Премиерът акад. Николай Денков обеща да даде начало на дългоочакваната методика за оценка на добавената стойност в училище, когато стане министър на образованието и науката. Очаква се това да е през март 2024 г., когато на негово място, като министър-председател ще застане Мария Габриел, каквато е договорката между формациите зад правителството. Това съобщи той по време на предаването „Властта говори“ в една от социалните мрежи, в което в края на всеки месец на кабинета министър-председателят отговаря на въпроси на граждани.
Акад. Денков бе попитан как ще се преодолее проблемът с отсъствията и непосещаването на училище от доста ученици, някои от които идват в клас само когато се очаква проверка от регионалното управление по образованието. Той призна, че такива случаи има, като според него има два варианта за действие. Единият е да се повиши контролът, другият – да се оценява работата на директорите и учителите по отношение на крайните резултати на учениците.
„Правилният начин е чрез оценка на добавената стойност в училище. Тя е готова още от миналата година. За съжаление, нямаше кураж тя да се стартира. Ако стигнем до ротация, когато стана министър, тази оценка ще влезе в действие. Хубавото при нея е, че не сравнява училищата в центъра на София с тези в селата, а сравнява подобни с подобни училища.
Когато едно училище се справя по-добре, това ще е ясно и учителите му ще могат да получат допълнително заплащане за това, че са свършили по-добре работата си. Това е начинът“, коментира акад. Денков. По думите му, когато започне да се ползва методиката за оценка на добавената стойност, всеки ще бъде оценяван справедливо и акцентът ще се измести от това какво ще се види като резултат в дадено училище, към напредъка, който всяко школо отбелязва.
Въпросната методика ще включва редица критерии за оценка – вида населено място, в което се намира училището, типа училище, преобладаващия език, който се говори в семействата на учениците, образователния, социалния и трудовия статус на родителите, резултатите на ученици в началото и в края на даден етап, например в IV и в VII клас, и др.
На въпрос за учебния материал, който е особено труден и неразбираем за децата от малцинствата, той посочи, че този проблем може да се реши не като се опростява материалът, а като се отделят повече време и ресурси за работа с тези ученици. „Има допълнително финансиране за работа с деца със затруднения, има допълнителни средства за извънкласни дейности. Затова направихме и детските градини безплатни, защото работата в детската градина помага на децата да се интегрират по-лесно в училище. Просто трябва да се работи повече с тях“, заяви премиерът.
Относно платформата „Дигитална раница“ той заяви, че тя е налична, работи, в нея могат да се намерят е-учебниците от I до VII клас, а от догодина ще се добавят и учебниците от VIII до XII клас.
„Тя работи, но няма достатъчна подготовка на ученици, родители и учители. Затова т.г. ще бъдат обучени 17 000 учители. Проблемът не е, че раницата не работи, а че хората, които могат да я ползват, не знаят все още как да го направят“, заяви акад. Денков.
Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":
Address: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5
Phone: 0700 18466
Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg