"Az-buki" National Publishing House
Ministry of Education and Science
Wikipedia
  • Login
  • Registration
Filosofiya-Philosophy
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Home
  • About the journal
  • Submit your manuscript
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US
  • Home
  • About the journal
  • Submit your manuscript
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US
Няма резултати
Вижте всички резултати
Filosofiya-Philosophy
Няма резултати
Вижте всички резултати
Home Новини Новини 2022 Брой 32, 2022

10 кратки урока за Кирило-Методиевото дело

v.genkov@azbuki.bg от v.genkov@azbuki.bg
10-08-2022
in Брой 32, 2022
A A
Кубчето на Рубик е част от допълнителните ресурси, подготвени от доц. Татяна Илиева

Адаптирани образователни ресурси за българските училища в чужбина, съдържащи десет кратки урока и видеоклипове към тях, разработи Кирило-Методиевският научен център към БАН. Уроците проследяват ключови моменти от живота на Светите братя и техните ученици. Разказват за създаването на двете азбуки – кирилицата и глаголицата. Запознават с емблематични произведения от епохата на Златния век. Очертават ролята на България сред славянските народи и утвърждават нейното неотменимо културно присъствие на европейския континент.
„Създадохме тези образователни ресурси в изпълнение на подписаното през 2021 г. споразумение за сътрудничество с Асоциацията на българските училища в чужбина“, разказва пред „Аз-буки“ доц. Десислава Найденова от Кирило-Методиевския научен център към БАН. Тя е част от екипа на Центъра, който ги разработва след проведено онлайн проучване за нуждите на АБУЧ. След това адаптираните уроци и видеклиповете към тях са качени на платформата на КМНЦ и е пратен достъп до образователните ресурси на АБУЧ и неговите членове. Освен десетте адаптирани урока в платформата са достъпни и различни помощни материали – табла на глаголицата и кирилицата, възможност да си направиш ключодържател или книгоразделител с глаголически символи и букви, образователни игри и кубче на Рубик, които могат да се ползват при провеждането на уъркшоп по темата, свързана с двете азбуки.
Първият ограмотителен курс „Кирилометодиевистика за малки и големи“ предлага идеи за образователни игри и упражнения, чрез които учащите да се запознаят с историята на писмените системи на български език. Вторият курс – „Библията – европейски културен код“, представлява система от уроци, предоставящи базови знания за Библията и за основните старозаветни и новозаветни сюжети. Всяка тема се състои от три урока и съдържа подробно методическо упътване за учителя.
„Писмени системи по българските земи“ представлява набор от уроци, предоставящи основни знания за писмената култура на българите. Проследява историческите процеси на изграждане и формиране на българската книжовност и начина на нейното функциониране при създаването на българската държава и последвалия Златен век.
„Делото на Кирил и Методий и неговите традиции в Българското средновековие“ пък съдържа система от уроци, предоставящи основни знания за началото на славянската християнска култура.
Доц. Десислава Найденова работи по два от 10-те кратки урока за Кирило-Методиевото дело – „Идентичност и различия в обществото“ и „Кирил и Методий в паметта на Европа“.
„Към всеки урок има и видеоклипче в рамките до 10 минути с много картинки и дикторски текст, който на достъпен език обяснява съответната тема – казва доц. Найденова. – Очакваме да получим обратна връзка, след като започне новата учебна година в българските неделни училища в чужбина, за да видим какви са отзивите от труда ни. Готови сме да коригираме уроците, както и да направим нови. Предимството на нашите уроци е, че те не могат да се открият в други учебници, различни са, но трябва да бъдат и полезни.“
Другите автори от КМНЦ на тези образователни ресурси са проф. Б. Мирчева, доц.
Т. Илиева, доц. Ива Трифонова и гл. ас. Е. Зашев.
Това не са първите дигитални образователни ресурси, които разработва КМНЦ.
И преди това са правени такива в помощ на средното образование в рамките на проекта „Интердисциплинарен клъстер „Кирилометодикон“, част от „Изграждане и развитие на Център за върхови постижения „Наследство БГ“, финансиран по ОП НОИР 2014 – 2020 г.

Your Image Description

Свързани статии:

45 деца от Атина са се върнали да учат в България Уроци по родолюбие в Хага Сговорна дружина училище вдига Какво е да си просветител днес

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Address: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Phone: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Address: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Tags Ние по света

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
shareTweet
Previous article

Деца от Париж и Измаил – най-добри в конкурса „Съкровено за България“

Next article

45 деца от Атина са се върнали да учат в България

Next article
45 деца от Атина са се върнали да учат в България

45 деца от Атина са се върнали да учат в България

3 от 4 младежи от 92 страни без умения за работа

3 от 4 младежи от 92 страни без умения за работа

Накъде води райският газ

Накъде води райският газ

Последни публикации

  • Сп. „Философия“, книжка 1/2025, година XXXIV
  • Годишно съдържание на сп. „Философия“, година XXXII
  • Philosophy, Number 4/2024, Volume 33
  • Philosophy, Number 4s/2024, Volume 33
  • Philosophy, Number 3s/2024, Volume 33
  • Philosophy, Number 3/2024, Volume 33
  • Philosophy, Number 2/2024, Volume 33
  • Philosophy, Number 1/2024, Volume 33
  • Годишно съдържание на сп. „Философия“, година XXXI
  • Сп. „Философия“, книжка 4/2023, година XXXII
  • Сп. „Философия“, книжка 3/2023, година XXXII
  • Philosophy, Number 3s/2024, Volume 33
  • Philosophy, Number 2/2023, Volume 32
  • Philosophy, Number 1/2023, Volume 32
  • Annual contents of Filosofiya-Philosophy 2022
  • Philosophy, Number 4/2022, Volume 31
  • Philosophy, Number 3/2022, Volume 31
  • Philosophy, Number 2/2022, Volume 31
  • Philosophy, Number 1/2022, Volume 31
  • Годишно съдържание на сп. „Философия“, 2021 г.
  • Philosophy, Number 4/2021, Volume 30
  • Philosophy, Number 3/2021, Volume 30

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Home
  • Contact
  • Subscribe now
  • Projects
  • Advertising

Az-buki Weekly

  • Вестник “Аз-буки”
  • Subscribe now
  • Archive

Scientific Journals

  • Strategies for Policy in Science and Education
  • Bulgarian Language and Literature
  • Pedagogika-Pedagogy
  • Mathematics and Informatics
  • Natural Science and Advanced Technology Education
  • Vocational Education
  • Istoriya-History journal
  • Chuzhdoezikovo Obuchenie-Foreign Language Teaching
  • Filosofiya-Philosophy

Newsletter

  • Accsess to public information
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
en_US
bg_BG en_US
  • Login
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Home
  • About the journal
  • Submit your manuscript
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"