"Az-buki" National Publishing House
Ministry of Education and Science
Wikipedia
  • Login
  • Registration
Filosofiya-Philosophy
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Home
  • About the journal
  • Submit your manuscript
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US
  • Home
  • About the journal
  • Submit your manuscript
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US
Няма резултати
Вижте всички резултати
Filosofiya-Philosophy
Няма резултати
Вижте всички резултати
Home Новини Новини 2023 Брой 45, 9 - 15.11.2023

МОН иска 10% ръст на заплатите в университетите за догодина

„Аз-буки“ от „Аз-буки“
08-11-2023
in Брой 45, 9 - 15.11.2023
A A

Емилия СПАСОВА

Министерството на образованието ще поиска 43 млн. лв. допълнително в бюджета за висше образование за 2024 г., за да се гарантира 10% увеличение на възнагражденията на академичния състав. Това обяви министърът на образованието и науката проф. Галин Цоков по време на редовното месечно изслушване в ресорната парламентарна комисия.

По думите му все още няма потвърждение от Финансовото министерство за бюджета за догодина, но МОН ще поиска увеличение с 25 млн. лв. на средствата за издръжка на обучението във висшите училища в зависимост от комплексната оценка за качество на обучението, за да може повече средства да отидат за по-добрите университети. За БАН пък ще бъдат поискани
26 млн. лв. повече. Относно средствата за научни изследвания, които се планират в централния бюджет, проф. Цоков заяви, че МОН ще следи при тях да няма намаление.

Запитан за възможностите за гъвкави учебни методи в българското училище, министърът посочи, че от няколко месеца МОН работи в тази насока, както и по отношение на промяна на учебните програми и оценяването.
Предстои изпълнението на проект по ОП „Образование“, свързан с въвеждане на компетентностния модел в българското училище, посочи още проф. Цоков. Той ще започне след Нова година, заложени са различни дейности, свързани с по-голяма интерактивност и взаимодействие между учениците.

Комисията обсъди и подкрепи на първо четене и предложението на група народни представители за обвързване на заплатите във висшите училища със средната за страната.

Измененията предвиждат минималната заплата за длъжност „асистент“ да не бъде по-ниска от 125% от средната брутна заплата за страната за последните 12 месеца, а средната заплата на преподавателите в държавните висши училища – не по-ниска от 170% от средната за страната. За стипендиите на докторантите предложението е техният размер да е не по-нисък от 125% от минималната заплата за страната. Сред предложенията между първо и второ четене обаче ще е заплатите на докторантите да са не 125%, а 150% от минималната заплата за страната.
Депутатите настояват още в Закона за висше образование изрично да се запише, че средствата от държавния бюджет за висше образование се планират всяка година в размер не по-нисък като сума и размер от БВП спрямо заложеното в бюджета за предходната година.
От МОН, като цяло, подкрепиха предложенията, като представиха и някои допълнения. Според Министерството трябва да се определи обхватът на преподавателския състав и какво точно се има предвид под преподавател – дали става дума за членовете на академичния състав, каквито са асистентите, главните асистенти, доцентите и професорите, или към тях ще се включат и преподавателите, които са извън академичния състав и могат да водят определени дисциплини като спорт и др. Да се обмисли за какъв период ще се изчислява средната работна заплата за страната, за да няма разминавания с МФ, както и да се помисли дали зап­латите във висшите училища да не се обвържат с минималната заплата за страната, която се актуализира на определени периоди.

Тъй като много депутати изразиха съмнения за финансовото обезпечаване на приетите законови промени, председателят на Комисията Красимир Вълчев се ангажира да създаде работна група, която да обсъди именно финансовия въпрос.

Your Image Description

Свързани статии:

Нов център за наука в Русенския университет STEM ще свързва бизнес и образование Правописният речник на БАН онлайн от май 2024 г. Оценяват добавената стойност в училищата от следващата пролет

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Address: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Phone: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Address: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Tags Репортер

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
shareTweet
Previous article

Подкрепа за дарованията

Next article

Оценяват добавената стойност в училищата от следващата пролет

Next article
Оценяват добавената стойност в училищата от следващата пролет

Оценяват добавената стойност в училищата от следващата пролет

Да изненадаш учителите

Да изненадаш учителите

Сърцето на училището

Сърцето на училището

Последни публикации

  • Сп. „Философия“, книжка 1/2025, година XXXIV
  • Годишно съдържание на сп. „Философия“, година XXXII
  • Philosophy, Number 4/2024, Volume 33
  • Philosophy, Number 4s/2024, Volume 33
  • Philosophy, Number 3s/2024, Volume 33
  • Philosophy, Number 3/2024, Volume 33
  • Philosophy, Number 2/2024, Volume 33
  • Philosophy, Number 1/2024, Volume 33
  • Годишно съдържание на сп. „Философия“, година XXXI
  • Сп. „Философия“, книжка 4/2023, година XXXII
  • Сп. „Философия“, книжка 3/2023, година XXXII
  • Philosophy, Number 3s/2024, Volume 33
  • Philosophy, Number 2/2023, Volume 32
  • Philosophy, Number 1/2023, Volume 32
  • Annual contents of Filosofiya-Philosophy 2022
  • Philosophy, Number 4/2022, Volume 31
  • Philosophy, Number 3/2022, Volume 31
  • Philosophy, Number 2/2022, Volume 31
  • Philosophy, Number 1/2022, Volume 31
  • Годишно съдържание на сп. „Философия“, 2021 г.
  • Philosophy, Number 4/2021, Volume 30
  • Philosophy, Number 3/2021, Volume 30

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Home
  • Contact
  • Subscribe now
  • Projects
  • Advertising

Az-buki Weekly

  • Вестник “Аз-буки”
  • Subscribe now
  • Archive

Scientific Journals

  • Strategies for Policy in Science and Education
  • Bulgarian Language and Literature
  • Pedagogika-Pedagogy
  • Mathematics and Informatics
  • Natural Science and Advanced Technology Education
  • Vocational Education
  • Istoriya-History journal
  • Chuzhdoezikovo Obuchenie-Foreign Language Teaching
  • Filosofiya-Philosophy

Newsletter

  • Accsess to public information
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
en_US
bg_BG en_US
  • Login
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Home
  • About the journal
  • Submit your manuscript
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"