EDITORIAL
LITERATURE
За ранните преводи на разказитена Йордан Йовков и тяхната рецепция в полския културен контекст
Галя Симеонова-Конах
Adam Mickiewicz University - Poznan
https://doi.org/10.53656/bel2021-1-1-polski-y
Absract. Статията е посветена преди всичко на първите преводи на разказите на Йордан Йовков в Полша и някои проблеми, свързани с рецепцията на преводната литература в чужда културна среда…
SEE MORE
LINGUISTICS
South Slavic-Ukrainian Phonetic and Graphic Variability in Religious Monuments of the 14th–15th Centuries
Inna Tsaralunga
Khmelnytsky National University (Ukraine)
https://doi.org/10.53656/bel2021-1-2-slav.ukr
Abstract. As a result of the analysis of liturgical texts of the 14th–15th centuries created in the territory of Ukraine, expressive signs of interaction between the Old Bulgarian graphic and spelling system and the Ukrainian folk speech are recorded…
Времето като абстракция – аспекти и проблеми на темпоралността в лингвистичните изследвания
Dr. Encho Tilev
University of Plovdiv “Paisii Hilendarski”
https://doi.org/10.53656/bel2021-1-3-time.ling
Absract. Предмет на изследване в настоящата статия е времето като абстракция…
SEE MORE
METHODOLOGY
Интертекстуални мотивни гнезда при интерпретация на темата „Обществото и Властта“) от учебното съдържание по литература за XI клас (общозадължителна и профилирана подготовка, модул
„Диалогични прочити“)
Stefka Karaivanova
Департамент за информация и повишаване квалификацията на учителите
Trakia University -Stara Zagora
https://doi.org/10.53656/bel2021-1-4-liter-inter
Abstract.. Тази статия си поставя за цел да интерпретира интертекстуалните мотивни гнезда по темата за „Обществото и Властта“ – част от учебното съдържание по литература за XI клас, като обединява текстове от общозадължителна и профилирана подготовка, модул „Диалогични прочити“…
BULGARIAN LANGUAGE AND CULTURE ABROAD
Писането на есе като компетентност. Какво и как оценяваме
Александър Панов
Institute for Literature
Bulgarian Academy of Sciences
Sofia, Bulgaria
https://doi.org/10.53656/bel2021-1-5-esseev
Absract. В статията се анализират проблемите за измерване и оценяване на компетентностите при писането на един от основните жанрове ученически текст – есето…
TEACHER’S EXPERIENCE
Новите учебници по литература за ІХ клас от съдържателна и дидактико-методическа гледна точка
Валентин Стоянов
Средно училище „Св. Климент Охридски“ – Пещера
https://doi.org/10.53656/bel2021-1-6-school.lit
Absract. Чрез сравнителен и контент анализ статията обсъжда начините, по които е представена поемата „Дон Жуан“ на Байрон в новите учебници за ІХ клас…
SEE MORE
Bulgarian language and literature in primary school
Равнище на формираност на социолингвистичните и социокултурните компетентности на учениците в началния етап на основната образователна степен през погледа на родителите
Теодора Вълева
Sofia University
https://doi.org/10.53656/bel2021-1-7-socio.primary
Absract. Статията представя анкетно проуване сред родители на деца в началния етап на основната образователна степен, чиято цел е да даде информация за равнището на формираност на социолингвистичните и социокултурните компетентности на малките ученици…
REVIEWS AND INFORMATION
Интеркултурният диалог, овладяван чрез обучението по български език
Полина Заркова. Развиване на умения за участие в интеркултурен диалог чрез обучението по български език. София, СИЕЛА, 2019 г., 310 с.
Prof. Dr. Angel Petrov
Sofia University
https://doi.org/10.53656/bel2021-1-8-inter.bg
В мъчителното очакване на последната победа на живота
Предговор към книгата Константинов, К. Птица над пожарищата.
София: Коралов и Сие, 2020
Dr. Vladimir Ignatov
9. ФЕГ „Алфонс дьо Ламартин“
University of Sofia“
https://doi.org/10.53656/bel2021-1-9-kons.kons
SEE MORE
Обзор на лекторията „Българската литературна критика – позиции“
Dr. Alexandra Antonova, Assoc. Prof.
Institute for Literature
Bulgarian Academy of Sciences
Sofia, Bulgaria
https://doi.org/10.53656/bel2021-1-10-bg.critics