СЪДЪРЖАНИЕ / CONTENTS
300 ГОДИНИ ОТ РОЖДЕНИЕТО НА ЖАН-ЖАК РУСО (1712) /
300 YEARS SINCE THE BIRTH OF JEAN-JACQUES ROUSSEAU (1712)
Учителят – начин на живот. 250 години „Емил, или за възпитанието“ (1762)
[The Teacher – A Way of Living. 250 Years „Emile, or for the Education“ (1762)] /
Маргарита Колева / Margarita Koleva, Йордан Колев / Jordan Kolev – p. 391
Животът и индивидуалният възпитателен функционализъм на Жан-Жак Русо
[Life and Individual Educational Functionalism of Jean-Jacques Rousseau]/
Пламен Радев / Plamen Radev – стр. 413
ТЕОРЕТИЧНИ ИЗСЛЕДВАНИЯ / THEORETICAL RESEARCHES
Аспекти за същността на гражданското образование
[Aspects aboutthe Essence of Civic Education] /
Цецка Коларова / Tsetska Kolarova – стр. 419
ИЗСЛЕДОВАТЕЛСКИ ОПИТ / RESEARCH EXPERIENCE
Условия в средата на Медицинския университет и тяхното влияние върху адаптацията на чуждестранните студенти
[Conditions at the Medical University and their Infl uence on the Adaptation of Foreign Students] /
Славка Тошкова-Христозова / Slavka Toshkova-Hristozova – p. 430
ЧУЖДЕСТРАНЕН СЪВРЕМЕНЕН ОПИТ / FOREIGN MODERN EXPERIENCE
Предучилищното образование в Република Чехия и в европейския контекст
[Preschool Education in Czech Republic in the European Context] /
Иржи Прокоп / Jiří Prokop – стр. 438
МНЕНИЯ И ПОЗИЦИИ / POINTS OF VIEW
С иновативен поглед към личността на детето
[With Innovative Insight into the Child’s Personality] /
Маргарита Абрашева / Margarita Abrasheva, Любимка Габрова / Lyubimka Gabrovа – стр. 449
За агресията при децата от предучилищна възраст
[About the Children`s Aggression in Preschool Age] /
Даниела Димитрова / Daniela Dimitrova – стр. 458
ДОБРИ ПЕДАГОГИЧЕСКИ ПРАКТИКИ / GOOD EDUCATIONAL PRACTICES
Комуникативно ориентирано образование и упражненията по български език в 1.–4. клас
[Communicative Oriented Education and Learner’s Activities in Bulgarian Language in the 1st–4th Grade] /
Мариана Мандева / Mariana Mandeva, Павлина Ангелова / Pavlina Angleova, Татяна Азгорова / Tatyana Azgorova – p. 462
Система от упражнения за съставяне на прости текстови задачи в първи клас
[A System of Exercises in Drawing up Simple Text Problems for First Grade] /
Велина Пенчева / Velina Pencheva – p. 470
Значение на интересите към природата за развитието на природонаучна грамотност в началното училище
[Significance of the Interests Towards the Nature for the Development of Scientific Literacy in the Primary School] /
Иванка Кирилова / Ivanka Kirilova – стр. 479
Повишаване на професионалната квалификация на учителите
[Increasing the Professional Qualifications and Standarts of Teachers] /
Delyana Karaivanova / Деляна Караиванова – стр. 490
Подходи в работата с родителите и ролята на семейството в процеса на интегриране
на децата със специални образователни потребности в детската градина
[Approaches in Parent Training and the Role of Family in the Process of Integrating
Children with Special Educational Needs in Kindergartens] /
Галя Николова / Galya Nikolova – стр. 494
Взаимодействието между институциите – гарант за качеството на интегрираното обучение в детската градина (тренинг практикум)
[Interaction Between Institutions –A Guarantee for the Quality of Integrated Education in Kindergarten (Training)] /
Антоанина Чернева / Antoanina Tcherneva – стр. 500
Образователна технология за усвояване на геометрични знания от 4–5-годишните деца
[An Educational Technology for Assimilating Geometrical Knowledge for 4–5-years Old Children] /
Галинка Чингова / Galinka Chingova – стр. 508
Бизнес обучение в детската градина
[Business Training in the – Kindergarten] /
Красимира Костова / Krasimira Kostova, Петя Драгоданова / Petia Dragodanova – стр. 515
Бизнес култура, бизнес умения и комуникации в детската градина
[Business Culture, Business Knowledge, Communications in the Kindergarten] /
Милена Кожухарова / Milena Kojuharova – стр. 519
Детската безопасност
[Child Safety] /
Любимка Габрова / Lyubimka Gabrova – стр. 523
Летният отдих на децата сред природата
[Children’s Time off Spent in Nature] /
Veska Nencheva / Веска Ненчева – стр. 534
Баба приказки разказва
[My Granny tells Tales] /
Кева Захариева / Keva Zaharieva, Мария Мичева / Maria Micheva – стр. 542
ТРАДИЦИЯ И СЪВРЕМЕННОСТ / TRADITION AND MODERN TIMES
Поява и развитие на предучилищното възпитание в община Хитрино, област Шумен
[The Rise and Development of Preschool Education at Municipality of Hitrino, Shumen District] /
Антонина Стоянова / Antonina Stoynova – стр. 551
Петдесет години Целодневна детска градина „Изворче“ в Перник
[Fifty Years All Day Kindergarten 8 “Izvorche“ in Pernik] /
Нонка Кръстева/ Nonka Krasteva – стр. 560
КНИЖНИНА / BOOK REVIEWS
Голямо изследване на творчеството и креативността
[A Significant Investigatioin of Creativity] /
Борис Минчев / Boris Minchev – p. 566
Откровено и научно за „Психология на творчеството“
[Openly and Scientifically about “Creative Psychology“] /
Йоана Янкулова / Yoana Yankulova – стр. 571
УКАЗАНИЕ ЗА АВТОРИТЕ / GUIDE FOR AUTHORS – p. 573
УЧИТЕЛЯТ – НАЧИН НА ЖИВОТ
250 години „Емил, или за възпитанието“ (1762)
Prof. Dr. Мargarita Коleva
Prof. Jordan Kolev, DSc.
South-West University „Neofit Rilski“
Blagoevgrad, Bulgaria
Abstract.. Идеята на авторите е да заимстват от педагогическото наследство на Жан-Жак Русо в опитите на българското образование да отговори на социалните предизвикателства на прехода ни към демокрация. Тяхното предположение е, че в социално-педагогическата теория на Русо именно възпитателят/ учителят определя (и споделя) начина на живот в бъдещето на Емил. В историческите паралели на сравнителния анализ коментарът е за статуса и ролята на днешния (обществено пренебрегван) български учител за бъдещето на България и нейните граждани.
Keywords: bourgeois-democratic revolution, public transition with the needs of adaptation, education/training, educator/teacher, social challenges to professional claims to the teacher
THE TEACHER – A WAY OF LIVING 250 YEARS “EMILE, OR FOR THE EDUCATION“ (1762)
Abstract. The authors’ idea is to draw on Jean-Jacques Rousseau’s pedagogical legacy in the Bulgarian education attempts to meet the social challenges of our transition to democracy. Their assumption is that the socio-educational theory of Rousseau namely the educator/teacher sets (and shares) lifestyle in the future of Emil. In the historical parallels of comparative analysis the commentary is on the status and role of today’s (public ignored) Bulgarian teacher for the future of Bulgaria and its citizens
Assoc.Prof. Margarita Koleva, PhD
Prof. Jordan Kolev, PDS
Neofit Rilski South-West University
ЖИВОТЪТ И ИНДИВИДУАЛНИЯТ ВЪЗПИТАТЕЛЕН ФУНКЦИОНАЛИЗЪМ НА ЖАН-ЖАК РУСО
Пламен Радев
University of Plovdiv “Paisii Hilendarski”
Abstract.. В статията е проследен накратко житейският път на Жан-Жак Русо, неговите произведения, основните тези в книгата му „Емил, или за възпитанието“ и последствията от нея.
Keywords: Jean-Jacques Rousseau, life-time, marriage and wife, books and contributions of Rousseau
LIFE AND INDIVIDUAL EDUCATIONAL FUNCTIONALISM OF JEAN-JACQUES ROUSSEAU
Abstract. In this paper are shown basic facts and events from the life of Jean- Jacques Rousseau. Briefl y are mentioned his contributions and books.
Prof. Dr. Sc. Plamen Radev
Plovdiv University Paisiy Hilendarski
АСПЕКТИ ЗА СЪЩНОСТТА НА ГРАЖДАНСКОТО ОБРАЗОВАНИЕ
Цецка Коларова
Sofia University
Abstract.. Тази статия има за цел да определи различните авторови мнения като аспекти за същността на гражданското образование, които могат да се обособят в две големи групи: 1. Теоретически и 2. Праксиологически. В първата група на теоретическите гледни точки за гражданското образование се съотнасят онтологическият, гносеологическият, аксиологическият и системният аспект. Във втората група на праксиологическите гледни точки за гражданското бразование, като конкретна реализация в просветната практика, севместват възпитателният, правният, правно-възпитателният, социално-правно-образователният, психологическият, хуманитарният, кроскултурният и глобализационният аспект.
Keywords: essence of Civic Education; Theoretical aspects: ontological,gnoseological, axiological and systematical; and Praxeological aspects: Up-brought, Law-Related, Law-Related Educated, Social Law-Related Educated, Humanitarian, Cross-cultural and Globalized.
ASPECTS ABOUT THE ESSENCE OF CIVIC EDUCATION
Abstract. This article has an aim to define different opinions of authors as aspects for the essence of Civic Education, which are set as two main groups: 1. Theoretical and 2. Praxeological. The first group contains the following aspects about Civic Education: ontological, gnoseological, axiological and systematical. The second group, as a concrete realization in the educational practice, includes these aspects: Up-brought, Law-Related, Law-Related Educated, Social Law-Related Educated, Humanitarian, Cross-cultural and Globalized one.
Assoc. Prof. Tsetska Kolarova, PhD
Sofia University St. Kliment Ohridski
УСЛОВИЯ В СРЕДАТА НА МЕДИЦИНСКИЯ УНИВЕРСИТЕТ
И ТЯХНОТО ВЛИЯНИЕ ВЪРХУ АДАПТАЦИЯТА НА ЧУЖДЕСТРАННИТЕ СТУДЕНТИ
Славка Тошкова-Христозова
University of Plovdiv “Paisii Hilendarski”
Abstract.. Интеграцията в областта на ЕС намира израз във взаимното признаване на дипломи по професии, определяни като „регулирани“. Това повишава отговорността на българските медицински университети за подготовката на медиците, обучавани в тях. Наличието на значителен брой чуждестранни студенти придават особеност на средата в тези университети – тя е интеркултурна. Качеството на обучение зависи от нивото на адаптация към средата в университета. То се отразява върху ефективността на образователния процес и влияе върху престижа на висшето училище. Необходимостта медицинските университети да се конкурират на международния образователен пазар налага проучване на средата и определяне на базови детерминанти в нея, които притежават позитивно въздействие върху студентите, стимулират тяхната мотивация за обучение и активират адаптивния им процес. В статията се посочват няколко условия в средата, чието рангово подреждане е според оценката на студентите за сила на изпитаното от тях адаптивно влияние. Според студентското мнение най-силно влияние върху тях оказва личността на академичния преподавател.
Keywords: Medical University, foreign students, adaptation, universityenvironment
CONDITIONS AT THE MEDICAL UNIVERSITY AND THEIR INFLUENCE ON THE ADAPTATION OF FOREIGNSTUDENTS
Abstract. The article raises the question of organizing the environment at the Medical University in the context of quality education. The effectiveness of training depends on the adaptation of the foreign students to the university environment. The study results that are submitted, define the basic conditions of the environment, which infl uence the adaptation process and aim at students` adjustment to the university environment.
Slavka Toshkova-Hristozova
Doctor of Social Medicine and Organization of Health and Pharmacy
Medical University – Plovdiv
ПРЕДУЧИЛИЩНОТО ОБРАЗОВАНИЕ В РЕПУБЛИКА ЧЕХИЯ И В ЕВРОПЕЙСКИЯ КОНТЕКСТ
Иржи Прокоп
Карлов университет – Прага
Abstract.. В настоящата статия се прави сравнение между основните параметри, характеристики и тенденции на развитие на предучилищното образование в страните от Европейския съюз. Фокусът е поставен върху ситуацията в Република Чехия. В част втора се описва подробно ситуацията в предучилищното образование в Чехия и някои промени и тенденции, които се случват след 1989 г.
Кeywords: presschool educaion, EU educational tendencies
PRESCHOOL EDUCATION IN CZECH REPUBLIC IN THE EUROPEAN CONTEXT
Abstraсt. The present article deals with a comparison between the main parameters, characteristics and tendencies of the development of preschool education in EU countries. The focus is on the situation in Czech Republic (Vlckova, 2006). Part two and three describe in details the situation on preschool education in Czech Republic and some changes and tendencies which occurred after 1989.
Jiří Prokop
Karlov University
С ИНОВАТИВЕН ПОГЛЕД КЪМ ЛИЧНОСТТА НА ДЕТЕТО
Маргарита Абрашева
Lyubimka Gabrova
Целодневна детска градина „Кокиче“ – Плевен
Abstract.. В статията се предлага апробирана в професионалния опит на авторите иновативна интерактивна педагогическа практика „Палитра“, като позитивно организирана среда и съвкупност от академично знание, визуализация, дейност, общуване, споделяне, игра и компетентности, получени при формален и неформален досег с действителността.
Keywords: person-oriented approach, pedagogical interaction model „theme“effect „Snowball“
WITH INNOVATIVE INSIGHT INTO THE CHILD’S PERSONALITY
Abstract. The article offers professional experience in piloting the authors innovative, interactive, and teaching practice “Painting“ organized as a positive environment and set of academic knowledge, visualization, business, communication, sharing, playing and competencies derived from formal and informal contact with reality.
Margarita Abrasheva – Director
Lyubimka Gabrova – Senior teacher
Kokiche Kindergarten
КОМУНИКАТИВНО ОРИЕНТИРАНО ОБРАЗОВАНИЕ И УПРАЖНЕНИЯТА ПО БЪЛГАРСКИ ЕЗИК В 1.–4. КЛАС
Мариана Мандева
Department of Philosophical Sciences
Faculty of Philosophy
St. Cyril and St. Methodius University of Veliko Tarnovo
Павлина Ангелова
Татяна Азгорова
ОУ „П. Славейков“ – Велико Търново
Abstract.. В контекста на комуникативно ориентираното родноезиково образование се типологизират упражненията в съвременното обучение по български език. Представят се практически изпробвани технологичини варианти.
Keywords: types of activities, Bulgarian language education, 1.–4. grade,technological variants
COMMUNICATIVE ORIENTED EDUCATION AND LEARNER’S ACTIVITIES IN BULGARIAN LANGUAGE IN THE 1ST – 4TH GRADE
Abstract. Bulgarian language learning activities are classified according to their types. Tested in the contemporary practice of teaching Bulgarian language technological variants are presented.
Assoc. Prof. Mariana Mandeva, PhD
St. Cyril and st. Methodius University of Veliko Tarnovo
Pavlina Angleova
Tatyana Azgorova
P.R.Slaveykov Primary School of Veliko Tarnovo
СИСТЕМА ОТ УПРАЖНЕНИЯ ЗА СЪСТАВЯНЕ НА ПРОСТИ ТЕКСТОВИ ЗАДАЧИ В ПЪРВИ КЛАС
Велина Пенчева
48. основно училище „Йосиф Ковачев“ – София
Рeзюме. Статията представя специфични упражнения, които подпомагат малките ученици в изграждането на умения за съставяне на текстови задачи от предвидените в учебната програма за първи клас видове. Описани са педагогически техники за съставяне на текстови задачи по дадени: въпрос; илюстрация; числов израз. Съставянето на текстови задачи се разглежда като завършващ етап в работата по осмисляне елементите на текстовата задача и овладяването на алгоритъм за решаване на различни видове текстови задачи. Работата по съставяне на текстови задачи се разглежда като сложна творческа дейност, протичаща с активната помощ на учителя. Водещи при разработване на системата от упражнения са теоретичните постижения в тази област и конкретно осмислянето на текстовата задача като сюжетно произведение; включването на разнообразни дейности и интерактивни методи на работа.
Keywords: first grade, text problem, question in a text problem, condition in atext problem, solution of a text problem (figures)
A SYSTEM OF EXERCISES IN DRAWING UP SIMPLE TEXT PROBLEMS FOR FIRST GRADE
Abstract. The article describes specific mathematical problems which help little students to build their skills in drawing up text problems of the types included in the mathematics curriculum for first grade. Several teaching techniques on how to draw up a text problem have been described while given the subject in advance: question, picture, figures. Drawing up a text problem is considered to be the a final stage at the process of thinking over the elements of the text problems and mastering the algorithm for solving different types of text problems. The work on drawing up text problems is considered to be a complex creative activity aided by the teachers. The leading issues in the system of problems development are the theoretical achievements in the area and concrete focus on the text problem as a work with a plot plus including various activities and interactive methods for work.
Velina Pencheva
48th Secondary School Yosif Kovachev
ЗНАЧЕНИЕ НА ИНТЕРЕСИТЕ КЪМ ПРИРОДАТА ЗА РАЗВИТИЕТО НА ПРИРОДОНАУЧНА ГРАМОТНОСТ В НАЧАЛНОТО УЧИЛИЩЕ
Иванка Кирилова
Union of Scientists in Bulgaria
Abstract.. Основна цел на природонаучното обучение е да съдейства за развитието на природонаучна грамотност. Това се посочва както в учебните програми, така и в международното изследване PISA. В същото време понятието „природонаучна грамотност“ все още остава неуточнено. Настоящата статия прави опит за систематизиране и обобщаване на някои от основните възгледи за разглежданото понятие. Акцентира се на връзката природонаучна грамотност–интерес. Предлагат се и конкретни методически насоки, позволяващи реализирането на тази важна цел в природонаучното обучение в началното училище.
Keywords: science literacy, interests, primary school
SIGNIFICANCE OF THE INTERESTS TOWARDS THE NATURE FOR THE DEVELOPMENT
OF SCIENTIFIC LITERACY IN THE PRIMARY SCHOOL
Abstract. A fundamental aim of the science education is to assist the development of science literacy. This task is stated in the school curriculum, as well as in the International assessment PISA. At the same time, the term “science literacy“ is still not defined. The recent article is an attempt to systemize and generalize some of the basic principles for the given term. It is focused around the relationship between science education and interests. Methodological perspectives are proposed for achieving these very important tasks.
Dr. Ivanka Kirilova, PhD
Union of Scientists in Bulgaria
ПОВИШАВАНЕ НА ПРОФЕСИОНАЛНАТА КВАЛИФИКАЦИЯ НА УЧИТЕЛИТЕ
Деляна Караиванова
Целодневна детска градина 7 „Светулка“ – Стара Загора
Abstract.. Глобализацията на световната общност изисква изграждането на нови образователни цености, като една от тях е промяната на ролята на съвременния учител. Особено важна роля за това има валификацията. Тя е необходима за пряката промяна на професионалните и обществените функции на учителя, както и за промяната на положението му в обществото, повишаване на статуса и
удовлетвореност от работата. Използването на методичните обединения като квалификационна форма е чудесно средство, което работи много ефикасно и съдейства до голяма степен за повишаване статуса на българския учител.
Keywords: qualifications, status, quantifiable standard measurables, teacher, education, community.
INCREASING THE PROFESSIONAL QUALIFICATIONS AND STANDARDS OF TEACHERS
Abstraсt. The globalization of the international community requires development of new educational values, one of them is the changing role of the modern teacher. Of paramount importance is a teacher’s skill set. It is necessary for the direct and effective elevation of the professional function and social status of the teacher’s role in society, increasing their professional substantiation and realization as a productive member in it. Using such quantifiable standard measure as “Qualifications assessments” is a valuable tool that can be utilized very efficiently so that can contribute greatly for improving the status and social standing of the Bulgarian teacher.
Delyana Karaivanova
Senior Teacher
Kindergarten 7 Svetulka
Lyubimka Gabrova
Целодневна детска градина 3 „Кокиче“ – Плевен
Abstract.. Авторът споделя опит как да се създава интерес у децата към различните рискове и опасности и чрез методическата компетентност на учителя да се описват, разпознават, откриват и показват като наши спътници, които да не създават страх и паника, а знанията за тях да ги мотивират да научат повече и по този начин да се осигури превенция на риска. Описана е апробирана система за целенасочена дейност (социално учене, информационно-познавателни методи, интерактивни одходи и информационен дидактически материал) във връзка с формиране на знания, умения и отношение към личната безопасност у всяко ете.
Keywords: social learning, information and cognitive methods, children’s safety
CHILD SAFETY
Abstract: The author shares the experience of how to create interests among children to various risks and dangers through the methodical competence of the teacher to describe, recognize, identify and display them as our companions who do not create fear and panic, and the knowledge about them to be a motivation for learning more and thus ensuring risk prevention. It is described a piloting a system for purposeful activity (social learning, information and cognitive methods, approaches and interactive teaching material information) in connection forming knowledge, skills and attitude to the personal safety of each child.
Lyubimka Gabrova
Kindergarten 3 Kokiche
ПОЯВА И РАЗВИТИЕ НА ПРЕДУЧИЛИЩНОТО ВЪЗПИТАНИЕ В ОБЩИНА ХИТРИНО, ОБЛАСТ ШУМЕН
Антонина Стоянова
Целодневна детска градина „Първи юни“, общ. Хитрино, обл. Шумен
Abstract.. Настоящата статия ни дава информация за появата и развитието на предучилищното възпитание в община Хитрино, каква е била дейността на педагозите през 55-те години от откриването на детската градина в отглеждането и развитието на подрастващото поколение.
Keywords: preschool education, kindergarten, children, pedagogues, educators educational process.
THE RISE AND DEVELOPMENT OF PRESCHOOL EDUCATION AT MUNICIPALITY OF HITRINO, SHUMEN DISTRICT
Abstact. The paper gives us an information about the rise and development of pre – school education at Municipality of Hitrino. It presents the activity of local educators (teachers) in bringing up the coming generation during the 55 years since the establishment of the kindergarten.
Antonina Stoynova
Kindergarten Parvi Juni – Hitrino