"Az-buki" National Publishing House
Ministry of Education and Science
Wikipedia
  • Login
  • Registration
Filosofiya-Philosophy
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Home
  • About the journal
  • Submit your manuscript
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US
  • Home
  • About the journal
  • Submit your manuscript
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US
Няма резултати
Вижте всички резултати
Filosofiya-Philosophy
Няма резултати
Вижте всички резултати
Home Новини Новини 2023 Брой 4, 2023

Най-бедните ползват най-малко

v.genkov@azbuki.bg от v.genkov@azbuki.bg
25-01-2023
in Брой 4, 2023
A A
За децата на по-бедните семейства се дава много по-малка част от обществените средства за финансиране на образованието в сравнение с това, което получават

Децата от най-бедните домакинства се възползват най-малко от публичното финансиране за образование. Това посочва нов доклад на УНИЦЕФ, който призовава за допълнителни по-справедливи инвестиции, за да могат милиони деца по света да излязат от образователната криза.
Докладът „Трансформиране на образованието чрез справедливо финансиране“ отбелязва, че средно най-бедната една пета от учащите се възползват само от 16% от публичното финансиране за образование в сравнение с най-богатите, които се възползват от 28%. В страните с ниски доходи само 11% от публичното финансиране за образование достига до най-бедните деца и младежи, докато до най-богатите този показател е 42%.
В България 13% от публичното финансиране за образование стига до децата от най-бедните домакинства, а 25% – до най-богатите. В страната ни процентът, от който се възползват най-бедните, е под средния от 17% за държавите със средни към високи доходи.
„Не постигаме най-доброто за децата. Твърде много образователни системи в света инвестират най-малко в тези деца, които се нуждаят най-много – заявява изпълнителният директор на УНИЦЕФ Катрин Ръсел. – Инвестициите в образованието на най-бедните деца е най-ефективният начин да осигурим бъдеще за децата, общностите и страните. Истинският напредък може да дойде само когато инвестираме във всяко дете, навсякъде“, допълни тя.
„В рамките на новата ни програма за страната (2023 – 2027) УНИЦЕФ България ще продължи да подкрепя усилията на МОН, общини и други партньори за осигуряване на достъп до качествено и приобщаващо образование, включително ранно учене, за всяко дете. За да намалим неравенствата, трябва да поставим фокус върху най-уязвимите и най-изключените – децата с увреждания, децата от най-бедните домакинства, ромските деца и децата бежанци“, заяви Кристина де Бройн, представител на УНИЦЕФ в България.
Докладът изследва колко харчат правителствата за предучилищно, начално, основно, средно и висше образование в 102 държави. Изводите сочат, че ако публичните ресурси за образование, насочени към най-бедните, се увеличат с 1 процентен пункт, това може да извади 35 милиона деца на възраст между 7 и 10 г. от образователната бедност.
Изследването отбелязва, че по света публичните разходи за образование е по-вероятно да достигнат до учащите от по-богати домакинства в страните с ниски и средни доходи. Неравенството е най-видимо в страните с ниски доходи. Няколко примера показват, че учениците от най-богатите домакинства се възползват от над 6 пъти повече публични разходи за образование в сравнение с най-бедните.
Въпреки че неравенството е по-малко в страните с високи доходи, където най-богатите обикновено се възползват от 1,1 до 1,6 пъти повече от най-бедните, Франция и Уругвай са с най-голямо неравенство по този показател.
Според доклада децата, които живеят в бедност, е по-малко вероятно да имат достъп до училище и по-вероятно да отпаднат по-рано. Те по-рядко присъстват в по-високите нива на образование, които получават повече публично финансиране на глава от населението. Децата от по-бедни семейства по-често живеят в отдалечени и селски райони, където обикновено няма достатъчно достъп до услуги и до интернет.
Дори и преди пандемията от COVID-19 образователните системи по света не успяват да постигнат най-доброто за децата. Стотици милиони деца в училище не усвояват основни умения за четене и математика. По последни данни две трети от всички 10-годишни деца в света не могат да прочетат и разберат проста писмена история. В България всяко осмо дете в края на IV клас не може да прочете и разбере прост текст.
Според доклада основна стъпка към справянето с образователната криза за правителствата е да осигурят справедливо финансиране и да поставят като приоритет парите за образование, включително като се фокусират върху базовите знания. Това означава осигуряване на публични финанси за предучилищно и начално училищно образование за всички деца и включването на най-бедните и маргинализираните групи в по-високите нива на образование.
Други изводи от доклада сочат, че в последното десетилетие разходите за публично образование са станали по-справедливи в 60% от страните, за които има данни. Въпреки това почти една трета от страните харчат по-малко от 15% от финансирането за образование за най-бедните. Сред страните с ниски доходи този дял е шокиращо висок – 80%. В една от всеки 10 страни децата от най-богатите домакинства получават четири пъти повече средства за образование в сравнение с тези от най-бедните. При призивите за финансиране на образованието по време на хуманитарни кризи често се откликва само на 10 – 30% от нуждите, като се наблюдават огромни неравенства в страните и регионите
Нужни са спешни действия, за да се гарантира, че средствата за образование достигат до всеки ученик. Докладът набелязва 4 ключови препоръки: по-справедливо публично финансиране на образованието; приоритeт на публичните средства за базови знания; мониторинг и справедливо разпределение на помощта за образование в развиващите се страни и в ситуации на хуманитарни кризи; инвестиции в иновативни начини за предоставяне на образование.

Your Image Description

Свързани статии:

Педагози от Видин се обучават как да се справят със стреса Спортът губи спаринга с компютъра Когато всичко се прави с любов, резултатите са неизбежни Спортът и изкуството срещу зависимостите

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Address: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Phone: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Address: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Tags Компас

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
shareTweet
Previous article

Когато всичко се прави с любов, резултатите са неизбежни

Next article

Педагози от Видин се обучават как да се справят със стреса

Next article
Педагози от Видин  се обучават как да се справят със стреса

Педагози от Видин се обучават как да се справят със стреса

Д.ик.н. Янка Такева, председател на Синдиката на българските учители: Време е за промени в Закона за предучилищното  и училищното образование

Д.ик.н. Янка Такева, председател на Синдиката на българските учители: Време е за промени в Закона за предучилищното и училищното образование

Учени изследват рискови природни явления

Учени изследват рискови природни явления

Последни публикации

  • Сп. „Философия“, книжка 1/2025, година XXXIV
  • Годишно съдържание на сп. „Философия“, година XXXII
  • Philosophy, Number 4/2024, Volume 33
  • Philosophy, Number 4s/2024, Volume 33
  • Philosophy, Number 3s/2024, Volume 33
  • Philosophy, Number 3/2024, Volume 33
  • Philosophy, Number 2/2024, Volume 33
  • Philosophy, Number 1/2024, Volume 33
  • Годишно съдържание на сп. „Философия“, година XXXI
  • Сп. „Философия“, книжка 4/2023, година XXXII
  • Сп. „Философия“, книжка 3/2023, година XXXII
  • Philosophy, Number 3s/2024, Volume 33
  • Philosophy, Number 2/2023, Volume 32
  • Philosophy, Number 1/2023, Volume 32
  • Annual contents of Filosofiya-Philosophy 2022
  • Philosophy, Number 4/2022, Volume 31
  • Philosophy, Number 3/2022, Volume 31
  • Philosophy, Number 2/2022, Volume 31
  • Philosophy, Number 1/2022, Volume 31
  • Годишно съдържание на сп. „Философия“, 2021 г.
  • Philosophy, Number 4/2021, Volume 30
  • Philosophy, Number 3/2021, Volume 30

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Home
  • Contact
  • Subscribe now
  • Projects
  • Advertising

Az-buki Weekly

  • Вестник “Аз-буки”
  • Subscribe now
  • Archive

Scientific Journals

  • Strategies for Policy in Science and Education
  • Bulgarian Language and Literature
  • Pedagogika-Pedagogy
  • Mathematics and Informatics
  • Natural Science and Advanced Technology Education
  • Vocational Education
  • Istoriya-History journal
  • Chuzhdoezikovo Obuchenie-Foreign Language Teaching
  • Filosofiya-Philosophy

Newsletter

  • Accsess to public information
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
en_US
bg_BG en_US
  • Login
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Home
  • About the journal
  • Submit your manuscript
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"