"Az-buki" National Publishing House
Ministry of Education and Science
Wikipedia
  • Login
  • Registration
Filosofiya-Philosophy
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Home
  • About the journal
  • Submit your manuscript
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US
  • Home
  • About the journal
  • Submit your manuscript
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US
Няма резултати
Вижте всички резултати
Filosofiya-Philosophy
Няма резултати
Вижте всички резултати
Home Новини Новини 2023 Брой 31, 2023

Промени в учебните програми от I до X клас

Актуализацията ще влиза в сила стъпка по стъпка, започва от есента на 2023 г.

v.genkov@azbuki.bg от v.genkov@azbuki.bg
02-08-2023
in Брой 31, 2023
A A

Актуализираните учебни програми ще влизат в сила стъпка по стъпка, за да се осигури възможност за осъществяване на разместването между класовете. За учебната 2023/2024 г. това ще стане за I, II, III, IV, V и VIII клас. През 2024/2025 г. измененията влизат за VI и IX клас, а за учебната 2025/2026 г. – за VII и X клас. До одобряването на нови учебници ще се използват съществуващите.

В новите учебни програми се залага на обогатяване на междупред­метните връзки

Министерството на образованието обяви промени в учебните програми по общообразователните учебни предмети от I до X клас. „Това не са очакваните големи промени в учебните програми. Но това е стъпка, от която може да тръгнем към по-голямата промяна за създаване на рамкови, интегрирани учебни програми, насочени към компетентностния подход“, заяви зам.-министърът на образованието и науката Емилия Лазарова. По думите ѝ до няколко месеца ще е готова концепцията за тях, а за подготовката на самите нови програми ще са нужни 3 – 4 години.

Първата група промени са за отпадане на теми, очаквани резултати и понятия. Това се прави по български език, математика, информатика, философия, география, физика, химия и биология. По география и икономика например отпада понятието „отрасъл“, а по БЕЛ – анотация и делово писмо.
Друга промяна е свързана с преместване на теми, очаквани резултати и понятия в друг клас в рамките на етапа – по БЕЛ, математика, геог­рафия и химия. Например Вазовите „Левски“ от „Епопея на забравените“ и „Под игото“ се преместват от Х в IX клас, за да се освободи учебно време за десетокласниците да се подготвят за НВО. По математика понятието „Проста лихва“ се премества от V в VII клас, а темата „Еднаквости в равнината“ преминава от общообразователна в разширена подготовка. Нови понятия и очаквани резултати се включват по география и икономика, химия и биология. Например по география се въвежда понятието „кръгова икономика“, а по човек и природа се добавят примерни интегрирани теми за лабораторни работи и проектни дейности в частта „Единство на природата“.

Отпада и изискването за минимален брой оценки за учебен срок по чужди езици в VIII – X клас.
Предложените промени в учебните програми за началния образователен етап са малко и се отнасят до учебните предмети: БЕЛ за I – IV клас, изобразително изкуство за I клас, технологии и предприемачес­тво за I – IV клас, родинознание за II клас, човек и общество за III клас. В прогимназиален и първи гимназиален етап са заложени промени по БЕЛ за V – X клас, математика за V – X клас, информатика за VIII клас, география и икономика за V – X клас, философия за VIII и X клас, човек и природа за V и VI клас, биология за VII – X клас, физика и астрономия за VII – X клас, химия за VIII – X клас. И в трите етапа не са предложени съдържателни промени по история и цивилизации, музика и чужд език.

Предлагат се промени във всички учебни програми по физическо възпитание и спорт от I до XII клас, насочени към прецизиране на учебното съдържание съобразно наличната материалната база, двигателните умения и способности на учениците. Разширява се обхватът на възможните избираеми области по физическо възпитание и спорт – например шахмат и ракетни спортове.
Промените в учебните програми са свързани с оптимизирането им съобразно възрастовите особености на учениците и с обогатяване на междупредметните връзки.

По география и икономика изчисляването на действителни разстояния по карта с помощта на числен мащаб ще се изучава вече не в V клас, а в VII клас. Това е съобразено със знанията, уменията и отношенията, формирани от учебния предмет математика.
С цел прецизиране е направена замяна на понятието „стопанство“ с понятието „икономика“.
За по-голяма яснота основните формули за величини и закономерности в учебните програми по физика и астрономия се изнасят в отделни таблици.

Промените са в резултат на близо двегодишния преглед на учебните програми, в рамките на който бяха събрани коментари и мнения от ученици, учители, родители и експерти. Направени са анкети сред учители върху учебните програми по всички общообразователни учебни предмети от I до X клас. Изготвени са и становища на по две работни групи за всеки учебен предмет, в които участват и учители, предложени от социалните партньори. Проведени са анкетни проучвания за мнението на учениците за обучението по общообразователните учебни предмети, включително и професионално социологическо проучване с мнението на родителите и учениците за учебното съдържание в I – X клас. Част от прегледа е и дискусия с депутати от Комисията по образованието и науката в 48. народно събрание. Важна роля за предлаганите промени имат и срещите и консултациите с методици и психолози относно резултатите от становищата и анкетите.

„При анкетирането се открои сериозен проблем с високия стил на учебниците. Каквито и да са учебните програми, ако не се промени академичният стил, проблемите няма да се решат“, коментира още зам.-министър Лазарова. По думите ѝ, над 80% от родителите в начален етап заявяват, че помагат на децата си, а от V клас започват частните уроци, които се увеличават по отделните предмети в гимназиален етап. Това според нея не е редно и е проблем, пряко свързан с учебните програми, който от МОН обсъждат.

Следващата задача, която си пос­тавя Министерството, е промяна и на учебните програми за профилираната подготовка в XI и XII клас. Проблемът тук е, че нивото в тях е прекалено сложно за повечето учители, които са завършили отдавна и не са в крак с последните нововъведения в дисциплината си. „У учителите има страх да преподават това сложно съдържание, въпреки че постоянно се квалифицират“, признава зам.-министър Лазарова.
Бележки, становища и предложения по проекта могат да бъдат изпращани към дирекция „Съдържание на предучилищното и училищното образование“ – МОН (r.nikolova@mon.bg) до 28 август включително.

Your Image Description

Свързани статии:

75% от училищата вече са подали STEM проекти Ще има нов Списък на професиите Разписват използването на изкуствения интелект в клас Национална програма ще насърчава спорта в училище

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Address: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Phone: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Address: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Tags Денят

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
shareTweet
Previous article

Ще има нов Списък на професиите

Next article

Разписват използването на изкуствения интелект в клас

Next article
Ученето е по-интересно с практика

Разписват използването на изкуствения интелект в клас

Национална програма ще насърчава спорта в училище

Национална програма ще насърчава спорта в училище

Защо „мекането“ е толкова заразно?

Наречието вкъщи

Последни публикации

  • Сп. „Философия“, книжка 1/2025, година XXXIV
  • Годишно съдържание на сп. „Философия“, година XXXII
  • Philosophy, Number 4/2024, Volume 33
  • Philosophy, Number 4s/2024, Volume 33
  • Philosophy, Number 3s/2024, Volume 33
  • Philosophy, Number 3/2024, Volume 33
  • Philosophy, Number 2/2024, Volume 33
  • Philosophy, Number 1/2024, Volume 33
  • Годишно съдържание на сп. „Философия“, година XXXI
  • Сп. „Философия“, книжка 4/2023, година XXXII
  • Сп. „Философия“, книжка 3/2023, година XXXII
  • Philosophy, Number 3s/2024, Volume 33
  • Philosophy, Number 2/2023, Volume 32
  • Philosophy, Number 1/2023, Volume 32
  • Annual contents of Filosofiya-Philosophy 2022
  • Philosophy, Number 4/2022, Volume 31
  • Philosophy, Number 3/2022, Volume 31
  • Philosophy, Number 2/2022, Volume 31
  • Philosophy, Number 1/2022, Volume 31
  • Годишно съдържание на сп. „Философия“, 2021 г.
  • Philosophy, Number 4/2021, Volume 30
  • Philosophy, Number 3/2021, Volume 30

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Home
  • Contact
  • Subscribe now
  • Projects
  • Advertising

Az-buki Weekly

  • Вестник “Аз-буки”
  • Subscribe now
  • Archive

Scientific Journals

  • Strategies for Policy in Science and Education
  • Bulgarian Language and Literature
  • Pedagogika-Pedagogy
  • Mathematics and Informatics
  • Natural Science and Advanced Technology Education
  • Vocational Education
  • Istoriya-History journal
  • Chuzhdoezikovo Obuchenie-Foreign Language Teaching
  • Filosofiya-Philosophy

Newsletter

  • Accsess to public information
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
en_US
bg_BG en_US
  • Login
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Home
  • About the journal
  • Submit your manuscript
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"