"Az-buki" National Publishing House
Ministry of Education and Science
Wikipedia
  • Login
  • Registration
Filosofiya-Philosophy
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Home
  • About the journal
  • Submit your manuscript
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US
  • Home
  • About the journal
  • Submit your manuscript
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US
Няма резултати
Вижте всички резултати
Filosofiya-Philosophy
Няма резултати
Вижте всички резултати
Home Новини Новини 2021 Брой 36, 2021

STEM, или познание без разделителни линии

v.genkov@azbuki.bg от v.genkov@azbuki.bg
08-09-2021
in Брой 36, 2021
A A

Само за 53 дни се преустрояват старите помещения на кабинета по химия, прилежащото хранилище и училищната библиотека. Краткият срок не слага белег върху качеството, работи се с най-добри материали. Амбицията на училищния екип – подкрепа намира и от Общината, а и от местни бизнесмени – е да се изгради STEM център. И вече успяват дори с официалното откриване. Броени дни преди 15 септември едно от емблематичните училища на Самоков – Профилираната гимназия „Константин Фотинов“, има своя Мултимедиен творчески център. В него ще се обучава всеки от 364-те ѝ ученици.
„Спечелихме проект на стойност 241 хиляди лв. по Националната програма „Изграждане на училищна STEM среда“ – голям проект в категория „Център за технологии в креативните индустрии“. Трансформирахме пространството на целия горен етаж на старата двуетажна сграда в двора на училището. Сега в нашия Мултимедиен творчески център имаме четири обособени зони: креативната – тук учениците оформят идеите си и чертаят стратегии за тяхната реализация, зона за компютърна обработка на проектите, зона за заснемане на финалния продукт и зона за релакс“, обяснява Венета Симитчийска – директор на Профилираната гимназия „Константин Фотинов“.
Проектът за изграждане на STEM среда се развива в две големи направления. Първото е свързано със създаване от учениците на младежки пътеводител „История и култура, природа и здраве в Самоков и региона“. Той разкрива града като една от най-старите и привлекателни туристически дестинации. Второто направление обхваща значими строително-монтажни дейности – стойността им е близо една трета от стойността на целия проект. Прекрасно реконструираните помещения са оборудвани с функционална и модерна техника.
Неслучайно е избрано наименованието „Мултимедиен творчески център“. То отговаря на профилите на училището и традициите, които има в интегрираното преподаване на хуманитарни и природни, софтуерни и хардуерни науки.
Какво повече дава новият център, при условие че профилите на изучаваните дисциплини и преди, и след откриването му са същите? Според Симитчийска STEM обучението е нова философия на преподаване, принципно нова методика. За усвояването ѝ преминават обучение 18 учители. Лектор и партньор в обученията е Гари Роулъндс, с опит в интегративните уроци.
„Различни са ролите на ученика и учителя – пояснява директорката. – Изграждат се екипи от преподаватели от различни направления, които работят едновременно в рамките на учебния час. А може и един преподавател да обхване различни научни области. Целта е децата да изготвят завършен продукт – от идеята за него до крайния му вид. Например провеждаме интердисциплинарни уроци, които са обединени тематично. Представяйки природата и туристически маршрути в региона на Самоков, те дават познания, свързани с география, биология и други природни науки. Има възможност всичко това да се представи и на английски и на немски език. Впоследствие в самия урок се включва преподавател по информационни технологии. Учениците преминават през различни технологични стъпки, за да извървят завършен познавателен цикъл – проектът започва от идейното осмисляне, преминава през практически стъпки за неговото осъществяване и завършва с реален краен продукт. В отделните етапи дейностите се осъществяват в различни пространства – информация в интернет, работа на терен, екипно изработване на различни детайли от проекта. Характеристика на трансдисциплинарните ни уроци е каскадното присъединяване на ученическите екипи от различни класове в стъпките по изработване на продукта. Този подход беше приложен и при създаването на нашия пътеводител.
В него участваха екипи ученици от
V до XI клас.“
Днес пътеводителят, изработен от възпитаниците на ПГ „Константин Фотинов“, може да се види отпечатан. Друга група ученици създава и дигитален вариант на пътеводителя, който може да бъде видян в уебстраница на проекта (visitsamokov.com). Тук уменията си демонстрират паралелките в профил софтуерни и хардуерни науки. Предстои заснемане на видеоклипове за отделните обекти.
Посоката е интегриране на различните науки и провеждане на интердисциплинарни уроци. Учителят далеч не е лектор, а ученикът – съответно пасивен слушател. При проектната дейност учениците работят в час, участват в самото преподаване.
С екипната работа и взаимовръзките между различните науки STEM центърът показва, че в познанието няма разделителни линии.
Засега остава ремонтът на фасадата на малката сграда в двора на изящната, обявена за паметник на културата Профилирана гимназия „Константин Фотинов“ в Самоков.

Христо Димитров – десетокласник,
паралелка „Софтуерни и хардуерни науки“:

STEM центърът кара мозъкът да работи. Тук изпитването става така – дава ти се задание, което изпълняваш на практика. И то предлагаш няколко начина.
Още с изграждането на Центъра преминахме 16 часа специализирано обучение. Успяхме да разгледаме принципа на 3D моделирането, дизайна и физическото проектиране. Учихме как да изберем от различни материали най-подходящия за дадения проект. Ето този 3D принтер – с подобни, разбира се, много по-големи и мощни, но работещи на същия принцип, се правят и авточасти, и изкуствени зъби.
Ценно е, че в рамките на обучението ни подготвяха и как да отстраним проблем, който би могъл да затрудни работата на принтера. Машина е, всичко може да се случи и трябва да съумеем да се справим.
В Центъра е изградена и аудиосистема. Приятно е, да си пуснеш музика, когато работиш или отдъхваш в релакс зоната.

Your Image Description

Свързани статии:

Робинзон Крузо от Света Анастасия Няма невъзможни неща, стига да го има желанието Кариерно ориентиране от най-ранна възраст Нов път си направи и пак тръгни: Няма непостижими неща за учениците от ПХГ „Дамян Дамянов“ в Сливен

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Address: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Phone: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Address: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Tags Региони

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
shareTweet
Previous article

Всеотдайността не изчерпва, а зарежда

Next article

Робинзон Крузо от Света Анастасия

Next article
В ход е дигиталното обучение

Робинзон Крузо от Света Анастасия

Няма невъзможни неща, стига да го има желанието

Няма невъзможни неща, стига да го има желанието

Кариерно ориентиране от най-ранна възраст

Кариерно ориентиране от най-ранна възраст

Последни публикации

  • Сп. „Философия“, книжка 1/2025, година XXXIV
  • Годишно съдържание на сп. „Философия“, година XXXII
  • Philosophy, Number 4/2024, Volume 33
  • Philosophy, Number 4s/2024, Volume 33
  • Philosophy, Number 3s/2024, Volume 33
  • Philosophy, Number 3/2024, Volume 33
  • Philosophy, Number 2/2024, Volume 33
  • Philosophy, Number 1/2024, Volume 33
  • Годишно съдържание на сп. „Философия“, година XXXI
  • Сп. „Философия“, книжка 4/2023, година XXXII
  • Сп. „Философия“, книжка 3/2023, година XXXII
  • Philosophy, Number 3s/2024, Volume 33
  • Philosophy, Number 2/2023, Volume 32
  • Philosophy, Number 1/2023, Volume 32
  • Annual contents of Filosofiya-Philosophy 2022
  • Philosophy, Number 4/2022, Volume 31
  • Philosophy, Number 3/2022, Volume 31
  • Philosophy, Number 2/2022, Volume 31
  • Philosophy, Number 1/2022, Volume 31
  • Годишно съдържание на сп. „Философия“, 2021 г.
  • Philosophy, Number 4/2021, Volume 30
  • Philosophy, Number 3/2021, Volume 30

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Home
  • Contact
  • Subscribe now
  • Projects
  • Advertising

Az-buki Weekly

  • Вестник “Аз-буки”
  • Subscribe now
  • Archive

Scientific Journals

  • Strategies for Policy in Science and Education
  • Bulgarian Language and Literature
  • Pedagogika-Pedagogy
  • Mathematics and Informatics
  • Natural Science and Advanced Technology Education
  • Vocational Education
  • Istoriya-History journal
  • Chuzhdoezikovo Obuchenie-Foreign Language Teaching
  • Filosofiya-Philosophy

Newsletter

  • Accsess to public information
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
en_US
bg_BG en_US
  • Login
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Home
  • About the journal
  • Submit your manuscript
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"