилизация, особено по време на7-годишното си пребиваване в САЩ, в края на ХIХ век, учейки в Бостънския университет. Под влияние е на модерния спиритизъм и Теософското движение, на изучаваните основни за времето религии, митологии, философски системи, изкуства и науки на Запада и Изтока. Овладян е от космологични идеи в тяхното триединство– Любовта, Мъдростта и Истината, повлиян е от антропологическите и гносеологически философски идеи, с важно възпитателно значение. Основател е на духовното общество„Бяло братство“. Въвежда и утвърждава и Паневритмията като единство на движения и музика(песен) на открито. Неговата„Слънчева педагогика“ е хуманистична философия на„Науката за възпитанието“.
Keywords:cosmological ideas, love, wisdom, truth, White Brotherhood, Paneurhythmy, Theosophical movement, teacher, parent, education, science, universal brotherhood, Nature, Solar Education, Danovism
PETAR DANOV (BEINSA DOUNO) IS AN EMINENT EDUCATIONAL THINKER AND HUMANIST AS WELL
(ON THE OCCASION OF THE 150TH ANNIVERSARY OF HIS BIRTH AND THE 70TH ANNIVERSARY OF HIS DEATH)
Abstract.The publication on the occasion of the anniversaries of the birth and death of the eminent Bulgarian thinker and humanist, and educator as well – Petar Danov (Beinsa Douno), reviews his development as a theologian, with a one-year medical qualification, and as a Spiritual Master and Teacher,influenced mostly by the Western industrial-rationalist civilization, especially during his seven-year stay in the United States at the end of the nineteenth century when he studied at the Boston University. He was influenced by modern spiritismand the Theosophical movement, by the main taught at the time religions, mythologies, philosophical systems, arts and sciences of the West and the East. He was absorbed with cosmological ideasin their trinity – Love, Wisdom and Truth, he was influenced by the anthropological and gnoseological philosophical ideas of great educational importance. He is the founder of the spiritual society„White Brotherhood“. He introduced and established the Paneurhythmy as a unity of movements and music(song) outdoors. His „Solar Education“ is a humanistic philosophy of the „Science of Education“.
Corresponding Member Prof. Lyuben Dimitrov
Dr. of Pedagogical Sciences
President of the “Humanity” Foundation
Sofia University „St. Kliment Ohridski“
Bulgarian Academy of Sciences
„СОФИЯ– УЧЕЩ СЕ ГРАД“ – МОБИЛЕН СЕМИНАР В ПОДКРЕПА НА НЕФОРМАЛНОТО УЧЕНЕ
И ОБРАЗОВАНИЕ В ОБЩНОСТТА
Силвия Николаева
Софийски университет„Св. Климент Охридски“
Abstract.. Статията представя концепцията и реализацията на мобилен семинар„София– учещ се град“. Форумът обединява поредица от5 тематични семинара, проведени в периода април– ноември2014 г., чрез които се открояват различните лица на съвременния град като пространство, ресурс и общност за неформално учене и развитие на всеки. Чрез този научно-практически форум бяха апробирани различни мобилни дейности и ресурси, позволяващи обмяната на опит, информация и взаимна подкрепа да надхвърли тесните рамки на проекта и да постигне разностранна устойчивост и добавена стойност. Анализът на обратната връзка от включените81 партньорски организации и 489 участници показва, че инициативата е навременна, иновативна и изключително полезна за специалистите от всички обхванати бизнеси, просветни, културни и културно-просветни организации.
Keywords: non-formal learning and education, learning city, project, mobile seminar
“SOFIA LEARNING CITY” PROJECT: SUPPORTING THE NON-FORMAL LEARNING AND EDUCATION IN THE COMMUNITY
Abstract. This paper present the “Mobile seminar “Sofia learning city” project which was planned and implemented as an university project. Its key aim was to consolidate the efforts and experience of the social actors and experts in the area of non-formal learning and education in city context. The project team includes 12 members of the Centre for interdisciplinary research and innovation in non-formal education (CIRINO) – academic staff, B.A., M.A. and PhD students. The forum was designed and realized as a set of 5 thematic seminars covering key fields and organizations like museums, libraries, vocational/further education centres, leisure centres, media, NGOs, businesses etc. Thanks to the open format of the project (free of any charges or selection criteria) 81 organizations supported the project as associate partners and 489 participants attended the different activities in the project.
Prof. Dr. Silvia Nikolaeva
Faculty of Education
Sofia University
ДА СЕ НАУЧИМ ДА МИСЛИМ: МИСЛОВНИТЕ КАРТИ– КЛЮЧ КЪМ КРЕАТИВНОСТ И НОВИ ИДЕИ
Олга Константинова
Начално училище„Христо Ботев“ – Троян
Abstract.. Въображението и креативността са дадености, които съществуват от самото раждане. За формиране на креативно детско мислене е нужно да се дадат на детето всички необходими стимули за неговото развитие. Изключително важна цел е да покажем на малкия човек как да преработва своите спомени и знания, съзнателни и несъзнателни, и да ги трансформира в жизнен опит. Ежедневното му подпомагане да интегрира различните части на своята личност води до вътрешно осъзнаване, че е съвкупност от разнородни качества, характеристики и емоции. Времето, в което живеем, изисква да направим учебния процес малко по-различен, малко по-забавен, по-интересен и нестандартен. Това довежда до търсене и използване на нови предизвикателства – мисловните карти и всички техники и игри, които развиват креативността.
Keywords:imagination, creativity, interactivity
LET’S LEARN TO THINK: MIND MAPS – A KEY TO CREATIVITY AND NEW IDEAS
Abstract.The imagination and creativity are something granted and exist from the very birth. It is necessary to provide the child with all needed tools and motivations to develop and form its creative child thinking. It is an exceptionally important objective to show the little one how to remodel its conscious and unconscious memories and knowledge and to transform them into a lifetime experience. If it is constantly being supported to integrate the different parts of its personality it will realize by itself that it is an aggregation of many sorts of qualities, characteristics and emotions. The time we live in, requires from us to reshape the training process and make it a little bit more different, entertaining, exciting and away from the standards. That requires searching for and using the new challenges like mind maps and all such techniques and games that develop the creativity.
Mrs. Olga Konstantinova
Primary school “Hristo Botev“
5600 Troyan, Bulgaria
ПОРТФОЛИОТО– АЛТЕРНАТИВА ЗА УСПЕХ НА СТУДЕНТИТЕ ОТ ПЕДАГОГИЧЕСКИ КОЛЕЖ– ПЛЕВЕН
Петя Марчева
Великотърновски университет„Св. св. Кирил и Методий“,
Pleven College of Pedagogy
Abstract.. В статията се разглежда същността на портфолиото и възможността за използването му като средство за професионално развитие в конкурентоспособна среда, чрез което се усъвършенстват уменията на студентите професионални-бакалаври от Педагогическия колеж – Плевен.
Keywords: portfolio, students, Pleven College of Education, educational technology
THE PORTFOLIO – ALTERNATIVE FOR SUCCESS OF STUDENTS AT PLEVEN COLLEGE OF EDUCATION
Abstract. The paper examines the essence of the portfolio and the potential to use it as a means of professional development in a competitive environment, as well as a way to develop skills and competences in students from the professional-bachelor’s programs at Pleven College of Education.
Petya Marcheva, Assist. Prof.
St. Cyril and St. Methodius University of Veliko Turnovo,
Veliko Turnovo, Bulagria
Pleven College of Education
ПРИКАЗКАТА– СРЕДСТВО ЗА СТИМУЛИРАНЕ НА ИЗУЧАВАНЕТО НА АНГЛИЙСКИ ЕЗИК В НАЧАЛЕН ЕТАП
Ренета Савчева
Вергиния Анастасова
Основно училище„Васил Левски“ – Ловеч
Abstract.. Какво е приказката? Може да се каже, че е стимул за изучаване на английски език в начален етап на обучение. Тя е трайно притежание на детското съзнание. Приказката предизвиква потребност у детето за сценично представяне. Тя прави урока по английски език приятен. Чрез нея се организират различни дейности за обучение и творчество. Приказката е възможност за извънучилищна дейност. Тя е връзката с културното наследство на поколенията. В статията се представя използването на приказката в урока по английски език въвII клас, както и организираната извънкласна дейност в Евроклуб по проект УСПЕХ.
Keywords: tale, children, communication, stimulus, talent, dramatization
FAIRYTALES AS A WAY OF MOTIVATING FOR LEARNING ENGLISH IN PRIMARY SCHOOL
Abstract. What is the tale? The story is an incentive for learning English in primary school. It is a permanent possession of a child’s consciousness. The story provokes a need for stage performance. It makes the English lesson more pleasant. The children learn and create through various activities which it provokes. The tale provides an opportunity to work outside of school. It is the connection with the cultural heritage of generations. The article presents a way to use the story in an English lesson in second grade. It shares the experience of extracurricular activities with students from primary school.
Mrs. Reneta Savcheva
Mrs. Verginiya Anastasova
Primary school ”Vasil Levski”
Lovech, Bulgaria
ИЗСЛЕДОВАТЕЛСКО ОБУЧЕНИЕ НА УЧЕНИЦИ ОТ НАЧАЛЕН ЕТАП ПО ГРАЖДАНСКО
ОБРАЗОВАНИЕ
Анелия Нанкова-Нейкова
Основно училище„Христо Никифоров“ – Ловеч
Abstract.. Изследователското обучение, разгледано като специфична организация на когнитивната дейност на децата и като важна част от цялостния педагогически процес в училище и извън него, за развитието на една по-висока култура на умствения труд на учениците по гражданско образование.
Keywords: research training, civic education, project training
RESEARCH TRAINING IN THE CIVIC EDUCATION FOR STUDENTS FROM PRIMARY SCHOOL
Abstract. The research training is considered here as a specific organization of the cognitive activity of children and as an important part of the overall pedagogical process at and beyond the school, allowing the development of a higher intellectual work culture of students in the civic education.
Mrs. Aneliya Nankova-Neykova
Secondary school „Hristo Nikiforov“
Lovech, Bulgaria
ФОРМИ ЗА ПО-ДОБРА АДАПТАЦИЯ НА БЪДЕЩИТЕ ПЪРВОКЛАСНИЦИ В УЧИЛИЩЕ
Таня Николова, Албена Фиданска
СОУ„Св. св. Кирил и Методий“ – Пловдив
Abstract.. В настоящата статия се разглеждат организационни форми, чрез които децата от подготвителната група на детската градина да създадат непосредствена представа за училището, да се повиши интересът им към него и да се способства за по-ранната им и по-добра адаптация към училищен живот.
Keywords: forms, adaptation, 1st grade pupils, school
FORMS FOR BETTER ADAPTATION OF 1STGRADE PUPILS IN SCHOOL
Abstract.This article discusses the organizational forms through which children from the kindergarten preparatory group are able to create an immediate idea of school, also to increase their interest in it, as well as to contribute to their earlier and better adaptation to school life.
Mrs. Tania Nikolova, Mrs. Albena Fidanska
St. Cyril and St. Methodius Secondary School
ГРУПОВАТА РА БОТА И ФОРМИРАНЕ НА УМЕНИЯ ЗА ОЦЕНКА И САМООЦЕНКА НА УЧЕНИЦИТЕ В ІІІ– ІV КЛАС
Мария Гугалова
Основно училище„Христо Ботев“ – Велинград
Abstract.. Настоящият доклад показва как едновременно със запознаването и по-нататъшното прилагане на груповата работа в начален етап на основно образование(ІІІ– ІV клас) учениците могат да усвоят начини за оценка и самооценка на знанията и уменията си.
Keywords:group work, estimation, self-estimation, primary level
GROUP WORK AND SKILLS OF ESTIMATION AND SELF-ESTIMATION OF PRIMARY STUDENTS IN 3RD AND 4TH GRADES
Abstract.This report is to show how the primary students / 3rd and 4th grades/ are able to assimilate the ways of estimation and self-estimation of their knowledge and skills simultaneously with the introduction and further practice of work in groups.
Mrs. Maria Gugalova
Primary school „Hristo Botev“
ЗАБАВНОТО ЧЕТЕНЕ– ЧЕТЕНЕ С РАЗБИРАНЕ
Мирела Кузманова
Основно училище„Неофит Рилски“ – Велинград
Abstract.. В доклада се предлага коментар и споделени практики за четенето с разбиране. Представя се индивидуалното творческо търсене на учителя-иноватор и професионалист в контекста на ценностните аспекти на педагогическото ежедневие и в частност четене с разбиране. Аспекти, конструирани върху интегративността и интерактивността в съвременните технологии, и стратегии за стимулиране на четенето.
Keywords:reading comprehension, amusing reading, reading literacy
THE AMUSING READING – READING COMPREHENSION
Abstract.The report provides a commentary and shared experiences on reading comprehension. The individual creative search of the teacher-innovator and professional in the context of the value aspects of a teacher’s life, and in particular reading comprehension is also presented. Some aspects constructed on inclusivity and interactivity in modern technologies and strategies to stimulate reading are shown.
Mrs. Mirela Kuzmanova
Primary School “Neofit Rilski”
Velingrad, Bulgaria
Дафинка Самарджиева
Основно училище„ЛюбенKаравелов“ – Пещера
Abstract.. Настоящата споделена практика има за цел да покаже какви дейности могат да бъдат използвани за повишаване на мотивацията на учениците за учене. Описва се организирането и участието им в различни класни и извънкласни мероприятия: викторини, рецитали, спортни състезания, информационни кампании, изразяване на гражданска позиция, толерантност и отговорност. Споделеният опит може да бъде полезен за учители, работещи с деца, за които българският език не е майчин и е проблем овладяването на материала поради езикова бариера. Проблемът е актуален и е все по-болезнен през последните години и всяка споделена положителна практика може да бъде от полза за нас, учителите.
Keywords: maternal language, Bulgarian language, language barrier, classes and extracurricular activities
TO SPARK THE FLAME
Abstract.This shared practice aims to show the activities through which I succeeded in influencing my students and increase their motivation to learn. The article describes the organization and participation of the students in different classes and extracurricular activities: quizzes, recitals, sports events, information campaigns, expression of citizenship, tolerance and responsibility. The shared experience may be useful to teachers who are working with children to whom the Bulgarian language is not a maternal language and the assimilation learning process is problematic due to the language barrier. The problem is current and has recently become more painful, therefore any shared practice could be useful to us, the teachers.
Mrs. Dafinka Samardzhieva
Primary School “Lyuben Karavelov”
Peshtera, Bulgaria
Снежана Якимова
Начално училище„Хаджи Генчо“ – Тетевен
Abstract.. Настоящата статия споделя опита за работа по развитието на толерантността на учениците от началното училище.
Keywords:primary school, smile
TO GO TO SCHOOL – WITH A SMILE!
Abstract.The article shares the experience to work on the development of
tolerance to elementary school students.
Mrs. Snejana Yakimova
Primary school „Hadji Guentcho“
Teteven, Bulgaria
ТИЙМБИЛДИНГ И НЕГОВОТО МЯСТО В ОБУЧЕНИЕТО В НАЧАЛЕН ЕТАП
Емилия Пауникова
Даниел Андреев
СОУ„Св. Климент Охридски“ – Троян
Abstract.. Настоящият доклад има за цел да покаже добри тиймбилдинг практики, свързани с вековни български традиции.
Keywords:teambuilding, relationships, class
TEAMBUILDING AND ITS PLACE IN EDUCATION AT AN EARLY STAGE
Abstract.This report aims to demonstrate good team building practices related o ancient Bulgarian traditions.
Mrs. Emilia Paunikova
Mr. Daniel Andreev
Secondary school „St. Kliment Ohridski “
Troyan, Bulgaria
УЧИТЕЛЯТ– ЕТАЛОН ЗА ФОРМИРАНЕ НА ДЕТСКАТА ЛИЧНОСТ
Катя Коруджийска, Янка Маринкова
СОУ„Д-р Петър Берон“ – Пазарджик
Abstract.. Личността на учителя, неговите постижения и потенциал зависят от способността му да общува с децата, родителите, колегите. Учителят трябва не само да натрупва знания и умения, но и да прави тренинг за развиването им. Той не само трябва да притежава нравствени качества, но и умение да ги предаде на учениците. Учениците са много наблюдателни и като малки подражават и копират поведението на възрастните– родители, учители. Ценностният образователен подход постоянно съпътства нашето педагогическо ежедневие, а учителят е този, който насочва, възпитава и моделира детската личност. Най-добрите учители са лидери, които показват на учениците какво трябва да е поведението им в различни ситуации в живота. Признават, когато нямат отговор. Извиняват се, когато това е необходимо, и уважават учениците си.
Keywords: teacher’s personality, moral qualities
THE TEACHER – A STANDARD IN THE FORMATION OF A CHILD’S PERSONALITY
Abstract.A teacher’s personality, his achievements and potential depend on his ability to communicate with children, parents, colleagues. The teacher must not only accumulate knowledge and skills but also to train, to develop them. He must not only possess moral qualities, but the ability to deliver them to the students. The students are very attentive and when they are young they emulate and imitate the behavior of adults – parents, teachers. An approach based on values accompanies our educational routine, and the teacher is the one who directs, brings up and shapes a child’s personality. The best teachers are leaders who show students how they need to behave in various situations in life. Admit when they have no answer. Apologize when necessary and respect their students.
Mrs. Katya Korudjiiska
Mrs. Yanka Marinkova
Secondary school „Dr Petar Beron”
Pazardjik, Bulgaria
Радка Павлова
Основно училище„Отец Паисий“ – гр. Батак
Abstract.. Статията съдържа информация за урок по ЗИП БЕЛ вIV клас на тема: „Здравейте, пролетни празници“.
Keywords:spring, holidays, customs and traditions
HELLO, SPRING HOLIDAYS
Abstract.The article contains information about the Bulgarian Language and Literature lesson “Hello, Spring Holidays”.
Mrs. Radka Pavlova
Secondary school “Otets Paisiy”
АДАПТИРАНИ ЙОГА ТЕХНИКИ В ЧАС ПО МАТЕМАТИКА ЗА ВТОРИ КЛАС
Таня Делякова
СОУ„Св. св. Кирил и Методий“ – Пловдив
Abstract.. В настоящата статия са описани адаптирани йога техники за деца, които успешно могат да се прилагат в клас. Съпоставено е настроението за работа, вниманието и концентрацията на учениците отII клас в два поредни часа по математика със и без игри и техники от детска йога. Наблюдава се повишаване на настроението, вниманието и концентрацията, когато в урока са използвани адаптирани техники.
Keywords: adapted, yoga, techniques, children, school, concentration, attention span, game, mathematics
ADAPTIVE YOGA TECHNIQUES USED IN MATHEMATICS CLASS FOR THE SECOND GRADE
Abstract. The following article describes yoga techniques, adapted for children, successfully applied in class. The motivation for work, concentration and the attention span of the pupils of the second grade in a class of mathematics with or without games/ techniques from children’s adapted yoga were examined. When certain adapted yoga techniques are used, the motivation, attention span and concentration increased.
Mrs. Tanya Delyakova
Secondary school “St.Cyril and St.Methodius”
Plovdiv, Bulgaria
ПЪРВИТЕ ДНИ В УЧИЛИЩЕ– ДНИ НА АДАПТАЦИЯ И ИЗРАСТВАНЕ НА МАЛКИТЕ УЧЕНИЦИ… И НА УЧИТЕЛИТЕ
Таня Илиева
Начално училище„Христо Ботев“ – Плевен
Abstract.. Статията разглежда проблемите, свързани с адаптацията към режима в училище. Споделени са педагогически практики, свързани с мениджмънт на класната стая.
Keywords:management of the class, working rules, behavior
THE FIRST DAYS IN SCHOOL – ADAPTATION AND GROWTH OF THE STUDENTS AND TEACHERS
Abstract.The students are teacher’s partners in the educational process. The first days in class are particularly important for the management of the classroom, because during this time the students acquire good behavior and habits that they will need during the whole year. From their first day in school to their last one.
Mrs. Tania Ilieva
Primary School „Hristo Botev”
ЕФЕКТИВНОСТ НА КОНЦЕНТРИЧНОТО ОБУЧЕНИЕ ПО БДП В СИСТЕМАТА НА ОБЩООБРАЗОВАТЕЛНАТА ПОДГОТОВКА
Таня Пеева
Анна Пашова
СОУ„Д-р Петър Берон“ – Пазарджик
Abstract.. Настоящият доклад има за цел да разгледа предимствата на концентричното обучение по БДП в хода на линейния образователен процес. Емпиричната обосновка на теоретичните възгледи е постигната чрез пример за успешно организирана и реализирана училищна кампания по БДП, подробно анализирани са и нейните педагогически резултати.
Keywords:concentric training, Safety Traffic, campaign, educational outcomes
EFFECTIVENESS OF CONCENTRIC TRAINING BY SAFETY TRAFFIC INTO THE GENERAL SCHOOLING SYSTEM
Abstract. The present paper aims to consider the advantages of the concentric training by Safety Traffic in the process of linear training. In the example of successful school training campaign by Safety Traffic the practical sides of the theoretical justification are presented, as well as comprehensive analysis of the pedagogical outcomes of it.
Mrs. Tanya Peeva
Mrs. Anna Pashova
Secondary school „Dr Petar Beron“
ПРАВОСЛАВНОТО ВЕРОУЧЕНИЕ– ОСНОВА ЗА ФОРМИРАНЕ НА НРАВСТВЕНОСТТА В НАЧАЛНИЯ
ЕТАП НА ОСНОВНАТА ОБРАЗОВАТЕЛНА СТЕПЕН
Наталия Хумбаджиева
СОУ„Св. Климент Охридски“ – Ловеч
Abstract.. В статията се разглежда ролята на религията като средство за духовно израстване на малкия ученик. Представят се различни дейности, които спомагат за по-трайно усвояване на знанията.
Keywords:faith, temple, moral, Bible story, Christianity, good behavior
ORTHODOX CREED – THE BASIS FOR MORAL FORMATION AT THE PRIMARY SCHOOL
Abstract.The paper examines the role of religion as a means of spiritual growth of young pupils. It also presents the different activities, contributing to the lasting assimilation of knowledge.
Mrs. Natalia Humbadzhieva
“St. Kl. Ohridski” Secondary School
ПРИКЛЮЧЕНИЕ С ПЪТУВАЩО САНДЪЧЕ
Веселка Аршинкова
Основно училище„Неофит Рилски“ – Велинград
Abstract.. Предмет на настоящия доклад е детското четене. Описани са дейности за стимулиране на интерес и желание у подрастващите за общуване с книгата във века на технологиите.
Keywords: children’s reading, travelling chest, library
ADVENTURE TRAVEL BOX
Abstract. The object of this article is the children’s reading. Here are described activities which can stimulate interest and desire among young students to communicate with the book in the age of technology.
Mrs. Veselka Arshinkova
Primary School “Neofit Rilski”
Velingrad, Bulgaria
ПОРТФОЛИО НА УЧЕНИКА– НОВОТО ПРЕДИЗВИКАТЕЛСТВО В ПРОЦЕСА НА ОЦЕНЯВАНЕ
Dr. Silvia Todorova
Основно училище„П. Р. Славейков“ – с. Джулюница, Велико Търново
Abstract.. В статията са описани тенденциите в процеса на оценяване от сумативно към формиращо оценяване на постиженията на учениците. Разглежда се необходимостта от въвеждането на нови средства и методи за оценка, които да отговорят на новите европейски изисквания. Представени са предимствата и недостатъците на портфолиото.
Keywords:portfolio, education, assessment
STUDENT PORTFOLIO – THE LATEST CHALLENGE IN THE EVALUATION PROCESS
Abstract. The article describes the trends in the evaluation process from summative to formative assessment of student performance. We consider the need for the introduction of new tools and assessment methods to meet the new European requirements. The advantages and disadvantages of the portfolio are also presented.
Dr. Silvia Todorova
Primary School „P. R. Slaveykov“
Djulyunitza
Veliko Tarnovo Region