"Az-buki" National Publishing House
Ministry of Education and Science
Wikipedia
  • Login
  • Registration
Filosofiya-Philosophy
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Home
  • About the journal
  • Submit your manuscript
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US
  • Home
  • About the journal
  • Submit your manuscript
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US
Няма резултати
Вижте всички резултати
Filosofiya-Philosophy
Няма резултати
Вижте всички резултати
Home Новини Новини 2022 Брой 26, 2022

Училището със 100% дуално обучение

v.genkov@azbuki.bg от v.genkov@azbuki.bg
29-06-2022
in Брой 26, 2022
A A
Възпитаниците на ПГ „Златица“ могат да получат не само професионална квалификация,
а и няколко свидетелства за правоуправление на различни МПС

Антоанета НАЙДЕНОВА

Професионалната гимназия „Златица“ е може би единственото училище в България, което предлага изцяло дуална форма на обучение. Специалностите са „Автотранспортна техника“, „Електрообзавеждане на производството“, „Машини и съоръжения със заваряване“, „Машини и съоръжения с ЦПУ“ и „Обогатяване на полезни изкопаеми“. За новата учебна 2022/2023 г. е обявен прием за една паралелка с две специалности – „Автотранспортна техника“ и „Металообработващи машини“.
От 2017 г. въведохме дуалната система и това е първият випуск, който завършва. Оттогава предлагаме 100% дуално обучение за всички специалности и може би сме единственото такова училище – казва директорът на ПГ „Златица“ инж. Величка Баланова. – Нямаме ученик без договор за работа в реална работна среда. Предимството ни е, че нашите партньори са изключително сериозни и ако се случи за някой ученик да няма работно място в едно предприятие, останалите веднага намират начин да му го осигурят. Гордеем се и че почти нямаме отпаднали ученици. Всичко това се дължи на колектива в училище, който работи много и с родителите, и с учениците. Преподавателите са квалифицирани, имат по повече от една специалност и са комуникативни и гъвкави към постоянно променящите се условия на работа и спрямо пазара на труда.“
Училището работи изцяло по заявки на предприятията от района на Средногорието, за да подготвя кадри в зависимост от техните нужди. Всяка година в началото на декември гимназията получава статистика, която дава информация колко хора ще се пенсионират през следващите години, както и заявка колко и какви специалисти ще са необходими. На базата на тази информация се определя и план-приемът за следващата учебна година, като се съобразява с възможностите и оборудването на училището и с наличния преподавателски състав. Целта е да се постигне оптимално съчетаване на обучението в предприятието и в училището.
„Преминахме към дуалното обучение, защото това ни помага да преодолеем дефицита на преподаватели в професионалното образование, и за да отговорим на нуждите на местните предприятия – обяснява Величка Баланова. – Ползваме капацитета и възможностите и на предприятията, които могат да ни осигурят свой преподавател по съответния предмет. За специалността „Обогатяване на полезни изкопаеми“ пък имаме договор за сътрудничество с Минно-геоложкия университет. Така, когато се стигне до специфичната професионална подготовка, можем да ползваме тяхната база и преподаватели. Те ни осигуриха учебници, помагала и ни предоставиха различни видове минерали. А сега съвместно с техните специалисти разработваме и учебно помагало за специалността „Обогатяване на полезните изкопаеми“.“
Конкуренцията между училищата е голяма в района на Средногорието, тъй като на територията от Мирково до Копривщица има три професионални гимназии, три средни училища и една частна езикова гимназия. Но ПГ „Златица“ се е профилирала и подготвя кадри само за местните предприятия. Според моята събеседничка първоначалното недоверие към дуалното обучение ще се разсее окончателно след дипломирането на първия випуск и успешната му реализация. Освен това тя смята, че конкуренцията е здравословна и помага да се работи за непрекъснато подобряване и развитие в правилната посока, която да те изведе напред, като предлагаш най-доброто, което можеш.
Гимназията е наследник на Техникума по механизация на селското стопанство, отворил врати през далечната 1933 г. като Практическо овощарско училище. След няколко преобразувания през 2003 г. техникумът става Аграрно-техническа професионална гимназия към Министерството на земеделието и горите. А от 2016 г. училището става общинско и не разполага с никаква материална база за новите специалности, но постепенно надгражда с всяка изминала година.
Сега гимназията има работилници по всички специалности, които предлага, благодарение на реализирани проекти по национални програми на МОН. Най-много се гордеят с модерно оборудваната си електролаборатория, в която могат да се провеждат часове по теория и практика на всички специалности в училището. Тя е финансирана по НП „Модернизация на материалната база в училище“ и с подкрепата на фирми партньори. Разполагат и с автотранспортна работилница, осъв-
ременена с проект по „Подкрепа на дуалната система за обучение“. Имат и работилници по шлосерство и по заваряване, така че да могат да осигурят професионално обучение на учениците и в училище, а не само в предприятията.
Училището работи по всички проекти и програми на МОН, свързани с подкрепата на професионалното образование, които не противоречат на проекта „Подкрепа за дуалната система за обучение“, за да не се дублира финансирането. Участват по проект „Равен достъп до училищно образование в условията на кризи“, „Подкрепа за успех“ и т.н. Съжаляват, че тази година нямат право отново да кандидатстват по НП „Модернизация на материалната база в училище“, въпреки че имат готов проект.
ПГ „Златица“ работи и по прог-
рама „Еразъм+“. По спечелен проект 24 ученици провеждат учебна практика в Германия и Португалия. Учениците се връщат оттам изключително ентусиазирани, защото са успели да сверят знанията и уменията си и са се справили успешно.
В Германия например автомонтьорите трябвало да построят от нулата бъги с предоставените им материали, докато тръгне и влезе в експлоатация. Справят се успешно и това се отразява много добре на самочувствието им.
В Португалия и Германия се обучават и шестима преподаватели. Запознават с тамошната система за дуално професионално обучение и планират да ползват някои добри практики на местна почва. „Проектът беше много полезен и за учителите, и за учениците, които обогатиха езиковата си култура и професионалните си умения. Тази година отново сме кандидатствали за мобилност на ученици в Германия и Испания“, казва Величка Баланова и се надява да получат одобрение.
Възпитаниците на гимназията редовно участват в различни професионални състезания и се представят добре. Тази година учениците от XII клас Любомир Дечев и Любомир Данков представят училището и стават трети на националното състезание в Горна Оряховица „Най добър техник в машиностроенето“. Двамата участват и в националната олимпиада по техническо чертане. Любомир Данков се представя отлично и на регионалния кръг „Най-добър млад автомонтьор и водач на МПС“ в Сливница, където се класира на второ място в категорията „Най-добър водач на МПС“.
„Някои от нашите възпитаници са много амбициозни и продължават образованието си във висше училище, защото договорът не ги задължава на всяка цена да започнат работа във фирмата партньор – казва моята събеседничка. – Най-важното е, че учениците ни нямат проблеми с намирането на работа след завършването. Имаме учебен център за обучение на водачи на моторни превозни средства.
В него те могат да се обучават безплатно и да получат свидетелство за управление на МПС категория „В“ и категория „Ткт“ независимо от специалността си. Освен това ползваме учебните центрове на предприятията и даваме възможност на учениците да получат и свидетелства за управление на пътностроителни машини, както и за електро- и мотокари. Така те излизат от гимназията не само с диплома за средно образование и свидетелство за професионална квалификация, а и с допълнително придобити правоспособности, които им осигуряват още по-големи възможности при по-нататъшната им реализация на пазара на труда.“
Всички дванайсетокласници постигнаха добри и много добри резултати на изпитите за професионална квалификация тази година – средният им успех е много добър 4,70. „За съжаление, не всички се справиха на матурата по БЕЛ, вероятно заради новия формат на изпита или поради продължителното обучение от разстояние в електронна среда. Някои от тях са на границата и малко не им е достиг-
нало да го вземат успешно“, твърди Величка Баланова. Тя е убедена, че през август ще пробват отново да вземат и този държавен зрелостен изпит. Но добавя, че дори и да не успеят, пак ще могат без проблеми да работят по специалността си.
Тази година учениците в училището са 95 в дуална система на обучение и 19 в самостоятелна форма. За тяхното обучение се грижат 12 учители, от които шестима са с инженерни специалности.
В професионалната гимназия се обучават ученици от всичките 7 общини на регион Средногорие, като се започне от Копривщица до Буново, включително Каменица и Петрич. За тях се осигурява транспорт от Община Златица, която разполага с 5 автобуса, а училището поема част от разходите.
„Имаме ученици от уязвимите групи, но те са добре интегрирани. А и при нас мотивацията е малко по-висока, отколкото при учениците в дневна форма на обучение – категорична е Величка Баланова. – Това се дължи както на сериозната ни комуникация с родителите, така и на съвместния договор, който се подписва между училище, ученици, родители и предприятие за провеждането на дуално обучение. В първия етап на обучение учениците получават еднаква стипендия за обучение в дуална система на образование. Освен нея тези, които имат отличен успех или са застрашени от отпадане, или са сираци, получават и половин училищна стипендия. Във втория гимназиален етап учениците получават заплата за дните, в които са на работа.
И ако отговарят на условията за стипендия, получават и нея от училището, така че мотивацията при нас е по-сериозна и родителите са заинтересовани децата им да посещават редовно училището.“
В гимназията се предлагат и извънкласни занимания, съсредоточени в рамките на първи гимназиален етап. Те включват предимно допълнително обучение по математика, по БЕЛ и спорт. Във втория етап учениците са много по-заети, тъй като в XI клас са по два дни на работа в предприятията, а в XII клас – по три дни. Седмичната натовареност в дуалната система на обучение е много по-голяма от тази в дневна форма на обучение, което ограничава времето за извънкласни занимания.

Your Image Description

Свързани статии:

Дуално по швейцарски Училище като дворец Да вземеш хляба си в ръце Важно е работата да те прави щастлив

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Address: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Phone: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Address: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Tags Професия

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
shareTweet
Previous article

С призови места по роботика

Next article

Бутиковото училище в Драгалевци

Next article
Бутиковото училище в Драгалевци

Бутиковото училище в Драгалевци

Да създадеш знаеща личност

Да създадеш знаеща личност

В ход е дигиталното обучение

Украинчета на летни занимания в Смолян

Последни публикации

  • Сп. „Философия“, книжка 1/2025, година XXXIV
  • Годишно съдържание на сп. „Философия“, година XXXII
  • Philosophy, Number 4/2024, Volume 33
  • Philosophy, Number 4s/2024, Volume 33
  • Philosophy, Number 3s/2024, Volume 33
  • Philosophy, Number 3/2024, Volume 33
  • Philosophy, Number 2/2024, Volume 33
  • Philosophy, Number 1/2024, Volume 33
  • Годишно съдържание на сп. „Философия“, година XXXI
  • Сп. „Философия“, книжка 4/2023, година XXXII
  • Сп. „Философия“, книжка 3/2023, година XXXII
  • Philosophy, Number 3s/2024, Volume 33
  • Philosophy, Number 2/2023, Volume 32
  • Philosophy, Number 1/2023, Volume 32
  • Annual contents of Filosofiya-Philosophy 2022
  • Philosophy, Number 4/2022, Volume 31
  • Philosophy, Number 3/2022, Volume 31
  • Philosophy, Number 2/2022, Volume 31
  • Philosophy, Number 1/2022, Volume 31
  • Годишно съдържание на сп. „Философия“, 2021 г.
  • Philosophy, Number 4/2021, Volume 30
  • Philosophy, Number 3/2021, Volume 30

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Home
  • Contact
  • Subscribe now
  • Projects
  • Advertising

Az-buki Weekly

  • Вестник “Аз-буки”
  • Subscribe now
  • Archive

Scientific Journals

  • Strategies for Policy in Science and Education
  • Bulgarian Language and Literature
  • Pedagogika-Pedagogy
  • Mathematics and Informatics
  • Natural Science and Advanced Technology Education
  • Vocational Education
  • Istoriya-History journal
  • Chuzhdoezikovo Obuchenie-Foreign Language Teaching
  • Filosofiya-Philosophy

Newsletter

  • Accsess to public information
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
en_US
bg_BG en_US
  • Login
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Home
  • About the journal
  • Submit your manuscript
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"