"Az-buki" National Publishing House
Ministry of Education and Science
Wikipedia
  • Login
  • Registration
Filosofiya-Philosophy
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Home
  • About the journal
  • Submit your manuscript
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US
  • Home
  • About the journal
  • Submit your manuscript
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US
Няма резултати
Вижте всички резултати
Filosofiya-Philosophy
Няма резултати
Вижте всички резултати
Home Новини Новини 2021 Брой 10, 2021

Артефакти с история

v.genkov@azbuki.bg от v.genkov@azbuki.bg
10-03-2021
in Брой 10, 2021
A A

За втора поредна година Парламентарната комисия по образованието и науката връчва наградата „Училището в музея, музеят в училището“.
Една прекрасна инициатива на Парламентарната комисия по образованието и науката прерасна и в Национална програма на МОН – „Осигуряване на съвременна образователна среда“. „Училището в музея, музеят в училището“ обхваща все повече културни и образователни институции в цялата страна. Идеята е учебните занятия и извънкласните форми да се провеждат в музеи, в галерии и библиотеки. Няма как да говорим за модерно образование, без да дадем възможност на децата да учат чрез преживяване, чрез практики и игри. Именно това прави знанията трайни.
Инициативата има свое продължение. През 2019 г. Парламентарната комисия по образованието и науката учреди награда в конкурса „Училището в музея, музеят в училището“. През 2020 година тя бе връчена за втори път. А неин носител стана Регионалният исторически музей в Русе. Той се представи с образователната си програма „Русезнание“. Към днешна дата програмата е подбрала 18 теми за работа, свързани с местното културно и природно наследство. Програмата е подходяща за учениците от I до IX клас.
За последните две години тематично е обвързана с 4 образователни модула, подкрепени от Министерството на културата.
Само за последните две години Програмата му е обхванала 2181 души,
а конкретно в 4-те модула са участвали 636 деца от училища, частни занимални и Център за работа с деца на улицата към сдружение
„Еквилибриум“. Част от обучителните модули са реализирани в партньорство с Историческия музей в Свищов и музея в Тутракан.

 

 

В Регионалния исторически музей в Русе предлагат интерактивни игри за децата

Програмата „Русезнание“ е вече на повече от 10 години и сме се опитали да я направим като системно обучение, което да стъпва върху формите на наследство, които са от Северна България, Долен Дунав и по-конкретно от региона на Русе“, казва директорът на РИМ – Русе, проф. Николай Ненов. На мнение е, че това е важно, защото чрез музейните педагогически програми фокусът се поставя преди всичко върху местното наследство. „Основен аргумент в диалога между Музея и неговите аудитории се явява артефактът. От тази гледна точка, музейните педагогически програми работят чрез експонатите в Музея и така разказват истории и свидетелстват за местни събития, хора и факти“, допълва той.
Кандидатствайки през 2020 г. за наградата на Парламентарната комисия по образованието,
РИМ – Русе, представя конкретен модул, който е свързан с програма, която се реализира в Екомузея с аквариум. Програмата има четири различни модула, съобразени с четирите годишни сезона. „Екомузеят в Русе търси и намира форми на единство между човека и природата. Тъкмо чрез сезоните виждаме това единство“, казва проф. Ненов.
В първия обучителен модул – „Пролет“, фокусът е поставен върху птиците, водолюбивите газещи и плаващи животни. За по-лесното усвояване за децата са подготвени множество игри, свързани с възприятията – чрез пипане опознават света наоколо. Всеки модул е обвързан с определено събитие. Ето например „Пролет“ е съпътстван от Международния ден на птиците –
1 април, а „Лято“ – от богатството и разнообразието на дунавски риби и Деня на река Дунав –
29 юни. Тогава музейните работници разказват за риболова и рибарските общности, за уменията на рибарите, които са свързани с природата, животинските видове, местата за улов, природните пейзажи около реката, ветровете и готварските рецепти.
„Тук виждаме богато разнообразие от знания, което може да събуди интереса и да провокира всички участници“, допълва моят събеседник. Темата на „Есен“ е с фокус върху тайнствения живот на прилепите. Те са изключително важни бозайници, разнообразни са във формите си и начините си на придвижване.
В рамките на образователната програма правят връзка с пещерата Орлова чука в природен парк „Русенски Лом“, която е зимовище на прилепи от Северна България и Южна Румъния. Акцентът на събитията е Международната нощ на прилепите, която се отбелязва през октомври.
В обучителния модул „Зима“ акцентът е поставен върху ледената епоха и изчезналите животински видове. В РИМ – Русе, имат експонирани вкаменелости на кости на доисторически бозайници на над 6 млн. години, на различни хоботни бозайници и космат мамут, който е и връзката с ледената епоха. В рамките на интерактивните занимания учениците изработват колиба от мамутски кости. За всички тези активности има специално екомузейно помагало – дидактическо средство, което обединява отделните занимания и сезоните и прави връзка със задачите, текстовете и посланията. „Получава се една интерактивност, която може да се случи само тук, в музея. Продуктът, който сме създали, изцяло отговаря и на замисъла на педагогиката и на музейните политики за общуване с наследството“, разказва директорът на РИМ – Русе.
По време на онлайн обучението заниманията с учениците в Музея не спират. Още през април музейните работници се захващат с подготовката на интерактивни игри. „Един от основните моменти в общуването между музея и публиката е артефактът, експонатът“, пояснява проф. Ненов. Затова в онлайн общуването залагат на конкретни артефакти с история. „Те са много важни, особено когато говорим за близкото минало – времето на социализма. Когато има лична история на конкретен човек с някакво преживяване, времето, за което става дума – близко или по-далечно, оживява по-лесно. Използваме артефактите с история, за да скъсим дистанцията и да има повече възможност за убедителност в опита ни за интерпретация на миналото“, допълва моят събеседник.
Проф. Ненов отбелязва, че музеите в България се нуждаят от законова база, с която да се признае научният им статут.
„В Закона за културното наследство музеите са посочени като културни и научни институции, а в Закона за развитие на академичния състав не са описани начините, по които музейните специалисти могат да развиват своята кариера“, казва той. Посреща с радост гласуваните на второ четене в Парламентарната комисия по образованието и науката текстове в Закона за изменение и допълнение на Закона за признаване на професионалната квалификация. Тези промени откриват възможност за академична кариера и на музейните работници. „Това е важно, защото музеите са единствените алтернативни места, където човек може да се развива, без непременно да е университетски преподавател или да работи в институт на БАН. Музеите съдържат в себе си изключително ценно знание, което без научен подход и изследване няма как да стигне до хората. Тази промяна е много важна не само за музейните работници, а и за всички хора, като цяло“, обяснява ученият.
Съвсем наскоро в РИМ – Русе, представят изложбата „Пазителите на пръстените“, която се фокусира върху три златни пръстена от различни епохи. Тя е базирана върху труда на шестима археолози, които са работили на 18 обекта в страната през последните две години.
„Но не само археолозите работят в музеите. Тук са важни и историците, биолозите, етнолозите“, отбелязва проф. Ненов. Той се занимава с етнология и заедно с колегите си работи по-няколко различни проекта, като фокусът им е поставен върху рибарите и наследството на рибарските общности по Дунав. Идеята е да се проучи и покаже значимостта на нематериалното културно наследство, което се съдържа в знанията и уменията на рибарите и рибарските общности по поречието на трансевропейската река. Проектът е съвместен с музея в Лом и планират съвсем скоро заедно да открият изложба за живота и поминъка на рибарите от Лом и блатото Орсоя.

 

Your Image Description

Свързани статии:

Тайните на Туида Семантична клопка дори за опитни преводачи Малките стъпки към голямата промяна Защо грешим при простите отрицателни форми за повелително наклонение?

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Address: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Phone: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Address: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Tags Наследство

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
shareTweet
Previous article

Истории в макети

Next article

Семантична клопка дори за опитни преводачи

Next article
Семантична клопка дори за опитни преводачи

Семантична клопка дори за опитни преводачи

Тайните на Вселената

Тайните на Вселената

В ход е дигиталното обучение

От училището в университета

Последни публикации

  • Сп. „Философия“, книжка 1/2025, година XXXIV
  • Годишно съдържание на сп. „Философия“, година XXXII
  • Philosophy, Number 4/2024, Volume 33
  • Philosophy, Number 4s/2024, Volume 33
  • Philosophy, Number 3s/2024, Volume 33
  • Philosophy, Number 3/2024, Volume 33
  • Philosophy, Number 2/2024, Volume 33
  • Philosophy, Number 1/2024, Volume 33
  • Годишно съдържание на сп. „Философия“, година XXXI
  • Сп. „Философия“, книжка 4/2023, година XXXII
  • Сп. „Философия“, книжка 3/2023, година XXXII
  • Philosophy, Number 3s/2024, Volume 33
  • Philosophy, Number 2/2023, Volume 32
  • Philosophy, Number 1/2023, Volume 32
  • Annual contents of Filosofiya-Philosophy 2022
  • Philosophy, Number 4/2022, Volume 31
  • Philosophy, Number 3/2022, Volume 31
  • Philosophy, Number 2/2022, Volume 31
  • Philosophy, Number 1/2022, Volume 31
  • Годишно съдържание на сп. „Философия“, 2021 г.
  • Philosophy, Number 4/2021, Volume 30
  • Philosophy, Number 3/2021, Volume 30

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Home
  • Contact
  • Subscribe now
  • Projects
  • Advertising

Az-buki Weekly

  • Вестник “Аз-буки”
  • Subscribe now
  • Archive

Scientific Journals

  • Strategies for Policy in Science and Education
  • Bulgarian Language and Literature
  • Pedagogika-Pedagogy
  • Mathematics and Informatics
  • Natural Science and Advanced Technology Education
  • Vocational Education
  • Istoriya-History journal
  • Chuzhdoezikovo Obuchenie-Foreign Language Teaching
  • Filosofiya-Philosophy

Newsletter

  • Accsess to public information
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
en_US
bg_BG en_US
  • Login
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Home
  • About the journal
  • Submit your manuscript
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"