"Az-buki" National Publishing House
Ministry of Education and Science
Wikipedia
  • Login
  • Registration
Filosofiya-Philosophy
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Home
  • About the journal
  • Submit your manuscript
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US
  • Home
  • About the journal
  • Submit your manuscript
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US
Няма резултати
Вижте всички резултати
Filosofiya-Philosophy
Няма резултати
Вижте всички резултати
Home Новини Новини 2022 Брой 21, 2022

Наесен с актуализирани учебни програми

v.genkov@azbuki.bg от v.genkov@azbuki.bg
25-05-2022
in Брой 21, 2022
A A

Учебните програми ще бъдат актуализирани за началото на новата учебна година. Това заяви министърът на образованието и науката акад. Николай Денков пред БНТ. По думите му нови учебници ще отнемат повече време.
Министърът подчерта, че прегледът на учебните програми вече е към края си. „Ще използваме лятото, за да ги променим, така че съдържателно да имаме това, което трябва да залегне в учебниците. Успоредно развиваме и средствата – електронния облак с безплатни ресурси и квалификациите на учителите, за да могат да ги използват“, обясни акад. Денков. По повод проучванията на МОН относно учебниците той коментира, че като проблем се очертава несъгласуването на материала с възрастта на децата. В много случаи учители и ученици казват, че съдържанието не е ясно подбрано и е поднесено на неподходящ за децата академичен стил. Те често не разбират защо се учи едно или друго нещо, и това намалява мотивацията им. А в много случаи децата се загубват при прехода от интегрални предмети към отделни дисциплини.
„Този академичен стил затруднява и децата,
и учителите, и родителите. Затова в прегледа на програмите водещи са учителите, за да преценят кое е разбираемо, кое не е, в коя възраст могат децата да го осъзнаят, как да се свърже един предмет с друг“, подчерта акад. Денков.
Той допълни, че трябва да се осигурят повече материали на по-високо ниво за всички деца.
И най-бързият път за това са електронните ресурси. Затова и приоритетно е стартирано изграждането на електронната платформа, която от 15 септември би трябвало да е достъпна за всички ученици.
„Материалът, който се преподава в училище, трябва да бъде разбираем за всички деца, които полагат усилия“, обясни министърът. Според него целта е да се наблегне на това, което развива уменията – да мислиш, да формулираш тези, да ги защитиш и представиш по съответния начин. „Идеята е не да се опрости материалът, а да се промени целта на самото образование“, категоричен е министър Денков.
„Ще видим как ще завърши дискусията със социалните партньори относно промяна в началото и продължителността на учебната година. За мен приоритет е какво е най-полезно за децата. Аргументите, които чувам против започването на учебната година по-рано, са неубедителни. Може ли да бъде по-важно лятното море за тях от това, че учат месеци по-малко от своите връстници в други държави. Как ще бъдат конкурентни?“, отбеляза министърът на образованието и науката.
Лансираните към момента промени предвиждат начало на учебната година на 7 септември, като дните от тази седмица повече се използват за един по-ритмичен цикъл учене – ваканция. Предвиждат се допълнително и две седмици в края на I до VI клас за затвърдяване на материала, за проектно обучение, за излизане сред природата. Така от I до III клас децата ще учат до 15 юни, а от IV до VI клас да са до 30 юни.
Пред бТВ министър Денков обяви, че около 5%, или близо 44 хил. деца, не посещават образователните институции. „В редица общности няма усещането, че образованието е нещо, което ще даде на децата им по-добро бъдеще. Там борбата е да разберат, че образованието и успехът в живота са свързани. И усилията на учителите и директорите са огромни. Там, където има подход и система, те успяват“, коментира той.
Заплатите на педагозите в средното образование за следващата календарна година със сигурност ще бъдат актуализирани, анонсира министър Денков. Целта е те да се поддържат на ниво 125% от средната работна заплата. По думите му към момента няма проблем с покриването на режийни разходи на образователните институции. За актуализацията на бюджета ще се направи преглед на настоящата ситуация, така че да се осигурят средства за новата учебна година.
По отношение на висшите училища министър Денков заяви, че бюджетът за висше образование е увеличен с 10% тази година. Пред бТВ той обясни, че ще има промяна в бюджета за тази година, в който отпускането на допълнителни 20 млн. лв. на държавните висши училища е обвързано с промяна на правилниците им съобразно новите критерии и методика за атестиране на академичния състав, предложени с решение на МС. „В същото време, ще предложа промени в Закона за висше образование, където е мястото на такава реформа“, каза министърът.

Your Image Description

Свързани статии:

Най-малко 1724 лв. заплата за директорите Наградиха 25 млади учени от БАН Творчески и логически задачи на НВО в IV клас Състезания по грамотност на Базара на книгата

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Address: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Phone: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Address: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Tags Репортер

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
shareTweet
Previous article

Оцеляли или оцелели

Next article

Най-малко 1724 лв. заплата за директорите

Next article
В ход е дигиталното обучение

Най-малко 1724 лв. заплата за директорите

Наградиха 25 млади учени от БАН

Наградиха 25 млади учени от БАН

В ход е дигиталното обучение

Творчески и логически задачи на НВО в IV клас

Последни публикации

  • Сп. „Философия“, книжка 1/2025, година XXXIV
  • Годишно съдържание на сп. „Философия“, година XXXII
  • Philosophy, Number 4/2024, Volume 33
  • Philosophy, Number 4s/2024, Volume 33
  • Philosophy, Number 3s/2024, Volume 33
  • Philosophy, Number 3/2024, Volume 33
  • Philosophy, Number 2/2024, Volume 33
  • Philosophy, Number 1/2024, Volume 33
  • Годишно съдържание на сп. „Философия“, година XXXI
  • Сп. „Философия“, книжка 4/2023, година XXXII
  • Сп. „Философия“, книжка 3/2023, година XXXII
  • Philosophy, Number 3s/2024, Volume 33
  • Philosophy, Number 2/2023, Volume 32
  • Philosophy, Number 1/2023, Volume 32
  • Annual contents of Filosofiya-Philosophy 2022
  • Philosophy, Number 4/2022, Volume 31
  • Philosophy, Number 3/2022, Volume 31
  • Philosophy, Number 2/2022, Volume 31
  • Philosophy, Number 1/2022, Volume 31
  • Годишно съдържание на сп. „Философия“, 2021 г.
  • Philosophy, Number 4/2021, Volume 30
  • Philosophy, Number 3/2021, Volume 30

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Home
  • Contact
  • Subscribe now
  • Projects
  • Advertising

Az-buki Weekly

  • Вестник “Аз-буки”
  • Subscribe now
  • Archive

Scientific Journals

  • Strategies for Policy in Science and Education
  • Bulgarian Language and Literature
  • Pedagogika-Pedagogy
  • Mathematics and Informatics
  • Natural Science and Advanced Technology Education
  • Vocational Education
  • Istoriya-History journal
  • Chuzhdoezikovo Obuchenie-Foreign Language Teaching
  • Filosofiya-Philosophy

Newsletter

  • Accsess to public information
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
en_US
bg_BG en_US
  • Login
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Home
  • About the journal
  • Submit your manuscript
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"