"Az-buki" National Publishing House
Ministry of Education and Science
Wikipedia
  • Login
  • Registration
Filosofiya-Philosophy
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Home
  • About the journal
  • Submit your manuscript
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US
  • Home
  • About the journal
  • Submit your manuscript
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US
Няма резултати
Вижте всички резултати
Filosofiya-Philosophy
Няма резултати
Вижте всички резултати
Home Новини Новини 2022 Брой 51-52 2022

Парен локомотив вместо коледна шейна

Емил Спахийски от Emil Spahiyski
21-12-2022
in Брой 51-52 2022
A A
Най-старата парна машина в парка на БДЖ зарадва преди празниците
малки и големи с разходка до Банкя

Държавните железници зарадваха стотици деца, като извадиха най-старата парна машина в своя парк. На 17 и 18 декември локомотивът поведе празнична композиция по маршрута София – Банкя. А за да е истински празникът, на междинна спирка се качи Дядо Коледа със Снежанка.

Машината е произведена за железопътния парк на Царство България през 1908 г. Реставрирана е в продължение на години от група ентусиасти от Локомотивното депо в София и в момента е единствената подобна машина в света, която е в движение. Тя няма име, макар помежду си машинистите да я наричат „Йоанка“.

Някога локомотивите са имали имена – нежни, сурови, героични. Имена на реки, на планини, на жени – Искър, Струма, Марица… Витоша, Рила, Стара планина… Росица, Евдокия, Надежда, Мария… След това получават номера. Едва най-новите мотриси, които БДЖ закупи, носят отново имена на български царе.

Събитието е добър повод, за да припомним любопитни факти за началото на железните пътища в България. На 1 декември 1856 г. в „Цариградски вестник“ се появява съобщение, в което се казва: „Високата порта обнародва и известява на капиталистите, че иска един железен път, който да захваща от Варна, ще минава през Шумен и ще отхожда на Русчук, защото този път ще скъси разстоянието от Цариград до Виена със стотина часа“.
С това решение започва изграждането на първата жп линия в българските земи. Преди 156 години тръгва първият влак от Русчук до Варна и обратно. Така започва историята на Българските държавни железници.

Когато са пуснали първата линия от Русчук до Варна, това е било толкова странно за българите, че е трябвало да се направи специален закон – кой може да пътува, може ли да се пие, какви наказания да се дават на нарушителите. Разбира се, редът се въдворява от валията на Русчук – Мидхат паша. Този документ е известен като „Законникът на Мидхат паша“.

В документа са предвидени строги наказания за нарушителите: затвор, окови, смърт. Всеки, който причини дерайлиране на влак и нараняване на пътник, се наказва с окови, а при убити пътници – със смърт. Пияни, въоръжени и нечисти пътници не се допускат за превоз. Жените пътуват отделно от мъжете. Треновете се движат само денем.

А знаете ли защо точно Русчук – Варна, а не примерно Одрин – Пловдив или друга линия?
Изначално идеята на Високата порта е била и най-логичната. Две години преди фермана за изграждане на линията Русчук – Варна се изготвя програма, която цели Цариград да бъде свързан с Виена по линията Одрин – Пловдив – София – Ниш – Крагуевац – Белград, а сетне към Будапеща и Виена. За това са настоявали и от двора на Австро-Унгарската империя, тъй като желанието им за експанзия на Изток е било не по-малко от това на Кара Мустафа паша да завземе Виена през 1683-а.

Независимо кой какво планира и прави, британската дипломация тихо върши своята работа. След всички планове да се свърже с Виена, ненадейно Високата порта отлага проекта в полза на английските интереси. Лондон иска да изгради бърз коридор през Дунав до Проливите и оттам към Индия. Първата идея е да се построи линия от Русчук през Стара планина до Егейско море. Добрите капиталисти обаче изчисляват, че инвестицията трудно ще се изплати, и тогава се насочват към далеч по-евтиния вариант – Русчук – Варна, а след това от пристанището по Черно море и през Босфора към Суецкия канал, чието изграждане вървяло с пълна сила.

Your Image Description

Свързани статии:

Търсят се педагози Награда за вестник „Аз-буки“ Шанс за втора оценка от матурата Направи добро – дари надежда

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Address: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Phone: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Address: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Tags Репортер

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
shareTweet
Previous article

За две изключения при бройната форма

Next article

Търсят се педагози

Next article
В ход е дигиталното обучение

Търсят се педагози

Награда за вестник „Аз-буки“

Награда за вестник „Аз-буки“

В ход е дигиталното обучение

Шанс за втора оценка от матурата

Последни публикации

  • Сп. „Философия“, книжка 1/2025, година XXXIV
  • Годишно съдържание на сп. „Философия“, година XXXII
  • Philosophy, Number 4/2024, Volume 33
  • Philosophy, Number 4s/2024, Volume 33
  • Philosophy, Number 3s/2024, Volume 33
  • Philosophy, Number 3/2024, Volume 33
  • Philosophy, Number 2/2024, Volume 33
  • Philosophy, Number 1/2024, Volume 33
  • Годишно съдържание на сп. „Философия“, година XXXI
  • Сп. „Философия“, книжка 4/2023, година XXXII
  • Сп. „Философия“, книжка 3/2023, година XXXII
  • Philosophy, Number 3s/2024, Volume 33
  • Philosophy, Number 2/2023, Volume 32
  • Philosophy, Number 1/2023, Volume 32
  • Annual contents of Filosofiya-Philosophy 2022
  • Philosophy, Number 4/2022, Volume 31
  • Philosophy, Number 3/2022, Volume 31
  • Philosophy, Number 2/2022, Volume 31
  • Philosophy, Number 1/2022, Volume 31
  • Годишно съдържание на сп. „Философия“, 2021 г.
  • Philosophy, Number 4/2021, Volume 30
  • Philosophy, Number 3/2021, Volume 30

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Home
  • Contact
  • Subscribe now
  • Projects
  • Advertising

Az-buki Weekly

  • Вестник “Аз-буки”
  • Subscribe now
  • Archive

Scientific Journals

  • Strategies for Policy in Science and Education
  • Bulgarian Language and Literature
  • Pedagogika-Pedagogy
  • Mathematics and Informatics
  • Natural Science and Advanced Technology Education
  • Vocational Education
  • Istoriya-History journal
  • Chuzhdoezikovo Obuchenie-Foreign Language Teaching
  • Filosofiya-Philosophy

Newsletter

  • Accsess to public information
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
en_US
bg_BG en_US
  • Login
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Home
  • About the journal
  • Submit your manuscript
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"