"Az-buki" National Publishing House
Ministry of Education and Science
Wikipedia
  • Login
  • Registration
Filosofiya-Philosophy
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Home
  • About the journal
  • Submit your manuscript
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US
  • Home
  • About the journal
  • Submit your manuscript
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US
Няма резултати
Вижте всички резултати
Filosofiya-Philosophy
Няма резултати
Вижте всички резултати
Home Новини Новини 2020 Брой 29, 2020

4-годишните ще учат, докато играят

v.genkov@azbuki.bg от v.genkov@azbuki.bg
15-07-2020
in Брой 29, 2020
A A
Милена Дамянова

Предучилищното образование става задължително и за 4-годишните деца. Това решиха народните представители от 44. НС, като приеха на първо четене промени в Закона за предучилищното и училищното образование. След дебати в пленарната зала измененията са подкрепени със 105 гласа „за“,
52 „въздържал се“ и 4 „против“.
Промените, внесени от Министерския съвет, бяха представени от зам.-министъра на образованието и науката Таня Михайлова. „По-ранното обхващане на децата в предучилищна възраст е от голямо значение за тяхното развитие, защото това е възрастта, в която се оформят основните познавателни и част от социално-емоционалните умения“, отбеляза тя. И допълни, че международните изследвания показват, че инвестирането в образование в ранна детска възраст е публичен разход с най-висока норма на възвръщаемост. А за децата от уязвими групи и тези със специални образователни потребности тя е още по-висока.
С промените се регламентира задължителният характер на предучилищното образование и на 4-годишните. Общините имат срок до учебната 2022/2023 г. да създадат необходимите условия за това. Задължителното образование ще се извършва в детската градина и по изключение в училища, когато в дадено населено място няма такава. Друга промяна предвижда държавата да подпомага родителите, които са на социални помощи, при заплащането на такси за ползване на детски градини.
Измененията в Закона разписват още кога и как може да се провежда дистанционно обучение на учениците в дневна, вечерна, задочна, индивидуална, комбинирана или дуална форма. Обучение до 20% в електронна среда чрез средствата на информационните и комуникационните технологии ще се допуска и в иновативни училища, като елемент на иновация. От подобно обучение за не повече от 30 дни може да се възползва и ученик, който по здравословни или други уважителни причини не може да посещава училище.
С промените в Закона се разписва и режим за контрол от страна на МОН и РУО върху дейността на училищните настоятелства и се прецизират техните цели и дейност.
Докладът на водещата комисия по образованието и науката бе представен от нейния председател Милена Дамянова. Тя посочи, че според вносителите предлаганото разширяване на задължителната предучилищна подготовка и за 4-годишните е финансово обезпечено. То е подкрепено и с 3-годишна програма, представена за обществено обсъждане. Средствата по нея са общо 210 млн. лв. Ще бъдат изградени 70 нови детски градини с над 5000 места. Годишно на общините ще се отпускат
12 млн. лв. за веществена издръжка и 32 – 33 млн. лв. за компенсиране на таксите.
По време на дебатите в зала народни представители коментираха, че осигуряването на успешното прилагане на тази политика е под въпрос поради липсата на достатъчно места в детските градини, особено в големите градове. Предложено бе още държавният бюджет да поеме таксите за всички деца.
„В България постиженията на децата, които са ходили на детска градини три и повече години, са много по-добри от тези, които не са посещавали детска градина никога. Според изследването PIRLS от 2016 г. 75 точки повече имат децата, които са посещавали детска градина три и повече години“, коментира Милена Дамянова. Тя е категорична, че не се ограничават никакви права на родителите, на които и в момента Законът за предучилищното и училищното образование дава най-различни възможности за избор за образованието на техните деца, включително и самостоятелна форма. Дамянова припомни още, че дистанционната форма на обучение присъства в Закона за предучилищното и училищното образование вече четири години. „Законопроектът не променя сегашната система, той дава повече възможности. Учениците остават в класните стаи“, отбеляза тя.

Your Image Description

Свързани статии:

Заработи платформата за онлайн кандидатстване на българи от чужбина Бум на иновативните училища Без закрити професионални паралелки в София след първо класиране Образование от А до #

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Address: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Phone: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Address: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Tags Репортер

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
shareTweet
Previous article

Без закрити професионални паралелки в София след първо класиране

Next article

Първи алианс на висши училища

Next article
Първи алианс  на висши училища

Първи алианс на висши училища

Вестник "Аз-буки"

Посоката е вярна

В ход е дигиталното обучение

Образование от А до #

Последни публикации

  • Сп. „Философия“, книжка 1/2025, година XXXIV
  • Годишно съдържание на сп. „Философия“, година XXXII
  • Philosophy, Number 4/2024, Volume 33
  • Philosophy, Number 4s/2024, Volume 33
  • Philosophy, Number 3s/2024, Volume 33
  • Philosophy, Number 3/2024, Volume 33
  • Philosophy, Number 2/2024, Volume 33
  • Philosophy, Number 1/2024, Volume 33
  • Годишно съдържание на сп. „Философия“, година XXXI
  • Сп. „Философия“, книжка 4/2023, година XXXII
  • Сп. „Философия“, книжка 3/2023, година XXXII
  • Philosophy, Number 3s/2024, Volume 33
  • Philosophy, Number 2/2023, Volume 32
  • Philosophy, Number 1/2023, Volume 32
  • Annual contents of Filosofiya-Philosophy 2022
  • Philosophy, Number 4/2022, Volume 31
  • Philosophy, Number 3/2022, Volume 31
  • Philosophy, Number 2/2022, Volume 31
  • Philosophy, Number 1/2022, Volume 31
  • Годишно съдържание на сп. „Философия“, 2021 г.
  • Philosophy, Number 4/2021, Volume 30
  • Philosophy, Number 3/2021, Volume 30

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Home
  • Contact
  • Subscribe now
  • Projects
  • Advertising

Az-buki Weekly

  • Вестник “Аз-буки”
  • Subscribe now
  • Archive

Scientific Journals

  • Strategies for Policy in Science and Education
  • Bulgarian Language and Literature
  • Pedagogika-Pedagogy
  • Mathematics and Informatics
  • Natural Science and Advanced Technology Education
  • Vocational Education
  • Istoriya-History journal
  • Chuzhdoezikovo Obuchenie-Foreign Language Teaching
  • Filosofiya-Philosophy

Newsletter

  • Accsess to public information
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
en_US
bg_BG en_US
  • Login
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Home
  • About the journal
  • Submit your manuscript
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"