"Az-buki" National Publishing House
Ministry of Education and Science
Wikipedia
  • Login
  • Registration
Filosofiya-Philosophy
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Home
  • About the journal
  • Submit your manuscript
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US
  • Home
  • About the journal
  • Submit your manuscript
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US
Няма резултати
Вижте всички резултати
Filosofiya-Philosophy
Няма резултати
Вижте всички резултати
Home Новини Новини 2022 Брой 19, 2022

Как се създава автосимулатор

v.genkov@azbuki.bg от v.genkov@azbuki.bg
11-05-2022
in Брой 19, 2022
A A
Възпитаниците
на ПГЕЕ „Капитан Петко войвода“ –
Кърджали, показват
завидни умения
в сглобяването
и програмирането
на различни механизми

Зина СОКОЛОВА

С виртуални очила на компютърния екран се вижда в триизмерен обем автомобилен двигател. В зелено или жълто се осветяват места, където е правилно или погрешно да се замени някаква част. Като в компютърна игра, само че много по-интересно, казват ученици от ПГ по електротехника и електроника „Кап. Петко войвода“ в Кърджали. Те демонстрират и две колички с дистанционно управление, дело на осмокласници, като едната от тях реагира на прегради и се ориентира накъде да продължи; роботизирана ръка с приложение в производството; ключодържатели, направени с 3D принтер. Всичко това децата ползват или изработват в творческата работилница за дигитални технологии. Тя се намира в току-що открития STEM център и е плод на усилията на целия екип да модернизира базата.
„При нас STEM центърът е с професионална насоченост – казва директорката инж. Антоанета Сендова, чиято специалност е електроника и автоматика. – Работи се със zSpace технология с виртуална и добавена реалност. Тя позволява с очила за виртуално виждане и с насочващ лъч учениците да виждат обекта триизмерен. Те могат да добият представа за двигателя, да го разглобят и сглобят виртуално, да научат за какво е всеки инструмент. И после да прилагат наученото в нашите работилници.
Другата част от работата в STEM центъра е свързана с роботиката и 3D принтирането. Имаме професионален плотер за принтиране на големи табла. Децата се занимават с дизайн и могат да отпечатат това, което правят. STEM центърът е от тази учебна година, на учениците много им харесва. Ще го ползват и колегите по природни науки. Изработваме график, за да може максимално да се оползотворява апаратурата в него. Тук може да се провеждат практически занимания по роботика и програмиране, учениците да се подготвят и за състезания, в каквито редовно участваме. Наши възпитаници за втора поредна година се класират за националния кръг на състезанието по приложна електроника „Мога и зная как“, в който допускат само шест отбора от страната.“
Специалността „Електрообзавеждане на производството“ е с дуална паралелка – гимназията е пионер в дуалното образование в областта и до миналата година е единствената. От 4 години училището е в партньорски отношения с „EVN България“, откъдето оборудват класна стая. Сега за първа година ученици от XI клас работят във фирмата по два дни в седмицата. Сключват трудов договор и ако от предприятието харесат някого, след като завърши, го назначават.
Гимназията има договори и с други големи фирми в региона, като „Електроенергиен системен оператор“, „Кяшиф“, „Серта България“, „Теклас България“ и „Имерис минералс България“. Те отпускат на учениците допълнителни стипендии, отделно дават стипендии и на отличници.
Усилията на педагозите да осигурят най-доброто за учениците, дават резултати. А гимназията увеличава броя на учениците. Инж. Сендова е учител тук от 20 години, а е директор от три. Когато заема поста, децата са 198, сега са 300. През последните три години гимназията е подкрепена сериозно от бизнеса – сдобива се с две нови класни стаи, дарения от фирми – едната е за дуалната паралелка, с нова електролаборатория и STEM център.
„Когато се преместихме в тази сграда преди години, в нея имаше леярна, отдавна превърната в склад – разказва директорката. – Започнахме по малко да я ремонтираме и превръщаме в работилница по електротранспорт. Спечелихме проект за 100 000 лв. за ремонт и апаратура по НП „Професионално образование и обучение“. Привлякохме 10 000 лв. съфинансиране от транспортни фирми, работещи в област Кърджали. Откриването на работилницата предстои. Непрекъснато се модернизираме и това прив-
лича децата.“
Екипът особено много се гордее с автосимулатора, изработен изцяло от ученици, обучаващи се по три специалности – „Електрообзавеждане на производството“, „Електрообзавеждане на транспортната техника“ и „Компютърна техника и технологии“. С него гимназията се представи на националния конкурс-изложение „Младежко техническо творчество“ в Горна Оряховица и завоюва първа награда.
От тази учебна година втората задължителна матура в професионалните гимназии е по специалността и ще бъде защита на дипломна работа.
В нея освен теоретична част има и практическо задание.
„Нашите деца са техничари – казва директорката. – По-лесно им е да програмират и да сглобят нещо, отколкото да пишат по дадена тема или да правят тест. Всички практически задания за
дипломни работи са свързани с обучителни единици и после остават в училището. Идеята е да могат да се използват в обучението на следващите випуски и децата да видят какво са правили другите преди тях.“
Всяка година от гимназията проследяват как се реализират техните възпитаници. Около 1/3 продължават да учат
висше образование, друга 1/3 започват работа по специалността, останалите отиват в чужбина, където са техните родители. Някои и там работят по специалността, защото освен диплома взимат и свидетелство за професионална квалификация, което се признава в цяла Европа.
„Привличаме и млади хора инженери да работят като учители в училището – двама от тях са наши възпитаници – казва директорката. – Добър колектив сме, отгледали сме тези младежи. Караха при нас държавните си практики. Единият сега учи магистратура по автоматизирани системи и му помагаме.“
Според инж. Сендова най-голямото предизвикателство за един директор на професионална гимназия е модернизацията на материалната база. Това задължително изисква и допълнителна квалификация на учителите, тъй като базата е много специализирана. „Квалификацията трябва да е обвързана и с учебните програми, да не бъде самоцел. Колекционирането на сертификати е безпредметно“, категорична е директорката Антоанета Сендова.

Your Image Description

Свързани статии:

STEAM център заработи в детска градина Пъзел с над 1500 елемента Среща на студентската поезия и проза Сърцето на училището

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Address: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Phone: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Address: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Tags Поколение XXI

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
shareTweet
Previous article

Проф. д-р Лучия Антонова, директор на Института за български език „Проф. Любомир Андрейчин“ – БАН: Езикът е огромен жив организъм

Next article

STEAM център заработи в детска градина

Next article
STEAM център заработи в детска градина

STEAM център заработи в детска градина

Между STEM лабораторията и библиотечния кът

Между STEM лабораторията и библиотечния кът

Едновременно училище и дом

Едновременно училище и дом

Последни публикации

  • Сп. „Философия“, книжка 1/2025, година XXXIV
  • Годишно съдържание на сп. „Философия“, година XXXII
  • Philosophy, Number 4/2024, Volume 33
  • Philosophy, Number 4s/2024, Volume 33
  • Philosophy, Number 3s/2024, Volume 33
  • Philosophy, Number 3/2024, Volume 33
  • Philosophy, Number 2/2024, Volume 33
  • Philosophy, Number 1/2024, Volume 33
  • Годишно съдържание на сп. „Философия“, година XXXI
  • Сп. „Философия“, книжка 4/2023, година XXXII
  • Сп. „Философия“, книжка 3/2023, година XXXII
  • Philosophy, Number 3s/2024, Volume 33
  • Philosophy, Number 2/2023, Volume 32
  • Philosophy, Number 1/2023, Volume 32
  • Annual contents of Filosofiya-Philosophy 2022
  • Philosophy, Number 4/2022, Volume 31
  • Philosophy, Number 3/2022, Volume 31
  • Philosophy, Number 2/2022, Volume 31
  • Philosophy, Number 1/2022, Volume 31
  • Годишно съдържание на сп. „Философия“, 2021 г.
  • Philosophy, Number 4/2021, Volume 30
  • Philosophy, Number 3/2021, Volume 30

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Home
  • Contact
  • Subscribe now
  • Projects
  • Advertising

Az-buki Weekly

  • Вестник “Аз-буки”
  • Subscribe now
  • Archive

Scientific Journals

  • Strategies for Policy in Science and Education
  • Bulgarian Language and Literature
  • Pedagogika-Pedagogy
  • Mathematics and Informatics
  • Natural Science and Advanced Technology Education
  • Vocational Education
  • Istoriya-History journal
  • Chuzhdoezikovo Obuchenie-Foreign Language Teaching
  • Filosofiya-Philosophy

Newsletter

  • Accsess to public information
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
en_US
bg_BG en_US
  • Login
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Home
  • About the journal
  • Submit your manuscript
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"