Можем да компенсираме образователните трудности, категоричен е министър Красимир Вълчев
Всички ученици ще имат по-дълга Коледна ваканция – от 22 декември до 3 януари 2021 г. включително. Междусрочната ваканция за VII – XII клас ще бъде на 3 февруари догодина. Един ден между двата срока ще почиват и учениците от I – VI клас, като той ще бъде след изтичане на 18 учебни седмици в зависимост от решението на съответното училище за дни с дейности.
Учебната година за I – III клас се удължава и ще завърши на 23 юни 2021 г. Две седмици допълнително – от 14 до 30 юни, ще учат и децата от IV, V и VI клас. Това предвижда заповед на министъра на образованието и науката Красимир Вълчев за изменение и допълнение на графика на учебното време за учебната 2020/2021 г.
Досегашната заповед предвиждаше учебната година за I – III клас да завърши на 7 юни, като последната седмица бе определена за проектни дейности. Сега те отново ще имат една учебна седмица за проектни
и/или творчески дейности. А допълнителните две седмици, в които дните да са неучебни, ще се използват за компенсиращи мерки, занимания по интереси и/или обща подкрепа, в това число и от разстояние в електронна среда. Времето за ползването им ще се определя по решение на съответното училище. За същото ще се използват и допълнителните две седмици за учениците в IV – VI клас.
Както бе предвидено и досега, XII клас ще завърши на 14 май. За учениците от X и XI клас в паралелки с професионална подготовка краят на втория срок е на 14 юли, а за единадесетокласниците в паралелки с дуална система на обучението – на 28 юли 2021 г.
„Не можем да компенсираме човешките животи, но можем да компенсираме образователните трудности“, коментира по-рано пред БНТ министър Вълчев. Той обясни още, че училищата, които провеждат дистанционно обучение по седмично разписание, в края на учебната година ще използват допълнителните две седмици за проектни дейности или екскурзии. А онези, които сега правят проектни дейности, ще учат през тези две седмици лятото.
„Онлайн обучението в никакъв случай не е имитация на образование“, категоричен е просветният министър. Той уточни, че това е аварийна компенсаторна алтернатива. А ефективността зависи от това в кои класове се прилага. По-ефективна е за големите ученици и е толкова по-неефективна, колкото по-малки са децата.
Министър Вълчев съобщи, че учениците, които ще се обучават онлайн, са над 700 000. Това засяга и още 220 хил. деца в предучилищна възраст, както и близо 190 хил. студенти. „Между 35 000 и 40 000 деца няма да се включат ефективно в онлайн обучението. Част от причините не са само липсата на устройства и интернет, но и липсата на отношение към образованието. Над 10 процента са децата, които не посещават редовно училище“, отбеляза той. По думите му, най-голямото предизвикателство са онези деца, които по принцип са дезангажирани от образованието, които са от семейства с неграмотни родители или с такива с липса на отношение към образованието. „Обучението в електронна среда се случва ефективно там, където родителите помагат“, каза още Вълчев.
Просветният министър коментира и темата със закупуването на електронни устройства от училищата. В ход е процедура за сключване на договори за закупуване на 105 – 106 000
такива устройства. Спънките в този процес са две – дългите процедури по Закона за обществените поръчки и недостигът в глобален мащаб. „За съжаление, към днешна дата имаме доставени в училищата само 7 – 8000 устройства. Отделно в училищата вече има още 30 000 преносими компютъра. Очаква се 10 000 да пристигнат в следващите три седмици. До края на учебната година ще имаме около 100 000 нови устройства в системата“, заяви министър Вълчев. Той съобщи, че на училищата е наредено да предоставят на учениците всички налични устройства. А където има по-малко нуждаещи се ученици, училището да предостави устройствата на образователни институции, в които има недостиг.
„Предоставихме 14 млн. лв. на училищата, но се оказа, че и те не могат да закупят бързо устройства. Следващата седмица предоставяме още 15 млн. лв. на училищата, като с част от тези средства също могат да купуват електронни устройства. За съжаление, получихме вече информация от Монтана за изчезнали устройства, предоставени за онлайн обучение на децата. И ще ги търсят по заложните къщи“, каза министърът.
Според министър Вълчев с голяма степен на увереност може да се каже, че учениците от начален етап ще се върнат в класните стаи от 4 януари 2021 г. „Но най-вероятно ще се върнем на варианта с превключването и редуването, защото не е желателно един и същи ученици пет месеца да бъдат вкъщи. След втората-третата седмица вече се чувстват и негативните ефекти – десоциализация, намаляването на ангажираността с ученето в електронна среда. Трябва да спечелим малко време, особено през януари и февруари. Надяваме се ваксините да дойдат по-бързо. Говорим учителите да са от първите групи, които да имат достъп до тях. Аз поне ще настоявам за това“, коментира още просветният министър. И за пореден път отбеляза, че към момента не може да се говори за обявяване на нулева година.
Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":
Address: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5
Phone: 0700 18466
Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg