"Az-buki" National Publishing House
Ministry of Education and Science
Wikipedia
  • Login
  • Registration
Filosofiya-Philosophy
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Main Page
  • About the journal
  • Submit your manuscript
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US
  • Main Page
  • About the journal
  • Submit your manuscript
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US
Няма резултати
Вижте всички резултати
Filosofiya-Philosophy
Няма резултати
Вижте всички резултати
Main Page Новини Новини 2025 Брой 38, 25.09.-01.10.2025 г.

Подкрепа за нови директори и учители

Зина Соколова by Zina Sokolova
26-09-2025
in Брой 38, 25.09.-01.10.2025 г.
A A
Снимка РУО – София – град

Обучителни програми за новоназначени директори и заместник-директори и детски учители от детските градини на територията на София предлагат съвместно Столичната община и Факултетът по науки за образованието и изкуствата на Софийския университет „Св. Климент Охридски“. Програмите са разработени и водени от хабилитирани преподаватели във Факултета.

„Работим със Столична община и имаме договорка, според която предлагаме да обучаваме новоназначените директори на детски градини, тъй като сме установили, че всеки новоназначен директор, който е работодател, има необходимост от подобен вид обучение – казва деканът на Факултета по науки за образованието и изкуствата проф. д.п.н. Милен Замфиров. –  Това всъщност е добра практика и в световен мащаб.“

Всички изследвания сочат, че първите един-два месеца са най-рискови за новоназначените учители.

Те много бързо може да „изгорят“, защото идеалистичните им представи, изградени по време на обучението им и възпитанието в семейството им, се сблъскват с реалността, която е малко по-различна. И ако тогава няма ментор, който да ги води за ръка, да ги обучава, много бързо човек може да напусне. И повече никога да не се върне към системата на образованието.

Акцент в обучителните програми е работата с деца със специални образователни потребности (СОП). През годините най-много заявки от страна на директори и учители както в детски градини, така и в училища идват за обучение на деца със СОП, подчертава професорът. Защото там е най-трудно. Предучилищните педагози са подготвяни в една конкретна област и когато се появят и деца със СОП, те изживяват истински стрес. Нашата задача е да им обясним как да работят с тях, как да общуват и с родителите.

„Тези първи стъпки за обучение на добър мениджмънт на директорите и за това как да работят с деца със СОП, са ключови според мен за успешното протичане на учебната година – категоричен е проф. Замфиров. – Но за да се открие работно място за ресурсен учител, е необходимо да има определена бройка деца със СОП. Трябва да се има предвид, че по норматив един ресурсен учител работи с едно дете със СОП два часа на седмица, което е крайно недостатъчно и оттук идват съответните проблеми и напрежения. Затова се опитваме по някакъв начин да помогнем да се преодолеят тези проблеми.“

В програмата за обучения ще се разгледат видовете специални образователни потребности в предучилищна възраст

– интелектуални, сензорни, двигателни, езиково-говорни и такива от аутистичния спектър. Ролята на учителите за ранно разпознаване на трудности в развитието е от решаващо значение. Много важна е и работата на родителите на деца със СОП. Поведенческите проблеми в ранна възраст може да са причинени от медицински, емоционални или социални фактори. Затова трябва да се прилага индивидуален подход към децата. Учителите трябва да се научат и как да реагират в кризисни ситуации – при агресия, автоагресия, паника.

Много успешна е и инициативата студенти по педагогика да могат през лятото да карат стаж в детските градини, в които Факултетът си партнира със Столична община. За тази цел Столична община е изготвила съответната програма, чрез която се плаща на студентите. Това помага детските градини да не затварят врати през дългата лятна ваканция, каквато е била досегашната практика за ужас на повечето родители. Близо 150 студенти от Факултета по науки за образованието и изкуствата са се включили в програмата това лято.

„В това отношение се получи много добра симбиоза между нас и Столична община и детските градини, както и много добра практика за студентите. Те имат възможност да работят през лятото, да изкарват пари и освен всичко – да трупат стаж и практически опит. Този стаж ще се признае и за текуща педагогическа практика. Така че всички са доволни. По този начин детските градини, които търсят да назначат хора, успяват да подберат тези, които са най-подходящи за тях“, уточнява професорът.

Your Image Description

Свързани статии:

Първите телевизионери Default ThumbnailФутуристичната наука Default ThumbnailБългария печели 91 проекта за година Отличиха най-добрите студенти на ТУ – Варна

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Address: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Phone: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Address: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Tags Академична мрежадеца и ученици със специални образователни потребностиобучителни програмипредучилищна възрастпроф. д.п.н. Милен ЗамфировСтолична община

Последвайте ни в социалните мрежи

shareTweet
Previous article

Първо градско състезание за педагози в София организира Българската асоциация „Спорт за учащи“

Next article

Три нови конкурса търсят таланти

Next article
Три нови конкурса търсят таланти

Три нови конкурса търсят таланти

Сто ученици от Бургас се включват в „Прочети ми приказка“

Сто ученици от Бургас се включват в „Прочети ми приказка“

Пенсиониране по време на болничен: право на обезщетение

Пенсиониране по време на болничен: право на обезщетение

Последни публикации

  • Philosophy, Number 3/2025, Volume 34
  • Philosophy, Number 2s/2025, Volume 34
  • Philosophy, Number 2/2025, Volume 34
  • Philosophy, Number 1/2025, Volume 34
  • Годишно съдържание на сп. „Философия“, година XXXII
  • Philosophy, Number 4/2024, Volume 33
  • Philosophy, Number 4s/2024, Volume 33
  • Philosophy, Number 3s/2024, Volume 33
  • Philosophy, Number 3/2024, Volume 33
  • Philosophy, Number 2/2024, Volume 33
  • Philosophy, Number 1/2024, Volume 33
  • Годишно съдържание на сп. „Философия“, година XXXI
  • Philosophy, Number 4/2024, Volume 33
  • Philosophy, Number 3/2023, Volume 32
  • Philosophy, Number 3s/2024, Volume 33
  • Philosophy, Number 2/2023, Volume 32
  • Philosophy, Number 1/2023, Volume 32
  • Annual contents of Filosofiya-Philosophy 2022
  • Philosophy, Number 4/2022, Volume 31
  • Philosophy, Number 3/2022, Volume 31
  • Philosophy, Number 2/2022, Volume 31
  • Philosophy, Number 1/2022, Volume 31

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Main Page
  • Contact
  • Subscribe now
  • Projects
  • Advertising

Az-buki Weekly

  • Вестник “Аз-буки”
  • Subscribe now
  • Archive

Scientific Journals

  • Strategies for Policy in Science and Education
  • Bulgarian Language and Literature
  • Pedagogika-Pedagogy
  • Mathematics and Informatics
  • Natural Science and Advanced Technology Education
  • Vocational Education
  • Istoriya-History journal
  • Chuzhdoezikovo Obuchenie-Foreign Language Teaching
  • Filosofiya-Philosophy

Newsletter

  • Accsess to public information
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
en_US
bg_BG en_US
  • Login
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Main Page
  • About the journal
  • Submit your manuscript
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"