Зад всяка диплома в ПГ по транспорт в с. Владимирово прозира огромен труд на учители и ученици
Сцената е „България търси талант“, а изпълнителите са танцова формация „Хорце“. Всички са ученици от Професионалната гимназия по транспорт „Владимир Минчев“ в с. Владимирово, област Монтана. Ръководител на танцовата трупа е докторантът Зорница Карчева. Днес красивите национални носии са подредени в училищната библиотека в очакване на новата учебна година и на танцовата група, която със заразителните си изпълнения винаги вдига на крака зрителите, дори взискателното жури. Ваканция е, но в училището кипи живот. Ученици се подготвят от своите преподаватели за летния стаж в Испания по програма „Еразъм+“.
Оказва се, че Професионалната гимназия във Владимирово е единствената гимназия на територията на община Бойчиновци. Това не е случайно, а стъпва на десетилетни традиции. Местните хора са далновидни, след като гимназиалното образование в селото е с над 70-годишна история. През 1944 г. е открита реална смесена гимназия. По-късно тя се трансформира в селскостопански техникум. Следват години под абревиатурата СПТУ – Средно професионално техническо училище. Днес в професионалната гимназия се обучават деца не само от община Бойчиновци, която е с 13 населени места, но и от съседни общини, общо от 21 населени места. Някои от учениците разчитат на общежитието. Към 11 населени места всеки ден потеглят
както жълтият училищен бус, така и старичкият автобус, предоставен от общината, който бъдещите автомонтьори и техните преподаватели поддържат. Немалка част от учениците са потомствени възпитаници на гимназията. В нея са учили родителите, а преди това баби и дядовци.
„Монтьор на автотранспортна техника“ и „Монтьор на пътностроителна техника“ са специалностите с прием за учебната 2021/2022 г. „Гимназията ни се е наложила като транспортна и подготвяме специалисти за транспорта. Дори обмисляйки нови специалности, отново тръгваме от презумпцията, че трябва да са от тази област – пояснява директорката Цанка Карчева. – Нашите учители са специалисти по транспорта и базата ни е за обучение на кадри за транспортния сектор. Следователно, ако искаме качество на обучение, то трябва да бъде по специалности от транспорта. Когато разказвам за нашето училище, обичам да казвам, че това е училище на все по-нови и все повече неща“, продължава разказа си директорката.
Тя застава начело на гимназията през 2015 г. Тук започва и трудовият ѝ път като преподавател по математика и информатика. Какво разбира под „повече“: „Повече участия в състезания по професии, в олимпиади и конкурси; повече успехи на учениците и най-важното – повече дипломирани“, е краткият отговор. Но Карчева не спира дотук с новите неща – всяка година се обновява материалната база, а тя никак не е малка. Закупуват се машини, необходими за обучението на децата. Цанка Карчева не крие, че е трудно за училищния бюджет, но успяват да подновяват всяка година парка с нещо ново. Например гимназията е оборудвала сервизна работилница с подемник, стенд за баланс, монтаж и демонтаж на гуми, в който практически занимания провеждат бъдещите автомонтьори. Закупен е нов селскостопански инвентар и комбайн, макар и втора ръка, за специалността „Механизация на селското стопанство“. Новият мотокар марка Heli е придобивка от изключителна необходимост за обучението по специалностите „Монтьор на подемнотранспортна техника“ и „Куриер“.
За екипа, с който работи, директорката не спира да се хвали – всеотдайни хора, които не щадят труда си. Но и тук възрастовият проблем не ги подминава. Трудно се намират преподаватели – инженери по транспортна техника. Как се решава проблемът. „Насочвам младите колеги да придобият и допълнителни квалификации. Например назначихме инструктори и специалисти по автотранспортна техника, но за специалността „Механизация на селското стопанство“ ни липсваха преподаватели. Мотивирах младите колеги да завършат следдипломна специализация „Механизация на селското стопанство“. Сега имам трима правоспособни учители. Нямахме и квалифициран преподавател по английски език, но чрез Националната програмата „Мотивирани учители“ вече колежката по философия придоби и учителска правоспособност по английски език“, разкрива тайните на решаване на кадровите проблеми директорката. Процесът на подновяване на педагогическия екип е непрекъснат. Скоро предстои пенсионирането на учителя инженер по пътно строителство. Но негов млад колега от есента записва магистратура по пътностроителна техника.
Работата с млади учители си има своите предимства – на децата просто им е по-интересно да работят с хора, близки до тяхната възраст. Проблемът не е само в по-малката възрастова разлика, а най-вече в новото, което младите учители носят със себе си, в методиката на преподаване. Тогава и бариерите падат. Езикът, на който се говори, е близък и познат на децата.
„Искаме и се стремим те да идват в училище с интерес и желание. Затова създадохме и клубове по интереси: „Фолклор“, „Родолюбие“, „Автомонтьор“, БДП. И ако попитате защо успяваме, ами защото намерихме онази правилна сплав между образователен процес и допълнителни занимания, които поддържат интереса на децата към училището. Тогава и те гледат на тази институция с други очи, не само като задължение, а най-вече като нещото, от което получават и научават много за света около тях. Работата в клубовете допринесе и за отличното представяне на нашите ученици на националните състезания по професиите. В националния кръг на състезанието „Млад фермер“ в Ямбол отборът ни стана четвърти, на регионалния кръг на „Най-добър автомонтьор и водач на МПС“ – втори, а на националния кръг на състезанието по БДП в Русе се представи блестящо. Това е изключителна мотивация за нашите ученици“, казва Карчева.
Не без значение е и състоянието на образователната инфраструктура. Преди пандемията часовете се водят в специализирани кабинети – по български език и литература, по информационни технологии и природни науки, по специалните предмети. „Колегите са изключително отговорни. Поддържат и обновяват непрекъснато кабинетите си“, пояснява директорката.
Но преди година нещата се променят драстично.
С мисъл за здравето на деца и учители учебният график е коренно променен. Кабинетите „отстъпват“ на традиционните класни стаи. Как обаче да се запази всичко събрано в тези кабинети. „Решихме и обявихме конкурс за най-добър клас с подкатегория за чиста класна стая и работно място. Не че нямаше съпротива и редовните тийнейджърски размишления от рода на – за какво е хигиенистката. Днес обаче всяка паралелка се грижи за поверената ѝ класна стая, а по таблото с точките следи каква позиция заема в надпреварата за най-добър клас“, разказва Карчева. Защото в края на учебната годината най-добрият клас получава и своята награда – екскурзия. Резултатът – училището „разцъфтява“ и е много по-уютно. А поддържането на хигиена в клас, навярно и в домовете, става навик и втора природа.
Да си кажем направо, 230-те деца, които учат в ПГТ, са от трудни семейства, най-често в сложно икономическо положение, без отношение към образованието. И въпреки това паралелките са пълни – от първия учебен ден в гимназията до последния. Независимо от специалността всеки ученик става и правоспособен водач на лек автомобил. А някои придобиват и правото да управляват трактор, комбайн, кран, мотокар или пътностроителна техника.
Болката на Карчева е именно пътностроителната техника, с която се обучават децата. Тя е стара. Но не е възможно и училищният бюджет не го позволява да се закупи нова. Тя струва стотици хиляди левове. Къде е бизнесът, за който гимназията подготвя кадри. Винаги го е имало и сега го има. Строят се първокласни пътища в региона, работят асфалтови бази, на всички тях се нужни машинисти на пътностроителна техника. Но чакат училището, разбирай държавата, да ги подготви… Нищо че фирмите получават поръчки за милиони за строеж на пътища и магистрали. Но няма перо, което специално да е заделено за обучението на специалисти в средното образование. Добре поне, че фирмите са отворени за ученическите посещения. Така децата могат да наблюдават с каква техника се строят пътища по света. Правят се улици и пътища, децата и техните преподаватели присъстват, за да видят как се случват нещата. Що се касае до специалността „Автотранспортна техника“, разчита се на малките сервизи и гаражи – друг, голям играч на пазара просто няма.
„Логиката налага големите фирми да имат било отдел, или поне един човек, който да се занимава с обучението на кадрите“, казва Карчева. Дава за пример австрийска фирма, която потърсила гимназията при подготовката на специалисти по логистика на товари и услуги. Техни специалисти влизат в класните стаи, за да преподават най-новото в областта на спедиторските услуги.
Гимназията в с. Владимирово е държавна. Учебната база е голяма, но мечтата на директорката е и да се модернизира.
„Нямаме необходимост от нови сгради. Имаме ги, но те се нуждаят от реконструкция, за да изнесем учебния процес по-близо до базата за практическа подготовка. Така няма да се налага на децата да тичат от единия до другия край на селото. Ще имаме и класни стаи, и специализирани кабинети. Вече ни стана тесен учебният корпус с десет стаи за десет класа“, споделя мечтата си Карчева. Другата ѝ мечта е да се изпълни спечеленият проект по ОП „Региони в растеж“, за да имат децата уютно общежитие.
А те го заслужават и директор и учители с право се гордеят с постиженията им. Пример са десетоклас-
ниците, чиито резултати по математика на външното оценяване са над средните за областта и за страната. Задачата ще бъде да гонят средните стандарти и в усвояването на българския език и литература.
На въпроса как се случи обучението от разстояние в онлайн среда, отговорът е кратък – трудно. Не че учениците нямат крайни устройства, но го няма качествения интернет. Във Владимирово са категорични – с телефони и таблети качествен образователен процес не може да има. Другият проблем е с многодетните семейства, на кое дете по-напред да се осигури техника. Да не говорим, че много семейс-
тва обитават само една стая, как тогава да се случи образователният процес.
„Но той все пак се случи. С много желание и труд от страна и на учителите, и на децата“, казва моята събеседничка. Сега обсъжда с колегите си възможността да се проследи успеваемостта по български език и литература на всяко дете, като се започне от оценките на външното оценяване след VII, а после и в X клас. Така ще знаят каква е добавъчната стойност – резултат от усилията на учители и ученици. А тези усилия излизат извън рамките на учебната програма и преминават в допълнителни занимания.
На педагозите във Владимирово никак не им е лесно. В VIII клас идват деца, които най-често са се обучавали в смесени паралелки. Нямат дори елементарен навик да седят на чина 45 минути, да не говорим да следят учителя и да изпълняват задачите, които той дава. Често причината е, че учениците просто не разбират какво говори той. „Нерядко социализацията и началното ограмотяване започват от VIII клас при нас“, казва Карчева. Децата наваксват чрез допълнителните занимания по български, математика и природни науки. Заниманията продължават в часовете за консултации, а после и с възпитателите в пансиона. „Радваме се на всяко дете, което успешно се дипломира, защото знаем какви усилия и труд стоят зад всяка диплома“, казва директорката. Гордее се с постиженията на младите хора на матурите по професия. Първоначално зрелостниците изпитвали известен страх от тази матура, най-вече от теоретичната ѝ част. Днес матурите по професия не плашат никого. Целият випуск 2021 избира да се яви на втора матура по професия.
Какъв път избират младите хора след гимназия. Ако са успели да преодолеят границите на общоприетите норми в общността, момичетата продължават обучението си във Враца за акушерки и учители. „Не са много, но всяка година имаме по две три девойчета, които не се спират с гимназията и продължават нагоре“, гордее се директорката. Надява се примерът им да е заразителен. За момчетата сякаш е по-лесно – имаш ли желание да работиш, след като си взел хляба в ръцете си, работи. Младите хора се реализират като машинисти на пътностроителна техника, като механизатори в селското стопанство, която е и новата специалност в училището. Не е избрана случайно. Най-големият работодател са местните кооперации, които обработват хиляди декари земя, а това означава не само работа със селскостопанските машини, но и поддръжка на парка. Професионалната Гимназия по транспорт работи и се развива под мотото „Училище с бъдеще“, защото ПГТ за тях означава още „Пазим традициите – Градим бъдеще –Търсим предизвикателства“, споделя директорката.
Нова придобивка – трактор Case Farmall 95A, по Националната програма на МОН „Модернизация на професионалното образование“ получиха в Професионалната гимназия по транспорт в с. Владимирово, община Бойчиновци. Машината е за обучение за категория „Ткт“ и за учебна практика по специалността „Механизация на селското стопанство“.
Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":
Address: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5
Phone: 0700 18466
Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg