"Az-buki" National Publishing House
Ministry of Education and Science
Wikipedia
  • Login
  • Registration
Filosofiya-Philosophy
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Home
  • About the journal
  • Submit your manuscript
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US
  • Home
  • About the journal
  • Submit your manuscript
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US
Няма резултати
Вижте всички резултати
Filosofiya-Philosophy
Няма резултати
Вижте всички резултати
Home Новини Новини 2024 Брой 6, 8-14.02.2024 г.

МОН обмисля връщане на учителите методисти

В яслите са необходими и нов тип специалисти с интегрирани знания за ранното детско развитие, заяви министър Галин Цоков

Елена Василева от Елена Василева
07-02-2024
in Брой 6, 8-14.02.2024 г.
A A
Комисия по образованието и науката в Народното събрание
Снимка: БТА

Министерството на образованието обсъжда създаването на отдели за методическа подкрепа на учители в регионалните управления на образованието, в които да работят учители методисти. В тази връзка се обмисля добавяне на учителите методисти като отделна длъжност в Закона за предучилищното и училищното образование.

Това стана ясно от отговор на министъра на образованието и науката проф. Галин Цоков на въпрос за новата философия в работата на регионалните управления по време на блиц контрол в парламентарната Комисия по образованието и науката.

Проф. Цоков посочи, че целта на предложения от МОН нов правилник за дейността на РУО е те да се фокусират предимно върху оказването на повече методическа подкрепа на учителите, за което ще са нужни специалисти, които да помагат на педагозите по места.

„Целта е да може да се осигури качеството на училищното образование. Регионалните управления трябва да са пълни като щатове, като тези специалисти трябва да получат и допълнителна квалификация“, заяви министърът.

По думите му, по време на общественото обсъждане на проекта МОН много внимателно търси възможности как да се променят РУО, така че да могат действително да изпълняват новите си функции, като това ще е свързано и със заплащането на експертите в тях.

„За тях преди година имаше повишение на заплатите, поради което миналата година не можахме да осигурим ново увеличение. Но през 2024 г. това ще е сред приоритетите ни, за да може висококвалифицирани специалисти да стават експерти в РУО“, посочи проф. Цоков.

Той обясни и че ще се търсят възможности

по линия на европроекти и програми тези специалисти да получат допълнителни обучения,

тъй като те са държавни служители и поради това не влизат в обхвата на учителските квалификации.

„Учителите методисти трябва да ги има. Не бива подкрепата за учителите да се осъществява само от служители на РУО“, коментира и председателят на Образователната комисия Красимир Вълчев. По думите му, е удачно Законът за предучилищното и училищното образование да се допълни, като учителите методисти се запишат като отделна учителска длъжност.

„Би могло да се запише, че те изпълняват например 40% преподавателска работа – добре е да работят в училище, а в останалото време ще подпомагат учителите. Това ще им е допълнително правоотношение, може би ще са нужни минимум 300 методисти, които ще са извънщатна численост – не може изведнъж да увеличим с 500 бройките за РУО“, коментира още той.

Според негови разчети за допълнителното им заплащане ще са нужни към 10 – 15 млн. лв.

МОН обмисля и друга промяна – в Наредба 10 за организацията на дейностите в училищното образование, свързана с ученическите туристически лагери, летувания, походи и др., стана ясно още от отговор на проф. Цоков на въпрос за евентуално разширяване на Националната програма „България – образователни маршрути“.

В момента по нея се финансират образователни екскурзии и турове за ученици, посещение на музеи, галерии и други културни институции с образователни цели. Идеята е тези образователни маршрути да влязат в обхвата на Наредбата, която разписва, че въпросните туристически пътувания могат да са с образователна, възпитателна, културно-развлекателна и опознавателна цел и може да се организират от училището по време на ваканциите и почивните дни, а през учебно време – не повече от 5 учебни дни за паралелка.

Целта е сегашните ученически пътувания, за които сега плащат родителите и са подчинени предимно на бизнеса и хотелиерските интереси, да станат част от образователните маршрути по Националната програма, т.е. да са задължително с образователна цел. „Имаме намерение за подобна промяна – в рамките на тези образователни екскурзии да има по-голяма предварителна подготовка, по-голямо планиране на дейностите от директорите и учителите“, посочи министър Цоков.

„Маршрутите са много хубави във всички области, не само във Варна и Бургас, заслужава си да бъдат посетени. МОН може да направи собствен списък със 100 – 200 обекта, в които ученици да бъдат насърчени да пътуват“, коментира Красимир Вълчев.

Относно самата програма за образователните маршрути министър Цоков обяви, че се планира разширяването ѝ –

освен музеи и галерии учениците да могат да посещават и административни институции.

„Наскоро ученици посетиха Министерството на образованието и науката, където имаха открит урок. Това може да се случи и в други институции, като например Народното събрание, което също може да се превърне в място за обучение на децата“, заяви проф. Цоков.

По повод подготвяната концепция за ранно детско развитие, по която работи междуведомствена работна група от МТСП, МОН и МЗ, министърът успокои, че детските ясли няма да се ликвидират като институции. „Целта е освен медицинска грижа децата да получат и грижа за личностното развитие, за да се подкрепи развитието на децата от 0 до 3 г. Наред с медицинските сестри ще има и повече педагози“, коментира той.

По думите на проф. Цоков, идеята е в яслите да има и нов тип специалисти с интегрирани знания за ранно детско развитие, за което вече текат преговори с университетите – да направят подобни програми за този вид специалисти по ранно детско развитие, които освен това следва да се впишат като нова професия и длъжност. „Това ще даде добавена стойност на яслите. Просто ще има по-целенасочена работа за личностното развитие на децата, без да отпада медицинската грижа – тя и в бъдеще методически ще се контролира от Здравното министерство“, заяви той.

Your Image Description

Свързани статии:

Министър Галин Цоков връчи грамота на победителите от Националния фотоконкурс на „Аз-буки“ Мисия на ОИСР оцени положително постигнатото в сферата на образованието Министър Галин Цоков: Влагаме пари в децата на България Дебат за новите учебни програми

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Address: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Phone: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Address: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Tags АКЦЕНТ на брояProf. Galin TsokovкомисияКрасимир ВълчевметодистиМОНранно детско развитиеученически туристически лагериясли

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
shareTweet
Previous article

Нов български университет търси музикални таланти

Next article

Мисия на ОИСР оцени положително постигнатото в сферата на образованието

Next article
Мисия на ОИСР оцени положително постигнатото в сферата на образованието

Мисия на ОИСР оцени положително постигнатото в сферата на образованието

Снимка на броя: Малчугани се учат да контролират емоциите си

Снимка на броя: Малчугани се учат да контролират емоциите си

Министър Галин Цоков: Влагаме пари в децата на България

Министър Галин Цоков: Влагаме пари в децата на България

Последни публикации

  • Сп. „Философия“, книжка 1/2025, година XXXIV
  • Годишно съдържание на сп. „Философия“, година XXXII
  • Philosophy, Number 4/2024, Volume 33
  • Philosophy, Number 4s/2024, Volume 33
  • Philosophy, Number 3s/2024, Volume 33
  • Philosophy, Number 3/2024, Volume 33
  • Philosophy, Number 2/2024, Volume 33
  • Philosophy, Number 1/2024, Volume 33
  • Годишно съдържание на сп. „Философия“, година XXXI
  • Сп. „Философия“, книжка 4/2023, година XXXII
  • Сп. „Философия“, книжка 3/2023, година XXXII
  • Philosophy, Number 3s/2024, Volume 33
  • Philosophy, Number 2/2023, Volume 32
  • Philosophy, Number 1/2023, Volume 32
  • Annual contents of Filosofiya-Philosophy 2022
  • Philosophy, Number 4/2022, Volume 31
  • Philosophy, Number 3/2022, Volume 31
  • Philosophy, Number 2/2022, Volume 31
  • Philosophy, Number 1/2022, Volume 31
  • Годишно съдържание на сп. „Философия“, 2021 г.
  • Philosophy, Number 4/2021, Volume 30
  • Philosophy, Number 3/2021, Volume 30

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Home
  • Contact
  • Subscribe now
  • Projects
  • Advertising

Az-buki Weekly

  • Вестник “Аз-буки”
  • Subscribe now
  • Archive

Scientific Journals

  • Strategies for Policy in Science and Education
  • Bulgarian Language and Literature
  • Pedagogika-Pedagogy
  • Mathematics and Informatics
  • Natural Science and Advanced Technology Education
  • Vocational Education
  • Istoriya-History journal
  • Chuzhdoezikovo Obuchenie-Foreign Language Teaching
  • Filosofiya-Philosophy

Newsletter

  • Accsess to public information
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
en_US
bg_BG en_US
  • Login
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Home
  • About the journal
  • Submit your manuscript
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"