"Az-buki" National Publishing House
Ministry of Education and Science
Wikipedia
  • Login
  • Registration
Filosofiya-Philosophy
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Home
  • About the journal
  • Submit your manuscript
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US
  • Home
  • About the journal
  • Submit your manuscript
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US
Няма резултати
Вижте всички резултати
Filosofiya-Philosophy
Няма резултати
Вижте всички резултати
Home Новини Новини 2023 Брой 7, 2023

Находчивите папагали

v.genkov@azbuki.bg от v.genkov@azbuki.bg
15-02-2023
in Брой 7, 2023
A A

Пръчка и сламка е страхотен комплект инструменти за едно какаду. Някои видове знаят дали трябва да имат повече от един инструмент в ноктите си, за да съборят недостъпно кашу, съобщават изследователи в Current Biology. Осъзнавайки, че са им необходими два елемента, за да се доберат до лакомството, птиците се присъединяват към шимпанзетата като единствените животни, за които е известно, че използват инструменти. Проучването е завладяващ пример за това на какво са способни какадутата, казва Ан Кларк – поведенчески еколог от Университета „Бингамтън“ в Ню Йорк.
Осъзнаването, което често приписваме на нашите близки роднини примати, може да се появи и другаде в животинското царство. Много животни, включително врани и видри, използват инструменти, но не и като комплект. Шимпанзетата от Националния парк на Република Конго, от друга страна, са наясно, че им трябва остра пръчка, за да пробият термитници, както и друга, за да загребват насекоми.
На изследователите е известно, че дивите какаду в Индонезия могат да използват три различни пръчки, за да разчупят плодовете. Но не беше ясно дали птиците могат да разпознаят пръчките като набор от инструменти, които са необходими, когато възникват нови проблеми, казва еволюционният биолог Антонио Осуна Маскаро от Университета по ветеринарна медицина във Виена.
Осуна Маскаро и колегите му първо тестват дали какадутата могат да се научат да измъкват кашу, поставено в прозрачна кутия и зад тънка хартиена преграда, подобно на лов на термити от шимпанзе. Шест от 10 какаду надеждно изваждат ядката от кутията, като използват заострена пръчка, за да пробият мембраната, и пластмасова сламка, за да вземат кашуто. Две от птиците се справят със задачата за по-малко от 35 секунди при първия си опит. Други три са по-склонни да използват и пръчка, и сламка само когато кутията има хартиена преграда вътре. Ако екипът премахне бариерата, птиците избират сламката вместо пръчката като инструмент.
Дори когато птиците трябва да летят, за да стигнат до кутията, те носят със себе си и двата инструмента всеки път, когато кутията има прег-
рада. Ако няма хартия, какадутата обикновено носят само един. Това е знак, че те разпознават кога им трябва целият комплект инструменти.

Your Image Description

Свързани статии:

Българска археология 2022 Мюоните разкриват тайни за Земята Електромобил от бъдещето „Развиват“ мумията на Аменхотеп

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Address: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Phone: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Address: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Tags Наука

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
shareTweet
Previous article

Мюоните разкриват тайни за Земята

Next article

Какво да правим при трус

Next article
В ход е дигиталното обучение

Какво да правим при трус

Disciplinary Paradigm of John Locke

Concept of the Child and Childhood in the New Pedagogy

Последни публикации

  • Сп. „Философия“, книжка 1/2025, година XXXIV
  • Годишно съдържание на сп. „Философия“, година XXXII
  • Philosophy, Number 4/2024, Volume 33
  • Philosophy, Number 4s/2024, Volume 33
  • Philosophy, Number 3s/2024, Volume 33
  • Philosophy, Number 3/2024, Volume 33
  • Philosophy, Number 2/2024, Volume 33
  • Philosophy, Number 1/2024, Volume 33
  • Годишно съдържание на сп. „Философия“, година XXXI
  • Сп. „Философия“, книжка 4/2023, година XXXII
  • Сп. „Философия“, книжка 3/2023, година XXXII
  • Philosophy, Number 3s/2024, Volume 33
  • Philosophy, Number 2/2023, Volume 32
  • Philosophy, Number 1/2023, Volume 32
  • Annual contents of Filosofiya-Philosophy 2022
  • Philosophy, Number 4/2022, Volume 31
  • Philosophy, Number 3/2022, Volume 31
  • Philosophy, Number 2/2022, Volume 31
  • Philosophy, Number 1/2022, Volume 31
  • Годишно съдържание на сп. „Философия“, 2021 г.
  • Philosophy, Number 4/2021, Volume 30
  • Philosophy, Number 3/2021, Volume 30

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Home
  • Contact
  • Subscribe now
  • Projects
  • Advertising

Az-buki Weekly

  • Вестник “Аз-буки”
  • Subscribe now
  • Archive

Scientific Journals

  • Strategies for Policy in Science and Education
  • Bulgarian Language and Literature
  • Pedagogika-Pedagogy
  • Mathematics and Informatics
  • Natural Science and Advanced Technology Education
  • Vocational Education
  • Istoriya-History journal
  • Chuzhdoezikovo Obuchenie-Foreign Language Teaching
  • Filosofiya-Philosophy

Newsletter

  • Accsess to public information
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
en_US
bg_BG en_US
  • Login
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Home
  • About the journal
  • Submit your manuscript
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"