Значително по-високи резултати по математика на националното външно оценяване след VII клас отчете служебният министър на образованието и науката проф. Галин Цоков. Тазгодишните кандидат-гимназистите са получили средно 42,9 точки, което е със 7,6 повече спрямо випуск 2023 г.
„Това е много добър показател за представянето на учениците. Повишеният резултат по математика показва и тенденция, която отчетохме още и при изпитите след IV клас –
започва сближаване на резултатите по български език и литература и по математика“,
посочва министър Цоков.
В нито една област на страната няма спад в резултатите по математика в сравнение с миналата година, а в някои те се повишават значително. Сред тях са Търговище – с 10,03 точки повече, Шумен – с 8,94 точки повече, Ямбол – с 9,59 точки.
Проф. Цоков отбеляза, че по отношение на математиката още при самото съставяне на теста около една трета от задачите са с практическа насоченост и третират житейски ситуации. Положителното е, че над 50% от децата се справят с извличане на информация от диаграми, таблици.
„Това е много важно умение, свързано с математическата грамотност“, отбелязва министърът.
Резултатите от външното оценяване по български език и литература са съизмерими с миналата година.
Випуск 2024 е постигнал средно 54,6 точки, а випуск 2023 – 55,04. По думите на министър Цоков, лекият спад се дължи на статистически допустима грешка.
Сред положителните тенденции по български език и литература е, че 50% от ученици са се справили успешно със задачи, изискващи разбиране. Седмокласниците, работили по преразказа, са постигнали с повече от 1 точка от явилите се миналата година.
Тази година
нараства броят на седмокласниците, получили 100 точки и на двата изпита.
Те са 18, докато миналата година бяха само двама. В същото време, намалява броят на учениците с нула точки и на двата изпита. Сега това са 26 деца при 43 миналата година.
„Можем да отчетем много успешна учебна година от гледна точка на резултати от изпитите“, заяви министър Цоков.
И припомни как са се представили и учениците на изпитите в IV, X и XII клас.
По думите му, по-добрите резултати тази година спрямо миналата се дължат на целогодишна работа на регионалните управления на образованието и на училищата, които са търсили пътища и начини за мотивиране на учители и ученици и за повишаване на резултатите, като провеждането на пробни изпити и допълнителни часове по математика и български език и литература.
„Образователната ни система има голям потенциал и ако през следващите години има последователност в политиките, свързани с промените в нея, както и в начина на оценяване и в структурирането на учебното съдържание, ще имаме още по-добри резултати“, категоричен е проф. Цоков.
Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":
Address: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5
Phone: 0700 18466
Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg