Filosofiya-Philosophy
  • Main Page
  • About the journal
  • Submit your manuscript
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Main Page
  • About the journal
  • Submit your manuscript
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US
Няма резултати
Вижте всички резултати
Filosofiya-Philosophy
Няма резултати
Вижте всички резултати
Main Page Новини Новини 2017 Брой 2, 2017

Как да изберем бъдещата си професия?

v.genkov@azbuki.bg by v.genkov@azbuki.bg
28/05/2019
in Брой 2, 2017
0
Как да изберем бъдещата си професия?
0
Споделяния
0
Прегледи
Share on FacebookShare on Twitter

„Обикновено около 60 000 деца завършват всяка година основно образование, но през 2017 г. картината е малко по-различна – към тези 60 000 се прибавя една немалка група от около 25 000 – 30 000 млади хора от тазгодишния випуск на осмокласниците. В паралелки това е с около 50% в повече очакван прием за учебната 2017/2018 г. И дълг е на цялата система, на родители, общественост да насочат децата накъде да продължат в следващата образователна степен, за да бъдат в бъдеще полезни на себе си и на останалите“, коментира за „Аз-буки“ зам.-министър Диян Стаматов. По думите му този факт трябва да бъде осъзнат и да доведе до по-добър баланс между съществуващите общообразователни и профилирани паралелки и професионалните.
МОН възнамерява и да увеличи броя на паралелките с дуално обучение, като приложи български вариант на швейцарския и австрийския модел. Паралелките и училищата ще бъдат определени на проектен принцип. Само добре защитилите проекта си ще предлагат дуално обучение, а финансирането е осигурено от Оперативна програма „Наука и образование за интелигентен растеж“. „Смисълът на тези паралелки е да се разработят много по-гъвкави учебни планове и програми за много по-широк професионален спектър. Швейцарският и австрийският модел на дуално обучение вече успешно се прилагат в български училища. Но смисълът на предлаганите от МОН 100 паралелки с дуално обучение е те да бъдат по повече специалности, а учебните планове да се мултиплицират в повече училища и да се използват за години напред“, пояснява зам.-министърът.
Сериозна роля има кариерното консултиране. „В страната са изградени 28 кариерни областни центъра, които работят добре и са в помощ на учениците, особено от някои групи. Може би единственото, което трябва да си пожелаем, е да работят с нагласата, че инициативата е в техните ръце“, смята Стаматов.
По думите му натрупаното с годините мнение, че задължително и на всяка цена детето трябва да попадне в езикова паралелка, постепенно трябва да се променя. „Езикът е прекрасна възможност за комуникация. Но езиковите компетенции далече не гарантират бъдеща успешна реализация. Езикът е необходимост, но е в пъти по-полезен в комбинация с професия. Затова добре би било и езиковите гимназии да пречупят мисленето си и да предлагат и те професии“, заключава Диян Стаматов.

Четете повече в бр. 2, 12 – 18 януари 2017 г.

Your Image Description

Свързани статии:

Как да задържиш амбициозните Разпознават ли младите коруцията Програмирането привлича интереса на поколение XXI век. Парите следват качеството и иновативността

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Address: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Phone: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Address: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Tags Реформи

Последвайте ни в социалните мрежи

Previous article

Chemistry, Number 1/2017, Volume 26

Next article

По училището ще ги познаете

Next article
По училището ще ги познаете

По училището ще ги познаете

Последни публикации

  • Philosophy, Number 3/2025, Volume 34
  • Philosophy, Number 2s/2025, Volume 34
  • Philosophy, Number 2/2025, Volume 34
  • Philosophy, Number 1/2025, Volume 34
  • Годишно съдържание на сп. „Философия“, година XXXII
  • Philosophy, Number 4/2024, Volume 33
  • Philosophy, Number 4s/2024, Volume 33
  • Philosophy, Number 3s/2024, Volume 33
  • Philosophy, Number 3/2024, Volume 33
  • Philosophy, Number 2/2024, Volume 33
  • Philosophy, Number 1/2024, Volume 33
  • Годишно съдържание на сп. „Философия“, година XXXI
  • Philosophy, Number 4/2024, Volume 33
  • Philosophy, Number 3/2023, Volume 32
  • Philosophy, Number 3s/2024, Volume 33
  • Philosophy, Number 2/2023, Volume 32
  • Philosophy, Number 1/2023, Volume 32
  • Annual contents of Filosofiya-Philosophy 2022
  • Philosophy, Number 4/2022, Volume 31
  • Philosophy, Number 3/2022, Volume 31
  • Philosophy, Number 2/2022, Volume 31
  • Philosophy, Number 1/2022, Volume 31

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Main Page
  • Contact
  • Subscribe now
  • Projects
  • Advertising

Az-buki Weekly

  • Вестник “Аз-буки”
  • Subscribe now
  • Archive

Scientific Journals

  • Strategies for Policy in Science and Education
  • Bulgarian Language and Literature
  • Pedagogika-Pedagogy
  • Mathematics and Informatics
  • Natural Science and Advanced Technology Education
  • Vocational Education
  • Istoriya-History journal
  • Chuzhdoezikovo Obuchenie-Foreign Language Teaching
  • Filosofiya-Philosophy

© 2025 JNews - Premium WordPress news & magazine theme by Jegtheme.

en_US
bg_BG en_US
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Main Page
  • About the journal
  • Submit your manuscript
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US

© 2025 JNews - Premium WordPress news & magazine theme by Jegtheme.