LINGUISTICS / ЛИНГВИСТИКА
Ситуацията в българския език – минало, настояще и бъдеще [The Bulgarian Language Situation – Past, Present and Future]
Михаил Виденов / Mihail Videnov – стр. 111
Мотивация при усвояване на първи и втори език [Motivation in First and Second Language Acquisition]
Росица Кючукова / Rossitsa Kyuchoukova – стр. 122
LITERATURE / ЛИТЕРАТУРОЗНАНИЕ
„Цар Симеон“ на Петко Тодоров – историческа тема и модерност [Petko Todorov’s “Tsar Simeon” – Historical Theme and Modernism]
Страшимир Цанов / Strashimir Tsanov – стр. 131
BULGARIAN LANGUAGE AND LITERATURE IN ELEMENTARY SCHOOL / БЪЛГАРСКИ ЕЗИК И ЛИТЕРАТУРА В НАЧАЛНОТО УЧИЛИЩЕ
Усъвършенстване на ключовата компетентност общуване на роден език чрез дейност по проект – 1. – 4. клас
[Developing Communication in the Mother Tongue Key Competence Through Project Work – Primary School]
Мариана Мандева / Mariana Mandeva – стр. 146
TEACHER EXPERIENCE / ОПИТЪТ НА ПРЕПОДАВАТЕЛЯ
Сътрудничеството между училище и библиотека – предпоставка за раз- виване на социокултурните и литературните компетентности на учени- ците
[The Cooperation Between a School and a Library – Premise for the Development of Socio-cultural and Literary Competences of the Students]
Валерия Андреева / Valeriya Andreeva – стр. 160
BULGARIAN LANGUAGE AND CULTURE ABROAD / БЪЛГАРСКИ ЕЗИК И КУЛТУРА ПО СВЕТА
Обучението по български език в гр. Димитровград, Република Сърбия – реалности и тенденции
[Bulgarian Language Teaching in Dimitrovgrad, Republic of Serbia – Realities and Perspectives]
Антония Радкова, Ан- гел Петров, Мая Падешка, Ивана Давитков / Antoniya Radkova, Angel Petrov, Maya Padeshka, Ivana Davitkov – стр. 171
100 ГОДИНИ ДРУЖЕСТВО НА БЪЛГАРИТЕ В УНГАРИЯ – стр. 199
Малцинствено битие, малцинственa литературa [Minority Being, Minority Literature] /
Тошо Дончев / Tosho Donchev – стр. 200
Езикът като ключ към Другия (интервю с д-р Наталия Няголова)
[Language as a Key to the Other (Interview with Dr. Nataliya Nyagolova)] /
Мая Падешка / Maya Padeshka – стр. 206
READ IN THE LATEST ISSUES OF „AZ BUKI“ JOURNALS /
В НОВИТЕ БРОЕВЕ НА СПИСАНИЯТА НА ИЗДАТЕЛСТВО „АЗ БУКИ“ ЧЕТЕТЕ – стр. 211
GUIDE FOR AUTHORS / УКАЗАНИЯ ЗА АВТОРИТЕ – p. 213
СИТУАЦИЯТА В БЪЛГАРСКИЯ ЕЗИК – МИНАЛО, НАСТОЯЩЕ И БЪДЕЩЕ
Acad. Prof. Mihail Videnov
Sofia University
Abstract.. В предлаганата работа се прави опит да се набележат 5 периода в развитието на ситуацията в българския език, като за начален момент се взема третата четвърт на ХVІІІ в. и се стига до обозримото бъдеще през следващите десетилетия на ХХІ в. В центъра на изложението е проследяването на мезолек- тите, които са междинен език, характерен за ония диалектни носители, които са принудени от обществената действителност да усвояват българския езиков стандарт. В изложението е развита една прогностична идея. В бъдещата бездиа- лектна ситуация мезолектите по своята същност ще представят един своеобра- зен субстандарт, който с течение на десетилетията ще се слее с ниския стил на езиковия ни стандарт. Направен е и опит за онагледяване на основната идея.
Keywords: mezolect, acrolect, language situation, situation in Bulgarian language
THE BULGARIAN LANGUAGE SITUATION – PAST, PRESENT AND FUTURE |
Abstract. This paper attempts to outline five periods in the development of the Bulgarian language situation, the initial stage taken to be the third fourth of the 18th cent. and continuing into the foreseeable future through the next decades of the 21st cent. The focus is on tracing the mezolects as a type of interlanguage characteristic of those dialect speakers who are forced by the social reality to acquire the Bulgarian language standard. A prognostic idea is suggested. In the future dialectless situation the mezolects will, due to their very nature, become a kind of substandard which in the course of decades will merge into the low style of our language standard. An attempt is made to visualize the main idea.
Acad. Prof. Mihail Videnov
DSc Sofia University „St. Kliment Ohridski“
МОТИВАЦИЯ ПРИ УСВОЯВАНЕТО НА ПЪРВИ И ВТОРИ ЕЗИК
Росица Кючукова
Sofia University
Abstract.. В статията са представени резултатите от изследване на мотиваци- онните фактори при усвояането на първия език (български) и втория език (ан- глийски) върху корпус от студентски есета на фона на съответните теоретични идеи. Мотивационните фактори в двата случая взаимно се допълват, като така се осигурява баланс във формирането на идентичността. Определя се харак- терът на мотивационните фактори и се предлагат практически решения, които могат да бъдат приложени в методологията на езиковото преподаване.
Keywords: motivating factor, first language acquisition, second language acquisition, balance, Bulgarian, English
MOTIVATION IN FIRST AND SECOND LANGUAGE ACQUISITION
Abstract. In the paper the outcomes of research on the motivating factors of the first (Bulgarian) and second (English) language acquisition are presented on the corpus of students’ essays in the background of the appropriate theoretical ideas. The motivating factors in the two cases are complimentary to one another, a balance in the identity formation being secured in this way. The character of the motivating factors has been identified and practical solutions have been offered that can be applied in the methodology of language teaching.
Dr. Rossitsa Kyuchoukova
University of Sofia
„ЦАР СИМЕОН“ НА ПЕТКО ТОДОРОВ – ИСТОРИЧЕСКА ТЕМА И МОДЕРНОСТ
Страшимир Цанов
Episkop Konstantin Preslavski Shumen University
Abstract.. Обект на изследване е разказът на Петко Тодоров „Цар Симеон“. Статията го разглежда от гледна точка на идеите на българската историогра- фия за историческата личност цар Симеон. Петко-Тодоровото диференциране между културната и военната политика на великия владетел е асоциирано с модерната естетика на литературния кръг „Мисъл“ и афинитета на неговите членове към аисторичния концепт вечност. Статията акцентира върху отно- шението родно – универсално в творбата и върху неговото културно значение в началото на двадесети век. Направен е паралел между Петко-Тодоровото произведение и картината на Алфонс Муха „Българският цар Симеон – осно- воположник на славянската литература“.
Keywords: modernism, history, national, universal, cultural policy, military policy, eternity
PETKO TODOROV’S “TSAR SIMEON” – HISTORICAL THEME AND MODERNISM
Abstract. The object of this study is Petko Todorov’s short story of “Tsar Simeon”. The article examines the short story in view of the Bulgarian historiographic ideas for the historical personality of Tsar Simeon. Petko Todorov’s differentiation between the values of the cultural policy of the great ruler on the one hand and his military policy on the other could be associated with the modern aesthetics of the Bulgarian literary circle “Thought” and its affinity to the ahistorical concept of eternity. The article puts an emphasis on the relation national – universal in the particular work and on its cultural meaning in the early 20th century. A parallel has been drawn between Petko Todorov’s story and Alphonse Mucha’s painting “The Bulgarian Tsar Simeon: the Originator of Slavonic Literature”.
Dr. Strashimir Tsanov,
Assos. Prof. Konstantin Preslavski University of Shumen
УСЪВЪРШЕНСТВАНЕ НА КЛЮЧОВАТА КОМПЕТЕНТНОСТ ОБЩУВАНЕ НА
РОДЕН ЕЗИК ЧРЕЗ ДЕЙНОСТ ПО ПРОЕКТ – 1. – 4. КЛАС
Мариана Мандева
St. Cyril and St. Methodius University of Veliko Turnovo
Abstract.. Аргументират се образователните предимства на метода дей- ност по проект в обучението на малките ученици. Търсеният резултат е да се подобри ключовата компетентност Общуване на роден език.
Keywords: competence approach, “communication in the mother tongue” key competence, project work
DEVELOPING COMMUNICATION IN THE MOTHER TONGUE KEY COMPETENCE THROUGH PROJECT WORK – PRIMARY SCHOOL
Abstract. Arguments for using project work methods with primary school students are given and educational advantages are outlined. Developing “communication in the mother tongue” key competence through project work is the desired goal.
Dr. Mariana Mandeva, Assoc. Prof.
St. Cyril and st. Methodius University of Veliko Tarnovo