"Az-buki" National Publishing House
Ministry of Education and Science
Wikipedia
  • Login
  • Registration
Filosofiya-Philosophy
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Main Page
  • About the journal
  • Submit your manuscript
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US
  • Main Page
  • About the journal
  • Submit your manuscript
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US
Няма резултати
Вижте всички резултати
Filosofiya-Philosophy
Няма резултати
Вижте всички резултати
Main Page Новини Новини 2025 Брой 47, 27.11-03.12.2025 г.

Подготовката за кризи влиза в училищата

Програма „Образование“ с нов приоритет – „Гражданска готовност в образователната система“

„Аз-буки“ by „Аз-буки“
26-11-2025
in Брой 47, 27.11-03.12.2025 г.
A A
Снимки ИА „Програма за образование“

Създаването на нов специален приоритет на Програма „Образование“ 2021 – 2027 г. – „Гражданска готовност в образователната система“, бе одобрено от Комитета за наблюдение на Програмата.

Новият приоритет е насочен към повишаване на знанията и уменията на ученици и учители за защита и реакция при кризи,

съобщават от Изпълнителна агенция „Програма за образование“. Той предвижда практически обучения и занимания, които да укрепят гражданския капацитет и готовността на образователните институции при извънредни ситуации.

Заместник-министърът на образованието и науката Петър Николов посочи, че модернизацията на българската образователна система остава сред водещите приоритети на МОН.

„Развиват се дейностите по ключовите операции „Силен старт“ и „Успех за теб“, които подкрепят приобщаващото образование и мотивацията на учениците. Продължава и модернизацията на професионалното образование и обучение, така че то да отговаря на потребностите на бизнеса и новите икономически сектори“, отбеляза той.

Зам.-министър Николов благодари на Управляващия орган за усилията, на членовете на Комитета – за активността, и на Европейската комисия – за постоянната подкрепа и професионалното партньорство, и добави, че Министерството ще продължи активната си политика за укрепване на връзката между образованието и пазара на труда, като подчерта значението на реформите в професионалното образование за превръщането му в първи избор за все повече ученици.

„Като държава, ние разглеждаме Програма „Образование“ не просто като финансов инструмент, а като ключов лост за осигуряване на равни възможности за всяко дете – независимо от региона и ресурсите на неговото училище“, допълни зам.-министър Николов.

По Програма „Образование“

вече са обявени 24 процедури с общ размер на средствата 1 896 164 135,62 лв., или 100,47 % от общия бюджет.

Към момента са договорени 904 984 901,97 лева, или близо 50% от общата стойност на Програмата, а изплатените средства са в размер на над 305 млн. лв.

„На фона на динамичния пейзаж на глобалните предизвикателства пред сигурността все повече става необходимо да се повишат информираността и придобиването на знания и умения при кризи. Инвестициите в обучението на педагогическия персонал и във внедряването на практическите умения за гражданска готовност ще гарантират устойчивостта на системата и ще подготвят учениците за предизвикателствата на бъдещето“, подчерта изпълнителният директор на ИА „Програма за образование“ Иван Попов.

По думите му конструктивният диалог и активното партньорство между институциите и бенефициерите са ключови за постигане на основната цел на Програмата – модерно, достъпно и приобщаващо образование за всеки ученик.

Представителят на Европейската комисия Ана-Мария Добре

изрази удовлетворение от отчетения напредък по Програмата

и подчерта значението на ускоряване изпълнението на мерките, свързани с модернизацията  и повишаването на качеството на образованието. Според нея това е важно не само за осигуряване на ефективно усвояване на средствата, но и за постигане на реално въздействие върху образователната система в България.

„Постиженията по Програма „Образование“ са резултат от усилията на Управляващия орган и на всички заинтересовани страни. Срещата днес е среща на общност, с която ние, от Европейската комисия, се гордеем и в която винаги сме готови да се включим“, каза тя.

Представителят на Европейската комисия подчерта, че ресурсите от Европейския социален фонд плюс (ЕСФ+) са ключов инструмент за справяне с предизвикателствата и следва да се използват в целия им потенциал. Качественото и приобщаващо образование трябва да бъде подкрепено и в следващия програмен период, защото то е в основата на обществото.

По време на заседанието членовете на Комитета бяха запознати с напредъка по Програма „Образование“ 2021 – 2027 г., както и с напредъка и резултатите на операциите със стратегическо значение – „Силен старт“, „Успех за теб“ и „Модернизиране на професионалното образование и обучение“, които се изпълняват от МОН. Представени бяха и резултатите от оценката за ефективността и научените уроци от изпълнението на проектите за приобщаващо и професионално образование в България, извършена от Организацията за икономическо сътрудничество и развитие (ОИСР).

Участниците получиха информация относно напредъка и очакваните резултати по проекта „Квалификация за укрепване на капацитета на образователните лидери за ефективно разработване и управление на европейски проекти“, изпълняван от Националния център за повишаване на квалификацията на педагогическите специалисти.

В рамките на заседанието представителите на Европейската комисия посетиха 68. СУ „Акад. Никола Обрешков“ в София, което представи резултатите от работата си по редица проекти, реализирани по ОП „Наука и образование за интелигентен растеж“, както и по проектите „Успех за теб“ и „Изграждане на училищна STEM среда“ по Програма „Образование“.

Your Image Description

Свързани статии:

Министърът на образованието и науката Красимир Вълчев обсъди приоритетите във висшето образование на среща с ректорите, синдикатите в сектора и представители на студентските съветиМинистър Красимир Вълчев обсъди с ректорите приоритетите във висшето образование Адаптиране на дуалната форма на обучение към специфичните характеристики и потенциал за развитие на територията с фокус върху цифровата икономика, зелените умения, синия растеж, Индустрия 5.0 и Иновационната стратегия за интелигентна специализация е една от целите на новата процедура "Развитие на дуалната система на обучение в професионалното образование и обучение (чрез подбор)"Дуално обучение с фокус върху зелени и дигитални умения 23 отбора показват умения по безопасност на движението по пътищата на националното състезание за ученици от V и VII клас Новатор в химията взе голямата награда „Питагор“

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Address: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Phone: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Address: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Tags извънредни ситуацииНовини 2025образователна системаприоритетиПрограма "Образование"Репортер

Последвайте ни в социалните мрежи

shareTweet
Previous article

Училището в село Орешак с нов кабинет по български език и литература

Next article

В Министерския съвет: Над 17 млн.лв. за нови градини, училища и спортни площадки

Next article
В Министерския съвет: Над 17 млн.лв. за нови градини, училища и спортни площадки

В Министерския съвет: Над 17 млн.лв. за нови градини, училища и спортни площадки

„Аз-буки“ награди автори на научни статии

„Аз-буки“ награди автори на научни статии

Близо 90 български и международни компании се запознаха с основните дейности на новата програма за развитие и надграждане на дуалната система на обучение в страната – „ДОМИНО 2″

Близо 90 компании се запознаха с новата програма за дуално обучение – „ДОМИНО 2“

Последни публикации

  • Philosophy, Number 3/2025, Volume 34
  • Philosophy, Number 2s/2025, Volume 34
  • Philosophy, Number 2/2025, Volume 34
  • Philosophy, Number 1/2025, Volume 34
  • Годишно съдържание на сп. „Философия“, година XXXII
  • Philosophy, Number 4/2024, Volume 33
  • Philosophy, Number 4s/2024, Volume 33
  • Philosophy, Number 3s/2024, Volume 33
  • Philosophy, Number 3/2024, Volume 33
  • Philosophy, Number 2/2024, Volume 33
  • Philosophy, Number 1/2024, Volume 33
  • Годишно съдържание на сп. „Философия“, година XXXI
  • Philosophy, Number 4/2024, Volume 33
  • Philosophy, Number 3/2023, Volume 32
  • Philosophy, Number 3s/2024, Volume 33
  • Philosophy, Number 2/2023, Volume 32
  • Philosophy, Number 1/2023, Volume 32
  • Annual contents of Filosofiya-Philosophy 2022
  • Philosophy, Number 4/2022, Volume 31
  • Philosophy, Number 3/2022, Volume 31
  • Philosophy, Number 2/2022, Volume 31
  • Philosophy, Number 1/2022, Volume 31

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Main Page
  • Contact
  • Subscribe now
  • Projects
  • Advertising

Az-buki Weekly

  • Вестник “Аз-буки”
  • Subscribe now
  • Archive

Scientific Journals

  • Strategies for Policy in Science and Education
  • Bulgarian Language and Literature
  • Pedagogika-Pedagogy
  • Mathematics and Informatics
  • Natural Science and Advanced Technology Education
  • Vocational Education
  • Istoriya-History journal
  • Chuzhdoezikovo Obuchenie-Foreign Language Teaching
  • Filosofiya-Philosophy

Newsletter

  • Accsess to public information
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
en_US
bg_BG en_US
  • Login
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Main Page
  • About the journal
  • Submit your manuscript
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"