"Az-buki" National Publishing House
Ministry of Education and Science
Wikipedia
  • Login
  • Registration
Filosofiya-Philosophy
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Home
  • About the journal
  • Submit your manuscript
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US
  • Home
  • About the journal
  • Submit your manuscript
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US
Няма резултати
Вижте всички резултати
Filosofiya-Philosophy
Няма резултати
Вижте всички резултати
Home Новини Новини 2024 Брой 35, 29.08 – 04.09.2024 г.

Да запазиш специалности, необходими за региона

Два центъра изграждат в ПГ по техника и технологии „Христо Ботeв“ – Смолян

Зина Соколова от Zina Sokolova
02-09-2024
in Брой 35, 29.08 – 04.09.2024 г.
A A
Предлаганите от гимназията специалности са по заявки на местния бизнес. Снимки – ПГГТ „Христо Ботев“ – Смолян

Професионалната гимназия по техника и технологии „Христо Ботев“ в Смолян е една от 28-те избрани за Център за високи постижения. Причината за това са успехите на екипа в професионалното образование. Всички специалности са обезпечени с необходимите инженери, а освен с добри кадри училището разполага и с техниката за обучаване по отделните професии. В момента тук тече усилена работа по изграждането на Центъра за високи постижения, финансирано със средства от Европейския съюз по Националния план за възстановяване и устойчивост.

инж. Пламенка Вягова, директор

„През декември 2023 г. сключихме първия от договорите за изпълнение – казва директорката инж. Пламенка Вягова. – Близо една трета от училището ще бъде реновирано, за да може впоследствие да оборудваме стаите с най-съвременната техника. Изискването по проекта беше точно такова – техниката да бъде на възможно най-съвременно ниво. Това ще даде възможност на нашите ученици, след като завършат училище, веднага да започнат работа в добри фирми, където се използва подобна техника. Колегите много време проверяваха, търсиха какво има на пазара. Това е от гледна точка на обучението на учениците.

По принцип идеята на Министерството на образованието и науката за такъв Център за високи постижения е в него да се обучават и учители, както и да организираме международни срещи  за обмяна на опит. Но как точно ще се осъществяват тези обучения, ще се уточнява по-нататък.“

Едновременно с това в друга част на училището ще се изгради и STEM център,

който се очаква да заработи в най-скоро време. Предстои да се подпише договорът с Министерството на образованието и науката. Сградата на училището е много голяма, част от нея е неизползваема отдавна и затова се ремонтира първо тя. Така че образователният процес ще  върви нормално. Когато приключат ремонтите в единия край, учениците ще бъдат преместени в него, за да може да започне работата по изграждането на STEM центъра. До края на май 2026 г. ремонтите трябва да приключат и двата центъра – за високи постижения и STEM, да заработят.

Училището е одобрено и по още един проект – „Интегрирани териториални инвестиции“ по програма „Развитие на регионите“, който е за подкрепа на дуалното обучение. В гимназията се осъществява дуална форма на обучение по част от професиите.

От миналата година се предлага и нова специалност – „Машини и системи с цифрово-програмно управление“.

Всъщност тя някога се е преподавала, но после приемът по нея спира поради липса на интерес от страна на учениците. Техниката за обучение по тази възстановена на практика специалност е прекалено стара и затова от гимназията се надяват проектът да им даде възможност да се снабдят със съвременна апаратура.

„Разгърнали сме се на широк фронт, по едно и също време се правят ремонти на много места – казва директорката. – Но нямаме избор – трябва да се включим, за да можем да сме конкурентоспособни. В Смолян и областта има няколко професионални гимназии. Трябва да направим всичко възможно да привличаме повече деца, защото в интерес на истината тази година – след толкова много проекти, които се  опитвахме да разгласяваме, не сме доволни от приема в VIII клас. Дойдоха по-малко деца.

Едната причина е, че по принцип по-малко деца в VII клас завършиха в областта. А влошените демографски показатели рефлектират най-напред в професионалните гимназии и затова сме най-потърпевши. Освен това за родителите е престижно децата да са в езикови или математически гимназии. И напливът е там. След това понякога съжаляват, защото е хубаво детето да има професия. Тогава и родителят ще по-спокоен, че ще се реализира.“

Приемът е изпълнен на около 50%.

От гимназията залагат три паралелки с 4 специалности за 78 деца. Но сега учениците в тези паралелки са някъде около 40. Добрата новина е, че има желаещи и за 4-те обявени специалности. По този начин ще бъдат запазени паралелките по тях. Но финансирането на училището ще бъде затруднено. В същото време от тези 4 специалности три са в списъка на МОН за професии с очакван недостиг на пазара на труда в следващите 5 години. Затова гимназията ще получи дофинансиране от МОН, за да може ръководството и екипът й да работят спокойно и да бъдат малко по-сигурни, че ще успеят да си покриват разходите.

„Не искаме да си губим специалностите – иначе можехме да съкратим някоя паралелка – подчертава инж. Вягова. – Но всичките ни специалности са по заявки на работодателите от областта. Това гарантира на нашите ученици, че след завършване със сигурност ще могат да започнат работа по специалността. Не е честно и спрямо обществените нужди да закриваме паралелки.“

Друго предизвикателство пред екипа на гимназията е как да мотивира възпитаниците й да постигат по-високи резултати. В професионалната гимназия идват и ученици с нисък успех, които са с подобен успех не защото са глупави, а защото не са мотивирани. Затова и педагозите се опитват по всякакъв начин да преодоляват тази нагласа и да ги запалят по професиите. И когато успеят, учениците започват да се развиват. Но не е често да бъдат добри и по професионалните, и по общообразователните предмети.

„И не говорим дори за бележки, а за знания“, категорична е инж. Вягова.

В същото време гимназията поддържа силна връзка с родителите. За тях образованието на децата им е ценност и с това може да се обяснят успехите на цялата Смолянска област на матурите и националните външни оценявания, пояснява директорката. Но признава, че тази връзка би  могла и трябва да е по-активна, защото иначе не може да се разкрие целият потенциал на всяко дете. И в това отношение има още какво да се постигне, убедена е директорката.

Your Image Description

Свързани статии:

Смолянските общинари предлагат за средищни три образователни институции Звездни спектакли привличат ученици в Планетариума в Смолян Иновативни днес – успешни утре Родопчанчета на международен обмен

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Address: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Phone: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Address: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Tags инж. Пламенка ВяговаПГ по техника и технологии „Христо Ботeв“РегиониСмолян

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
shareTweet
Previous article

Рисуване, спорт и летни емоции предлага „Елиза Арт“ на децата в Габрово

Next article

Когато родители и учители си подават ръка

Next article
Когато родители и учители си подават ръка

Когато родители и учители си подават ръка

Първият звънец удари в спортните училища

Първият звънец удари в спортните училища

Образователна платформа превръща четенето в игра

Образователна платформа превръща четенето в игра

Последни публикации

  • Сп. „Философия“, книжка 1/2025, година XXXIV
  • Годишно съдържание на сп. „Философия“, година XXXII
  • Philosophy, Number 4/2024, Volume 33
  • Philosophy, Number 4s/2024, Volume 33
  • Philosophy, Number 3s/2024, Volume 33
  • Philosophy, Number 3/2024, Volume 33
  • Philosophy, Number 2/2024, Volume 33
  • Philosophy, Number 1/2024, Volume 33
  • Годишно съдържание на сп. „Философия“, година XXXI
  • Сп. „Философия“, книжка 4/2023, година XXXII
  • Сп. „Философия“, книжка 3/2023, година XXXII
  • Philosophy, Number 3s/2024, Volume 33
  • Philosophy, Number 2/2023, Volume 32
  • Philosophy, Number 1/2023, Volume 32
  • Annual contents of Filosofiya-Philosophy 2022
  • Philosophy, Number 4/2022, Volume 31
  • Philosophy, Number 3/2022, Volume 31
  • Philosophy, Number 2/2022, Volume 31
  • Philosophy, Number 1/2022, Volume 31
  • Годишно съдържание на сп. „Философия“, 2021 г.
  • Philosophy, Number 4/2021, Volume 30
  • Philosophy, Number 3/2021, Volume 30

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Home
  • Contact
  • Subscribe now
  • Projects
  • Advertising

Az-buki Weekly

  • Вестник “Аз-буки”
  • Subscribe now
  • Archive

Scientific Journals

  • Strategies for Policy in Science and Education
  • Bulgarian Language and Literature
  • Pedagogika-Pedagogy
  • Mathematics and Informatics
  • Natural Science and Advanced Technology Education
  • Vocational Education
  • Istoriya-History journal
  • Chuzhdoezikovo Obuchenie-Foreign Language Teaching
  • Filosofiya-Philosophy

Newsletter

  • Accsess to public information
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
en_US
bg_BG en_US
  • Login
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Home
  • About the journal
  • Submit your manuscript
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"