"Az-buki" National Publishing House
Ministry of Education and Science
Wikipedia
  • Login
  • Registration
Filosofiya-Philosophy
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Home
  • About the journal
  • Submit your manuscript
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US
  • Home
  • About the journal
  • Submit your manuscript
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US
Няма резултати
Вижте всички резултати
Filosofiya-Philosophy
Няма резултати
Вижте всички резултати
Home Новини Новини 2022 Брой 31, 2022

Програмите по БЕЛ с най-много идеи за промени

v.genkov@azbuki.bg от v.genkov@azbuki.bg
03-08-2022
in Брой 31, 2022
A A

Най-голяма необходимост от размествания има в учебните програми по български език и литература. След това се нареждат тези по математика и география и икономика. Това става ясно от приключилия преглед на всички програми по общообразователните предмети от I до X клас, съобщават от МОН.
В публикуваната обобщена информация за идентифицирани проблеми в учебните програми са взети предвид мненията на работни групи с участието на 210 учители. Под внимание са взети и резултатите от разработени 121 анкети върху учебните програми по общообразователните предмети от I до X клас, попълвани от преподаващите предмета педагози. Общият брой на попълванията наброява
17 817. Обобщени са и резултатите от три специално организирани допитвания – в това за учители се включват близо 18 000 педагози, оценка дават и 5200 ученици от III до X клас. Проведено е и социологическо проучване сред родители и деца. Отчетени са и резултати от изследвания на Центъра за оценяване в предучилищното и училищното образование за периода 2018 – 2020 г. относно придобиване на ключови умения по история и цивилизации и география и икономика в прогимназията и по природни науки в първия гимназиален етап. Включени са и изводите от националните външни оценявания в IV, VII и X клас.
Общо 12 са предложенията за промени в учебните програми по БЕЛ, които предвиждат предимно размес-
тване на теми между класовете. Предлага се например миналите глаголни времена, причастията, наречията и предлозите да се преместят от V в VI клас. В по-долни класове или в прогимназията пък трябва да се преместят темите, свързани с местоименията, еднородните части в простото изречение, активната и пасивната лексика, паронимите, писането на резюме и на делово писмо. Една от идеите е извършването на морфемен анализ да не се включва в общообразователната подготовка, а по него да се работи в разширената.
По литература предложенията са две – Вазовите „Левски“ от „Епопея на забравените“ и „Под игото“ да се преместят от Х в IX клас, а „Моето семейство и други животни“ (Джералд Даръл) да не се изучава в задължителните учебни часове.
По математика най-много са темите, предложени за преместване в по-горен клас или в разширената подготовка. Такива са например еднаквости в равнината, класическа вероятност, елементи на стереомет-
рията. Според учителите за кредит, рента и квартил трябва да се учи в разширената или в профилираната подготовка.
Предлага се изчисляването на проста лихва от V да премине в VII клас. В същото време, уменията за построяване на успоредник и на триъгълник по различни дадени елементи да се изискват от седмокласниците в разширената подготовка. Ще се обсъжда и преместването в следващ клас на понятията полуравнина и контур на полуравнина.
Според педагозите не е необходимо всички петокласници да могат да се ориентират с компас и да изчисляват средната гъстота на населението. Предлага се тези умения да се усвояват в разширената подготовка по география и икономика заедно с понятия като Лавразия, Гондвана, полезни изкопаеми, атмосферно налягане, приливи и отливи, кръгова диаграма. А в по-горен клас да се учат определянето на географски координати по глобус и по карта и изчисляването на действителни разстояния с помощта на числен мащаб, както и понятията градусна мрежа, географска ширина и дължина.
Има предложение за облекчаване на програмата по география и икономика в първи гимназиален етап. Ще се мисли дали понятия като президент, високоразвити и развиващи се страни, енергийна ефективност, Европейски парламент, Европейска комисия, които сега се учат в IX клас, да се извадят от учебната програма по този предмет, защото се усвояват в хода на обучението по-рано и/или през други учебни предмети. Същото се отнася и за изучаваните в Х клас понятия като произход на релеф, произход на полезни изкопаеми и др.
Най-малко промени се предлагат в учебните програми на началните класове. Те засягат само програмите по физическо възпитание и спорт и по музика.
Предложенията за отпадане на теми, очаквани резултати от обучението и нови понятия са направени с оглед отпадането им от учебната програма за конкретния клас, но предстои преценка дали и къде може да бъдат преместени – например за придобиване на разширена и/или профилирана подготовка.
Събраните предложения за промени в учебните програми ще бъдат разгледани до края на август от работни групи с участието на учители, методици и психолози.
В обсъжданията ще се включат и представители на министерствата на здравеопазването, на околната среда и водите, на културата, на младежта и спорта, на електронното управление и на иновациите и растежа. Ще бъдат взети предвид и становищата на неправителствени организации в сферата на образованието. Евентуалните промени в учебните програми ще бъдат предложени за обществено обсъждане в края на октомври т.г.
В зависимост от резултатите от обсъждането ще се определи и началният момент за влизането им в сила – учебните програми, в които няма промени, продължават да се прилагат в системата. Учебните програми, в които има отпадане на очаквани резултати или понятия, както и учебните програми, в които се понижава познавателното равнище на отделен очакван резултат може да влязат в сила веднага и да използват вече одобрените учебници до издаването на нови, които да отразяват промените в програмите. А учебните програми, в които има преместване на учебно съдържание в по-горен клас, следва да влизат постъпателно и за тях ще се наложи процедура по внасяне на промени и в учебниците.
Ще се направи преглед и на учебниците, посочени от родители и ученици като най-неразбираеми и най-неподходящи за възрастта на децата, с цел прецизиране на изискванията за създаване на учебници и подобряване на системата за оценяването и одобряването им. До края на 2022 г. може да се обсъдят и при необходимост да се инициират и законови промени в системата за оценяване пригодността на учебниците и определяне на оптимален брой учебници по предмет за всеки клас.

Your Image Description

Свързани статии:

5 медала по лингвистика Кога олимпиади заменят НВО Образованието остава над политиката 1500 лв. минимална заплата за университетски преподавател

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Address: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Phone: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Address: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Tags Репортер

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
shareTweet
Previous article

Кога олимпиади заменят НВО

Next article

Образованието остава над политиката

Next article
Образованието остава над политиката

Образованието остава над политиката

В ход е дигиталното обучение

1500 лв. минимална заплата за университетски преподавател

В ход е дигиталното обучение

Още над 2 млрд. лв. за изследвания и иновации

Последни публикации

  • Сп. „Философия“, книжка 1/2025, година XXXIV
  • Годишно съдържание на сп. „Философия“, година XXXII
  • Philosophy, Number 4/2024, Volume 33
  • Philosophy, Number 4s/2024, Volume 33
  • Philosophy, Number 3s/2024, Volume 33
  • Philosophy, Number 3/2024, Volume 33
  • Philosophy, Number 2/2024, Volume 33
  • Philosophy, Number 1/2024, Volume 33
  • Годишно съдържание на сп. „Философия“, година XXXI
  • Сп. „Философия“, книжка 4/2023, година XXXII
  • Сп. „Философия“, книжка 3/2023, година XXXII
  • Philosophy, Number 3s/2024, Volume 33
  • Philosophy, Number 2/2023, Volume 32
  • Philosophy, Number 1/2023, Volume 32
  • Annual contents of Filosofiya-Philosophy 2022
  • Philosophy, Number 4/2022, Volume 31
  • Philosophy, Number 3/2022, Volume 31
  • Philosophy, Number 2/2022, Volume 31
  • Philosophy, Number 1/2022, Volume 31
  • Годишно съдържание на сп. „Философия“, 2021 г.
  • Philosophy, Number 4/2021, Volume 30
  • Philosophy, Number 3/2021, Volume 30

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Home
  • Contact
  • Subscribe now
  • Projects
  • Advertising

Az-buki Weekly

  • Вестник “Аз-буки”
  • Subscribe now
  • Archive

Scientific Journals

  • Strategies for Policy in Science and Education
  • Bulgarian Language and Literature
  • Pedagogika-Pedagogy
  • Mathematics and Informatics
  • Natural Science and Advanced Technology Education
  • Vocational Education
  • Istoriya-History journal
  • Chuzhdoezikovo Obuchenie-Foreign Language Teaching
  • Filosofiya-Philosophy

Newsletter

  • Accsess to public information
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
en_US
bg_BG en_US
  • Login
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Home
  • About the journal
  • Submit your manuscript
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"