Хютагогика – учение за самообразованието, или как да учим през XXI век
По материали
от чуждия печат
Стремителното развитие на науката и технологиите изисква от човека също да се развива и да култивира способност за адаптация към новите условия. В тази връзка, голямо внимание в съвременния свят се отделя на създаването на условия за самообразование. Развиват се нови възгледи за образователния процес, неговите възможности и задачи. Непрекъснатият процес на обучение в съвременния свят, или хютагогика, е не просто процес на получаване на допълнителни знания, но и цяла философия: да учиш винаги и навсякъде, през целия си живот.
Терминът хютагогика (или евтагогика) е въведен от Стюарт Хасе и Крис Кениън през 2000 г.
в съвместния им труд „От андрагогика към хютагогика“. Авторите разглеждат хютагогиката като нов подход към организацията на обучението за възрастни, като учение за самообразованието – тоест за това как самостоятелно да учим през XXI век. Основният принцип на подхода гласи, че ученикът стои в центъра на собственото си обучение и следователно то трябва да се разглежда като ученик ориентирано. С други думи, в обучението главната роля не е на предмета на обучение или на педагога, който го преподава, а на самия ученик, изучаващ материята.
Първата част на термина евтагогика е конструирана от гръцките думи ευρετικός (евретикос) „откривам, изяснявам, узнавам“, εφευρετικός (ефевретикос) –
„изобретателен“, εύρημα (еврема) – „намирам“. Втората част отвежда към гръцкото аγω (аго) – „водя“, по аналогия с такива термини като педагогика и андрагогика. Така в семантиката на думата е заложен смисълът „води към изобретения, открития, находки, изводи“.
От появата си в теорията терминът евтагогика намира практическо приложение, особено в електронното обучение. И все пак по-разпространен е вторият вариант на термина – хютагогика.
Принципите на хютагогиката получават широко разпространение. Смисълът на новия подход не е принципно нов. Той подразбира излизане извън рамките на училищното и висшето образование и мотивира хората от по-старото поколение към постоянно саморазвитие и усъвършенстване на професионалните им навици. Хютагогиката е ориентирана преди всичко към съзнателното включване на всеки човек в процеса на обучение, както и привличане вниманието на педагогическото общество към търсене на нови ефективни методи за образование.
Що е непрекъснато образование
Това е общият ръст професионални знания и навици на човека в сферата на неговата дейност. Тази практика позволява на професионалистите да остават актуални и търсени в трудовата среда.
Терминът за първи път е споменат през 1968 г. в материали на ЮНЕСКО, а през 1972 г. е взето решение непрекъснатото образование да се признава за основна конструкция на бъдещите реформи в образованието.
Хютагогиката спомага за решаването на следните ключови задачи, поддържащи базовото и допълнителното обучение:
– подготовката на човека и адаптацията му към съвременните условия;
– обновяването на знанията с цел съвременната адаптация към пос-
тоянно променящите се условия;
– разностранно развитие на лич-
ността, формиране на мироглед, както и нравствени и естетически интереси, съответстващи на съвременните потребности.
Основни принципи
Способността да възприема информация, се променя у човека през целия му живот. Например повечето възрастни не могат да учат със същия успех както младите студенти. Непрекъснатото образование осигурява най-подходящите формати за обучение за всяка категория учащи се. Гъвкавостта и универсалността се базират на няколко основни принципа.
Хуманизъм – обучаващият се е свободен самостоятелно да избира формата, срока и вида на обучението.
Демократизъм – образованието е достъпно във всяка възраст поради разнообразието от формати на обучение.
Мобилност – многообразие от средства и способи за непрекъснато обучение. Принципът е ориентиран към използването на методически системи и технологии, позволяващи увеличаването на продуктивността на ученето.
Изпреварване – подразбира прогнозирането на обществените нужди. Учебните заведения, базиращи се на системата за непрекъснато образование, бързо обновяват дейността си в съответствие с изискванията на съвременното общество. Използват се нови форми, методи и средства за обучение или преподготовка на специалистите.
Откритост – принципът е основан на привличането към обучението на всички желаещи независимо от възрастта, нивото на подготовка и сферата на основната дейност.
Съвременните изисквания към образованието (и самообразованието) променят девиза „Знания за цял живот“, който в съвременната реалност звучи като „Знания през целия живот“. Тъй като хютагогиката се развива относително отскоро, основополагащите принципи постоянно се допълват с оглед потребностите в развитието на образованието.
Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":
Address: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5
Phone: 0700 18466
Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg