"Az-buki" National Publishing House
Ministry of Education and Science
Wikipedia
  • Login
  • Registration
Filosofiya-Philosophy
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Home
  • About the journal
  • Submit your manuscript
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US
  • Home
  • About the journal
  • Submit your manuscript
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US
Няма резултати
Вижте всички резултати
Filosofiya-Philosophy
Няма резултати
Вижте всички резултати
Home Новини Новини 2021 Брой 11, 2021

Наследници на Кольо Фичето

v.genkov@azbuki.bg от v.genkov@azbuki.bg
17-03-2021
in Брой 11, 2021
A A
Практиките на терен не могат да бъдат заместени
от теоретичните казуси в класната стая

Ако бдителни граждани забележат млади хора, които да подрязват дървета в квартална градинка или в Морската градина на Бургас, не е нужно да търсят органите на реда. Учениците го правят внимателно и със знания. С тях са техните преподаватели и със сигурност групата е от Професионалната гимназия по архитектура и геодезия (ПГСАГ) „Кольо Фичето“.
В тази професионална гимназия всички специалности образуват затворен цикъл. Така обича да представя учебното заведение, което ръководи, директорката инж. Даниела Симеонова. „Строителство и архитектура, които изграждат сградите, геодезията, която трасира и парцелира, водното строителство – захранване на водопроводните и канализационните мрежи, като цяло, и накрая паркостроителство и озеленяване, с което се дава екстериорът на целия парцел. Сега добавяме и новата ни специалност от тази учебна година – „Брокер – продажба на имоти“. Нашите специалности подготвят младите хора, когато се реализират в своите сфери, да могат да си партнират, и целият този цикъл да бъде затворен в посока сграден фонд, облагородяване на селищни системи и т.н.“, казва тя.
Провеждането на практики е много важно за всяка от описаните от директорката специалности. Затова и училището е изградило отлична система за взаимодействие не само при практиките, но и при изготвянето на учебни планове. Работи се тясно с различните камари: на строителите, на инженер-геодезистите и с Асоциацията на брокерите за недвижими имоти. Често техните лидери са и бивши възпитаници на професионалната гимназия или имат друга връзка с нея.
Провеждат се присъствено учебни практики. Залага се на работа с различните специализирани софтуери за различните специалности. Това са софтуерните продукти, с които се чертае и се създават чертежите за изпълнение.
Практикитеса концентрирани в работна средав самото училище, не изнесено в отделни фирми. Усвоява се и работа с различните инструменти. Например учениците от парковото строителство, ръководени от учител по практика, излизат и на терен подрязват дръвчета в двора на училището или пък в Морската градина на Бургас. Сега, при пандемичните условия, се работи на терен или в отделните работилници в зависимост от специалността.
По време на летният стаж същите ученици влизат в разсадници, в строителни обекти и фирми. Провеждането на практиките е в две посоки – в училището със специалисти от педагогическия персонал или на терен, в определени фирми, което се случва през лятото.
В бургаското училище се хвалят с отлична техника по геодезия. „Инструментите, с които в момента работят нашите ученици, са такива, че когато младите хора излязат да работят в реална среда на пазара на труда, са актуални и в синхрон с работещите фирми. Те са закупени по оперативни програми, с участието на Община Бургас. Целта е завършващите Професионалната гимназия да бъдат квалифицирани кадри, както обичат да казват строителите“, обяснява инж. Симеонова.
„Организацията на практиките изисква добро синхронизиране. Камарите вече ни насочват с кои фирми да си партнираме. Обикновено помага това, че се ръководят от ученици, които са завършили гимназията ни.
И приемането от страна на фирмата е с едно приятно чувство, че има кой да наследи това, което те правят. Така че с удоволствие презентират работата, водят учениците и ги насочват към майсторите, защото показват реалната възможност на вече завършили ученици на училището и техните успехи. От друга страна, днешните ученици проявяват огромен интерес на терен, защото от сухата материя те пристъпват към реалното изпълнение. Така и мотивацията е по-силна. Започват да задават много въпроси на хората от фирмите. Амбицират се от успехите на възрастните“, споделя тайната на отличното и трайно усвояване на компетентностите директорката.
Тази година са в сила и новите учебни планове – с двете гимназиални степени. В X, XI и XII
клас има производствени практики. „Така или иначе, за да може да се усвои всичко научено през годината, учениците в ПГАС имат по две седмици практики. Тогава разпределяме всички ученици на малки групи и ги пръскаме на различни обекти в цялата област“, пояснява директорката. Това се случва през втората половина на юли. Тогава учениците от X, XI и XII клас ще попаднат в реална работна среда с чувството, че са „назначени на работа“, и трябва да изпълняват всички задачи, които им се поставят.
Директорката Симеонова не пропуска да се похвали с учителите – специалисти, които работят в гимназията. Те са не само по специалните предмети, а и по общообразователните. „Учителите са тези, които запалват огънчето на желанието у всеки ученик. Децата в нашето училище са прекрасни, имат потенциал, сигурна съм, че във всички училища е така. Но трябва да има един учител, който да ги води – да възпитава и да събужда интерес у младите хора.“
Доказателство за това е наскоро спечеленото трето място на конкурса „Родолюбие“ в раздела за презентация на ученика от XIА клас „Строителство и архитектура“ – Валентин Пешев. Гимназията е единственото училище от Бургаска област, участвало в този конкурс, и наистина благодарение на симбиозата между учителя по история и ученика е получена и заслужената награда. Те са избрали и много показателна тема от регионалната история – един път за града и втори път за самото учебно заведение и професията – „Бургаско пристанище – XV – XVII век“.
В навечерието на Деня на народните будители ръководството на ПГСАГ „Кольо Фичето“ връчи почетен знак на 15 личности, допринесли за развитието и утвърждаването на учебното заведение като водещо професионално училище в Бургас и региона. Сред наградените са кметът на Бургас Димитър Николов, Йорданка Ананиева – зам.-кмет „Образование, здравеопазване, социални дейности и младежки политики“, инж. Чанка Коралска – зам.-кмет „Строителство, инвестиции и регионално развитие“, и инж. Виолета Илиева – началник на РУО – Бургас.
Строителната гимназия отбелязва своя 60-годишен юбилей. Въпреки трудната обстановка и ограниченията за събития и тържества училището успя да отбележи знаменателно тази годишнина – с редица събития, изложби и филм, в който участват бивши и настоящи учители и ученици.

Your Image Description

Свързани статии:

Традиции и дух на иновации Училище като дворец Да вземеш хляба си в ръце Предпочитаните икономисти

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Address: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Phone: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Address: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Tags Професия

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
shareTweet
Previous article

Традиции и дух на иновации

Next article

Урокът е приказка със собствен сюжет

Next article
Урокът е приказка  със собствен сюжет

Урокът е приказка със собствен сюжет

В ход е дигиталното обучение

Ученици и студенти с умни решения за големия град

Алтернативна комуникация с добри резултати

Алтернативна комуникация с добри резултати

Последни публикации

  • Сп. „Философия“, книжка 1/2025, година XXXIV
  • Годишно съдържание на сп. „Философия“, година XXXII
  • Philosophy, Number 4/2024, Volume 33
  • Philosophy, Number 4s/2024, Volume 33
  • Philosophy, Number 3s/2024, Volume 33
  • Philosophy, Number 3/2024, Volume 33
  • Philosophy, Number 2/2024, Volume 33
  • Philosophy, Number 1/2024, Volume 33
  • Годишно съдържание на сп. „Философия“, година XXXI
  • Сп. „Философия“, книжка 4/2023, година XXXII
  • Сп. „Философия“, книжка 3/2023, година XXXII
  • Philosophy, Number 3s/2024, Volume 33
  • Philosophy, Number 2/2023, Volume 32
  • Philosophy, Number 1/2023, Volume 32
  • Annual contents of Filosofiya-Philosophy 2022
  • Philosophy, Number 4/2022, Volume 31
  • Philosophy, Number 3/2022, Volume 31
  • Philosophy, Number 2/2022, Volume 31
  • Philosophy, Number 1/2022, Volume 31
  • Годишно съдържание на сп. „Философия“, 2021 г.
  • Philosophy, Number 4/2021, Volume 30
  • Philosophy, Number 3/2021, Volume 30

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Home
  • Contact
  • Subscribe now
  • Projects
  • Advertising

Az-buki Weekly

  • Вестник “Аз-буки”
  • Subscribe now
  • Archive

Scientific Journals

  • Strategies for Policy in Science and Education
  • Bulgarian Language and Literature
  • Pedagogika-Pedagogy
  • Mathematics and Informatics
  • Natural Science and Advanced Technology Education
  • Vocational Education
  • Istoriya-History journal
  • Chuzhdoezikovo Obuchenie-Foreign Language Teaching
  • Filosofiya-Philosophy

Newsletter

  • Accsess to public information
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
en_US
bg_BG en_US
  • Login
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Home
  • About the journal
  • Submit your manuscript
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"