
Специалното училище за ученици с нарушено зрение „Проф. д-р Иван Шишманов“ във Варна навършва тази година 120 години от създаването си. А това го прави най-старото не само в България, но и на Балканския полуостров.
За наследството, предизвикателствата във всекидневната работа и за бъдещето разговаряме с директорката на училището Жулиета Петкова.
„Много е тежко да си първи – първи в страната, първи на Балканския полуостров.“ Така директорката на Специалното училище за ученици с нарушено зрение „Проф. д-р Иван Шишманов“ Жулиета Петкова обобщава неговата пионерската работа в образованието на зрително затруднени деца.
През дългата си история специализираното училище във Варна
е било не просто свидетел, а активен участник в значителни промени в обучението на деца с увреждания. Често е било и първото въвеждало и утвърждавало новаторски програми и методики.
Тази визия за бъдещето, базирана на включване и съчувствие, му позволява да бъде пример как образованието може да е не само адаптирано, но и преобразено, за да отговори на нуждите на днешните ученици. Историята на училището не е просто поредица от постижения, а живо доказателство, че когато се водиш от желание да помагаш, винаги ще откриваш нови начини да правиш разлика в качеството на живота на хората.
През 1981 г. Специалното училище за ученици с нарушено зрение „Проф. д-р Иван Шишманов“
първо в страната прилага специалната програма, известна днес под името „Полезни умения“.
Тя обхваща развитието на всекидневни, социални и общи умения на неговите възпитаници. Обучението е с практическа насоченост и помага на децата да придобият умения, които ще им бъдат полезни за бъдещия самостоятелен живот.
Три години по-късно, през 1984 г., училището въвежда друга нова специална програма – „Зрително подпомагане“. През същата година поставя началото на т.нар. интегрирано обучение с нещатен ресурсен учител. „Интегрирано, приобщаващо, включващо“ са термини, които означават едно и също нещо – подпомагане на ученици с нарушено зрение, които се обучават в масови училища.
В момента във варненското специализирано училище има четирима ресурсни учители, които подпомагат около 42-ма ученици, интегрирани в масови училища.
През 1998 г. Специалното училище за ученици с нарушено зрение „Проф. д-р Иван Шишманов“
поставя началото и на обучението на деца с множество увреждания –
така наречените дотогава необучаеми деца. Те, освен сензорния дефицит (нарушено зрение), страдат и от други заболявания – детска церебрална парализа, умствено изоставане с различна тежест, увреден слух, аутизъм или други синдроми.
В по-ново време, през 2015 г., на територията на училището е обособен първият в страната музей за образованието на зрително затруднените в България. Откриването става под ръководството на сегашния директор на училището Жулиета Петкова.
„В България вече е позната инициативата „Нощ на музеите“. В тази инициатива за пета или шеста година се включваме и ние. И забелязвам интереса на варненската общественост към другия свят. Както казват те – „света в тъмно“, споделя тя.
Музеят отправя предизвикателства към своите посетители, като ги поставя в ситуации, с които хората с нарушено зрение се сблъскват всеки ден.
„Хора с нормално зрение, поставени със симулационни маски, се учат да се придвижват от точка А до точка Б, използвайки бял бастун, като получават подкрепа от инструктор, за да изпитат какво е да бъдеш в положението на човек с нарушено зрение“, обяснява директорката.
С годините броят на варненци, които проявяват интерес към тази инициатива, се увеличава.
А екипът на специализираното училище търси нови предизвикателства, които да представи на хората през следващата година.
Като възприема иновациите за основа на своето развитие, училището не само се адаптира към новите педагогически подходи, но и създава нови стандарти, които стават водещи в цялата система.
През 2020 г. с помощта на Дирекция „Приобщаващо образование“ в МОН Специалното училище „Проф. д-р Иван Шишманов“
създава професионална паралелка за деца с нарушено зрение
и множество увреждания. Обучението в нея им осигурява придобиването на първа степен на професионална квалификация по озеленяване и цветарство.
И през 2024 г. завършва една от паралелките за професионална подготовка. Тази година пък училището открива още една оранжерия. Първата е за цветя, подправки и ароматерапевтични растения, а втората – за зеленолистни зеленчуци – марули, салати, лук, чесън и репички.
„Така затваряме цикъла и в часовете по полезни умения учениците имат възможност да приготвят пролетна зелена салата с продукция, която техни съученици и те самите са отгледали в училищната оранжерия“, отбелязва събеседничката ми.
С още една новост може да се похвали специализираното училище. Преди две години в него
е открита солна стая за халотерапия.
А причината е, че влажността на въздуха разбираемо е висока по Черноморието, което води и до често срещани респираторни проблеми в областта.
„След ковид пандемията направихме такава солна стая и се оказа, че тя е изключително попадение. Позволява съчетаване на терапевтичния с обучителния процес – в нея може просто да пренесем класната стая и да проведем занимания по всякакъв учебен предмет“, разказва Жулиета Петкова.
Постигнатото в работата логично носи на специализираното училище и редица награди и отличия. Сред тях и почетният знак на президента на Република България „Св. св Кирил и Методий“, връчен през 2015 г.
През 2022 г. училището получава признание и от варненската общественост – награда „Варна“ за колектив на годината в системата на средното училищно образование за високопрофесионален екип и изградени уникални педагогически практики без аналог в България.
През същата година директорката Жулиета Петкова е отличена от МОН за принос в развитието на българското образование.
„Наградите и номинациите са оценка за нашата работа. Но мисля, че най-голямата оценка е невербално дете да научи някаква жестова комуникация и да може да комуникира, дете с двигателен проблем да се научи да ходи, а деца, сложени в категорията „не могат нищо“, да се научат да се хранят сами. Наградата е благодарността в очите на родителите, в щастливите усмивки на децата. И това е смисълът на нашата работа“, коментира скромно тя относно признанията.
В работата си екипът на училището залага на индивидуалния подход,
за да развие пълния потенциал на своите възпитаници. А всеки от тях има различни нужди и темпо на усвояване, затова учителите прилагат персонализирани стратегии. Това създава условия за академичен, емоционален и социален растеж, като помага на учениците да преодоляват трудностите и да развиват увереност в собствените си способности.
„Всяко дете е вселена. Не може при тях да има общ подход. Може две деца да са с еднакви диагнози, но не можем да кажем, че двете са еднакви и имат нужда от едни и същи помагала, пособия и методи на работа. Всичко се адаптира съобразно всяко отделно дете и това е ключът към успеха“, категорична е Петкова.
Директорът Жулиета Петкова за бъдещето и технологиите:
„Мечтая след 120 години медицината до такава степен да е напреднала, че да няма нужда от специални училища. Мечтая това да имаш определен дефицит, да бъде коригируемо. Звучи като научнофантастичен разказ, но човек в мечтите си може да направи всичко.
А докато се сбъдне тази мечта, продължаваме напред с малки стъпки. Все напред!“

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":
Address: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5
Phone: 0700 18466
Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg