"Az-buki" National Publishing House
Ministry of Education and Science
Wikipedia
  • Login
  • Registration
Filosofiya-Philosophy
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Home
  • About the journal
  • Submit your manuscript
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US
  • Home
  • About the journal
  • Submit your manuscript
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US
Няма резултати
Вижте всички резултати
Filosofiya-Philosophy
Няма резултати
Вижте всички резултати
Home Новини Новини 2024

Випуск 2024 с най-добри резултати, откакто се провеждат матури

След по-слабите резултати на миналогодишните изпити МОН набеляза редица мерки, които заедно с регионалните управления на образованието и отделните училища реализирахме, отчете министър Галин Цоков

Стела Маринова от Стела Маринова
07-06-2024
in Новини 2024
A A
Снимка Олег Попов

Тази година на държавните зрелостни изпити по български език и литература се получи най-високият резултат в брой точки в исторически план. Това заяви служебният министър на образованието и науката проф. Галин Цоков при представянето на анализ за постигнатото на матурите и националните външни оценявания в IV клас.

Средният резултат на випуск 2024 по БЕЛ е 58,48 точки („Добър 4,32“) и е с няколко десети по-добър от досегашния най-висок резултат, получен през 2008 г.

Проф. Цоков уточни, че в тази статистика не са включени допълнителните 4 точки, които бяха дадени служебно на явилите се на изпит по български език и литература заради липсващите на места диаграми. С тях средният резултат би бил 59,40 точки, или „Добър 4,36“.

„Това е сериозен успех на учениците, на учителите, които са подготвили своите ученици, на училищните директори, на регионалните управления на образованието, на колегите, които са подготвили държавния зрелостен изпит“, посочи проф. Цоков.

Нарастването е значително и спрямо показаното от випуск 2023. Постигнато от зрелостниците е с 8,4 точки повече спрямо средния брой точки на матурата по български език и литература през миналата година. Тогава успехът бе „Добър 3,93“.

Има още няколко положителни тенденции.

Слабите и средните оценки по БЕЛ намаляват, а отличните се увеличават.

Източник – МОН

Данните на МОН сочат още, че няма регион с понижени резултати от матурата по БЕЛ, а значително повишение отбелязват Кюстендил, София-област, Перник, Пазарджик, Видин и Велико Търново. Сравнението по региони показва, че първите седем и последните три остават непроменени – София-град, Смолян, Пловдив, Варна, Благоевград, Стара Загора, Русе, и съответно – Шумен, Разград и Плевен.

Източник – МОН

Средният брой точки на базата на резултатите, постигнати в отделните профилирани предмети на втората матура, е 67,18 и съответства на „Много добър 4,72“. Спрямо миналата година нарастването е с около 5 точки, тогава средният резултат бе 62,11 („Добър 4,48“).

Източник – МОН

Основното нарастване на оценките и на броя точки е при най-популярните зрелостни изпити по профилиращ предмет – английски език, биология и здравно образование, география и икономика и математика.

„Положително е, че на зрелостния изпит по математика резултатът на учениците е нараснал с 15 точки“, отбеляза още министър Цоков. Той достига 72,53 точки, или „Много добър“.

Източник – МОН

Средният успех на държавния зрелостен изпит за придобиване на професионална квалификация също е по-висок – с 22 стотни, спрямо миналата година и достига „Добър 4,51“. Най-високи резултати показват зрелостниците в областта на администрация и управление, информатика, архитектура и строителство, хотелиерство, ресторантьорство и кетъринг.

Данните сочат, че от 95,95% от явилите се на изпита са го положили успешно. Най-голяма част от зрелостниците са демонстрирали знанията си по професията, по която се подготвят, изготвяйки дипломен проект – 11 245 от 20 537. Над 99% от тях са го издържали.

Областите с високи резултати на изпита при трите начина на явяване – дипломен проект, тема и изпит по практика и тест и изпит по практика, са: София-град, Стара Загора, Варна и Пловдив.

„След по-слабите резултати на миналогодишните матури година МОН набеляза редица мерки, които заедно с регионалните управления на образованието и отделните училища реализирахме“, отчете проф. Цоков.

Регионалните управления на образованието са организирали пробни изпити в стотици училища, а мерки имаше и на ниво училища. В много образователни институции е организирана допълнителна подготовка по български и математика за учениците, включително и чрез проектно базирано обучение.

„Колегите целенасочено са работили с децата, за  да се подготвят и да се представят по-добре на изпитите и да се повиши мотивацията им“, каза министърът. Усилията в тестовете да се включат повече практически задачи, също са дали резултат, стана ясно по време на отчитането на резултатите.

Четвъртокласниците също се представят по-добре тази година.

Източник – МОН

Средният брой точки по български език и литература е 72,6 – с две повече спрямо миналата година, което съответства на „Много добър 4,97“.

По математика също има много положителна тенденция. Тази година четвъртокласниците постигат средно 70,53 точки, което е с 5,1 повече спрямо постигнатото от випуск 2023 (64,4 т.) и се равнява на „Много добър“ 4,87.

Министър Цоков отбеляза и броя на четвъртокласниците, които имат отлични оценки по двата предмета – те са 15 570, или с 50% повече от отлично представилите се миналата година.

2012 са изпитните работи, оценени с максимален брой, което е с 305 повече от миналата година. Увеличава се броят на учениците, получили по 100 т. и на двата предмета (75, а за 2023 г. са били 64), като в същото време намалява броят на учениците с 0 точки и на двата предмета (22 срещу 31 за 2023 г.).

Източник – МОН

Запазва се първата шестица от региони – София-град, Смолян, Варна, Благоевград, Габрово, Перник, както и последният регион – Сливен. Макар и на други позиции, сред регионите с най-ниски постижения остават Кърджали и Видин.

Източник – МОН
Your Image Description

Свързани статии:

Министър Галин Цоков: Разработваме стандарт за образование и грижи за децата до три години Министър Галин Цоков връчи договорите на първите 15 училища, в които ще бъдат изградени нови STEM центрове Софийският фестивал на науката събира над 12 000 ученици и изследователи от три континента Деца в Уганда учат български песни и танци

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Address: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Phone: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Address: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Tags IV класBulgarian Language and LiteratureДенятматуриМинистър Галин ЦоковНВО

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
shareTweet
Previous article

Инициативата на Виктория Петрова „Маратон на добротата“ обхвана стотици училища в страната и в чужбина

Next article

Отличия за героите

Next article
Отличия за героите

Отличия за героите

За да получиш, трябва първо да дадеш нещо от себе си

За да получиш, трябва първо да дадеш нещо от себе си

„Катарина, или Дъщерята на разбойника“

„Катарина, или Дъщерята на разбойника“

Последни публикации

  • Сп. „Философия“, книжка 1/2025, година XXXIV
  • Годишно съдържание на сп. „Философия“, година XXXII
  • Philosophy, Number 4/2024, Volume 33
  • Philosophy, Number 4s/2024, Volume 33
  • Philosophy, Number 3s/2024, Volume 33
  • Philosophy, Number 3/2024, Volume 33
  • Philosophy, Number 2/2024, Volume 33
  • Philosophy, Number 1/2024, Volume 33
  • Годишно съдържание на сп. „Философия“, година XXXI
  • Сп. „Философия“, книжка 4/2023, година XXXII
  • Сп. „Философия“, книжка 3/2023, година XXXII
  • Philosophy, Number 3s/2024, Volume 33
  • Philosophy, Number 2/2023, Volume 32
  • Philosophy, Number 1/2023, Volume 32
  • Annual contents of Filosofiya-Philosophy 2022
  • Philosophy, Number 4/2022, Volume 31
  • Philosophy, Number 3/2022, Volume 31
  • Philosophy, Number 2/2022, Volume 31
  • Philosophy, Number 1/2022, Volume 31
  • Годишно съдържание на сп. „Философия“, 2021 г.
  • Philosophy, Number 4/2021, Volume 30
  • Philosophy, Number 3/2021, Volume 30

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Home
  • Contact
  • Subscribe now
  • Projects
  • Advertising

Az-buki Weekly

  • Вестник “Аз-буки”
  • Subscribe now
  • Archive

Scientific Journals

  • Strategies for Policy in Science and Education
  • Bulgarian Language and Literature
  • Pedagogika-Pedagogy
  • Mathematics and Informatics
  • Natural Science and Advanced Technology Education
  • Vocational Education
  • Istoriya-History journal
  • Chuzhdoezikovo Obuchenie-Foreign Language Teaching
  • Filosofiya-Philosophy

Newsletter

  • Accsess to public information
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
en_US
bg_BG en_US
  • Login
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Home
  • About the journal
  • Submit your manuscript
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"