"Az-buki" National Publishing House
Ministry of Education and Science
Wikipedia
  • Login
  • Registration
Filosofiya-Philosophy
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Home
  • About the journal
  • Submit your manuscript
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US
  • Home
  • About the journal
  • Submit your manuscript
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US
Няма резултати
Вижте всички резултати
Filosofiya-Philosophy
Няма резултати
Вижте всички резултати
Home Новини Новини 2021 Брой 22, 2021

Разговор на партньори

v.genkov@azbuki.bg от v.genkov@azbuki.bg
02-06-2021
in Брой 22, 2021
A A

Много важен е проблемът с ваксинирането. Чувствам се неудобно, че най-образованата гилдия все още се притеснява от ваксините.“ Това заяви министърът на образованието и науката проф. Николай Денков по време на заседаниe на Отрасловия съвет. Според него в някои случаи притесненията са основателни, а в други – не. „Комуникацията по този въпрос не се случи по най-добрия начин досега. Трябва да убедим учителите, доколкото е възможно, в полезността и безопасността на ваксините. Но непременно трябва да се отиде на друго ниво на ваксиниране“, коментира той. Министърът призова социалните партньори да подкрепят усилията на МОН в тази посока.
„Подценява се фактът, че ваксините не просто предпазват човека. Те са свързани с много важен процес – какво се случва с вируса в бъдеще. Всяка година ли ще се ваксинираме, ще мутира ли, ще се справим ли с него. Отговорите на тези въпроси зависят от нашето поведение. Ако успеем да го натиснем навсякъде по света, ще избегнем неговите мутации и ще можем да го блокираме завинаги“, обясни министърът.
Председателят на Синдиката на българските учители Янка Такева също заяви, че основният приоритет трябва да бъде опазване живота и здравето на педагогическия и непедагогическия персонал и на учениците. И призова от МОН седмично да се разгласява информацията за развитието на епидемията в системата, която се събира от регионалните управления на образованието. По въпроса
за опазване здравето на учители и ученици предвид проблема с COVID-19 министър Денков подчерта, че с министъра на здравеопазването се обсъжда необходимостта в България да се дефинират ясни критерии кога се затварят и отварят публични заведения.
Пред членовете на Отрасловия съвет министър Денков и част от неговия екип представиха приоритетите в своята работа. Сред тях са успешното приключване на тази учебна година и подготовката на следващата. По думите на министъра колкото по-бързо започне разговор за новата учебна година и вариантите за нейното начало в зависимост от епидемичните условия, толкова по-спокойни ще бъдат всички в системата. Предстои да се направи и анализ какви са положителните и отрицателните следствия от дистанционното обучение. Друг важен момент е да се дефинират още по-добре
основните проблеми, свързани с интеграцията и реинтеграцията на децата в училище, и на тази база да се направят препоръки.
Сред приоритети на екипа на министър Денков са и приемането на две наредби – тази за инспектирането на детските градини и училищата и за управление на качеството в институциите на образованието. Първата вече е качена на сайта на Министерството за обществено обсъждане. Зам.-министър Мария Гайдарова призова социалните партньори да формулират и изпратят своите становища по отношение на проектите на двете наредби.
„С началото на новата учебна година предстои и атестирането на педагогическите кадри, което не може да се отлага“, подчерта Янка Такева. Тя призова приоритет да бъде и надграждащата професионална квалификация на учителите, особено през лятото, когато те разполагат с повече време. „Квалификацията трябва преди всичко да бъде насочена към вътрешноучилищната квалификация, тъй като директорите са наясно от какво имат най-голяма нужда“, отбеляза Такева. Тази изключително важна дейност предстои да се планира, подчерта и министърът.
Председателят на СБУ повдигна въпроса за бюджет 2021 г. – ако досега преходните остатъци не са се връщали обратно в републиканския бюджет, това сега не е гарантирано, обясни Такева. Става дума за 231 млн. лв. в системата, като от тях 76 млн. лв. са целеви средства. Би било добре да се поиска мониторинг как се изпълнява бюджетът за тази година във връзка с Колективния трудов договор по повод високия преходен остатък, каза Аспарух Томов от Независимия учителски синдикат към КНСБ. Според него преходният остатък се е получил, защото не е използван механизмът на колективното трудово договаряне за допълнително увеличаване на заплатите в системата, предвид резервите на делегирания бюджет. „Ще направим анализ къде и защо се формират тези излишъци“, коментира министър Денков.
Необходимо е и прецизиране механизмите на заплащане на учителите във връзка с удължаването на учебната година. По-отрано трябва да се започне диалогът за заплатите в системата през следващата учебна година. Те трябва да бъдат 25% над средните за страната брутни работни заплати, допълват от Независимия учителски синдикат към КНСБ.
По време на заседанието стана ясно, че е спешна и задачата за довършване картата на висшето образование България, което трябва да се направи по закон, и вече се закъснява със срока. „Трябва да се дефинират критериите за т.нар. изследователски университети – това е от решаващо значение за успешното стартиране на Плана за възстановяване и устойчивост в областта на науката, за да може да стартира тази част от плана“, подчерта министърът.
Доста всеобхватна задача е прегледът на всички предвидени дейности по Плана за възстановяване и устойчивост и двете оперативни програми, свързани с образованието и науката. „Там има много добър напредък, благодарение и на предишния екип, но имаме някои идеи как да допълним вече договореното. Имаме идеи да надграждаме, а не да подменяме – категоричен е министър Денков. – По-скоро ще използваме това, че образованието и науката са висок приоритет, и да видим дали може да заложим още дейности с допълнително финансиране от тези инструменти.“

Your Image Description

Свързани статии:

Повече пари за изпити по български език в неделните училища 894 стъпала към историята Какво е качествено образование България е в топ мрежа за изкуствен интелект

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Address: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Phone: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Address: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Tags Денят

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
shareTweet
Previous article

Уроците на Малкия принц

Next article

Повече пари за изпити по български език в неделните училища

Next article
В ход е дигиталното обучение

Повече пари за изпити по български език в неделните училища

Българка стана координатор за младежта

Българка стана координатор за младежта

1,9 млн. евро за 15 наши фирми за иновации

Стартира порталът за цифров сертификат

Последни публикации

  • Сп. „Философия“, книжка 1/2025, година XXXIV
  • Годишно съдържание на сп. „Философия“, година XXXII
  • Philosophy, Number 4/2024, Volume 33
  • Philosophy, Number 4s/2024, Volume 33
  • Philosophy, Number 3s/2024, Volume 33
  • Philosophy, Number 3/2024, Volume 33
  • Philosophy, Number 2/2024, Volume 33
  • Philosophy, Number 1/2024, Volume 33
  • Годишно съдържание на сп. „Философия“, година XXXI
  • Сп. „Философия“, книжка 4/2023, година XXXII
  • Сп. „Философия“, книжка 3/2023, година XXXII
  • Philosophy, Number 3s/2024, Volume 33
  • Philosophy, Number 2/2023, Volume 32
  • Philosophy, Number 1/2023, Volume 32
  • Annual contents of Filosofiya-Philosophy 2022
  • Philosophy, Number 4/2022, Volume 31
  • Philosophy, Number 3/2022, Volume 31
  • Philosophy, Number 2/2022, Volume 31
  • Philosophy, Number 1/2022, Volume 31
  • Годишно съдържание на сп. „Философия“, 2021 г.
  • Philosophy, Number 4/2021, Volume 30
  • Philosophy, Number 3/2021, Volume 30

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Home
  • Contact
  • Subscribe now
  • Projects
  • Advertising

Az-buki Weekly

  • Вестник “Аз-буки”
  • Subscribe now
  • Archive

Scientific Journals

  • Strategies for Policy in Science and Education
  • Bulgarian Language and Literature
  • Pedagogika-Pedagogy
  • Mathematics and Informatics
  • Natural Science and Advanced Technology Education
  • Vocational Education
  • Istoriya-History journal
  • Chuzhdoezikovo Obuchenie-Foreign Language Teaching
  • Filosofiya-Philosophy

Newsletter

  • Accsess to public information
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
en_US
bg_BG en_US
  • Login
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Home
  • About the journal
  • Submit your manuscript
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"