„Аплодисменти за учителите!
Аплодисменти и за всички ресурсни учители, специални педагози, логопеди, психолози и специалисти, които продължават с подкрепата си за децата със специални образователни потребности. Ситуацията е различна, непозната, опасна, но дава и възможности. Учителите и цялата система показаха, че могат и се справят.“ Това сподели председателят на Парламентарната комисия за образование и наука Милена Дамянова в интервю пред в. „Учителско дело“.
Тя припомня, че дистанционната форма на обучение е въведена нормативно още преди 4 години с влизането в сила на Закона за предучилищното и училищното образование. „С дистанционното обучение, което се провежда в момента, учителите опровергаха твърдение, с което никога не съм била съгласна, а именно, че образователната система е консервативна и не търпи резки промени. Е, българските учители доказаха, че не са консервативни, извършиха истинска революция. Училището не само се справи и се справя, а показа, че е лидер“, казва още в интервюто си Милена Дамянова.
„Необикновената ситуация доведе и до подобрена комуникация с родителите – нещо, за което работим от години. Наблюдавам реакцията на родителите в социалните мрежи от самото начало на извънредното положение и трябва да призная, че виждам ентусиазирани хора. По моя информация на децата им харесва този модел на преподаване. Вече никой няма да може да казва, че учителите и училището ни не отговарят на изискванията на времето“, изтъква Дамянова пред вестника на Синдиката на българските учители.
Много от учителите в детските градини също преминаха към дистанционния метод на занимания с децата. По отношение на помощния персонал, на който не може да се възлагат задачи, които да изпълнява дистанционно, мнението на народния представител е, че „няма пречка директорът да прецени, че тези неотработени часове би следвало да се компенсират с допълнителни дейности, които тези хора, така или иначе, извършват често като извънреден труд в детските градини“.
„Силно вярвам, че скоро всичко ще приключи и ще можем да влезем в нормален режим на работа. За периода на извънредното положение Комисията ще заседава само по нормативни изменения, които касаят настоящата ситуация. При необходимост имаме готовност да работим и извънредно, за да спазим сроковете, свързани с началото на следващата учебна година“, уточнява Дамянова.
Какво още предстои пред законодателите? Очаква се МС да внесе поправките за задължителната детска градини за 4-годишните деца, които са публикувани за обществено обсъждане от Министерството на образованието и науката. Предстои второ гласуване на Закона за Националния институт по метеорология и хидрология.
Що се отнася до направените законодателни промени за усъвършенстване и развитие на професионалното дуално обучение, оттук нататък е необходим ясен план за действие в национален мащаб. По-конкретно – идентифициране потребностите на бизнеса; непрекъсната комуникация с работодателите, така че да осмислят ползите за себе си от включване и инвестиране в едно такова обучение.
„Трябва да се използват повече възможностите, които дават иновативните училища, които бих нарекла експериментални. Такава беше идеята на законодателя при приемането на текстовете в ЗПУО. Нужно е и да работим повече по темата за кариерното ориентиране, разбира се, като активно се включи и бизнесът“, казва още Милена Дамянова.
Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":
Address: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5
Phone: 0700 18466
Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg