"Az-buki" National Publishing House
Ministry of Education and Science
Wikipedia
  • Login
  • Registration
Filosofiya-Philosophy
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Main Page
  • About the journal
  • Submit your manuscript
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US
  • Main Page
  • About the journal
  • Submit your manuscript
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US
Няма резултати
Вижте всички резултати
Filosofiya-Philosophy
Няма резултати
Вижте всички резултати
Main Page Новини Новини 2025

Министър Красимир Вълчев: Обществените и природните науки помагат на децата да разбират технологиите, а изкуствата – да развиват креативност

„Аз-буки“ by „Аз-буки“
07-11-2025
in Новини 2025
A A
В ерата на изкуствения интелект обществените и природните науки помагат на децата да разбират света и технологиите, а изкуствата – да развиват креативността си“, заяви министърът на образованието и науката Красимир Вълчев
Снимка Пресцентър на МОН

„В ерата на изкуствения интелект обществените и природните науки помагат на децата да разбират света и технологиите, а изкуствата – да развиват креативността си“, заяви министърът на образованието и науката Красимир Вълчев при откриването на конференцията „Умения за иновации в образованието“.

Форумът, организиран от Центъра за творческо обучение, събра в столичния „Интер Експо център“ близо 700 учители, университетски преподаватели, представители на бизнеса и експерти от страната и чужбина, които

обсъждаха иновациите в образованието в ерата на изкуствения интелект и представяха своя опит.

По думите на министър Вълчев различните области на познанието не трябва да се противопоставят, а напротив – да се допълват, за да развиват палитра от умения, които ще стават все по-важни за успеха в променящия се свят. Сред тях са добрата хуманитарна основа, способността за логическо мислене, абстрактната интелигентност и концентрацията.

„Много хора казват, че концентрацията е умението на XXI век, а ние имаме понижение на мотивацията за учене в резултат на неспособността за концентрация“, отбеляза министър Вълчев.

Той допълни, че това е свързано със зловредното въздействие на екраните върху децата.

„Не трябва да слагаме знак за равенство между прогресивно и дигитално“, подчерта министърът.

Красимир Вълчев посочи, че учениците трябва да учат за и чрез информационни технологии,

но проблемът е, че ги използват за други цели.

По думите му изкуственият интелект трябва да бъде административен помощник и на учителите, като генерира уроци и изпитни материали и им помага да оценяват резултатите. Именно в тази посока ще се работи по проекта за дигитална трансформация в образованието, който предстои да започне по програма „Образование“.

Министър Вълчев отново изтъкна, че

за просперитета на България в ерата на изкуствения интелект е важно да имаме повече дигитални създатели,

за което са необходими математически умения. Такава е целта и на една от програмите на МОН – разширяване на подкрепата за българските олимпийски школи, които целенасочено да работят с учениците с най-големи заложби в природните науки.

Специален онлайн поздрав към участници в конференцията отправи еврокомисарят по стартиращи предприятия, научни изследвания и иновации Екатерина Захариева.

„Учителите всеки ден градят бъдещето на Европа и мисията им е от огромно значение, защото те не просто преподават, а вдъхновяват, изграждат характери и отварят хоризонти. Нашата цел е не просто да подготвяме младите хора да се адаптират към промяната, нашата цел е да ги подготвим да я управляват“, каза Екатерина Захариева във видео обръщение.

По думите ѝ иновациите не са само въпрос на средства и технологии, те са преди всичко начин на мислене, свобода на мисълта и поле за изява на таланта. А Европа има всички предпоставки да бъде лидер, защото е най-образованият континент, който разполага с изключителни таланти.

Захариева отбеляза, че с Акта за изкуствен интелект – първият в света цялостен регламент, Европа осигурява безопасна и етична употреба на изкуствения интелект, без да спира иновациите. Европа разработи и етични насоки за учителите, за да ги подкрепи в използването на изкуствения интелект и той да бъде инструмент за създаването на иновативни подходи в преподаването и ученето.

Научно изследване, което включва между 50 и 100 различни по големина, специфика и регион училища, ще покаже доколко българските образователни институции са готови да внедряват изкуствен интелект, обяви д-р Александър Ангелов – управител на Центъра за творческо обучение. Проучването е възложено от МОН, като се провежда от екип от Българската асоциация на софтуерните компании. Първи данни се очакват в края на януари 2026 г., заяви Ангелов.

В рамките на конференцията министър Вълчев, гости и участници имаха възможността да  разгледат и изложението, в което ученици представиха свои иновативни проекти.

Your Image Description

Свързани статии:

Министърът на образованието и науката Красимир Вълчев разговаря с европейския комисар за стартиращи предприятия, научни изследвания и иновации Екатерина ЗахариеваМинистър Красимир Вълчев разговаря с еврокомисаря Екатерина Захариева Висока удовлетвореност и мотивация сред българските учители, нарастващ престиж на професията, подобрени условия на труд и силна подкрепа за младите кадри. Тези тенденции в България отчита Организацията за икономическо сътрудничество и развитие в изследването TALIS 2024Изследване на ОИСР: Българският учител е мотивиран, престижът на професията расте Учени, университетски преподаватели, учители и експерти по български език обменят идеи и добри практики в рамките на десетото издание на форума „Изследователски подходи в обучението по български език“. Организатор на събитието е Институтът за български език „Проф. Любомир Андрейчин“Учени и педагози дискутират нови подходи в обучението по български език Просветният министър разговаря с учителите от с. Градец 

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Address: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Phone: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Address: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Tags Александър АнгеловЕкатерина Захариеваекспертиизкуствен интелектиновацииМинистър Красимир ВълчевРепортеручителиЦентър за творческо обучение

Последвайте ни в социалните мрежи

shareTweet
Previous article

Представят успешни модели на дуалното обучение

Next article

Мнение и мислене

Next article
Мнение и мислене

Мнение и мислене

Българският научноизследователски кораб „Св. св. Кирил и Методий“ бе изпратен с тържествена церемония на Морската гара във Варна за своята четвърта експедиция до Антарктида. Очаква се той да хвърли котва пред антарктическата ни база „Св. Климент Охридски“ на остров Ливингстън в края на декември, според капитана на плавателния съд Радко Муевски. По пътя си корабът ще посети в средата на декември аржентинското пристанище Мар дел Плата. Има вероятност да посети и аржентинското пристанище Ушуая – най-големия в архипелага Огнена земя. Освен това се очаква при това плаване за първи път корабът да посети и Пунта Аренас, Чили. По план екипажът трябва да се завърне у дома в средата на април 2026 г. В рамките на 34-тата българска полярна експедиция с кораба „Св. св. Кирил и Методий“ на о. Ливингстън ще бъдат доставени обзавеждане и оборудване за открития през миналата година лабораторен комплекс, необходимото за всички научноизследователски проекти, сглобяема сграда за сеизмична и метеорологична лаборатория, материали и провизии за базата. С полярния ни кораб ще бъде подсигурена дейността на учените както в района на остров Ливингстън, така и на Южните Шетландски острови. Както досега, ще има съвместна дейност с Испанската атлантическа програма и с екипи от други държави. Планира се корабът отново да стигне до Антарктическия полуостров и до близка аржентинска база. При изпращането на кораба председателят на Българския антарктически институт и ръководител на 34-тата национална антарктическа експедиция проф. Христо Пимпирев заяви, че родни изследователи ще стъпят и на Антарктическия полуостров, предава БТА. Той посочи, че акцентът на експедицията тази година е основно върху научните изследвания. „Антарктида е като друга планета, тя е Белият Марс, а новата лаборатория ще даде възможност за изследвания в областта на всички науки“, посочи проф. Пимпирев. Той уточни, че оборудването позволява пробите, които се взимат в много специфична среда, вече да се изследват на място. Първата група от 34-тата българска антарктическа експедиция отпътува за Ледения континент на 6 ноември с полет от София. Маршрутът на полярниците включва полети до Пунта Аренас и Магелановия пролив в Южна Америка, откъдето ще се качат на борда на чилийския военен кораб „Ахилес“. След преминаване през пролива Дрейк и достигане до база „Св. Климент Охридски“ те ще я подготвят след зимните месеци и ще започнат работата по научни и логистични проекти. В първата група са биологът доц. д-р Симона Георгиева от Института по биоразнообразие и екосистемни изследвания (ИБЕИ) – БАН и д-р Борислава Маргаритова от Биологическия факултет на Софийския университет, които ще изпълняват проекти от Националната програма за полярни изследвания, финансирана от МОН, както и командирът на базата Камен Недков, д-р Цветан Василев, механиците Владимир Гигов и инж. Любен Любенов, електроинженерът Красимир Кръстев, лодководачът Елка Василева, логистиците Анастас Абаджиев и Александър Найденов и готвачът Самуил Челебиев. В Пунта Аренас към групата българи ще се присъединят още четирима учени биолози – проф. Жозе Хавиер и д-р Жосе Секо от Университета в Коимбра, Португалия, ас. Емили Спероу от Университета „Бейлор“ и Ариел Лийхи, докторант от Университета на Род Айлънд, САЩ. Проектът, по който ще работят, е насочен към биоразнообразието в Южния океан. Целта на учените е да установят как да съхранят различните видове, тъй като животинският свят е много чувствителен на климатичните промени. Научната програма на експедицията се финансира изцяло от Национална научна програма за полярни изследвания „От полюс до полюс“. През настоящата кампания ще се реализират общо 25 научни проекта, от които 15 са на български екипи от Софийския и Техническия университет и институти към БАН, в областта на микробиологичните изследвания, морската биология, медицината, социологията, космическите изследвания и океанологията. Ще продължат системните наблюдения на полярната околна среда, предвид климатичните промени. Продължава и проектът за изследване на слънчевата активност, както и изследване на потенциални залежи от ценни елементи и минерали. Мащабен проект е изследването на физикохимията на морската вода и теченията между островите на Южношетландския архипелаг и на пролива Бренсфийлд, който разделя Южните Шетландски острови от континента. Той ще се осъществи с подкрепата и участието на учени от институт в Хамбург, Германия. Германските партньори са осигурили модерна апаратура, която е монтирана на българския кораб. Проучванията ще дадат възможност да бъде изяснено колко се повишава морското ниво и скоростта на разтапяне на ледниците. Продължава участието на учени от Обединени арабски емирства, като през предстоящата експедиция се планира да се построи малка съвместна научна лаборатория за изследване на климатичните промени. Във втората част на експедицията ще работят и учени от Еквадор и Колумбия. Сред задачите на учените при тази експедиция ще бъдат и геологичните проучвания, които трябва да установят дали в района има наличие на редкоземни елементи и минерали.

Научноизследователският кораб „Св. св. Кирил и Методий“ отплава за четвърти път за Антарктида

Близо 200 ученици от българската общност в район Тараклия, Молдова, посетиха България по Националната програма на Министерството на образованието и науката „България – образователни маршрути“

Близо 200 деца от Тараклийски район на Молдова посетиха България по програма на МОН

Последни публикации

  • Philosophy, Number 3/2025, Volume 34
  • Philosophy, Number 2s/2025, Volume 34
  • Philosophy, Number 2/2025, Volume 34
  • Philosophy, Number 1/2025, Volume 34
  • Годишно съдържание на сп. „Философия“, година XXXII
  • Philosophy, Number 4/2024, Volume 33
  • Philosophy, Number 4s/2024, Volume 33
  • Philosophy, Number 3s/2024, Volume 33
  • Philosophy, Number 3/2024, Volume 33
  • Philosophy, Number 2/2024, Volume 33
  • Philosophy, Number 1/2024, Volume 33
  • Годишно съдържание на сп. „Философия“, година XXXI
  • Philosophy, Number 4/2024, Volume 33
  • Philosophy, Number 3/2023, Volume 32
  • Philosophy, Number 3s/2024, Volume 33
  • Philosophy, Number 2/2023, Volume 32
  • Philosophy, Number 1/2023, Volume 32
  • Annual contents of Filosofiya-Philosophy 2022
  • Philosophy, Number 4/2022, Volume 31
  • Philosophy, Number 3/2022, Volume 31
  • Philosophy, Number 2/2022, Volume 31
  • Philosophy, Number 1/2022, Volume 31

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Main Page
  • Contact
  • Subscribe now
  • Projects
  • Advertising

Az-buki Weekly

  • Вестник “Аз-буки”
  • Subscribe now
  • Archive

Scientific Journals

  • Strategies for Policy in Science and Education
  • Bulgarian Language and Literature
  • Pedagogika-Pedagogy
  • Mathematics and Informatics
  • Natural Science and Advanced Technology Education
  • Vocational Education
  • Istoriya-History journal
  • Chuzhdoezikovo Obuchenie-Foreign Language Teaching
  • Filosofiya-Philosophy

Newsletter

  • Accsess to public information
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
en_US
bg_BG en_US
  • Login
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Main Page
  • About the journal
  • Submit your manuscript
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"