"Az-buki" National Publishing House
Ministry of Education and Science
Wikipedia
  • Login
  • Registration
Filosofiya-Philosophy
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Home
  • About the journal
  • Submit your manuscript
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US
  • Home
  • About the journal
  • Submit your manuscript
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US
Няма резултати
Вижте всички резултати
Filosofiya-Philosophy
Няма резултати
Вижте всички резултати
Home Новини Новини 2021 Брой 45, 2021

Роботи, нова сграда и… ковид

v.genkov@azbuki.bg от v.genkov@azbuki.bg
10-11-2021
in Брой 45, 2021
A A
Бъдещите програмисти демонстрират разработените от тях проекти пред своите бъдещи съученици и техните родители в Деня на отворените врати на училището

Антоанета НАЙДЕНОВА

Вече втори месец обучението в СУ „Панайот Волов“ в Бяла, област Русе, се провежда от разстояние в електронна среда. От 25 октомври това се отнася за всички училища в града заради високата заболеваемост от над 900 на 100 000 души в община Бяла, а училището минава към онлайн обучение около месец преди това.
„Наложи се да поискам да се обучаваме виртуално, защото имахме много висок процент на положителни за коронавирус тестове и при педагозите, и при учениците. От общо 30 учители в болнични бяха 12 души, от които 6 заради ковид. От всичките ни 381 ученици 36 също бяха с положителни тестове, което означаваше да карантинираме 12 от общо 17 паралелки – обяснява директорът на училището Албена Кирова. – Много е тежко положението в момента не само при нас, а и като цяло в града. Почти във всяко семейство има поне по един болен. Вече нямам философия и теория кое е правилно и кое не. Правим каквото е нужно, спазваме мерките, добри граждани сме. Колегите гледат да постъпят отговорно и въпреки че някои от тях са със сериозни заболявания, продължават да работят. Защото знаят, че в Бяла няма заместващи учители.“
Как се отразява ситуацията върху учениците? „Бяла е малък град, комуникацията е непосредствена, всички се знаем. По-малките от V до VII клас като че ли приемат нещата по-естествено и ненатоварващо, по-лесно се адаптират, но при по-големите е по-осъзната нуждата от физическа дистанция. Преподавам литература в XII клас и с тях много си говорим. Те бяха в X клас, когато започна пандемията, и някои от тях ми споделят, че губят желание да излизат. От 22-ма ученици имам двама, които по принцип бяха по-затворени, а сега изцяло се опитват да изключат комуникацията.“
Израстването при по-големите ученици е свързано с общуване, а когато то липсва, е трудно човек да се идентифицира, да види къде се намира, какво е постигнал, какво умее – няма база за сравнение. Това със сигурност ще даде отражение по-нататък в личностното им развитие, израстване и самоидентифициране. Училището разполага с училищен психолог, който постоянно се занимава с някои деца. Но след възстановяването на присъственото обучение се очаква повече от учениците да изпитват осъзната нужда да поговорят с външен човек. Като цяло, се е увеличил броят на децата в Бяла, които търсят услугите на психолог, дори да не е училищният.
Според моята събеседничка резултатите от външните оценявания и от ДЗИ не са много адекватен фактор за нивото на онлайн обучението, защото децата от всеки випуск са различни. Тенденцията от последните години е към понижаване на резултатите по математика и изминалата учебна година не е била много по-различна. Но пък по български език седмо-
класниците са се справили почти толкова добре, колкото през миналата година. На ДЗИ също са задържали нивото.
Приемът за учебната 2021/2022 г. е в две специалнос-
ти. За втори път се предлага специалността „Икономическа информатика“, а другата е нова – „Сътрудник в малък и среден бизнес“.
„В малкия град е трудно да предложиш такава специалност, професия или профил, които да формират цяла паралелка – твърди Албена Кирова. – Затова тази година направихме допитване до родителите на учениците в VII клас през електронния ни дневник. Направихме пет предложения и заявихме в държавния план-прием двете от тях, които събраха най-високо одобрение. Резултатът е, че още на първо класиране нямахме свободни места. Това ни се случва за първи път от последните три години и го отдавам на добрата комуникация с родителите и на удовлетворяването на техните желания. Защото те вярват, че на хората в малкия град са нужни комбинация от придобити умения от средното образование. И специалността „Сътрудник в малък и среден бизнес“ прави точно това –дава познания в областта на икономиката, на трудовоправните отношения, на информатиката. С тези умения човек лесно може да си намери работа в една малка фирма, в която не могат да си позволят да назначат един счетоводител, един специалист по човешки ресурси, един домакин и т.н., а тези дейности трябва да се съвместяват от един човек.
В СУ „Панайот Волов“ традиционно залагат на комбинацията от интензивно изучаване на английски език и информационни технологии, защото тя би била от полза за която и да е професия. Училището разполага с много добри преподаватели по английски език и е част от Асоциацията на Кеймбридж училищата. Има специализирани кабинети по чужди езици, както и три чудесно оборудвани кабинета по информационни технологии. Гимназията е известна със своя клуб „Роботи“ с традиционно високи постижения – участниците му се състезават наравно с отбори от висши училища. Клубът разполага с много добър кабинет, оборудван с дарения от бизнеса, който се ползва и от паралелката „Системно програмиране“.
Гимназията е в списъка на иновативните училища на МОН от 2019 г. Иновацията се състои в прилагането на STEM методики на обучение в професионалното образование. Става въпрос за иновативните практики, които се прилагат в клуба по роботика и направената иновация с предмета „Роботика“ в професия „Системен програмист“, заради която СУ „Панайот Волов“ става единственото иновативно училище в България с подобен вид обучение.
Училището е дългогодишен партньор с Русенския университет и имат съвместни проекти на ученици, членове на клуб „Роботи“ – Бяла, и университетски преподаватели. Сред тях е този за проектиране на управление за роботизирана ръка с 6 степени на свобода на марсоход и с него си спечелват участие на финалите в САЩ през 2018 г.
В средата на юни т.г. гимназията организира Ден на отворените врати, за да могат бъдещите възпитаници на училището и техните родители да разгледат материалната база, кабинетите по професионална подготовка и по природни науки. В рамките на събитието са направени демонстрации на проекти, разработени от ученически екипи, които получават покана за участие на следващото изложение иновативно ЕКСПО.
Учениците от IX, X и XI клас от паралелка „Системен програмист“ представят проекти за надграждане на знанията си по обектно ориентирано програмиране. Три от проектите са свързани с предметите, които изучават, като по този начин надграждат придобитите знания през годината. Те са практически ориентирани, тъй като чрез тях учениците усвояват по-лесно тънкостите на програмирането и виждат реалното приложение на предметите, които изучават. Единият от проектите е за визуализиране на данни от сензори. Вторият представлява разработен от учениците уебсървър за видеонаблюдение, а третият създава интерфейс за връзка между хардуер и софтуер. Учениците представят и проект на клуб „Роботи“ за изграждане на автоматизирана система за управление на вила.
Гимназията е най-голямото средищно училище, в което учат и 53 деца от 11 околни села. Организацията на учебния ден е целодневна, а изхранването на учениците е безплатно. Превозът за децата се осигурява от Община Бяла по график. Когато обучението е в онлайн среда, както сега, за учениците се осигуряват карти с интернет, а при нужда им се дават за ползване и електронни устройства.
„Нямаме необхванати деца –категорична е Албена Кирова. – Децата от уязвимите групи са под 20% и случаите на застрашените от отпадане са единични. Работим по Механизма за обхват, а от тази година по съвместен проект с Община Бяла ползваме общински медиатор, който помага за обхващането на децата от квартала в обучението в електронна среда. Много бях впечатлена от изключителната подкрепа и взаимопомощ между колегите миналия март, когато по спешност трябваше да преминем към онлайн обучение. Двама от нашите учители по ИТ – Веселина Анчева и Антон Анчев, са лектори по програмите на МОН и са сред най-търсените преподаватели в летните академии в страната. Те са на много високо ниво в ползването и създаването на електронни ресурси, благодарение на тях си направихме вътрешно обучение и научихме много нови неща. Подготвени сме да работим в електронна среда, но негативите по отношение на личната комуникация си остават.“
Всички възпитаници на училището са с много добра реализация. Около 90 на сто от тях стават студенти, след като завършат средното си образование, а останалите си намират работа в града в различни сфери.
СУ „Панайот Волов“ е приемник на построеното през 1888 г. класно училище. От 1910 г. то се нарича прогимназия, през учебната 1913/1914 година се открива първи гимназиален клас, а през 1920/1921 г. се преобразува в пълна смесена гимназия.
„От години си мечтаехме да се преместим в нова сграда, и преди две години това стана факт. Сега имаме ново, модерно, светло и просторно училище, което е сред най-хубавите не само в област Русе, а и в страната – твърди моята събеседничка. – От тази година имаме и изключително модерна спортна зала, която има топла връзка с училището и децата я ползват като физкултурен салон до 14 ч., а след това е отворена за граждани.“
Откриването на новата спортна зала е отбелязано с между-
училищен турнир по волейбол и футбол, в който участват 4 отбора, два от които са от съседни градове – от СУ „Св.св. Кирил и Методий“ в Две могили и Професионалната гимназия „Цанко Церковски“ в Павликени.

Your Image Description

Свързани статии:

Снимка СУ „Димитър Талев“ – ДобричДобри идеи – верни решения В Плевен с модел за онлайн обучение на регулираните специалности Няма необхванато дете в Малко Търново Най-много средства се влагат в образованието

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Address: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Phone: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Address: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Tags Иновации в действие

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
shareTweet
Previous article

Тишината в класната стая е страшна

Next article

Успехите на учениците са успехи на учителя

Next article
Успехите на учениците са успехи на учителя

Успехите на учениците са успехи на учителя

Вълшебства за учене

Вълшебства за учене

Няма необхванато дете в Малко Търново

Няма необхванато дете в Малко Търново

Последни публикации

  • Сп. „Философия“, книжка 1/2025, година XXXIV
  • Годишно съдържание на сп. „Философия“, година XXXII
  • Philosophy, Number 4/2024, Volume 33
  • Philosophy, Number 4s/2024, Volume 33
  • Philosophy, Number 3s/2024, Volume 33
  • Philosophy, Number 3/2024, Volume 33
  • Philosophy, Number 2/2024, Volume 33
  • Philosophy, Number 1/2024, Volume 33
  • Годишно съдържание на сп. „Философия“, година XXXI
  • Сп. „Философия“, книжка 4/2023, година XXXII
  • Сп. „Философия“, книжка 3/2023, година XXXII
  • Philosophy, Number 3s/2024, Volume 33
  • Philosophy, Number 2/2023, Volume 32
  • Philosophy, Number 1/2023, Volume 32
  • Annual contents of Filosofiya-Philosophy 2022
  • Philosophy, Number 4/2022, Volume 31
  • Philosophy, Number 3/2022, Volume 31
  • Philosophy, Number 2/2022, Volume 31
  • Philosophy, Number 1/2022, Volume 31
  • Годишно съдържание на сп. „Философия“, 2021 г.
  • Philosophy, Number 4/2021, Volume 30
  • Philosophy, Number 3/2021, Volume 30

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Home
  • Contact
  • Subscribe now
  • Projects
  • Advertising

Az-buki Weekly

  • Вестник “Аз-буки”
  • Subscribe now
  • Archive

Scientific Journals

  • Strategies for Policy in Science and Education
  • Bulgarian Language and Literature
  • Pedagogika-Pedagogy
  • Mathematics and Informatics
  • Natural Science and Advanced Technology Education
  • Vocational Education
  • Istoriya-History journal
  • Chuzhdoezikovo Obuchenie-Foreign Language Teaching
  • Filosofiya-Philosophy

Newsletter

  • Accsess to public information
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
en_US
bg_BG en_US
  • Login
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Home
  • About the journal
  • Submit your manuscript
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"