"Az-buki" National Publishing House
Ministry of Education and Science
Wikipedia
  • Login
  • Registration
Filosofiya-Philosophy
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Home
  • About the journal
  • Submit your manuscript
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US
  • Home
  • About the journal
  • Submit your manuscript
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US
Няма резултати
Вижте всички резултати
Filosofiya-Philosophy
Няма резултати
Вижте всички резултати
Home Новини Новини 2024 Брой 51-52, 19.12.2024 г.

Мисия „Спаси Коледа“

Малките разузнавачи от III клас разрешават загадки в Националния военноисторически музей

Стела Маринова от Стела Маринова
19-12-2024
in Брой 51-52, 19.12.2024 г.
A A
С много ентусиазъм и познания по различни предмети децата се справят с поставените предизвикателства

С работа в екип, приключенски дух и много усмивки и добро настроение учениците от IIIБ клас в Частно основно училище „Света София“ с класен ръководител Камелия Василева помагат на Дядо Коледа и подсигуряват подаръци за послушните деца. Малките разузнавачи участват в образователната игра на Националния военноисторически музей „Мисия разузнавач – спаси Коледа“ и изпълняват всички задачи за отрицателно време.

Още преди играта да е започнала, третокласниците обсипват с въпроси служителите в Музея, които ги посрещат на входа. Роля да предават видеосъобщенията на малките разузнавачи до Дядо Коледа и да дават насоки за безпроблемното справяне с четирите мисии от играта, имат експертите от Музея Валентин Василев, Силвия Йовевска и Силвия Зарева.

Всички влизат в киносалона, който става щаб на малките разузнавачи.

Първата задача на класа е да се разделят на четири тима – розов, син, зелен и жълт.

За всеки от тях избират и ръководител.

Играта започва с видеосъобщение от Дядо Коледа, който казва на учениците, че е възникнал сериозен проблем и има нужда от помощ от децата, за да разнесе подаръците навреме. Съобщението обаче прекъсва… И децата трябва да се справят с различните загадки, за да разберат какъв е проблемът и как могат да помогнат.

Всеки отбор получава по една карта на Музея.

Учениците отбелязват с химикалка или молив къде се намират. На картата има и три обекта в двора, които трябва да намерят. Там е скрита допълнителна информация, която да им помогне да разберат какво е искал да каже Дядо Коледа, преди съобщението да прекъсне.

Децата обличат якетата, вземат картите в ръце и излизат навън, за да намерят скритите подсказки. Най-нетърпеливите тичат напред до най-близката маркирана локация и откриват първата папка с информация. Там са скрити сини листчета, като всеки ръководител на отбор взема по едно. На тях е поместена информация през коя година започва украсяването на коледната елха в България, а сред текста има и зашифрована информация, която всеки тим трябва да разшифрова след това в щаба. Учениците откриват още две папки с жълти и със зелени листчета, на които също е има скрита информация.

След като събират и трите, третокласниците се връщат обратно в щаба, за да ги разшифроват.

Задачата им е да разберат какво е скритото послание

на трите листчета и да узнаят какъв е проблемът на Дядо Коледа. Оказва се, че шейната е счупена и затова учениците трябва да спасят Коледа.

Третокласниците получават втората карта, върху която е изобразена една от машините в двора и насоки, че отново трябва да облекат якетата и да я намерят. Децата тичат към обозначеното място на картата и намират папки с цветовете на отборите си. В тях са скрити листчета с игрословица, а под нея са посочени седем думи.

Малчуганите се връщат обратно в щаба, за да се справят с игрословица, която крие послание как могат да помогнат на Дядо Коледа да спаси празника.

Те бързо започват да търсят изброените думи. В игрословицата обаче има и друга дума, която не е част от списъка. Не след дълго се чуват радостни възгласи „Намерих я“ от всички отбори. Оказва се, че скритата дума е вертолет.

В двора на Музея обаче има много вертолети. Затова децата получават и пъзел, който да им помогне да разберат кой точно търсят. Той не представлява проблем за тях и бързо го нареждат.

Веднага след поредната разрешена загадка третокласниците получават нова карта, на която с помощта на линийка трябва да намерят точните координати на вертолета, до който да отидат. Първите веднага се строяват до вратата с картата в ръка и бързат, за да стигнат до финалната точка на своята мисия.

Там вече ги чакат Силвия Йовевска и Силвия Зарева, които ги поздравяват за положените усилия.

Те раздават на всеки ученик значка с надпис „Спасител на Коледа“

и с помощта на таблет предават видеопослание от Дядо Коледа за благодарност.

След това един по един се качват във вертолета, в който са се превозвали военни, ранени, муниции и военна техника. Там се намират и всички подаръци. За награда всички получават възможността да седнат и да се снимат в пилотската кабина на една от най-интересните машини във външната експозиция на Музея.

Откога в България украсяваме елхата*

Украсяването на коледна елха навлиза в нашата страна след Освобождението през 1878 г. заедно със стремежа на свободните българи да празнуват Коледа според модата в Европа и Америка. Там повече от век хората украсявали коледни иглолистни дръвчета с гирлянди и играчки, като на върха им поставяли звезда, която да символизира раждането на Христос. Постепенно се наложило и поверието всяка година да се купува нова играчка за семейната елха, като символ на обновеното начало и надеждата на всяко семейство за щастлива нова година.

У нас според тогавашния периодичен печат през зимата на 1880 г. княз Александър I Батенберг организирал първия бал с украсена елха в двореца, но той бил за ограничен вътрешен кръг от хора. Князът пръв въвел и традицията с раздаването на подаръците. От неговия съветник и биограф Адолф Кох разбираме, че „вечерта срещу Рождество Христово в двореца [...] по стара немска традиция беше поставена голяма елха, окичена с конфети и свещи. [...] след това дойде време за подаръците, Негово Височество приятелски поздравяваше един по един своите придворни“.
Традицията на семейното коледно дръвче*

Първата обществена елха е украсена за Коледа през 1887 г. и е заслуга на княгиня Клементина, майката на новия български княз Фердинанд. Пищно украсената елха е поставена във Военния клуб в София и на събитието са поканени ученици от основните училища в столицата.

Традицията на семейната коледна елха въвежда известният български политик Стефан Стамболов, в чийто дом грейва първото коледно дръвче, окичено с гирлянди, стъклени топки и бляскави играчки.

Въпреки усилията за популяризиране на новата коледна традиция българите я възприемат масово едва през 20-те и 30-те години на XX век. Според спомените на съвременници около 1890 г. в стара София чужденците – руснаци, французи, унгарци и др., с големи усилия успявали да намерят коледно дърво. Чак след години млади борчета ще започне да продава управата на Борисовата градина, където за целта е направен специален разсадник. Първоначално българите украсявали дръвчетата с ябълки, орехи, пуканки и собственоръчно направени разноцветни хартиени гирлянди. По-късно се появяват и комплекти със стъклени играчки.
Първите картички за празника*

Другата коледна мода, дошла у нас в края на XIX и началото на XX век, е изпращането на коледни картички. Първите коледни картички навлизат в България от Виена. В началото те са черно-бели, като най-популярният сюжет е свързан с деца на шейна. Почти всички са отпечатани в чужбина или изрисувани на ръка, изработени от коприна или друг плат и обсипани със златен и сребърен прах. Поздравленията се изписвали на лицевата страна на картичката, а върху гърба ѝ се отбелязвали адресите. През 30-те и 40-те години на XX век картичките са изместени от модата на визитките.

Неизменна част от коледната магия бързо станали подаръците за децата. Момиченцата най-често получавали кукли, а момченцата – топки и дървени кончета. Задължително под елхата обаче имало и книжки с детски стихове, разкази и приказки, които да приучват децата към четене.

* Текстовете са подготвенand от Националния военноисторически музей


Your Image Description

Свързани статии:

Африкански приказки по ноти Моята приказна гора Лятно школо за първокласници Българските следи отвъд границите

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Address: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Phone: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Address: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Tags Камелия ВасилеваКоледаНационалния военноисторически музейобразователна играСюжетиЧОУ „Света София“

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
shareTweet
Previous article

Африкански приказки по ноти

Next article

Над 18 000 учители ще бъдат обучени за работа в STEM среда

Next article
Над 18 000 учители ще бъдат обучени за работа в STEM среда

Над 18 000 учители ще бъдат обучени за работа в STEM среда

Коледен базар на уменията в МОН

Национална програма ще насърчава социално-емоционалното обучение

Приказка за всеки

Приказка за всеки

Последни публикации

  • Сп. „Философия“, книжка 1/2025, година XXXIV
  • Годишно съдържание на сп. „Философия“, година XXXII
  • Philosophy, Number 4/2024, Volume 33
  • Philosophy, Number 4s/2024, Volume 33
  • Philosophy, Number 3s/2024, Volume 33
  • Philosophy, Number 3/2024, Volume 33
  • Philosophy, Number 2/2024, Volume 33
  • Philosophy, Number 1/2024, Volume 33
  • Годишно съдържание на сп. „Философия“, година XXXI
  • Сп. „Философия“, книжка 4/2023, година XXXII
  • Сп. „Философия“, книжка 3/2023, година XXXII
  • Philosophy, Number 3s/2024, Volume 33
  • Philosophy, Number 2/2023, Volume 32
  • Philosophy, Number 1/2023, Volume 32
  • Annual contents of Filosofiya-Philosophy 2022
  • Philosophy, Number 4/2022, Volume 31
  • Philosophy, Number 3/2022, Volume 31
  • Philosophy, Number 2/2022, Volume 31
  • Philosophy, Number 1/2022, Volume 31
  • Годишно съдържание на сп. „Философия“, 2021 г.
  • Philosophy, Number 4/2021, Volume 30
  • Philosophy, Number 3/2021, Volume 30

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Home
  • Contact
  • Subscribe now
  • Projects
  • Advertising

Az-buki Weekly

  • Вестник “Аз-буки”
  • Subscribe now
  • Archive

Scientific Journals

  • Strategies for Policy in Science and Education
  • Bulgarian Language and Literature
  • Pedagogika-Pedagogy
  • Mathematics and Informatics
  • Natural Science and Advanced Technology Education
  • Vocational Education
  • Istoriya-History journal
  • Chuzhdoezikovo Obuchenie-Foreign Language Teaching
  • Filosofiya-Philosophy

Newsletter

  • Accsess to public information
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
en_US
bg_BG en_US
  • Login
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Home
  • About the journal
  • Submit your manuscript
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"