Filosofiya-Philosophy
  • Main Page
  • About the journal
  • Submit your manuscript
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Main Page
  • About the journal
  • Submit your manuscript
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US
Няма резултати
Вижте всички резултати
Filosofiya-Philosophy
Няма резултати
Вижте всички резултати
Main Page Новини Новини 2023 Брой 6, 2023

БАСКОМ: Поне десет технологични училища

v.genkov@azbuki.bg by v.genkov@azbuki.bg
08/02/2023
in Брой 6, 2023
0
В ход е дигиталното обучение
0
Споделяния
0
Прегледи
Share on FacebookShare on Twitter

С Технологичното училище „Електронни системи“ (ТУЕС) към Техническия университет в София започва поредицата от срещи на Българската асоциация на софтуерните компании (БАСКОМ) с технологичните училища с цел мултиплицирането им до поне десет в цялата страна, съобщават от Асоциацията.
„Ще се срещнем с всички технологични училища в България, за да проучим детайлно техните модели на работа. Неотдавна БАСКОМ заяви, че не само секторът ни, но и бъдещето на икономиката, като цяло, се нуждаят от минимум още десет технологични училища в България. Очевидно това е най-устойчивият начин да се захрани секторът с таланти и е стъпка към генерална промяна в образованието в страната. За постигането на тази цел са необходими политическа воля, постоянен диалог с институциите, дългосрочен ангажимент и контрол. От БАСКОМ сме готови да бъдем двигател на тези процеси“, коментира Наталия Митева – член на Управителния съвет на Асоциацията, която е колективен представител на над 150 софтуерни фирми.
Представители на Управителния съвет на БАСКОМ, както и на компаниите членове се срещат с представители на Асоциацията на завършилите ТУЕС (АЗТУЕС) в лицето на Теодор Пана-
йотов и Светослав Сотиров. Двамата представят както училището, в което всяка година завършват 100 младежи, така и дейността на тяхната организация. На срещата става ясно, че ТУЕС заедно с Националната професионална гимназия по компютърни технологии и системи в Правец, която също е звено на ТУ – София, са единствените действащи към момента средни университетски училища, създадени в края на 80-те години по модели на подобни училища в Япония, САЩ, Индия и Китай.
„Нашите проучвания показаха, че в Индия и Китай по онова време са създадени хиляди подобни училища, което обяснява и високотехнологичния бум на тези държави днес. Във Великобритания в последните години са създадени 50 такива училища в контекста на развитието на изкуствения интелект, което със сигурност ще даде своето отражение“, споделят от АЗТУЕС. Според тях уникалността на модела на ТУЕС се корени в STEM фокуса на училището, в директния достъп до бизнеса, в подкрепата на алумни общността и в тясното сътрудничество с
ТУ – София, което се изразява в достъпа до базата, програмите и преподавателите на Университета.
„ТУЕС стои между средното и висшето училище в България. Колкото повече такива училища има у нас, толкова по-качествено ще е образованието и по-развита ще е средата. Това училище не създава емигранти. Всички оставаме тук и генерираме добавена стойност за България“, отбелязва Теодор Панайотов.
От БАСКОМ проявяват огромен интерес към начина, по който ТУЕС е успяло да привлече толкова преподаватели от бизнеса при настоящата нормативна уредба в това отношение. Светослав Сотиров обяснява, че педагози по програмиране и по много други специализирани ИТ дисциплини, за жалост, не се обучават в България, и това е една от най-големите пречки при изграждането на технологичните училища. В ТУЕС има 26 преподаватели и учители педагози и 54, които не са педагози. Но този модел е изключение за българската образователна система. Той е възможен благодарение на факта, че училището е под админис-
тративното ръководство на автономен университет, който взима самостоятелни решения и привлича преподаватели от бизнеса на граждански договори. В професионалните и профилираните училища това е невъзможно.
БАСКОМ и АЗТУЕС се обединяват около три базови условия за изграждането на бъдещите нови технологични училища, които следва да бъдат обсъждани на ниво МОН, местна власт и университети. Те са за отваряне на училищата за преподаватели от бизнеса без задължителна педагогическа квалификация като минимум в технологичните дисциплини, по които обективно не са налични педагози в България. Диференцирано заплащане на преподавателите и учителите на базата на два критерия – постиженията на учениците им и дефицита на предмета/дисциплината, по която преподават. Изграждане на специализирани рамкови учебни планове, съобразени с профила на съответното университетско/технологично училище.
От АЗТУЕС изразяват готовност да се включат в работна група на БАСКОМ и да обединят усилия и експертиза за привличане на повече зас-
тъпници към каузата за създаване на минимум още десет подобни технологични училища в цялата страна.

Your Image Description

Свързани статии:

Моделът „кръгова икономика“ Рационалният избор Нежни думи Стажанти с проучване за отпадъците от опаковки у нас

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Address: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Phone: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Address: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Tags Професия

Последвайте ни в социалните мрежи

Previous article

Моделът „кръгова икономика“

Next article

Успех за видинските златаровци

Next article
Успех за видинските златаровци

Успех за видинските златаровци

Последни публикации

  • Philosophy, Number 3/2025, Volume 34
  • Philosophy, Number 2s/2025, Volume 34
  • Philosophy, Number 2/2025, Volume 34
  • Philosophy, Number 1/2025, Volume 34
  • Годишно съдържание на сп. „Философия“, година XXXII
  • Philosophy, Number 4/2024, Volume 33
  • Philosophy, Number 4s/2024, Volume 33
  • Philosophy, Number 3s/2024, Volume 33
  • Philosophy, Number 3/2024, Volume 33
  • Philosophy, Number 2/2024, Volume 33
  • Philosophy, Number 1/2024, Volume 33
  • Годишно съдържание на сп. „Философия“, година XXXI
  • Philosophy, Number 4/2024, Volume 33
  • Philosophy, Number 3/2023, Volume 32
  • Philosophy, Number 3s/2024, Volume 33
  • Philosophy, Number 2/2023, Volume 32
  • Philosophy, Number 1/2023, Volume 32
  • Annual contents of Filosofiya-Philosophy 2022
  • Philosophy, Number 4/2022, Volume 31
  • Philosophy, Number 3/2022, Volume 31
  • Philosophy, Number 2/2022, Volume 31
  • Philosophy, Number 1/2022, Volume 31

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Main Page
  • Contact
  • Subscribe now
  • Projects
  • Advertising

Az-buki Weekly

  • Вестник “Аз-буки”
  • Subscribe now
  • Archive

Scientific Journals

  • Strategies for Policy in Science and Education
  • Bulgarian Language and Literature
  • Pedagogika-Pedagogy
  • Mathematics and Informatics
  • Natural Science and Advanced Technology Education
  • Vocational Education
  • Istoriya-History journal
  • Chuzhdoezikovo Obuchenie-Foreign Language Teaching
  • Filosofiya-Philosophy

© 2025 JNews - Premium WordPress news & magazine theme by Jegtheme.

en_US
bg_BG en_US
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Main Page
  • About the journal
  • Submit your manuscript
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US

© 2025 JNews - Premium WordPress news & magazine theme by Jegtheme.