"Az-buki" National Publishing House
Ministry of Education and Science
Wikipedia
  • Login
  • Registration
Filosofiya-Philosophy
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Home
  • About the journal
  • Submit your manuscript
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US
  • Home
  • About the journal
  • Submit your manuscript
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US
Няма резултати
Вижте всички резултати
Filosofiya-Philosophy
Няма резултати
Вижте всички резултати
Home Новини Новини 2021 Брой 25, 2021

Баланси

v.genkov@azbuki.bg от v.genkov@azbuki.bg
23-06-2021
in Брой 25, 2021
A A

Татяна ДИКОВА

И без човек да е специалист, знае, че наруши ли се балансът между елементите в една конструкция, тя е в риск. МОН публикува за обществено обсъждане Национална карта на висшето образование у нас. За протокола – такъв документ се разработва както повелява Законът за висше образование и Стратегията за развитието му с хоризонт 2030. 52 акредитирани висши училища предлагат обучение в 52 професионални направления. През тази академична година в тях се обучават 216 370 студенти. Броят на преподавателите на трудов договор е 21 410. Дотук с числата.
По-важни са изводите – в съществуващата профилна и териториална структура на висшето образование се наблюдават различни по характер и дълбочина дисбаланси. Драстичен е примерът за съотношението между общия капацитет, определен от Националната агенция за оценяване и акредитация за всички професионални направления във всички висши училища – 407 616 студенти, почти два пъти повече от реалния им брой. Утвърденият прием в редица приоритетни специалности не се запълва. Да не говорим за дисбаланса в териториалното разпределение на висшите училища – в Северозападния район те са едва две и още четири филиала, в Югозападния – 50. Това си е направо цяла магистрала за миграция на младите хора от единия към другия регион. А после – защо този златен район от Враца до Видин се обезлюдява, а икономиката не върви.
Картата ще се актуализира всяка година. Не е ли твърде кратък периодът за изводи и препоръки. Това ще покаже практиката. Важно е, че вече има такъв документ. Целта му е да се търси балансирано развитие на университетската мрежа, отговаряща на реалните нужди на регионите и на прогнозите на пазара на труда. Тогава и регионите, всички без изключение, ще се развиват с еднакви крачки, балансирано.

Your Image Description

Свързани статии:

Вестник "Аз-буки"Посоката е вярна Вестник "Аз-буки"Вместо цвете Вестник "Аз-буки"Открий таланта Вестник "Аз-буки"Равен старт

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Address: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Phone: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Address: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Tags Азбучни истини

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
shareTweet
Previous article

Ало, Космос! Говори България!

Next article

Сп. „Професионално образование“, книжка 3/2021, година XXIII

Next article

Сп. „Професионално образование“, книжка 3/2021, година XXIII

Mathematics and Informatics, Number 3, Volume 64

Foreign Language Teaching, Number 3/2021, Volume 48

Последни публикации

  • Сп. „Философия“, книжка 1/2025, година XXXIV
  • Годишно съдържание на сп. „Философия“, година XXXII
  • Philosophy, Number 4/2024, Volume 33
  • Philosophy, Number 4s/2024, Volume 33
  • Philosophy, Number 3s/2024, Volume 33
  • Philosophy, Number 3/2024, Volume 33
  • Philosophy, Number 2/2024, Volume 33
  • Philosophy, Number 1/2024, Volume 33
  • Годишно съдържание на сп. „Философия“, година XXXI
  • Сп. „Философия“, книжка 4/2023, година XXXII
  • Сп. „Философия“, книжка 3/2023, година XXXII
  • Philosophy, Number 3s/2024, Volume 33
  • Philosophy, Number 2/2023, Volume 32
  • Philosophy, Number 1/2023, Volume 32
  • Annual contents of Filosofiya-Philosophy 2022
  • Philosophy, Number 4/2022, Volume 31
  • Philosophy, Number 3/2022, Volume 31
  • Philosophy, Number 2/2022, Volume 31
  • Philosophy, Number 1/2022, Volume 31
  • Годишно съдържание на сп. „Философия“, 2021 г.
  • Philosophy, Number 4/2021, Volume 30
  • Philosophy, Number 3/2021, Volume 30

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Home
  • Contact
  • Subscribe now
  • Projects
  • Advertising

Az-buki Weekly

  • Вестник “Аз-буки”
  • Subscribe now
  • Archive

Scientific Journals

  • Strategies for Policy in Science and Education
  • Bulgarian Language and Literature
  • Pedagogika-Pedagogy
  • Mathematics and Informatics
  • Natural Science and Advanced Technology Education
  • Vocational Education
  • Istoriya-History journal
  • Chuzhdoezikovo Obuchenie-Foreign Language Teaching
  • Filosofiya-Philosophy

Newsletter

  • Accsess to public information
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
en_US
bg_BG en_US
  • Login
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Home
  • About the journal
  • Submit your manuscript
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"