"Az-buki" National Publishing House
Ministry of Education and Science
Wikipedia
  • Login
  • Registration
Filosofiya-Philosophy
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Home
  • About the journal
  • Submit your manuscript
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US
  • Home
  • About the journal
  • Submit your manuscript
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US
Няма резултати
Вижте всички резултати
Filosofiya-Philosophy
Няма резултати
Вижте всички резултати
Home Новини Новини 2023 Брой 10, 2023

Ефектът на НПМГ

v.genkov@azbuki.bg от v.genkov@azbuki.bg
08-03-2023
in Брой 10, 2023
A A

Националната природо-математическа гимназия „Акад. Любомир Чакалов“ отбеляза на 20 февруари 137 години от рождението на своя патрон. Кулминацията на празничния ден е тържественият спектакъл „Българщината през вековете“, на който ученици от клубовете по дейности по интереси и по Националната програма „Заедно в изкуствата и спорта“ представят своята дейност чрез песни, танци, презентации и постановки. Единайсетокласници с профилиращ предмет философия и учител Красимира Иванова също се включват в празника със своята авторска пиеса „Тракийски симптом“. Как решават да създадат спектакъла и какви са стъпките за реализацията му, споделя пред „Аз-буки“ Мина Разбойникова от XIЕ клас.

Кадри от пиесата
„Тракийски симптом“
на ученици от НПМГ

Стела МАРИНОВА

В екипа са общо 27 ученици. Когато научават, че от тях се изисква да направят нещо за профила си, стъпвайки на темата за траките и тяхната философия, първоначално се хващат за главата.
„Не бяхме сигурни каква философия са имали траките, без да имат писменост, чудехме се какво ще правим. След доста мислене и креативни предложения стигнахме до идеята, че много ни харесва структурата, по която е направен „Балкански синдром“, и оттам идва и нашето заглавие „Тракийски симптом“, обяснява Мина. Тя разкрива, че по подобен начин „публиката“, в лицето на част от актьорския състав, се включва в пиесата и изказва мнението си, докато Евридика оплаква убития Орфей.
При подготовката на постановката учениците са разделени на шест отбора: търсене на информация, актьори, костюми и дизайн, сценаристи, техника, реклама. Мина и нейният отбор трябва да открият информацията. „Лека полека намирахме информация за третирането на жените по времето на траките и решихме, че това е важно за нас. Искахме да включим колко са били малтретирани и как им е било забранено да философстват по какъвто и да е било начин. Това е доста главна тема в нашата пиеса, защото Орфей е бил убит от гроздоберачки, след като ги скастря, че те философстват“, обяснява единайсетокласничката. Учениците искат да засегнат и темата за изкуството и любовта, да представят Евридика и нейната безкрайна любов към Орфей и идеите на публиката за изкуството, базирайки се възможно най-много на истински факти. „Има и някои артистични интерпретации, за да изглежда пиесата по-добре на сцената, но опитахме всичко да е възможно най-точно към малкото информация, която успяхме да намерим за облеклото на траките и техните философски идеи“, допълва Мина.
Екипът ѝ се събира през зимната ваканция, за да оформи документ от 15 страници с всичко, което намира. А след като се връщат на училище, дооформят идеята и стигат до това, което наистина искат да представят на публиката. „Темата за философията на траките е доста сложна за представяне в пиеса от 7 минути. Същевременно искахме да я свържем с днешното време. Да говориш за философските идеи на траките, е едно, а да говориш за тях, съчетани с философските идеи и идеите за изкуството сега, е много по-различно. И публиката ще се въвлече много повече, ако виждат нещо, което могат да разпознаят. Опитали сме възможно най-добре да съчетаем съвременното и миналото“, разказва още Мина. Учениците решават да разчупят малко постановката, включвайки и забавни моменти, показани с езика на тялото.
Участващите ученици са от различни класове, затова организацията на репетициите е сложна, но успяват да се справят. След като сценарият на пиесата е готов, гимназистите провеждат непрестанни репетиции – във всяка празна класна стая, в коридора, по време на неофициалните репетиции за патронния празник. „Репетициите ни сплотиха по интересен начин, защото не сме от един клас“, споделя ученичката.
Не минава и без проблеми. В един момент две от главните актриси са болни и се налага друг да чете репликите им. В неделята преди празника пък се провежда олимпиадата по биология, поради което много от учениците отсъстват, за да могат да се подготвят.
„Последните ни репетиции бяха с три от актрисите и всички други реплики се четяха от един и същи човек, включително и репликите на Орфей. Това беше изключително комична гледка – да гледаш едно момче как играе женска роля, след това със същия дъх изиграва следващата женска роля, която е напълно несъгласна с предходната“, издава Мина. Всичко обаче се нарежда и на 20 февруари учениците поставят пиесата. За да пренесат публиката във времето на траките, екипът за костюми и дизайн обмисля цветовете на костюмите до всеки детайл, правят дори и лира на ръка, вземат колони назаем от друга гимназия. Рекламата прави флаери, които закачват в училище, и видео, което се публикува в „Инстаграм“.
През цялото време екипът получава подкрепа от своите преподаватели. „Работим с прекрасен учител. Госпожа Иванова се интересува и от театрално изкуство и беше от огромна помощ през цялото време. Преди това сме учили философия и с д-р Шанова, която в момента е в майчинство, но с нея също поддържахме контакт и имаше идеи в самото начало“, казва Мина. Самият профил, който избира да изучава задълбочено в XI и XII, също оказва влияние. „Има го този ефект на НПМГ, ако мога да го нарека така. Когато си в толкова научна среда, понякога стигаш до другата крайност и се интересуваш много повече от изкуство. И мнозина от нас, които сме записали профил „Философия“, сме в това положение – интересуваме се много от изкуство освен от наука“, допълва ученичката.
Това е първият випуск в НПМГ, който изучава засилено философия по 5 часа седмично. Предметът не се изучава като модулен само в две от деветте паралелки в XI. „Щастлива съм, че записах философия. При нас тя се води по много разчупен начин благодарение на госпожа Иванова. Има много игри, много групови проекти и дискусии“, споделя ученичката за модулните си часове. Харесва ѝ, че всеки има право да изрази мнение.

Your Image Description

Свързани статии:

2 златни медала от европейското по кикбокс Конфликтите за вода са стотици 5 топки, които правят 5 пъти по-щастливи децата Иновативно: „Набери сам“

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Address: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Phone: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Address: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Tags Сюжети

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
shareTweet
Previous article

Музикален маратон за 3 март

Next article

2 златни медала от европейското по кикбокс

Next article
2 златни медала от европейското по кикбокс

2 златни медала от европейското по кикбокс

Хранители на културното наследство

Хранители на културното наследство

Всичко за България

Всичко за България

Последни публикации

  • Сп. „Философия“, книжка 1/2025, година XXXIV
  • Годишно съдържание на сп. „Философия“, година XXXII
  • Philosophy, Number 4/2024, Volume 33
  • Philosophy, Number 4s/2024, Volume 33
  • Philosophy, Number 3s/2024, Volume 33
  • Philosophy, Number 3/2024, Volume 33
  • Philosophy, Number 2/2024, Volume 33
  • Philosophy, Number 1/2024, Volume 33
  • Годишно съдържание на сп. „Философия“, година XXXI
  • Сп. „Философия“, книжка 4/2023, година XXXII
  • Сп. „Философия“, книжка 3/2023, година XXXII
  • Philosophy, Number 3s/2024, Volume 33
  • Philosophy, Number 2/2023, Volume 32
  • Philosophy, Number 1/2023, Volume 32
  • Annual contents of Filosofiya-Philosophy 2022
  • Philosophy, Number 4/2022, Volume 31
  • Philosophy, Number 3/2022, Volume 31
  • Philosophy, Number 2/2022, Volume 31
  • Philosophy, Number 1/2022, Volume 31
  • Годишно съдържание на сп. „Философия“, 2021 г.
  • Philosophy, Number 4/2021, Volume 30
  • Philosophy, Number 3/2021, Volume 30

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Home
  • Contact
  • Subscribe now
  • Projects
  • Advertising

Az-buki Weekly

  • Вестник “Аз-буки”
  • Subscribe now
  • Archive

Scientific Journals

  • Strategies for Policy in Science and Education
  • Bulgarian Language and Literature
  • Pedagogika-Pedagogy
  • Mathematics and Informatics
  • Natural Science and Advanced Technology Education
  • Vocational Education
  • Istoriya-History journal
  • Chuzhdoezikovo Obuchenie-Foreign Language Teaching
  • Filosofiya-Philosophy

Newsletter

  • Accsess to public information
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
en_US
bg_BG en_US
  • Login
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Home
  • About the journal
  • Submit your manuscript
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"