УНИЦЕФ стартира кампания за дигитална грамотност и онлайн безопасност на младите хора
УНИЦЕФ България започва кампанията „Ново поколение с критично мислене“, която цели да помогне на тийнейджърите да развият умения за дигитална грамотност и критично мислене, които ще им бъдат необходими във всеки аспект на живота в XXI век. Кампанията е нужна, защото у нас 77% от децата и младежите влизат всеки ден в социалните мрежи. Само 57% от българските тийнейджъри между 16 и 19 г. оценяват дигиталните си умения като основни или по-високи, което е много под средното за ЕС от 82%, показва проучване на „Евростат“ от 2019 г.
Съвременната просвета е не само писменост, граматика и литература, тя е немислима без грамотност в онлайн пространството. Пандемията от COVID-19 ни принуди да прекарваме все повече време онлайн. За подрастващите промяната беше по-естествена, тъй като са родени в дигиталната ера. Виртуалното пространство им предоставя изключителни възможности, но крие и опасности, за които те често не са подготвени.
Проучвания очертават сериозни рискове в дигиталната среда и показват, че е от съществено значение тийнейджърите да развият критично мислене и да усвоят конкретни умения, за да се предпазят от кибератаки, тормоз, както и да разпознават фалшивите новини. Подрастващите често се сблъскват с тези проблеми, разпознават ги и са готови да предложат решения за справяне с тях. Повече от
1 на 7 деца под 18 години в България съобщават, че са били подложени на насилие онлайн, особено в социалните мрежи, сочи национално проучване, проведено по поръчка на УНИЦЕФ от международната изследователска компания Coram International с подкрепата на ЕСТАТ.
5 от 10 млади хора (47% от всички) казват, че нещата, които четат и виждат в интернет, като реч на омразата, дезинформация, тормоз, кибератаки, ги притесняват и разстройват, а 1 на 10 казва, че е преживял обидно отношение онлайн през изминалата година, показва „Изследване на субективната оценка и реакциите на
тийнейджърите в ситуация на извънредното положение“, проведено от УНИЦЕФ
България.
Дигиталната грамотност е набор от умения, знания, нагласи и ценности, които дават възможност на децата и младите хора уверено и автономно да играят, да учат, да общуват, да участват в граждански инициативи, като са в безопасност и овластени по начин, подходящ за тяхната възраст, култура и среда.
„Кампанията на УНИЦЕФ има за цел да помогне на подрастващите да сърфират безопасно в интернет, като се предпазват от кибератаки, онлайн тормоз, разпознават фалшивите новини и същевременно създават собствено съдържание, без да застрашават сигурността си. Освен това ще насърчи децата и младежите да развият критичното си мислене, както и да могат да използват и разбират технологиите, да търсят и управляват информация, да придобият увереност и способност да изразяват мнението си“, казва Саня Саранович – зам.-представител на УНИЦЕФ в България.
Предстои в рамките на кампанията УНИЦЕФ да представи възможни решения за справяне с тези предизвикателства. Планира се създаването на иновативна платформа за дигитална грамотност и онлайн безопасност по идея и с участието на младежи.
Един от тези младежи е Кристиян Юлзари – ученик в Английската гимназия в Русе, със задълбочени интереси към журналистиката и как фалшивите новини представят света, в който живеем. Заглавията с фалшиви новини и конспирации за пъклен план срещу цялото човечество заляха социалните мрежи и интернет сайтове в разгара на кризата с COVID-19 и се разпространяваха дори по-бързо и от самия коронавирус. За разлика от много други потребители в интернет 16-годишният Кристиян Юлзари не
подминава дезинформацията със смях или игнориране. Напротив, започва буквално разследване откъде и защо се появява. По време на обучение по медийна грамотност за журналисти, ученици и експерти той получава шанса да „тръгне по следата“ на „новина“, свързана с Бил Гейтс, под ръководството на опитни специалисти.
Месеци след своеобразното разследване Кристиян е избран за участник и в първия виртуален младежки хакатон в България, организиран от УНИЦЕФ и партньори, посветен на дигитални решения в подкрепа на медийната грамотност. Задачата на младежите е да работят в екипи и да идентифицират реалните проблеми на младежите в онлайн средата, за които да предложат реални решения. Проблемите се простират от кибератаки и онлайн насилие, през фалшиви новини и неетично отразяване на инциденти, в които са въвлечени младежи, до липсата на достатъчно умения и пространства онлайн, в които да се дава гласност на идеите, проектите, мечтите и решенията на самите млади хора, особено от по-малките населени места.
Кристиян избира да се занимава с дезинформацията. Заедно с още трима връстници – Юлиан, Бейшан и Анна-Мария, трябва да отговорят на трудния въпрос как може да се намали влиянието на фалшивите новини в България. Те създават концепция за информационен сайт, който да учи младите хора как да разпознават фалшивите новини. Кристиян и останалите от екипа си представят онлайн платформата да бъде интерактивна,
т.е. информацията да бъде представена чрез образователни видеа и игри.
Скоро идеята на Кристиян и връстниците му ще бъде факт. Техният сайт ще бъде част от по-голяма платформа на УНИЦЕФ България, наречена „Компас за дигитална грамотност Cyber Survivor“, насочена към ученици и млади хора и към развиване на критичното им мислене.
Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":
Address: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5
Phone: 0700 18466
Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg