RESEARCH INSIGHTS / ИЗСЛЕДОВАТЕЛСКИ ПРОНИКНОВЕНИЯ
Виртуалната реалност – (образ)ователни прочити /
[Virtual Reality – Educational Interpretation (as Interpretation of Images)] /
Веска Гювийска, Veska Guviiska – page 487
Теоретичен модел на възпитателните умения на учителите в проце-са на обучение /
[Theoretical Model of Teachers’ Educational Skills)] /
Николай Колишев, Nicolai Kolishev – стр. 496
Роля на учебните центрове в природонаучното обучение в началното училище /
[The Role of Learning Centres in Primary Science Education] /
Иванка Кирилова, Ivanka Kirilova – стр. 512
DOCTORAL RESEARCH / ДОКТОРАНТСКИ ИЗСЛЕДВАНИЯ
Образователна драма: системи на приложение в училищната практи-ка. Образователен театър. Форум театър. /
[Educational Drama: Systems of Application Scool Practices. Educational Theater. Forum Theatre.] /
Мария Николова, Mariya Nikolova – стр. 521
Специфика на социалните модели и тяхната полза в педагогиче-ски аспект /
[Specificity of Social Models and their Use in the Aspect of Pedagogy ] /
Деян Делчев, Deyan Delchev – page 544
Средства на информационните и комуникационни технологии за под-помагане обучението и самоподготовката по математика /
[Information and Communication Technologies in Support of Math Teaching and Self-Study] /
Стефан Стефанов, Stefan Stefanov – p. 558
Педагогиката на свободното време в помощ на туристическото екскур-зоводство / [The Pedagogy of Spare Time as a Help in Tourist Guiding] /
Захарий Дечев, Zahariy Dechev – p. 565
Постановка на музикално-сценични произведения с участието на деца (с примери от оперетката „Който не работи, не трябва да яде“ от Жул Леви) /
[Production of Musical Stage Works With Children (With Examples from Operetta “Whoever Does Not Work Should Not Eat” by Jules Levy)] /
Ставри Ангелов, Stavri Angelov – стр. 575
Подходът „Обучаеми обучават обучаеми в облака (04)“ – първи етап [The Learners Teach Learners in the Cloud Approach (ltlc) – Stage 1] /
Иван Шотлеков, Деница Шаркова, Ivan Shotlekov, Denitza Charkova – стр. 585
SHARED EXPERIENCE / СПОДЕЛЕН ОПИТ
Още един поглед към теорията на Елка Петрова за играта на детето / [Another Look аt the Theory оf Prof. Elka Petrova Child’s Play] /
Зоя Костова, Zoya Kostova – стр. 598
Проектно базираното обучение в начален етап на българското училище / [Project Based Learning at an Initial Stage of Education in the Bulgarian School] /
Милена Борисова, Milena Borisova – стр. 606
Успешни стъпки за интеграцията на ученици със Специални образователни нужди [Success Steps for Integration of Pupils SEN]
Неделчо Неделчев, Стела Тунчева, Нedelcho Nedelchev, Stela Tuncheva – стр. 611
EVENTS / СЪБИТИЯ
Тринадесети международни педагогически четения, Тбилиси, Грузия – стр. 616
Каждый для меня Учитель /
Ш.А.Амонашвили, S. A. Amonashvili – стр. 622
READ IN THE LATEST ISSUES OF AZ BUKI JOURNALS /
В НОВИТЕ БРОЕВЕ НА СПИСАНИЯТА НА „АЗ БУКИ“ ЧЕТЕТЕ – стр. 635
GUIDE FOR AUTHORS / УКАЗАНИЯ ЗА АВТОРИТЕ – стр. 637
ВИРТУАЛНАТА РЕАЛНОСТ – (ОБРАЗ)ОВАТЕЛНИ ПРОЧИТИ
Веска Гювийска
Югозападен университет „Нeофит Рилски“ – Благоевград
Abstract.. Изследването разглежда проблема за „виртуалната реалност“ в контекста на феноменологията и нейните онтологични прозрения. То проблематизира „виртуалната реалност“ като образователен феномен в следните насоки: степен на реалност; възприемане на времето; възприемане на предмета в качеството му на изображение; проблема за интерсубективността и жизнения свят като проявления на човешкото съзнание. По този начин, чрез основни понятия на феноменологията, виртуалната реалност придобива нови образователни прочити. В тях основното питане е каква е връзката между „знание, мислене и възприемане“. В класическата философия те съвпадат. В некласическо мислене за рационалността проблемът за „възприятието“ от „времеви“ постепенно се измества в „пространствен“. Причината за това е доминиране на „действието“ като постмодерен феномен и форма на власт. Виртуалната реалност потвърждава тази тенденция и създава възможността да пренасочим професионалното си мислене на педагози в съвременното електронно обучение към „действието“ и неговите конотации на „власт“.
Keywords: phenomenology, ontology, reality, time, intersubjectivity, knowledge, thinking, perception, authority
VIRTUAL REALITY – EDUCATIONAL INTERPRETATION (AS INTERPRETATION OF IMAGES)
Abstract. The study discusses the topic of virtual reality in the context of phenomenology and its ontological insight It problematizes virtual reality as an educational phenomenon in the following aspects: degree of reality, time perception, the perception of objects in their role as images, the problem of intersubjectivity in the living world, and the manifestations of human consciousness. In this way through the main notions of phenomenology, virtual reality gains new image and educational interpretations. The main question within those interpretations is the link between knowledge, thinking and perception. In classic philosophy those three coincide. In the realm of non-classical thinking of reality, however, the problem of perception shifts from one related to time to one related to distance. The reason for this is the dominance of the action as a post-modern phenomenon and a type of authority. Virtual reality confirms this tendency and creates the possibility of redirecting our professional thinking as pedagogues towards the electronic education as well as towards the action and its connotations of authority.
Dr. Veska Guviiska, Assoc. Prof.
Department of Pedagogy
South-West University „Neofit Rilski“
ТЕОРЕТИЧЕН МОДЕЛ НА ВЪЗПИТАТЕЛНИТЕ УМЕНИЯ НА УЧИТЕЛИТЕ В ПРОЦЕСА НА ОБУЧЕНИЕ
Николай Колишев
Департамент за информация, квалификация и продължаващо образование – Варна
Abstract.. В статията се обосновава теоретичен модел на възпитателните умения на учителите в процеса на обучение, базиран на дидактическо по своята същност разбиране за педагогическите умения на учителите. В резултат на този подход се диференцират два компонента в структурата на възпитателните умения, а именно умение за целеполагане във възпитанието и умение за прилагане на формите и методите на възпитание. В контекста на характеристиката на тези компоненти се предлага система от цели на възпитанието, изведена от неговото определение. Системата включва следните цели: изграждане на ценностна система, развитие на умения за самоутвърждаване, самоуправление, самомотивиране и постигане на душевна стабилност. Формите на възпитанието се свеждат до словесна и практическа. В рамките на словесната се разглеждат акцентите, насочени към постигане на целите на възпитанието. В рамките на практическата форма се разглеждат методите на възпитателна ситуация, възпитаващо поведение и възпитателна организация на социалната и материалната среда.
Keywоrds: pedagogic competences, skills, educational skills, to fix a purpose, system of values, self-control, self-motivation and mind stability, verbal and practice forms of education, educational situation, educational behavior and educational organization of social and material environment
THEORETICAL MODEL OF TEACHERS’ EDUCATIONAL SKILLS
Abstract. In the article is argued out a didactic approach for the development of educational skills of the teachers. The model is based on didactic understanding of teachers ‘pedagogical skills. As a result of this approach are defined two components of the structure of pedagogical skills. Especially, know how to fix a purpose and how to use the forms and methods of education. A system of educational objectives is proposed, based on its definition. The system includes the following objectives: construction of a system of values, development of skills of self-control, selfmotivation and mind stability. The educational forms are verbal and practice. The verbal form points to the educational goals and the practice, to the methods educational situation, educational behavior and educational organization of social and material environment.
Dr. Nicolai Kolishev, Аssoc. Prof.
Department for Information, Qualification and Training – Varna
University of Shumen “Ep. K. Preslavski”
РОЛЯ НА УЧЕБНИТЕ ЦЕНТРОВЕ В ПРИРОДОНАУЧНОТО ОБУЧЕНИЕ В НАЧАЛНОТО УЧИЛИЩЕ
Иванка Кирилова
Union of Scientists in Bulgaria
Abstract.. Учебните центрове играят важна роля в природонаучното обучение в началното училище. Тяхното значение в процеса на активно учене и стимулиране на детските интереси е разгледано в настоящата статия. Посочени са възможностите на различните учебни центрове и са предложени конкретни методически варианти за използването на създадените учебни центрове.
Keywords: learning center, science education, active learning
THE ROLE OF LEARNING CENTRES IN PRIMARY SCIENCE EDUCATION
Abstract. The role of learning centers is crucial in the process of primary science education. Their significance in the process of active learning and stimulating children’s interests is outlined in the current article. The possibilities of the different types of learning centers are proposed and definite methodical options related to the application of the learning centers are suggested.
Dr. Ivanka Kirilova
Union of Scientists in Bulgaria
ОБРАЗОВАТЕЛНА ДРАМА: СИСТЕМИ НА ПРИЛОЖЕНИЕ В УЧИЛИЩНАТА ПРАКТИКА. ОБРАЗОВАТЕЛЕН ТЕАТЪР. ФОРУМ ТЕАТЪР
Мария Николова
Sofia University
Abstract.. Публикацията представя образователната драма като система от специфични методи, техники и подходи в качеството є на теоретична рамка за изследване и концептуализиране на образователно-театрални системи на приложение в началното образование. Дискутират се въпросите, отнасящи се до създаването, развитието, приложението и популяризирането на Образователен театър и Форум театър като специфични системи на приложение на неконвенционални подходи в работата с ученици от начална училищна възраст.
Keywords: educational drama, primary school, forum theater, educational theatre
EDUCATIONAL DRAMA: SYSTEMS OF APPLICATION SCHOOL PRACTICES. EDUCATIONAL THEATER. FORUM THEATRE
Abstract. This publication presents educational drama as a set of specific methods, techniques and approaches as a theoretical framework for the study and conceptualization of educational theatre systems used in primary education. Discussed issues relating to the creation, development, implementation and promotion of the Educational Theatre and Forum Theatre as specific systems for the application of non-conventional approaches to working with pupils from primary school age.
Mrs. Mariya Nikolova, PhD Student
Department of Didactics
Faculty of Pedagogy
Sofia University
СПЕЦИФИКА НА СОЦИАЛНИТЕ МОДЕЛИ И ТЯХНАТА ПОЛЗА В ПЕДАГОГИЧЕСКИ АСПЕКТ
Деян Делчев
Sofia University
Abstract.. Социалните модели съществуват в огромно разнообразие, но могат да бъдат категоризирани в две плюс едно операционални измерения. Традиционният формален подход представя дедуктивната изследователска сфера, докато творческото моделиране и социалната компютърна симулация са два аспекта на индуктивния базисен анализ.Това разнообразие на социалните модели е твърде ценно за социалния контекст на педагогиката поради това, че осигурява различните професии на социалния мениджмънт с по-обхватни инструменти за сложния контекст от предизвикателства на социалната реалност. Целта на статията е да изяви една класифицирана версия на социалните модели и техните специфични характеристики, с цел подсилване на социално-педагогическите начинания посредством съзнателното използване предимствата на социалните модели.
Keywords: social modeling, social models, deductive and inductive approaches, creative modeling, social and computer simulation
SPECIFICITY OF SOCIAL MODELS AND THEIR USE IN THE ASPECT OF PEDAGOGY
Abstract. The variety of social models is enormous however they could be categorized in two plus one operational dimensions. The traditional formal approach represents the deductive sphere of research while creative modeling and social computing simulation are two aspects of inductive study. This variety of social models is so precious for the social context of pedagogy as it arms all kinds of social management professions with much more inclusive tools for the complex challenges of social reality. The purpose of this article is to show up a classified version of social models and their specific characteristics in order to supply the social pedagogy enterprises with awareness of the power of social models.
Mr. Deyan Delchev, PhD student
Department of Social Pedagogy and Social Work
Faculty of Primary and Preschool Pedagogy
Sofia University
СРЕДСТВА НА ИНФОРМАЦИОННИТЕ И КОМУНИКАЦИОННИТЕ ТЕХНОЛОГИИ
ЗА ПОДПОМАГАНЕ НА ОБУЧЕНИЕТО И САМОПОДГОТОВКАТА ПО МАТЕМАТИКА
Стефан Стефанов
СОУ за европейски езици „Свети Константин-Кирил Философ“ – Руссе
Abstract.. Статията представя модел за използването на средствата на информационните и комуникационните технологии за подпомагане на обучението и самоподготовката по математика на учениците в началната образователна степен. Представен е комплекс от идеи за използването на софтуер за персонални компютри, приложения за смартфони, таблети и уебсайтове за подпомагането на ученето, преговора, самоподготовката, получаването на обратна връзка, за изследване, проучване и подпомагане на детското творчество, за индивидуално или съвместно създаване на продукт и представянето му пред по-широка публика.
Keywords: ICT, software, webware, education, math
INFORMATION AND COMMUNICATION TECHNOLOGIES IN SUPPORT OF MATH TEACHING AND SELF-STUDY
Abstract. The article presents a model for the application of ICT in elementary school mathematics and self-study hours. A number of ideas how to make use of personal computers software, smartphone applications, tablets and websites are presented as well as approaches to enhancing review of studied material and self-study in mathematics. Technology integration strategies are analysed and suggestions are made for obtaining feedback, acquiring study and research skills, inspiring creativity in children as well as ideas for individual or group work on education products and their presentation before a wider audience.
Dr. Stefan Stefanov
Secondary School with the Study of European Languages
“St. Constantine-Cyril the Philosopher”
Ruse, Bulgaria
ПЕДАГОГИКАТА НА СВОБОДНОТО ВРЕМЕ В ПОМОЩ НА ТУРИСТИЧЕСКОТО ЕКСКУРЗОВОДСТВО
Захарий Дечев
Университет „Проф. д-р Асен Златаров“ – Бургас
Abstract.. В настоящия текст се разглежда взаимовръзката между две научни области: „Педагогика на свободното време“ и „Туристическо екскурзоводство“. Вникването в характерните им особености откроява тяхната интегративна взаимосвързаност на методологическо равнище. Туристическото екскурзоводство е тясно свързано с организирането на свободното време на хората. Педагогиката на свободното време е в теоретико-емпирична полза на туристическата екскурзоводска дейност при организирането на разнообразни събития и екскурзии. Тези процеси неминуемо влияят и върху педагогиката на свободното време, която има възможността да преосмисля своите цели и да ги адаптира към потребностите на съвременния турист.
Keywords: tourism, guiding, spare time, tourist, guide, postmodernism
THE PEDAGOGY OF SPARE TIME AS A HELP IN TOURIST GUIDING
Abstract. This text looks into the relationship between two scientifi c areas: “The Pedagogy of spare time” and “Tourist guiding”. Understanding their characteristic properties makes their integrative correlation stand out at a methodical level. The tourist guiding is closely related to the organization of people’s spare time. The pedagogy of spare time has a theoretical-empiric use in the tour guiding activity while organizing various events and trips. These processes inevitably affect the pedagogy of spare time which has the opportunity to rethink its goals and adapt them to the needs of the modern tourist.
Dr. Zahariy Dechev
Department of Marketing and Tourism
Prof. Dr. Assen Zlatarov University
Burgas, Bulgaria
ПОСТАНОВКА НА МУЗИКАЛНО-СЦЕНИЧНИ ПРОИЗВЕДЕНИЯ С УЧАСТИЕТО НА ДЕЦА
(с примери от оперетката „Който не работи, не трябва да яде“ от Жул Леви)
Ставри Ангелов
ОДЗ „Елица“ – София
Abstract.. Статията започва с кратко представяне на историята на детските оперети и свързаните с тях детски музикални китки, които през 40-те години завършват своята дейност. Постепенно музикално-сценичните произведения за деца стават приоритет за ученическата и детската самодейност в детските градини и училищата. Един от авторите, които остават като емблема на тези произведения от втората половина на ХХ в., е Жул Леви. Тук се разглежда неговата оперетка „Който не работи, не трябва да яде“ от гледна точка на постановъчната дейност. Предлага се и примерен план за репетиционна дейност на подобни произведения.
Keywords: musical stage works, staging, operetta, folklore
PRODUCTION OF MUSICAL STAGE WORKS WITH CHILDREN
(With Examples from Operetta „Whoever Does not Work Should not Eat“ by Jules Levy)
Abstract. The article begins with a brief introduction to the history of children’s operettas and related children’s musical groups, which in the 40s complete their work. Gradually the musical stage works for children are a priority for student and amateur children in kindergartens and schools. One of the authors, who remain as an emblem of these works from the second half of the 20th century is Jules Levy. It examines his operetta “Whoever does not work should not eat” in terms of staging. There is also a sampling plan of rehearsal activity such works.
Mr. Stavri Angelov, PhD student
Kindergarten „Elitza“
Sofia, Bulgaria
ПОДХОДЪТ „ОБУЧАЕМИ ОБУЧАВАТ ОБУЧАЕМИ В ОБЛАКА (О4) – ПЪРВИ ЕТАП
Иван Шотлеков, Деница Шаркова
University of Plovdiv “Paisii Hilendarski”
Abstract.. Статията разглежда първия етап от прилагане на метода „Обучаеми обучават обучаеми в Облака (О4)“. Тя представя концепцията зад този иновативен подход и оформлението на учебника „Английски за ИКТ: писане през целия живот в Облака“ (English for ICT: Lifelong learning in the Cloud). В сбита форма се обсъждат дизайнът на курса и форматът на методичните единици.
Keywords: Learners Teach Learners in the Cloud Approach (LTLC); autonomous learning; lifelong learning; Cloud; CloudPortfolio
THE LEARNERS TEACH LEARNERS IN THE CLOUD APPROACH (LTLC) – STAGE 1
Abstract. This paper deals with the first stage of implementing the Learners Teach Learners In The Cloud (LTLC) approach.” It presents the concept behind this innovative approach, as well as the layout of the English for ICT: Lifelong learning in the Cloud course book. The paper also discusses the design of the course and the format of the course units.
Dr. Ivan Shotlekov, Assist. Prof.
ELT Unit
Faculty of Mathematics, Informatics and Information Technology
Plovdiv University “Paisii Hilendarski”
Plovdiv, Bulgaria
Denitza Charkova, Assist. Prof.
ELT Unit
Faculty of Mathematics, Informatics and Information Technology
Plovdiv University “Paisii Hilendarski”
Plovdiv, Bulgaria
ОЩЕ ЕДИН ПОГЛЕД КЪМ ТЕОРИЯТА НА ЕЛКА ПЕТРОВА ЗА ИГРАТА НА ДЕТЕТО
Зоя Костова
ЦДГ № 6 – Благоевград
Abstract.. Едва ли има друг представител на теоретичната мисъл и приложната є реализация в българската педагогическа реалност, който да е постигнал такива неоспорими върхове със своите проникновения и дълбочина на анализа, доказващ водещата роля на игровата дейност в реализацията и социализацията на детето, както това е сторила проф. д.п.н. Елка Петрова. В настоящата статия е направен опит от позициите на учителя в детската градина да се погледне към неоценимото богатство, оставено от проф. Петрова, в психолого-педагогическата аргументация на играта и нейното място в живота на децата. Този поглед е отправен както по посока на „концепцията за единство на основните дейности“ и на „постановката на игровата дейност“, така също и на „изискванията към детската играчка“.
Keywords: child, game, toy
ANOTHER LOOK AT THE THEORY OF PROF. ELKA PETROV CHILD’S PLAY
Abstract. There is hardly any other representative of theoretical thought and applied implementation in Bulgarian pedagogic reality that has achieved such undisputed peaks, with hers insights and depth of analysis demonstrating leadership in the implementation of play activities and socialization of the child, as does Prof. Elka Petrova, DSc. In this paper an attempt is made by the position of the teacher in the nursery, to look at this natural treasure left by Prof. Petrova in psychological and pedagogical justification of the game and its place in the life of children. This look is made both in the direction of “the concept of the unity of the main activities” and “setting the game activity“ as well as „requirements for the children’s toys”.
Mrs. Zoya Kostova
Kindergarten № 6
Blagoevgrad, Bulgaria
ПРОЕКТНО БАЗИРАНОТО ОБУЧЕНИЕ В НАЧАЛЕН ЕТАП НА БЪЛГАРСКОТО УЧИЛИЩЕ
Милена Борисова
СОУ „Иван Вазов” – Плевен
Abstract.. Статията представя предимствата на обучението чрез проекти, неговата същност и логически етапи при решаването на проблеми чрез разкриването и предоставянето на възможност за изява на способностите на всяко дете.
Keywords: project baset learning, initial stage education, Bulgarian school
PROJECT BASED LEARNING AT AN INITIAL STAGE OF EDUCATION IN THE BULGARIAN SCHOOL
Abstract. The article presents the advantages of the education through projects, its essence and logical steps to solve problems by creating and enabling expression
of the abilities of each child.
Mrs. Milena Borisova
Secondary School „Ivan Vazov“
46, Ivan Vazov Str.
Pleven, Bulgaria