ИЗСЛЕДОВАТЕЛСКИ ПРОНИКНОВЕНИЯ / RESEARCH INSIGHTS
Стратегии за организиране на диференцирано обучение
[Strategies for Organizing Differentiated Training]
/ Радка Василева / Radka Vasileva – стр. 599
Log in to read the full text
Тормозът между учениците (емпирично изследване)
[Bullying among Students (Empirical Study)]
/ Донка Никова / Donka Nikova – стр. 620
Log in to read the full text
Несъзнателното учене като път за заучаването на учебна мотивация
[Unconscious Learning as a Way for Learning of Studying Motivation]
/ Александър Кръстев / Aleksandar Krastev – стр. 640
Log in to read the full text
Приобщаващото образование – философски, социални и образователни перспективи
[Inclusive Education – Philosophical, Social and Educational Perspectives]
/ Ива Бонева / Iva Boneva – стр. 644
Log in to read the full text
Иновативни варианти за развитие на речевия слух в предучилищна възраст
[Innovative Approaches for Developing Speech Hearing in Preschool Age]
/ Екатерина Чернева / Ekaterina Cherneva – стр. 657
Log in to read the full text
HISTORY OF EDUCATION / ИСТОРИЯ НА ОБРАЗОВАНИЕТО
Планомерно психическо развитие (По случай 115 г. от рождението на П.Я. Галперин)
[Consistent Psychological Development (On the Occasion of the 115th Anniversary of P. Galperin)]
/ Любомир Георгиев / Lubomir Georgiev – стр. 664
Log in to read the full text
DOCTORAL RESEARCH / ДОКТОРАНТСКИ ИЗСЛЕДВАНИЯ
Формиране на езиковите и речевите компетентности на учениците от етническите малцинства чрез технология за стимулиране процеса на ограмотяване в условията на семейна среда
[Formation of Language and Speech Competences of Ethnic Minority Students through a Technology for Stimulating the Literacy Process in Family Conditions]
/ Даниел Полихронов / Daniel Polihronov – стр. 673
Log in to read the full text
Модел за превантивна и психолого-консултативна работа в община Стара Загора
[А Model for Preventive and Psychological-Consultative Activities in Stara Zagora Municipality]
/ Румен Василев, Весела Марева / Roumen Vasilev, Vesela Mareva – стр. 691
Log in to read the full text
FOREIGN EXPERIENCE / ЧУЖДЕСТРАНЕН ОПИТ
Realization of Multicultural Education in the Aspect of Intercultural Communication
/ Anzhelina A. Koriakina – стр. 700
Log in to read the full text
SHARED EXPERIENCE / СПОДЕЛЕН ОПИТ
Връзки с обществеността – необходимият управленски подход в съвременното училище
[Public Relations – the Required Management Approach in the Contemporary School]
/ Надие Карагьозова / Nadie Karagyozova – стр. 706
Log in to read the full text
Празниците и развлеченията в подготвителна група с деца от ромски произход за приобщаването им към образователната среда
[Festivities and Entertainments in Preparatory Group for Children of Roma Origin Aimed at their Inclusion in the Educational Environment] / Румяна Гемишева / Rumiana Gemisheva – стр. 710
Log in to read the full text
Парадигмата семиотика – език – дете при 6 – 7-годишните
[Paradigm Semiotics – Language – Child in 6 – 7 Year Olds]
/ Жоржетина Атанасова, Любимка Габрова / Jorjetina Atanasova, Liubimka Gabrova – стр. 719
Log in to read the full text
NEW BOOKS / КНИЖНИНА
Парародителската грижа във фокуса на един социалнопедагогически анализ
[Careful Care in the Focus one Socio-Pedagogical Analysis]
/ Траян Попкочев, Trayan Popkochev – стр. 726
Log in to read the full text
СТРАТЕГИИ ЗА ОРГАНИЗИРАНЕ НА ДИФЕРЕНЦИРАНО ОБУЧЕНИЕ
Радка Василева
Sofia University
Absract. Предложени са три стратегии за организиране на обучение в класната стая като отговор на въпроси и проведено изследване сред учители и експерти, работещи в системата на средното образование. Защитава се идеята за постигане на високи цели в обучението с всички ученици, която се основава на използването на стратегии, основани върху диференциацията. Разработени и представени са стратегиите: „Различни умения“, „Партньорство“ и „Повече практика и подкрепа“. Изложението е направено под формата на лекция за студенти и учители, които са заинтересовани от работещи идеи за професионално осъществяване на диференциран подход в обучителната практика.
Keywords: differentiation in learning; differentiation strategies; learning skills; training pairs; support in learning
STRATEGIES FOR ORGANIZING DIFFERENTIATED TRAINING
Abstract. There are proposed three strategies for organizing classroom training as a response to questions and a survey conducted among teachers and experts working in the secondary education system. Highlighted is the idea for achieving high learning objectives with all students, based on the use of differentiation-based strategies. The strategies: “Different Skills”, “Partnership” and “More Practice and Support” are developed and presented. The presentation is structured as a lecture for students and teachers who are interested in working ideas for professional implementation of a differentiated approach in the training practice.
Dr. Radka Vasileva, Assoc. Prof.
Faculty of Education
University of Sofia
ТОРМОЗЪТ МЕЖДУ УЧЕНИЦИТЕ
(Емпирично изследване)
Донка Никова
University of National and World Economy
Absract. Статията представя резултати от проведено емпирично изследване на явлението „тормоз“ между учениците. Представените резултати описват изследваната група във връзка с начините за упражняване на тормоз между учениците, местата, на които това се случва, както и разпостранението на това явление сред учениците от конкретно СУ. Резултатите и анализът на резултатите от емпиричното изследване са представени като общи резултати и резултати по признак „пол“. В емпиричното изследване са използвани методът анкета и статистически методи. Резултатите от емпиричното изследване са представителни за изследваното училище и с ориентировъчен характер за училищата в България.
Keywords: education; politics; school; children; bullying
BULLYING AMONG STUDENTS
(Еmpirical study)
Abstract. This article presents some results of an empirical research on the topic of bullying at school. The results describe the sample according to the ways of bullying at school, the usual places where it occurs and the distribution of this phenomenon among the students in particular school in Sofia (Bulgaria). The results and analysis of the results are presented in two parts: general results and results by gender. Poll and statistical methods are used in the research. The results of the empirical research are representative for the studied school and orientative for the schools in Bulgaria.
Dr. Donka Nikova, Assoс. Prof.
University of National and World Economy
НЕСЪЗНАТЕЛНОТО УЧЕНЕ КАТО ПЪТ ЗА ЗАУЧАВАНЕТО НА УЧЕБНА МОТИВАЦИЯ
Александър Кръстев
Pleven College of Pedagogy
Absract. Прегледът на идеята за несъзнателното учене има за цел да даде поглед върху процесите на обучение чрез изследване на ролята на емоционалната несъзнателна обработка на учебни материали. Психологическата литература показва, че съзнателната интелектуална интеграция не се случва непрекъснато, нито непременно води до оптимално учене. Учениците от всички възрасти и нива на опит невинаги могат да имат осъзнато желание, контрол и намерение да учат или бързо и непрекъснато да организират процесите на вътрешна мотивация. Тaзи тема предлага да се разгледа ролята на несъзнателното обучение, за да се подобри разбирането за това как учениците формират своите нагласи и мотивация за учене. Разбирането би подпомогнало включването на несъзнателни послания и подходи като средство за улесняване и подобряване на преподаването и ученето.
Keywords: unconscious learning; motivation; teaching
UNCONSCIOUS LEARNING AS A WAY FOR LEARNING OF STUDYING MOTIVATION
Abstract. The review of the idea of unconscious learning aims to give insights into learning processes by exploring the role of emotional unconscious processing of learning materials. Psychological literature shows that conscious intellectual integration does not happen continuously, nor does necessarily lead to optimal learning. Students of all ages and levels of experience can not always have a conscious desire, control and intent to learn, or quickly and continuously organize the processes of inner motivation. This topic proposes considering the role of unconscious learning in order to improve understanding of how students shape their attitudes and motivation for learning. Its understanding would help incorporation of unconscious messages and approaches as a means of facilitating and improving teaching and learning.
Dr. Aleksandar Krastev
Pedagogical College
St. Cyril and St. Methodius University of Veliko Tarnovo
ПРИОБЩАВАЩОТО ОБРАЗОВАНИЕ – ФИЛОСОФСКИ, СОЦИАЛНИ И ОБРАЗОВАТЕЛНИ ПЕРСПЕКТИВИ
Ива Бонева
Sofia University
Absract. Авторът разглежда приобщаващото образование в българския контекст, като дефинира и представя един сравнително нов приобщаващ педагогически подход – приобщаващата педагогика. След това разглежда приобщаващото образование като философска, социална и образователна парадигма, които са взаимосвързани и взаимно обогатяващи се.
Keywords: inclusive education; inclusive pedagogy; teachers; sociocultural Learning
INCLUSIVE EDUCATION – PHILOSOPHICAL, SOCIAL AND EDUCATIONAL PERSPECTIVES
Abstract. The author discusses inclusive education in the Bulgarian context and introduces a relatively new inclusive teaching approach – the inclusive pedagogy. Further, she depicts inclusive education within the philosophical, social and educational frameworks, which are interrelated and mutually enriching each other.
Ms. Iva Boneva, PhD student
University of Sofia
ИНОВАТИВНИ ВАРИАНТИ ЗА РАЗВИТИЕ НА РЕЧЕВИЯ СЛУХ В ПРЕДУЧИЛИЩНА ВЪЗРАСТ
Екатерина Чернева
University of Plovdiv “Paisii Hilendarski”
Absract. В статията се поставя акцент върху развитието на речевия слух в предучилищна възраст. Посочени са игрови варианти, подпомагащи слуховото възприятие, слуховото внимание, слуховата памет. Направен е опит за систематизиране на посочените методически похвати, така че те да се използват както в детските заведения, така и от родителите у дома.
Keywords: speech hearing; aural perception; aural attention; aural addition; aural memory
INNOVATIVE APPROACHES FOR DEVELOPING SPEECH HEARING IN PRESCHOOL AGE
Abstract. The article focuses on the speech hearing development in preschool age. Game variants are pointed out, aiming to help aural perception, aural attention and aural memory. An attempt to systemize all the specified methodological approaches has been made, so that they can be used both by teachers in kindergarten and parents at home.
Dr. Ekaterina Cherneva
University of Plovdiv „Paisii Hilendarski“
ПЛАНОМЕРНО ПСИХИЧЕСКО РАЗВИТИЕ
(По случай 115 г. от рождението на П.Я. Галперин)
Любомир Георгиев
South-West University “Neofit Rilski”
Absract. Проследява се житейският път на П.Я. Галперин. Разглеждат се водещи научни постижения. Привеждат се примери.
Кеywords: life аctivity; leading scientific achievements; practical explanations
CONSISTENT PSYCHOLOGICAL DEVELOPMENT
(On the Occasion of the 115th Anniversary of P. Galperin)
Abstract. P. Galperin life is followed; leading scientific achievements are examined and examples are given in this article.
Prof. Dr. Lubomir Georgiev
South-West University
ФОРМИРАНЕ НА ЕЗИКОВИТЕ И РЕЧЕВИТЕ КОМПЕТЕНТНОСТИ НА УЧЕНИЦИТЕ ОТ ЕТНИЧЕСКИТЕ МАЛЦИНСТВА ЧРЕЗ ТЕХНОЛОГИЯ ЗА СТИМУЛИРАНЕ ПРОЦЕСА НА ОГРАМОТЯВАНЕ В УСЛОВИЯТА НА СЕМЕЙНА СРЕДА
Mr. Daniel Polihronov, PhD student
Sofia University
Absract. Статията обосновава необходимостта от конструиране и приложение на технология за стимулиране на процеса на ограмотяване в условията на семейна среда като предпоставка за повишаване равнището на владеене на български език и повишаване резултатите на учениците, обучавани в мултикултурна среда в съответствие с държавния образователен стандарт за общообразователната подготовка. Предложени са различни активности за ултисензорно учене, стимулиращо процеса на ограмотяване в условията на семейна среда.
Keywords: pedagogical technology; literacy; literacy; multicultural environment; family environment
FORMATION OF LANGUAGE AND SPEECH COMPETENCES OF ETHNIC MINORITY STUDENTS THROUGH A TECHNOLOGY FOR STIMULATING THE LITERACY PROCESS IN FAMILY CONDITIONS
Abstract. The article justifies the need to construct and apply a technology for stimulating the literacy process in family conditions as a prerequisite for raising the level of proficiency in Bulgarian language and raising the results of the students in a multicultural environment in accordance with the state education standard for general education. Different activities for multisensory learning that stimulates the process of literacy in a family environment are suggested.
Mr. Daniel Polihronov, PhD student
Faculty of Education
University of Sofia
МОДЕЛ ЗА ПРЕВАНТИВНА И ПСИХОЛОГО-КОНСУЛТАТИВНА РАБОТА В ОБЩИНА СТАРА ЗАГОРА
Румен Василев, Весела Марева
Trakia University -Stara Zagora
Abstract.. Тръгвайки от необходимостта от обогатяване на формите на превенция, прилагани спрямо малолетните и непълнолетните правонарушители, статията е опит да представи един успешно работещ модел, наречен Център за психолого-консултативна дейност, като позитивно и резултативно влияние върху поведението на тази категория правонарушители. В настоящия анализ се разглежда моделът като същностна част от работата на Местната комисия за борба срещу противообществените прояви на малолетните и непълнолетните, като рефлексия на обществените структури в подкрепа на децата правонарушители при опазването на правата им и възможностите за тяхното продължаващо развитие и образование. Акцентирана е дейността на Центъра с идеята да се представи като резултативна форма на специализирана работа и подкрепа на малолетните и непълнолетните в общ план, а не само на правонарушителите.
Keywords: students; children offenders; legislation; norms; prevention
А MODEL FOR PREVENTIVE AND PSYCHOLOGICAL-CONSULTATIVE ACTIVITIES IN STARA ZAGORA MUNICIPALITY
Abstract. Starting from the necessity of enriching the forms of prevention applied to juvenile offenders, the article is an attempt to present a successful working model called Center for psychological – consultative activity, as a positive and implicit influence on the behavior of this category of offenders. In this analysis, the model is seen as an essential part of the work of the Local Commission for Combating Juvenile Delinquency, such as the reflection of public structures in support of child offenders, the protection of their rights and the opportunities for their continued development and education. The activity of the center is emphasized with the idea to present itself as a form of specialized work and support of minors in general and not just the offenders.
Dr. Roumen Vasilev, Assist. Prof.
Ms. Vesela Mareva, PhD student
Department of Social Activities
Faculty of Medicine
Trakia University
REALIZATION OF MULTICULTURAL EDUCATION IN THE ASPECT OF INTERCULTURAL COMMUNICATION
Anzhelina A. Koriakina
North-Eastern Federal University – Yakutsk (Russia)
Abstract. The aim of the article is to determine the role of intercultural communication in the realization of multicultural education. The significance of the article lies in the qualitative research based on the method of analysis of the materials on intercultural communication and multicultural education. It is revealed that intercultural communication is a broader concept than interlingual communication and can be presented as communication of citizens of one country belonging to different ethnic groups of a multinational state. It is showed that the coexistence of various ethnic groups in one social and territorial space may lead to the rapid actualization of the problem of interethnic communication with the manifestations of ethnocentrism. It is proved that cross-cultural education of individuals and groups orients at overcoming ethnocentrism and is an important part of the concept of multicultural education as the formation of students’ skills of cross-cultural awareness. It is concluded that multicultural education can be considered as culture of interethnic communication fully corresponding to the principles of intercultural interaction.
Keywords: multicultural education; intercultural communication; ethnicity; interethnic communication; cross-cultural awareness
ВРЪЗКИ С ОБЩЕСТВЕНОСТТА – НЕОБХОДИМИЯТ УПРАВЛЕНСКИ ПОДХОД В СЪВРЕМЕННОТО УЧИЛИЩЕ
Надие Карагьозова
Община Кубрат
Absract. Настоящата статия дискутира необходимостта от връзките с обществеността в условията на съвременното училище и използването им като съвременен управленски подход за поддържане на прозрачност и добро име на училището сред неговите публики и обществото, като цяло.
Keywords: public relations; contemporary school; managment approach; transparency; image; society.
PUBLIC RELATIONS – THE REQUIRED MANAGEMENT APPROACH IN THE CONTEMPORARY SCHOOL
Abstract. Thе current article discusses the need of public relations in the contemporary school and their use as a managment approach for sustaining the transparency and good image of any school – in front of its audience and the society in general.
Dr. Nadie Karagyozova
ПРАЗНИЦИТЕ И РАЗВЛЕЧЕНИЯТА В ПОДГОТВИТЕЛНА ГРУПА С ДЕЦА ОТ РОМСКИ ПРОИЗХОД ЗА ПРИОБЩАВАНЕТО ИМ КЪМ ОБРАЗОВАТЕЛНАТА СРЕДА
Румяна Гемишева
Средно училище „Д. Гачев“ – Пазарджик
Absract. В статията се разглеждат накратко актуалността на проблема и теоретичната му постановка. Методите и средствата, които се използват досега в практиката при работа с деца от ромски произход, не дават достатъчно добри резултати поради различни причини. Провокирани от това, учителите от детските градини обръщат поглед към допълнителни форми на педагогическо взаимодействие, каквито са празниците и развлеченията, защото процесът на обучение се осъществява в условията на постоянно, активно взаимодействие между децата и учителите, които се явяват равноправни субекти в дейността. Традиционният модел на работа в детската градина би трябвало да се променя, за да бъде съобразен със съвременната концепция за предучилищното образование.
Keywords: festivities in the preparatory group; inclusion; educational environment
FESTIVITIES AND ENTERTAINMENTS IN PREPARATORY GROUP FOR CHILDREN OF ROMA ORIGIN AIMED AT THEIR INCLUSION IN THE EDUCATIONAL ENVIRONMENT
Abstract. The article discusses briefly the relevance of the inclusion of children of roma origin in the educational environment and its theoretical setting. The methods and means used so far in practical work with children of Roma origin did not render sufficient results for various reasons. Challenged by this fact, kindergarten teachers turn to additional forms of pedagogical interaction such as festivities and entertainments. The educational process takes place in an environment of constant and active interaction between children and teachers, the latter being equally placed as participants in the activities. This shows that the model of work in the kindergarten has to change constantly in order to ensure consistency with the modern concept for pre-school education.
Ms. Rumiana Gemisheva
Secondary School “Dimitar Gashev”
ПАРАДИГМАТА СЕМИОТИКА – ЕЗИК – ДЕТЕ ПРИ 6 – 7-ГОДИШНИТЕ
Жоржетина Атанасова, Любимка Габрова
Детска градина „Калина“ – Плевен
Absract. Авторите споделят опит за апробиран модел в образователно направление „Българския език и литература” съобразно семиотичния подход за стимулиране интелектуалния и творчески потенциал на децата за интелигентен растеж при 6 – 7-годишните деца. Детето осъзнава себе си в системата от знакове и сигнали и се научава да ги използва с комуникативна функция. Моделирането се прилага като основен метод за стимулиране на образно-схематичното мислене у детето, а в последствие и на равнището на теоретично мислене.
Keywords: semiotic approach; reflection, modeling
PARADIGM SEMIOTICS – LANGUAGE – CHILD IN 6-7 YEAR OLDS
Abstract. The authors share their experience for a tested model in the Bulgarian Language and Literature educational field according the semiotic approach for stimulating the intellectual and creative potential of children for smart growth in 6-7 year olds. The child realizes itself in a system of signs and signals and learns to use them with a communicative function. Modeling is used as a main method for stimulating the figurative and schematic thinking of the child, and later at the level of theoretical thinking.
Ms. Jorjetina Atanasova
Ms. Liubimka Gabrova
Kindergarten “Kalina”
ПАРАРОДИТЕЛСКАТА ГРИЖА ВЪВ ФОКУСА НА ЕДИН СОЦИАЛНОПЕДАГОГИЧЕСКИ АНАЛИЗ
Ковачка, Ю. (2017). Социалнопедагогически проблеми при деца с парародителска грижа. Благоевград: УИ „Неофит Рилски“, 144 стр.
ISBN: 9789540001340
Dr. Trayan Popkochev, Assoc. Prof.
South-West University “Neofit Rilski”
CAREFUL CARE IN THE FOCUS OF A SOCIO-PEDAGOGICAL ANALYSIS
Dr. Trayan Popkochev, Assoc. Prof.
South-West University
Blagoevgrad, Bulgaria