"Az-buki" National Publishing House
Ministry of Education and Science
Wikipedia
  • Login
  • Registration
Filosofiya-Philosophy
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Main Page
  • About the journal
  • Submit your manuscript
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US
  • Main Page
  • About the journal
  • Submit your manuscript
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US
Няма резултати
Вижте всички резултати
Filosofiya-Philosophy
Няма резултати
Вижте всички резултати
Main Page Новини Новини 2021 Брой 3, 2021

Учене и навик

v.genkov@azbuki.bg от v.genkov@azbuki.bg
25-01-2021
in Брой 3, 2021
A A

Марияна Цибранска-Костова*

Думите уча, учител, ученик съществуват още в старобългарски. Тяхното пряко и преносно значение не се е променило от миналото до съвременността. Но в старобългарската лексикална система има и други глаголи, които назовават една от основните човешки дейности – ученето, обучението, свързана с придобиването на знания за действителността или с овладяването на морално-етични норми.
Такъв глагол е навыкнѫти в св. вид. Той означава
‘да науча, да разбера нещо’. Същият корен живее в съвременната дума навик, която е разширила значението си, за да назове постоянния и устойчив начин на действие, придобит чрез повторение. Навик днес употребяваме и с едно второ значение, което пази неразривна връзка със старобългарското, а именно: ‘придобито трайно умение за извършване на нещо’. Ясно е, че това се постига с усърдна практика и постоянство. В учебния процес много често използваме думата навик в мн. число, например: Точно в тези първи години детето изгражда навици за учене. Навиците стават втора природа на индивида. Думата навик в българските диалекти назовава нещо установено и постоянно, каквото е обичаят.
В активния словен фонд на съвременния български език и неговите диалекти присъстват още глаголите навиквам, навикна ‘придобия навик’, привикна, словосъчетанията изграждам, придобивам, създавам навици, превръщам в навик и др. Те прокарват мост между знанието и начините за неговото постигане. Следователно между двете думи с различен звуков състав учене и навик има историческа връзка.
Да превърнем ученето в навик!

*Д.ф.н. Марияна Цибранска–Костова e професор в Секцията за история на българския език в Института за български език при БАН.

Your Image Description

Свързани статии:

Неслучайно и неведнъж пишем за това Суверен ли е суверенът Случваме ли чудесата, или ни се случват Слага ли се запетая пред „или“, или не се слага

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Address: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Phone: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Address: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Tags Написаното остава

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
shareTweet
Previous article

Думата на младите

Next article

Защо всяко наше дете в чужбина трябва да знае родния език

Next article
Защо всяко наше дете в чужбина трябва да знае родния език

Защо всяко наше дете в чужбина трябва да знае родния език

Еволюция има, загадка е началото є

Еволюция има, загадка е началото є

В ход е дигиталното обучение

313 училища удължават първия срок

Последни публикации

  • Сп. „Философия“, книжка 1/2025, година XXXIV
  • Годишно съдържание на сп. „Философия“, година XXXII
  • Philosophy, Number 4/2024, Volume 33
  • Philosophy, Number 4s/2024, Volume 33
  • Philosophy, Number 3s/2024, Volume 33
  • Philosophy, Number 3/2024, Volume 33
  • Philosophy, Number 2/2024, Volume 33
  • Philosophy, Number 1/2024, Volume 33
  • Годишно съдържание на сп. „Философия“, година XXXI
  • Сп. „Философия“, книжка 4/2023, година XXXII
  • Сп. „Философия“, книжка 3/2023, година XXXII
  • Philosophy, Number 3s/2024, Volume 33
  • Philosophy, Number 2/2023, Volume 32
  • Philosophy, Number 1/2023, Volume 32
  • Annual contents of Filosofiya-Philosophy 2022
  • Philosophy, Number 4/2022, Volume 31
  • Philosophy, Number 3/2022, Volume 31
  • Philosophy, Number 2/2022, Volume 31
  • Philosophy, Number 1/2022, Volume 31
  • Годишно съдържание на сп. „Философия“, 2021 г.
  • Philosophy, Number 4/2021, Volume 30
  • Philosophy, Number 3/2021, Volume 30

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Main Page
  • Contact
  • Subscribe now
  • Projects
  • Advertising

Az-buki Weekly

  • Вестник “Аз-буки”
  • Subscribe now
  • Archive

Scientific Journals

  • Strategies for Policy in Science and Education
  • Bulgarian Language and Literature
  • Pedagogika-Pedagogy
  • Mathematics and Informatics
  • Natural Science and Advanced Technology Education
  • Vocational Education
  • Istoriya-History journal
  • Chuzhdoezikovo Obuchenie-Foreign Language Teaching
  • Filosofiya-Philosophy

Newsletter

  • Accsess to public information
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
en_US
bg_BG en_US
  • Login
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Main Page
  • About the journal
  • Submit your manuscript
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"