Според ЕК така ще се подкрепи висококачествено и приобщаващо начално и средно образование
Европейската комисия предложи препоръка на Съвета на ЕС за смесеното обучение в подкрепа на висококачественото и приобщаващо начално и средно образование. Терминът „смесено обучение“ във формалното образование и обучение се използва, когато училище, преподавател или учащ възприемат повече от един подход в учебния процес. Това може да означава смесване на училищна среда и други физически среди далеч от училищната сграда (предприятия, центрове за обучение, дистанционно обучение, обучение на открито, културни обекти и т.н.) или смесване на различни инструменти за обучение, които могат да бъдат цифрови и нецифрови. ЕК предлага по-краткосрочни мерки за справяне с най-неотложните пропуски, които се засилиха вследствие на пандемията, както и перспектива за смесване на учебни среди и инструменти в началното и средното образование и обучение, която може да спомогне за изграждането на по-устойчиви системи за образование и обучение.
„Стремежът към визия за по-качествено и приобщаващо образование и обучение в никакъв случай не се ограничава до COVID-19. Сега имаме възможност да се поучим от натрупания опит и да продължим напред.
В предложението представяме концепцията си за това какво образование искаме да има в Европа – образование, което съдейства за постигане на общите цели на европейското пространство за образование и на плана за действие в областта на цифровото образование за насърчаване на качествено, приобщаващо, екологосъобразно и цифрово образование в Европа. Целта на препоръката е държавите членки да получат насоки за укрепване на подготвеността и обхвата на своите системи за образование, което ще бъде от полза за учениците, техните семейства и педагогическия персонал.“ Това каза българският еврокомисар Мария Габриел.
Смесеното обучение може да допринесе за по-приобщаващо образование заради своята гъвкавост. Чрез него може в по-голяма степен да се предоставя обучение в селските и отдалечените райони, както и за тези, които са част от пътуващи общности, настанени са в болници и центрове за грижи или се занимават с тренировки на високо равнище. Всички среди и инструменти следва да бъдат еднакво достъпни за малцинствените групи, децата с увреждания или в социално-икономическо неравностойно положение и да не водят до дискриминация или сегрегация.
Според предложението на ЕК държавите членки следва да предоставят допълнителни възможности и целенасочена подкрепа на учащите, които изпитват трудности в ученето, със специални образователни потребности, от групи в неравностойно положение или които са засегнати по друг начин от нарушаване на учебния процес. Това може да включва повече индивидуална подкрепа, системи за наставничество, допълнително време за учене през учебната година и/или ваканциите, достъп до допълнителни учебни среди, като например обществени библиотеки и обществени пространства, както и до извънкласни услуги с педагогическа подкрепа. За целта е нужно да се мобилизира или назначи допълнителен персонал, за да се осигури повече време за индивидуална подкрепа в училище и в извънкласни дейности.
Държавите членки трябва да определят като свой приоритет физическото и психичното благополучие на учащите, техните семейства, учителите и обучителите. Както и да стимулират придобиването на цифрови компетентности от страна на учащите, техните семейства, учителите и обучителите и да насърчават инвестициите в налични устройства и изграждане на свързаност на равнището на училищата и общностите. От тях се очаква и да подкрепят ефективни партньорства за инфраструктура и ресурси между различните доставчици на образование.
Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":
Address: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5
Phone: 0700 18466
Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg