"Az-buki" National Publishing House
Ministry of Education and Science
Wikipedia
  • Login
  • Registration
Filosofiya-Philosophy
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Home
  • About the journal
  • Submit your manuscript
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US
  • Home
  • About the journal
  • Submit your manuscript
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US
Няма резултати
Вижте всички резултати
Filosofiya-Philosophy
Няма резултати
Вижте всички резултати
Home Новини Новини 2021 Брой 26, 2021

Грижа навреме

v.genkov@azbuki.bg от v.genkov@azbuki.bg
30-06-2021
in Брой 26, 2021
A A

МОН инициира и финансира за първи път Националната програма „Разработване на учебни помагала и на методически ръководства, оценяване и одобряване на проекти на учебни помагала за подпомагане на обучението, организирано в чужбина, на проекти на учебници и на проекти на учебни комплекти“ за 2020 г. За разработването на учебни помагала по общообразователни предмети на чужд език, за професионално образование и обучение и за ученици със специални образователни потребности са осигурени 1,495 млн. лв.
Национално издателство „Аз-буки“ се включи в работата по подготовката на учебните помагала.
В няколко броя в. „Аз-буки“ представи училищата, чиито екипи разработиха 14-те учебни помагала по общообразователни предмети на чужд език.
В нова поредица представяме и колективите към регионални центрове за подкрепа на процеса на приобщаващо образование и на центрове за специална образователна подкрепа, създали по Националната програма учебни помагала и методически ръководства за обучението на ученици със специални образователни потребности.
Изданията са достъпни онлайн на страницата
на МОН, раздел „Приобщаващо образование“ –
https://www.mon.bg/bg/100974.

 

В много добре оборудвани кабинети децата получават необходимата им специална подкрепа

Почти всяко лято провеждаме лятно училище с деца и ученици със специални потребности. Подготвяме такова и в момента. Вече закупихме материали. Предвиждаме да се провеждат най-различни арт дейности.“ Това разказва за „Аз-буки“ д-р Гергана Колчакова – директор на Регионалния център за подкрепа на процеса на приобщаващо образование в Пазарджик. Добавя, че организират и спортни състезания, в които участват деца със специални образователни потребности и техните връстници, като се включват и ресурсни учители. „Провеждаме и много благотворителна дейност. Имаме идеи и ги реализираме с огромно удоволствие“, споделя събеседничката ми.
В област Пазарджик децата със специални образователни потребности са около 1000. Специалистите от Центъра подкрепят близо 420 от тях. С останалите работят създадените в много училища и детски градини собствени екипи за подкрепа. В Регионалния център работят 42 специалисти. „Смея да твърдя, че имам професионален екип. Девет души е регионалният екип, в който влизат логопеди, психолози и ресурсни учители, сензорен терапевт. Има лекар и от Регионалния център по здравеопазване, представители от Отдела за закрила на детето и на центровете за специална образователна подкрепа. Ръководител на екипа е експертът по приобщаващо образование към Регионалното управление на образованието“, казва директорката на Центъра. Останалите специалисти – ресурсни учители, логопеди, психолози, звуково-речеви рехабилитатори, педагог по зрително подпомагане, работят активно по ресурсно подпомагане и по терапевтични програми.
За радост на събеседничката ми в екипа ѝ не липсват млади хора. „Много се радвам, че все по-млади хора проявяват интерес към работа в Центъра. Имам възможността да водя лекции по приобщаващо образование в Пловдивския университет, и каня мои студенти да посетят Центъра и да се запознаят с дейността в него. Наистина, да работиш с млади хора, е много добър вариант. А и самите деца предпочитат младите колеги“, разказва Колчакова. Колегите ѝ редовно посещават различни квалификационни курсове. Работещите в Центъра са членове и на Националната асоциация на ресурсните учители, която непрекъснато организира актуални и интересни обучения. Асоциацията е инициатор и на предстоящото въвеждане като практика и в училищата на функционалното оценяване на учениците със специални потребности. „Националната асоциация работи активно с МОН. А нашият център се включва като партньор в редица нейни проекти“, отбелязва още Колчакова.
Почти всекидневно Регионалният център оказва методическа помощ на екипите за подкрепа в училищата и детските градини. Освен това провежда и обучение на учителите. Друга основна задача е оценката на индивидуалните потребности на учениците и определянето на това дали дадено дете е със специални потребности и се нуждае от допълнителна подкрепа, или проблемът, който се отчита, е временен и има нужда само от насоки за обща подкрепа.
„Имаме много добре оборудвани кабинети за психологична дейност и за логопедична терапия. Функционират и две сензорни зали. Имаме квалифициран сензорен терапевт, който работи по индивидуални програми за всяко дете“, разказва събеседничката ми.
Подчертава, че успяват да управляват добре финансите си. „Имаме и възможност да развиваме и обогатяваме базата. Разполагаме с различни скъпоструващи дидактически материали и технически средства. Особено за децата със зрителни проблеми и за тези със слухови проблеми се изискват високотехнологични устройства. Например една FM система за дете със слухов проблем струва около 3000 лв. и трудно може да се закупи от училище. Това го прави Центърът и я предоставяме да се ползва“, обяснява директорката.
Нейните колеги се справят и с предизвикателството да продължат обучението в условията на пандемия. Въпреки трудностите се организира работата в електронна среда, в която се включват голяма част от децата. „Разбира се, не липсваха и трудности – особено сложно бе при децата със слухови проблеми и сензорни увреждания или с аутизъм. А за деца, за които бе ясно, че обучението от разстояние няма как да даде резултат, получихме разрешение за провеждане на терапевтичните дейности присъствено“, казва още Колчакова. Във връзка с онлайн обучението тя подчертава и голямата роля на взаимодействието с родителите на деца със специални образователни потребности. С тях Центърът работи активно, организира и обучения.
„Когато правим оценки, задължително трябва да присъства родител. Срещите ни продължават и след това, защото заедно с него трябва да бъдат разработени и осъществявани плановете за подкрепа на тези деца. Родителите трябва да знаят основни терапевтични дейности, които да прилагат в домашни условия. Провеждаме и срещи, по време на които родители споделят своите проблеми. Много от тях свикнаха да търсят специалистите, които работят с тяхното дете, и да търсят отговори на всичко, което ги вълнува“, споделя още събеседничката ми. С участието на родителите Центърът осъществява и друга своя важна дейност – да насочва ученици след VII клас, които завършват с удостоверение, към средни училища или към професионални гимназии за обучение за I квалификационна степен или за обучение по част от професия.
Постоянната квалификация и опитът от всекидневната дейност помагат на специалисти от Центъра да се включат в Националната програма за разработване на учебни помагала и на методически ръководства за адаптиране на учебно съдържание за работа с деца със специални образователни потребности. И въпреки краткото време през лятото на 2020 г. те се справят и с това предизвикателство и подготвят учебно помагало и методическо ръководство за начален етап.
„Създадохме ефективен авторски екип от хора с дългогодишен опит. Привлякохме и общообразователни учители, които да предложат подходящи идеи за включването на ученици със специални образователни потребности в различни учебни форми и занимания в конкретните уроци в общата класна стая“, разказва директорката на Центъра в Пазарджик. За консултант е поканена проф. д-р Катерина Караджова от Софийския университет.
В помагалото е разработена всяка тема по всеки предмет от всеки клас от I до IV. Представени са и много дидактически идеи, много задачи за самостоятелна работа и упражнения, много форми на работа, в които практиката е показала, че могат успешно да бъдат включени учениците със специални образователни потребности.
„Разбира се, общообразователният учител не може и не бива да се възприема като експерт по въпросите, свързани с обучението на децата с увреждания. Основните познания в тази сфера обаче са задължителни. И тяхното постоянно обогатяване и надграждане е ключово за постигане на повече увереност при тези педагози. Мога да кажа, че приобщаващото образование е вече наистина случващото се предизвикателство в българското училище. Но за съжаление, редица наблюдения показват, че в много училища все още не разполагат с качествена среда, която максимално да обезпечи различните потребности. Мисля, че тази национална програма дава отговор на въпросите, които вълнуват педагогическите специалисти и които в известна степен наистина затрудняват тяхното всекидневие в класната стая. Мисля, че се справихме като екип“, завършва Колчакова.

 

Учебно помагало за началния етап за ученици
със специални образователни потребности, които се обучават по индивидуални учебни програми в училища в системата на училищното образование
Разработено от авторски екип към Регионалния център за подкрепа на процеса на приобщаващото образование – Пазарджик: д-р Гергана Колчакова, д-р Калоян Дамянов, Василка Лазарова-Ненова, Александър Попов, Паулина Стоилова, Спаска Ташкова-Мичева, Еделвайс Темелкова, Красимира Хаджиева, Стоилка Богданова, Динка Танчева, Бранимира Троянова, Иванка Телбизова.
Графичен дизайн – Цветан Николов.
Научен консултант – проф. д-р Катерина Караджова.

Методическо ръководство за адаптиране на учебното съдържание за началния етап за ученици със специални образователни потребности, които се обучават
по индивидуални учебни програми в училища
в системата на училищното образование
Разработено от авторски екип към Регионалния център за подкрепа на процеса на приобщаващото образование – Пазарджик: д-р Гергана Колчакова, д-р Калоян Дамянов, Василка Лазарова-Ненова, Александър Попов, Паулина Стоилова, Спаска Ташкова-Мичева, Еделвайс Темелкова, Красимира Хаджиева, Стоилка Богданова, Динка Танчева, Бранимира Троянова, Иванка Телбизова.
Графичен дизайн – Цветан Николов.
Научен консултант – проф. д-р Катерина Караджова.

Your Image Description

Свързани статии:

Почетохме героите под връх Половрак Default ThumbnailПарите за образование и наука растат Default Thumbnail20 млн. лв. за иновативни проекти Деца от Мездра честват Деня на Европа

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Address: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Phone: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Address: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Tags Денят

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
shareTweet
Previous article

Иновативен подход към толерантността

Next article

Начало за „Еразъм+“ и у нас

Next article
1,9 млн. евро за 15 наши фирми за иновации

Начало за „Еразъм+“ и у нас

Horizont Europe

10 информационни дни по „Хоризонт Европа“

Започна археологическото лято

Започна археологическото лято

Последни публикации

  • Сп. „Философия“, книжка 1/2025, година XXXIV
  • Годишно съдържание на сп. „Философия“, година XXXII
  • Philosophy, Number 4/2024, Volume 33
  • Philosophy, Number 4s/2024, Volume 33
  • Philosophy, Number 3s/2024, Volume 33
  • Philosophy, Number 3/2024, Volume 33
  • Philosophy, Number 2/2024, Volume 33
  • Philosophy, Number 1/2024, Volume 33
  • Годишно съдържание на сп. „Философия“, година XXXI
  • Сп. „Философия“, книжка 4/2023, година XXXII
  • Сп. „Философия“, книжка 3/2023, година XXXII
  • Philosophy, Number 3s/2024, Volume 33
  • Philosophy, Number 2/2023, Volume 32
  • Philosophy, Number 1/2023, Volume 32
  • Annual contents of Filosofiya-Philosophy 2022
  • Philosophy, Number 4/2022, Volume 31
  • Philosophy, Number 3/2022, Volume 31
  • Philosophy, Number 2/2022, Volume 31
  • Philosophy, Number 1/2022, Volume 31
  • Годишно съдържание на сп. „Философия“, 2021 г.
  • Philosophy, Number 4/2021, Volume 30
  • Philosophy, Number 3/2021, Volume 30

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Home
  • Contact
  • Subscribe now
  • Projects
  • Advertising

Az-buki Weekly

  • Вестник “Аз-буки”
  • Subscribe now
  • Archive

Scientific Journals

  • Strategies for Policy in Science and Education
  • Bulgarian Language and Literature
  • Pedagogika-Pedagogy
  • Mathematics and Informatics
  • Natural Science and Advanced Technology Education
  • Vocational Education
  • Istoriya-History journal
  • Chuzhdoezikovo Obuchenie-Foreign Language Teaching
  • Filosofiya-Philosophy

Newsletter

  • Accsess to public information
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
en_US
bg_BG en_US
  • Login
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Home
  • About the journal
  • Submit your manuscript
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"