"Az-buki" National Publishing House
Ministry of Education and Science
Wikipedia
  • Login
  • Registration
Filosofiya-Philosophy
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Home
  • About the journal
  • Submit your manuscript
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US
  • Home
  • About the journal
  • Submit your manuscript
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US
Няма резултати
Вижте всички резултати
Filosofiya-Philosophy
Няма резултати
Вижте всички резултати
Home Новини Новини 2023 Брой 35, 31.08. - 06.09.2023

Мая Стойчева-Николова, началник на РУО – Кюстендил: Не само заплатата трябва да води учителите в училище

Изключително важно е да нямаме отпаднали деца от образователната система

Северина Димитрова от Северина Димитрова
30-08-2023
in Брой 35, 31.08. - 06.09.2023
A A

 

Мая Стойчева-Николова е учител по биология и химия, информационни технологии и човек и
природа. Има над 20 години учителски стаж,
като дълги години е преподавала в ОУ „Иван
Вазов“ в кв. „Изток“ в Кюстендил и е била
помощник-директор по учебната дейност.
В РУО – Кюстендил, е от януари 2013 г.,
като първоначално е била старши-
експерт „Природни науки и екология“.
От октомври 2018 г. е временно
изпълняващ длъжността началник на
РУО – Кюстендил. През април 2019 г.
е назначена за началник на
Регионалното управление на
образованието.

Г-жо Стойчева, кол­ко образователни институции ще от­ворят врати тази година на терито­рията на област Кюстендил?

– 37 училища и 19 детски гради­ни отварят врати на 15 септември. Разбира се, преди това – на 1 сеп­тември, започва учебната година в Спортното училище „Васил Левски“. Утвърден е и осъщест­веният прием за V клас в него. За съжаление, в VIII клас не можа да се сформира нова паралелка, но местата са допълнени във вече съществуващата.

– Как е осъществен план- приемът – колко деца са приети в профилирани и колко ще продължат образованието си в професионални паралелки?

– От планираните по държавен план-прием за учебната 2023/2024 г. 38 паралелки – 26 за професионал­но образование и 12 за профилира­ни паралелки дневна форма на обу­чение, към момента са реализирани 36. За съжаление, след четвъртия етап на класиране поради липса на желаещи са закрити две паралел­ки. Едната е в Професионалната гимназия по транспорт в Дупни­ца – паралелка „Електрически превозни средства“, а другата е „Конструиране, моделиране и тех­нология на облекло и текстил“ в Професионалната гимназия по лека промишленост „Владимир Димитров-Майстора“ – Кюстендил.

Към момента все още има свобод­ни места в училищата след четвър­ти етап на класирането, като според нашата информация те са 106. Броят на местата е променлив, тъй като попълването на незаетите се извършва до 11 септември, а утвърждаването на осъществения държавен план-прием е до 14 сеп­тември. 23 пък са учениците, които полагат поправителни изпити, така че окончателни данни ще имаме до старта на учебната година.

– Има ли отлив на ученици от професионалните гимназии, или все повече учениците се насочват към тях?

– Не бих казала, че има отлив, но учениците, които са с по-висок бал, се насочват предимно към профилирани паралелки. Но и това се променя, тъй като и в профили­раните гимназии „Христо Ботев“ – Дупница, и ПМГ „Емануил Иванов“ – Кюстендил, вече се осъ­ществява прием и по специалности от професии „Компютърен график“ и „Приложен програмист“, така че там желанията са също на ученици с висок бал. Традиционно обаче в професионалните гимназии се при­емат ученици с малко по-нисък бал.

– В колко от училищата е направен ремонт и в каква готовност са образователните институции за началото на учебната година?

– Всички училища към мо­мента са заявили готовност за откриване на учебната година. В 5 училища има текущи ремонти, които ще приключат най-късно до 5 септември. Единствено в Шесто ОУ „Св. Паисий Хилендарски“ – Кюстендил, продължава ремонтът, който е по-голям. Там се реновира физкултурният салон и дейностите ще продължат след 15 септември. Няма опасност някое училище да открие учебната година в базата на друго. Единствено Детска градина „Миньор“ ще започне учебната година в друга база, тъй като там предстоят мащабни ремонтни дейности.

– Каква е ситуацията с учи­телите в област Кюстендил? Ще има ли недостиг и колко са търсените специалисти?

– Имаме обявени 45 свободни позиции, които директорите на училища и детските градини са подали в Бюрото по труда и в РУО – Кюстендил. В повечето случаи не всички обявени свободни работни места са за цял норматив, а за оп­ределени часове, което увеличава бройката на търсените учителите. Идват и млади учители, които включваме в база кадри на РУО, така че се надяваме да няма недос­тиг на преподаватели.

– В тази връзка, има ли наплив на желаещи да станат учители, както и на такива, които се завръщат към тази професия? Преди време тя не беше сред най-предпочитаните…

– Има наплив, и то по-скоро на учители за обучение в начален етап от I до IV клас. Има и такива, които са били заети в други сфери и се завръщат към преподаването.

– Дали това е свързано с ръста на заплатите при учителите?

– Вероятно, да. Още повече и с увеличението на заплатите с 15% от началото на тази година, което беше договорено с анекса към колективния трудов договор от 6 декември 2022 година. Всичко това прави учителската професия по-привлекателна откъм заплаща­не, но пък тя си остава трудна и отговорна.

Не само заплащането трябва да бъде мотив за учителите да постъ­пят в училище, тъй като работата с учениците не е лека.

– Как стои въпросът с квали­фикацията на педагогическите специалисти в областта?

– РУО – Кюстендил, като ад­министрация към МОН, полага грижи за включване на учителите в квалификации по Национална­та програма. Вече договорихме обучения, които предстоят през октомври. Те ще обхванат 120 педа­гогически специалисти. Отделно се осъществява вътрешноучилищна квалификация, така че всички да бъдат на необходимото ниво.

– Как стоят нещата в област Кюстендил с преминаването на едносменен режим на обучение?

– В област Кюстендил няма училище, което да се обучава на двусменен режим. Всички са на едносменен, което подпомага дей­ностите в целодневната организа­ция за учениците от I до VII клас.

– Няма как да не попитам и за дигитализацията на обучението в училище, ускорена от ковид пандемията.

– Тогава успяхме да се справим. И наистина, онлайн обучението в онзи период даде тласък на диги­тализацията в училищата. Сега във всички тях предстои изграждане на STEM центрове.

Разбира се, обучението от раз­стояние може би донякъде повлия на резултатите на учениците на държавните зрелостни изпити. Постиженията в областта от се­сията през май са по-ниски в сравнение с тези през предходните години. Предстои усилена работа за компенсиране на недостатъците вследствие на онлайн обучението.

Вече можем да кажем, че и учителите са подпомогнати от т.нар. дигитална раница, в която са събрани онлайн материали по всич­ки учебни предмети. Системата, като цяло, е много по-подготвена за онлайн обучение. Но най-доброто обучение за учениците е присъственото, където се извърша истинското взаимодействие между учителите и учениците. То дава най-добри резултати.

– През изминалата учебна го­дина в ПМГ „Емануил Иванов“ – Кюстендил, учениците се обу­чаваха онлайн веднъж седмично. Каква е причината и така ли ще бъде през тази учебна година?

– Природо-математическата гим­назия в Кюстендил беше одобрена от МОН в рамките на иновацията си да осъществява 20% от часовете онлайн. Те го прилагаха за по-го­лемите ученици, а не за V, VII и VIII клас, които са за първа година. Тази иновация ще продължи и през новата учебна година.

– Ако трябва да обобщим, какви са предизвикателствата пред РУО – Кюстендил, към този момент?

– Предизвикателствата пред нас са много, като едно от най-важните е пълният обхват на учениците в образователната система. По този показател не сме от най-добрите, но не сме и на последните места. Полагат се усилия от РУО, от всички училища и заинтересовани институции – областната администрация, общините, Регионалната дирекция „Социално подпомагане“ и др. Предстоят и първите обходи на екипите за обхват преди 15 септември. Най-важната ни целева група ще бъдат учениците, които не са записани в I и в VIII клас, както и 4 – 5-годишните деца, които са на задължително предучилищно обучение. Окончателните данни ще имаме 5 дни преди началото на учебната година.

Изключително важно е и да нямаме отпаднали деца от систе­мата, както и млади майки, каквито имахме доста в Професионалната гимназия по лека промишленост в Кюстендил. Говорим за момичета в училищна възраст. Част от тях продължават да се обучават в са­мостоятелна форма, но не за дълго, тъй като им е трудно. Други просто се отказват. Ненапразно поддържа­ме постоянна връзка с лидерите на общността им. Предстои ни среща в квартала, където да обхванем тези, които нямат завършено сред­но или основно образование.

– Какви ще бъдат приоритети­те на Регионалното управление за тази учебна година?

– Ще продължи засилената ра­бота с всички ученици – особено тези в IV, VII, X клас, както и със зрелостниците за повишаване на резултатите от националните външни оценявания. Това е един от най-важните ни приоритети. Резултатите от НВО спрямо мина­лата година показват при повечето предмети понижение. Учениците в IV клас са понижили резултата си по български език с 1,69 точки спрямо предходната година, но пък са увеличили този по математика с 9,03 т. За учениците от VII и X клас резултатите са съизмерими с ми­налата година. Най-драстично са понижени резултатите на ДЗИ по български език и литература с 5,31 точки, а при втория ДЗИ – обобщен от всичките изпити, намалението е с 6,54 т. И точно в насока повишава­не на резултатите ще бъде насочена и нашата работа.

Your Image Description

Свързани статии:

Проф. д-р инж. Илия Железаров, ректор на Техническия университет – Габрово, пред в. „Аз-буки“: Дистанционни инженери няма Лилия Христова – директор „Образование и младежки дейности“ в Община Варна, пред в. „Аз-буки“: Разкриваме нови детски градини в центъра Обмислят смесено финансиране за висшето военно образование Какво е качествено образование

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Address: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Phone: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Address: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Tags Интервю

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
shareTweet
Previous article

Български шампиони на Eвропейското по дебати

Next article

Стая със загадки в час по география и икономика

Next article
Стая със загадки в час  по география и икономика

Стая със загадки в час по география и икономика

Арттерапията тук  е всекидневие

Арттерапията тук е всекидневие

Най-щастливото лято

Най-щастливото лято

Последни публикации

  • Сп. „Философия“, книжка 1/2025, година XXXIV
  • Годишно съдържание на сп. „Философия“, година XXXII
  • Philosophy, Number 4/2024, Volume 33
  • Philosophy, Number 4s/2024, Volume 33
  • Philosophy, Number 3s/2024, Volume 33
  • Philosophy, Number 3/2024, Volume 33
  • Philosophy, Number 2/2024, Volume 33
  • Philosophy, Number 1/2024, Volume 33
  • Годишно съдържание на сп. „Философия“, година XXXI
  • Сп. „Философия“, книжка 4/2023, година XXXII
  • Сп. „Философия“, книжка 3/2023, година XXXII
  • Philosophy, Number 3s/2024, Volume 33
  • Philosophy, Number 2/2023, Volume 32
  • Philosophy, Number 1/2023, Volume 32
  • Annual contents of Filosofiya-Philosophy 2022
  • Philosophy, Number 4/2022, Volume 31
  • Philosophy, Number 3/2022, Volume 31
  • Philosophy, Number 2/2022, Volume 31
  • Philosophy, Number 1/2022, Volume 31
  • Годишно съдържание на сп. „Философия“, 2021 г.
  • Philosophy, Number 4/2021, Volume 30
  • Philosophy, Number 3/2021, Volume 30

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Home
  • Contact
  • Subscribe now
  • Projects
  • Advertising

Az-buki Weekly

  • Вестник “Аз-буки”
  • Subscribe now
  • Archive

Scientific Journals

  • Strategies for Policy in Science and Education
  • Bulgarian Language and Literature
  • Pedagogika-Pedagogy
  • Mathematics and Informatics
  • Natural Science and Advanced Technology Education
  • Vocational Education
  • Istoriya-History journal
  • Chuzhdoezikovo Obuchenie-Foreign Language Teaching
  • Filosofiya-Philosophy

Newsletter

  • Accsess to public information
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
en_US
bg_BG en_US
  • Login
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Home
  • About the journal
  • Submit your manuscript
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"