"Az-buki" National Publishing House
Ministry of Education and Science
Wikipedia
  • Login
  • Registration
Filosofiya-Philosophy
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Home
  • About the journal
  • Submit your manuscript
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US
  • Home
  • About the journal
  • Submit your manuscript
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US
Няма резултати
Вижте всички резултати
Filosofiya-Philosophy
Няма резултати
Вижте всички резултати
Home Новини Новини 2024 Брой 47, 21 – 27.11.2024 г.

ChatGPT: Дигитална грамотност или обикновено преписване

Зина Соколова от Zina Sokolova
22-11-2024
in Брой 47, 21 – 27.11.2024 г.
A A
Гл. ас. д-р София Мицова и гл. ас. д-р Милена Накова представят проучването си. Снимка Институт за български език – БАН

Как единайсетокласниците оценяват своята „Аз-ефективност“ в съпоставка с обективните си компетентности по български език?“. Това е темата на проучване на гл. ас. д-р София Мицова и гл. ас. д-р Милена Накова от ЮЗУ „Неофит Рилски“ – Благоевград. Те представиха резултатите от него на Специалната сесия за учители и ученици, посветена на новите технологии и използването им при преподаването. Тя се проведе за първи път в рамките на IX форум „Изследователски подходи в обучението по български език“, организиран от Института за български език „Проф. Любомир Андрейчин“ при Българската академия на науките.

„Изследването е ориентирано към понятието „Аз-ефективност“ – т.е. самочувствие, че можеш нещо, което е различно от реалните ти умения – казва д-р София Мицова. – Теоретичната рамка на нашето проучване се базира на препоръката на Съвета на Европейския съюз за ключовите компетентности за учене през целия живот. При изследването проверихме „Аз-ефективността“ на учениците по отношение на техните ключови компетентности по български език в съпоставка с обективни данни от изграждане на текст в свободна форма.“

За тази цел е проведена анкета. Поставена е и задача да се напише кратък текст в свободна форма по темата „Какво може да даде образованието на младите хора в България“. След това участниците в проучването трябва да си направят самооценка по 7 критерия. Свободният текст е оценяван по критериите за есе от държавните зрелостни изпити, за да се избегне субективност от страна на проверителите в процеса на оценяване.

Резултатите варират около и над средното ниво.

„Малко по-ниски са резултатите по критерия „Изразяване и отстояване на собствена позиция“. Това доста ни озадачи – казва д-р Мицова. – Забелязва се слабост при изграждане на ясна и точна аргументация на поставената теза. После направихме съпоставка между отговорите на анкетата за самооценка и текстовете. Повечето ученици се оценяват реално. Но учудващо има и такива, които се оценяват по-високо от получените резултати, както и обратното – такива, които по-скоро се подценяват, въпреки че текстовете им са много добри.“

След като се фокусират върху съдържанието на текстовете, изследователите стигат да няколко извода.

Езиковата компетентност е по-висока от средната

(участниците в проучването са от предпочитана гимназия в Благоевград – б.р.). Учениците показват висок стил на изказа. Учените подчертават, че ниският стил не означава, че ученикът няма ясно аргументирана лична позиция. Нито пък високият стил е гаранция, че има силно аргументирана лична позиция.

В 23% от текстовете има оригинална теза и ясна аргументация. Но като цяло, това е доста нисък процент, отбелязват д-р София Мицова и д-р Милена Накова. Друга констатация е, че в някои текстове се срещат едни и същи шаблони, клиширани фрази. Това показва, че учениците или са работили заедно, или са заимствали отнякъде.

„Затова решихме да направим сравнение и зададохме същата тема на ChatGРT. Така открихме, че

77% от работите съвпадат с текста на изкуствения интелект.

Оказа се, че нашите участници са преписали темата от него. И това ни наведе на мисълта, че трябва да се контролира ползването на ChatGРT в часовете по български език. В този случай това не е проява на дигитална компетентност, а си е обикновено преписване. Учениците имат висока оценка за себе си, но когато трябва да направят нещо на практика, изпитват трудности и затова прибягват до дигитални инструменти – т.е. някой друг да поеме тяхната отговорност. Затова се получава разминаване между личната оценка и това, което е реалността“, подчертават д-р Мицова и д-р Накова.

„Повечето от тях показват обективна оценка. Но има и солиден процент от анкетираните, които имат по-високо мнение за себе си от реалните им възможности. Притеснителното е, че

използват дигиталните инструменти, за да не мислят.

Така се губи удоволствието да работиш по дадена тема сам. Затова е необходимо да се контролира използването на дигиталните инструменти във всички часове.“

В последвалата дискусия ученици от Софийската математическа гимназия и Националната природо-математическа гимназия се съгласиха, че трябва да се внимава как се ползва ChatGPT. Подчертаха, че той може да им бъде полезен, когато им предлага идеи, инструменти за проучване, посочва откъде е информацията. Но да се разчита само на изкуствения интелект, означава да се създават текстовете, в които липсва всякаква индивидуалност.

Една от присъстващите преподавателки цитира Ноам Чомски, че да се използва ChatGPT да пише поезия вместо нас, би било много тъжно.

Your Image Description

Свързани статии:

Конфликтите за вода са стотици Кога дивите птици стават „граждани“ Представят модел на позитивно образование Открит е нов вид гъба в столичен парк

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Address: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Phone: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Address: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Tags ChatGPTБАНгл. ас. д-р Милена Наковагл. ас. д-р София МицоваСюжетифорумSouth-West University “Neofit Rilski” Blagoevgrad, Bulgaria

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
shareTweet
Previous article

Изложба „70 години ЦЕРН и 25 години България в ЦЕРН“ във Физическия факултет на Софийския

Next article

Посланици на изкуството от Стара Загора

Next article
Посланици на изкуството от Стара Загора

Посланици на изкуството от Стара Загора

Децата с послания към шофьорите

Децата с послания към шофьорите

Заместник-министърът на образованието и науката д-р Емилия Лазарова

Своге чества 110-години основно образование

Последни публикации

  • Сп. „Философия“, книжка 1/2025, година XXXIV
  • Годишно съдържание на сп. „Философия“, година XXXII
  • Philosophy, Number 4/2024, Volume 33
  • Philosophy, Number 4s/2024, Volume 33
  • Philosophy, Number 3s/2024, Volume 33
  • Philosophy, Number 3/2024, Volume 33
  • Philosophy, Number 2/2024, Volume 33
  • Philosophy, Number 1/2024, Volume 33
  • Годишно съдържание на сп. „Философия“, година XXXI
  • Сп. „Философия“, книжка 4/2023, година XXXII
  • Сп. „Философия“, книжка 3/2023, година XXXII
  • Philosophy, Number 3s/2024, Volume 33
  • Philosophy, Number 2/2023, Volume 32
  • Philosophy, Number 1/2023, Volume 32
  • Annual contents of Filosofiya-Philosophy 2022
  • Philosophy, Number 4/2022, Volume 31
  • Philosophy, Number 3/2022, Volume 31
  • Philosophy, Number 2/2022, Volume 31
  • Philosophy, Number 1/2022, Volume 31
  • Годишно съдържание на сп. „Философия“, 2021 г.
  • Philosophy, Number 4/2021, Volume 30
  • Philosophy, Number 3/2021, Volume 30

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Home
  • Contact
  • Subscribe now
  • Projects
  • Advertising

Az-buki Weekly

  • Вестник “Аз-буки”
  • Subscribe now
  • Archive

Scientific Journals

  • Strategies for Policy in Science and Education
  • Bulgarian Language and Literature
  • Pedagogika-Pedagogy
  • Mathematics and Informatics
  • Natural Science and Advanced Technology Education
  • Vocational Education
  • Istoriya-History journal
  • Chuzhdoezikovo Obuchenie-Foreign Language Teaching
  • Filosofiya-Philosophy

Newsletter

  • Accsess to public information
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
en_US
bg_BG en_US
  • Login
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Home
  • About the journal
  • Submit your manuscript
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"