ПЕДАГОГИКА
НАУЧНО СПИСАНИЕ, ГОДИНА XCIII, 2021
PEDAGOGY
BULGARIAN JOURNAL ОF EDUCATIONAL
RESEARCH АND PRACTICE
VOLUME 93, 2021
ANNUAL CONTENTS / ГОДИШНО СЪДЪРЖАНИЕ
Страници / Pages
Книжка 1 / Number 1: 1 – 152
Книжка 2 / Number 2: 153 – 300
Книжка 3 / Number 3: 301 – 444
Книжка 4 / Number 4: 445 – 588
Книжка 5 / Number 5: 589 – 724
Книжка 6 / Number 6: 725 – 872
Книжка 7 / Number 7: 873 – 1012
Книжка 8 / Number 8: 1013 – 1164
Книжка 9 / Number 9: 1165 – 1312
CONNECTION FORMAL – NON-FORMAL EDUCATION /
СВЪРЗАНОСТ ФОРМАЛНО – НЕФОРМАЛНО ОБРАЗОВАНИЕ
1171 – 1186 За перспективите и предизвикателствата пред „приобщаването“ на неформалното образование в лоното на образователните системи [About the Prospects and Challenges of the “Inclusion” of
Non-Formal Education in the Lot of Education Systems] / Силвия Николаева / Silvia Nikolaeva
1187 – 1199 Гражданско образование и активност на студентите – между формалното и неформалното (във и извън аудитория) – педагогически паралели и проекции [Civic Education and Student Activity – between the Formal and the Informal (in and outside Auditorium Hall) – Pedagogical Parallels and Projects] / Владислав Господинов / Vladislav Gospodinov
1200 – 1211 Oбразованието като индивидуален проект [Education as an Individual Project] / Силвия Върбанова / Silvia Varbanova
1212 – 1229 Проучване потребностите на студенти педагози от подготовка за реализиране на свързаността „формално – неформално образование“ [Survey of Pedagogy Students’ Training Needs for Realisation of the Connectivity “Formal – Non-Formal Education”] / Светлана Ангелова / Svetlana Angelova
1230 – 1244 Изследване на взаимодействието между формалното и неформалното здравно образование [Research on the Interaction between Formal and Non-Formal Health Education] / Вержиния Боянова, Константин Теодосиев, Берджухи Йорданова / Verjinia Boyanova, Berdzhuhi Yordanova, Konstantin Teodosiev
1245 – 1254 Законодателни, организационни и управленски основи на свързаността между формалното и неформалното образование в България [Legislative, Organizational and Management Basis for the Connectivity between Formal and Non-Formal Education in Bulgaria] /
Атанас Генчев, Мария Найденова / Atanas Genchev, Maria Naydenova
DOCTORAL RESEARCH / ДОКТОРАНТСКИ ИЗСЛЕДВАНИЯ
406 – 419 Оценката на труда на учителите, като елемент на мениджмънта на персонала в детската градина [Teacher Labor Assеssment as an Element of Staff Management in Kindergarten] / Аксения Тилева / Akseniya Tileva
551 – 557 Развитие на коучинг умения на училищни лидери [Developing Coaching Skills of School Leaders] / Лъчезар Африканов / Lachezar Afrikanov
558 – 574 Равнище на формираност на социолингвистични и социокултурни компетентности в начална училищна възраст според родителите [Level of Formation of Sociolinguistic and Sociocultural Competencies of Primary School Aged Students According to the Parents] / Ирена Райкова / Irena Raykova
575 – 581 The Influence of the Environment on the World of the Learning Disabled Student / Dana Barak Harel
698 – 706 Роля на училището за формиране на гражданско общество през призмата на отношението и нагласите на най-младите пълнолетни българи към изучаване на прехода към демокрация
[The Role of School for the Formation of Civil Society through the Prism of the Youngest Bulgarian Adults’ Perceptions and Attitudes to the Studying of the Democratic Transition Period] / Анна Върбанова / Anna Varbanova
1136 – 1151 Innovative Teachers, Who Are You? Innovative Teacher Analysis in the Light of the Model of the ‘Big Five’ Personality Traits / Rina Cohen
EVENTS / СЪБИТИЯ
139 – 145 Двадесет години научни форуми в България на Асоциацията на професорите от славянските страни (АПСС) [20 Years Scientific Forums of Association of Professors from Slavonic Countries (APSC)] / Инна Федотенко, Нели Бояджиева / Inna Fedotenko, Nely Boiadjieva
432 – 436 Георги Стойков Раковски (Патриархът просветител революционер по повод 200 години от рождението му) [Georgi Stoykov Rakovski (Patriarch Educator-Revolutionary on the Occasion of the 200th Anniversary of his Birth)] / Любен Димитров / Lyuben Dimitrov
712 – 716 Хибридното училище на бъдещето (Национална научно-практическа конференция, посветена на 30-годишнината на Втора АЕГ „Томас Джеферсън“) [The Hybrid School of the Future (National Scientific-practical Conference Dedicated to the 30th Anniversary of “Thomas Jefferson” Secondary High English School)] / Галин Цоков /
Galin Tsokov
FOREIGN RESEARCH / ЧУЖДЕСТРАННИ ИЗСЛЕДВАНИЯ
100 – 113 The Teachers’ Role in Developing Student’s Moral and Ethical Values /
Gorica Popovska, Filip Popovski
114 – 129 The Study of Educational Programmes as a Way of Effectiveness of Moral Education of Preschool Children / Tatyana Ponomarenko, Jeļena Badjanova
690 – 697 The Problem of Multicultural Component of Language Education / Anzhelina Koriakina
821 – 830 A Study of Parents’ Readiness to Raise Children with Intellectual Disabilities / Maryana Buinyak, Svitlana Myronova
831 – 842 Psychological, Pedagogical and Drganizational Peculiarities of the Development of Students’ Volitional Qualities as a Factor of Success in Learning / Nadiia Vientseva, Olena Karapetrova
843 – 855 Teachers’ Perspective on the Educational Implications of Online Teaching / Julien-Ferencz Kiss, Florica Orţan, Laurenţiu Mândrea
978 – 992 Education of Moral Culture of Student Youth in the Conditions of Polycultural Space / Natalia Bondarenko, Yevhen Rozdymakha, Lyudmila Oderiy, Anatoly Rozdymakha, Dilyana Arsova
993 – 1004 Professional Development in Kosovo – Research of Training Programs and Tests / Bekim Samadraxha,Veton Alihajdari, Prof. Besim Mustafa, Ramë Likaj
1065 – 1087 Influence of Psychological and Pedagogical Features of Students on their Activity in Self-Education / Iryna Sereda, Svitlana Karskanova
1088 – 1099 Development of Socially Desirable Characteristics and Values of Students in Literature Teaching / Nenad Stojković, Emina Kopas-Vukašinović
1100 – 1118 Factors Impacting the Effective Citizenship Values of Secondary School Students within the Scope of Social Studies Education / Elif Alkar, Tolga Kara, Emin Atasoy
1119 – 1135 Centralisation and Decentralisation in Higher Education: a Comparative Study of Hungary and Germany / Carla Liege Rodrigues Pimenta, Zoltán Rónay, András Német
1279 – 1294 Formation of Professional Competence of Assistant Teacher of Inclusive Education in Secondary Education Institutions / Vladyslava Liubarets, Nataliia Bakhmat, Olena Matviienko, Oksana Tsykhmeistruk, Inna Feltsan
HISTORY OF BULGARIAN EDUCATION /
History of bulgarian education
679 – 689 Фидана Даскалова за педагогиката [Fidana Daskalova on Pedagogy] / Маргарита Колева, Йордан Колев / Margarita Koleva, Yordan Kolev
806 – 820 Помощник-учителят през периода на Българското просвещение и в нашето съвремие [Assistant Teachers during the Period of the Bulgarian Enlightening and in Our Time] / Йосиф Нунев / Yosif Nunev
HISTORY OF PEDAGOGY / ИСТОРИЯ НА ПЕДАГОГИКАТА
159 – 172 Инспектиране на училищата във Bарненско-Преславска епархия / Bарненска губерния през 70-те години на ХIХ век [Inspection of the Schools in Varna-Preslav Diocese / Varna Province in 70-s of the Nineteenth Century] / Милена Георгиева / Milena Georgieva
IN MEMORIAM
858 – 861 In Memory of Prof. Emilia Rangelova (1940 – 2021) / Inna Fedotenko
862 – 864 Проф. д-р Гинка Димитрова – педагог по призвание и професор в Алма матер [Prof. Dr. Ginka Dimitrova – Professional Teacher and Professor in Alma Mater] / Нели Бояджиева / Nely Boiadjieva
INNOVATIVE EDUCATIONAL AND SOCIO-PEDAGOGICAL PRACTICES /
ИНОВАТИВНИ ОБРАЗОВАТЕЛНИ И СОЦИАЛНОПЕДАГОГИЧЕСКИ ПРАКТИКИ
251 – 259 Works of Art and 5 – 10-Year Old Children / Plamen Legkostup
260 – 270 Synergy between Games and Technology in Preschool Environmental Education / Petya Karaivanova-Konakchieva
271 – 280 Aggressive Behaviour in the Context of Multiple Disabilities of Institutionalized Children and Young People – Case Studies / Desislava Popova
281 – 287 Movement Games as a Means of Overcoming Aggression in Preschool Age / Krasimira Petrova
372 – 383 Survey of Parents’ Disposition to Co-creation with Their Children / Reni Hristova-Kotseva
384 – 391 Awareness and Personal Perceptions of Covid-19 in 6 – 7-Year Old Children after a Period of Social Isolation / Delyana Chuhovska
392 – 398 Development of Colour Perception and Colour Combination Skills of Preschool Children through Studying Artworks of Impressionist Artists / Galina Nikolova
399 – 405 Influence of Digital Technologies on the Speech Development of 5-to-7-Year-old Children / Yoanna Tsaneva / Yoanna Tsaneva
NEW BOOKS / КНИЖНИНА
130 – 133 За избора на учебен комплект по български език и литература в начален етап. И за обучението [The Choice of a Bulgarian Language and Literature Textbook for Primary School. And about the Process of Teaching] / Пенка Кънева / Penka Kаneva
134 – 138 Контрол на стреса. Психологически и управленски ракурси [Stress Control. Psychological and Management Views] / Янчо Бакалов / Yancho Bakalov
288 – 292 Овладяване на ключови компетенции при ориентиране в света [Key Competences Acquisition in World Orientation] / Мирена Легурска / Mirena Legurska
420 – 425 Невродидактика [Neurodidactics] / Наталия Витанова / Natalia Vitanova
426 – 428 Монтесори методът и приобщаващата образователна среда [The Montessori Method and the Inclusive Educational Environment] /
Катерина Караджова / Katerina Karadzhova
429 – 431 За асистиращите и информационните технологии в образованието [About Assistive and Information Technology in Education] /
Георги Тотков / Georgi Totkov
707 – 711 Военноморското образование – един различен поглед [The Naval Education – a Different Perspective] / Марина Пиронкова / Маrina Pironkova
856 – 857 Психолого-педагогически правила, модели на добри практики и препоръки при работата и обучението на деца и ученици с поведенчески разстройства [Psychological and Pedagogical Rules, Models of Good Practices and Recommendations in the Work and Education of Children and Students with Behavioral Disorders] / Дора Левтерова-Гаджалова / Dora Levterova-Gadjalova
1152 – 1156 За приобщаването, обучението и развитието на деца и ученици с интелектуални затруднения [About the Inclusion, Education and Development of Children and Students with Intellectual Disabilities] / Жана Янкова, Zhana Jankova
RESEARCH INSIGHTS / ИЗСЛЕДОВАТЕЛСКИ ПРОНИКНОВЕНИЯ
9 – 20 Развитие на умения за базова грамотност при деца с тежки физически увреждания [Basic Literacy Training Program for Children with Severe Physical Disabilities] / Екатерина Тодорова / Ekaterina Todorova
21 – 34 Проектобазирано изучаване на екология [Project-based Learning of Ecology] / Здравка Костова / Zdravka Kostova
35 – 44 Bulgarian School – Showcase of Identity / Veska Gyuviyska, Nikolay Tsankov
45 – 56 Критичното мислене като основна цел на обучението в университета [Critical Thinking as the Main Goal of University Education] / Златка Ваклева, Тоня Георгиева / Zlatka Vakleva, Tonya Georgieva
57 – 73 Детските ясли – подкрепяща среда за ранно детско развитие [Nurseries – Supporting Environment for Early Child Development] / Гергана Маркова, Гергана Петрова / Gergana Markova, Gergana Petrova
74 – 86 Тревожност и агресивност при деца с емоционално-поведенчески разстройства – представяне на индивидуален случай [Anxiety and Aggression among Children with Emotional and Conduct Disorders – a Case Study] / Катерина Златкова-Дончева / Katerina Zlatkova-Doncheva
87 – 99 Online Contest “Mathematics and Art” for the Development of Key Competencies / Neda Chehlarova, Georgi Gachev
173 – 184 Интеграцията чрез образование на децата и учениците от етнически малцинства в България – тенденции за развитие [Integration through Education of Children and Students from Ethnic Minorities in Bulgaria – Tendencies for Development] / Сийка Чавдарова-Костова /
Siyka Chavdarova-Kostova
185 – 200 Промяна на парадигмалните ориентири във висшето образование [Changes in Paradigmal Orientations in Higher Education] / Румяна Неминска / Rumyana Neminska
201 – 222 Формиране на комуникативни умения при деца с множес-
тво увреждания по метода на фасилитиращата комуникация [Development of Communicative Skills in Children with Multiple Disorders through the Method of Facilitated Communication] / Дияна Георгиева / Diyana Georgieva
223 – 237 Педагогическа мултикултурна осъзнатост. Апробиране на скала за изследване на учителски нагласи спрямо етнически различните деца в образованието [Pedagogical Multicultural Awareness. Approbation of a Scale for Teachers’ Attitudes towards Students from Different Ethnic Backgrounds in the Educational System] / Мила Златева, Юрий Янакиев / Mila Zlateva, Youri Ianakiev
238 – 250 Педагогическата анимация при овладяване на английски език в първи клас на началното училище [Pedagogical Animation in Mastering English in the First Grade of Primary School] / Диана Димитрова / Diana Dimitrova
307 – 320 Задължителността на предучилищното образование – климат на доверие и свобода [The Compulsory of Preschool Education –
a Climate of Trust and Freedom] / Маргарита Колева, Блага Джорова,
Ева Жечева / Margarita Koleva, Blaga Dzhorova, Eva Zhecheva
321 – 333 Оценка на ефективността на автоматизирана система за генериране на тестове по програмиране чрез педагогически експеримент [Assessment of the Effectiveness of an Dutomated System for Generation of E-Tests through a Pedagogical Experiment] / Ива Костадинова, Магдалена Гарванова, Иван Иванов, Катя Рашева-Йорданова / Iva Kostadinova, Magdalena Garvanova, Ivan Ivanov, Katia Rasheva-Yordanova
334 – 341 Пропедевтика на геометрични преобразувания чрез откриване на разлики [Propedeutics of Geometric Transformations by Detecting Differences] / Тони Чехларова / Toni Chehlarova
342 – 353 Идентичност, себеутвърждаване и себерефлексия при ученици и студенти [Identity, Self-Affirmation and Self-Reflection of School and University Students] / Боян Василев, Маргарита Бакрачева / Boyan Vasilev, Margarita Bakracheva
354 – 360 Многоезичието в училищна среда като политически и практико-педагогически проблем [Multilingualism in the School Environment as a Political and Practical-Pedagogical Problem] / Янка Коева / Yanka Koeva
361 – 371 Теоретични основи на опитно-изследователска дейност по човек и природа в началните класове [Theoretical Basis of Experimental Research Activity in the School Subject “Man and Nature” in the Elementary Classes] / Цветомира Иванова / Tsvetomira Ivanova
451 – 465 Дигиталната компетентност – потребност и основа на съвременната функционална грамотност [The Digital Competence – Benefits and Fundamentals of Modern-Day Functional Literacy] / Марияна Николова, Ренета Савова / Mariyana Nikolova, Reneta Savova
466 – 480 Въвеждането на геометрична вероятност в ХI клас [Introducing Geometrical Probability in 11th Grade] / Борислав Лазаров / Borislav Lazarov
481 – 500 Студентски нагласи относно планирането на персонално електронно портфолио [Students’ Attitudes towards the Personal Electronic Portfolio Planning] / Галина Георгиева / Galina Georgieva
501 – 511 Процесът на приобщаване и ценностната система на учителя [The Values of the Teachers for the Implementation of Inclusive Education in Bulgaria] / Петя Марчева-Йошовска / Petya Marcheva-Yoshovska
512 – 524 Kлъстери за трансфер на знание и технологии, или приносът на висшите училища за развитие на икономиката [Clusters for Transfer of Knowledge and Technology or the Contribution of Higner Education to Economic Development] / Гергана Димитрова,
Меги Дакова / Gergana Dimitrova, Megi Dakova
525 – 536 Ключовите компетентности през погледа на учителите по природни науки – резултати от проведено проучване [Key Competences through the Eyes of Science Teachers – Results of a Survey] / Йорданка Стефанова, Петя Герасимова / Yordanka Stefanova, Petia Gerasimova
537 – 550 Opportunities to Participate in Making Decisions for Migrant Children /
Ophelia Kaneva
595 – 614 Специфична натовареност на преподавателите в дистанционна форма на обучение – същност и модели за отчитане в някои български университети [Specific Workload of Teachers while Conducting Distance Learning – Definition and Reporting Models in Some Bulgarian Universities] / Стоянка Лазарова, Лъчезар Лазаров /
Stoynka Lazarova, Lachezar Lazarov
615 – 628 Интернет на нещата (internet of things) в сферата на образованието [Internet of Things in Education] / Наталия Витанова / Natalia Vitanova
629 – 642 Сравнителен анализ на основните учебни дейности в различните степени на математическото образование [Comparative Analysis of Main Activities in the Different Stages of Mathematic Education] / Янка Стоименова / Yanka Stoimenova
643 – 655 Стратегията „Учене през целия живот“ в утвърждаване на стандартите за подготовка на морски кадри [Life Long Learning Strategy for Adopting the Education and Training Standards in Maritime Industry] / Благовест Белев / Blagovest Belev
656 – 667 Образователна подкрепа на деца в резидентна грижа в условията на електронно обуче ние (Теоретични аспекти) [Educational Support for Children in Residential Care in E-learning Conditions] / Юлиана Ковачка / Yuliana Kovachka
669 – 678 SWOT Analysis as a Research Method in Pedagogy / Delyan Penchev
731 – 745 Типология на творческите задачи и мястото им в обучението по математика [Typology of Creative Problems and Their Place in Teaching Mathematics] / Севдалина Георгиева / Sevdalina Georgieva
746 – 760 Превенция и корекция на девиантно и делинквентно поведение, отразени в изкуството: оценка на анализ по алгоритъм [Prevention and Correction of Deviant and Delinquent Behavior Reflected in Art: Evaluation of an Algorithm Analysis / Даниел Полихронов / Daniel Polihronov
761 – 776 Диагностициране на усвоените знания по литература при учениците в IV клас чрез тестова проверка [Diagnosis of the Acquired Literature Knowledge in Students in IVth Grade through a Test Verification] / Ива Стаменова / Iva Stamenova
777 – 793 Стигма и социални дистанции при зрелостници спрямо хора с психични разстройства [Stigma and Social Distances to People with Mental Disorders, Manifested by Graduate Students] / Симеон Сапунджиев / Simeon Sapundzhiev
794 – 805 Създаване и история на Виенския педагогиум [Vienna Pedagogium Establishment and History] / Димка Иванова / Dimka Ivanova
879 – 888 Развитие на когнитивни умения чрез компютърни образователни игри [Development of Cognitive Skills through Computer Educational Games] / Тодорка Терзиева / Todorka Terzieva
889 – 897 Хаос(ът) (Време е за… педагогика) [(The) Chaos (It’s Time for… Pedagogy)] / Йордан Колев / Jordan Kolev
898 – 911 Study on the Perceptions of Teachers in Mathematics Related to their Pedagogical Knowledge / Ivaylo Staribratov
912 – 924 Проучване нагласите на студенти – бъдещи учители, относно обучението в електронна среда по музикалнопедагогически дисциплини [A Study of the Attitudes of Students – Teacher Trainees towards Education in Music Pedagogical Disciplines in an Electronic Environment] / Пенка Марчева / Penka Marcheva
925 – 934 Оценката на качеството на средата за образование и грижа в ранното детство – предизвикателства и перспективи на съвременната практика [Evaluation of the Quality of Educational and Care Environment in Early Childhood – Challenges and Prospects of Current Practice] / Мария Атанасова-Трифонова / Maria Atanassova-Trifonova
935 – 953 Приемна грижа за деца със специални образователни потребности
(поглед на социални работници и студенти педагози) [Foster Care of Children with Special Educational Needs (Opinions of Social Workers and Students-Pedagogues)] / Вяра Цветанова / Vyara Tsvetanova
954 – 959 Inclusive Intelligence / Aleksandar Krastev
960 – 977 Диагностика на дигитални умения на студенти в контекста на компютърното моделиране [Diagnosing Students’ Digital Skills in the Context of Computer Modelling] / Радослава Топалска / Radoslava Topalska
1019 – 1036 Технологии, които ще променят бъдещето на образованието [Technologies that Change the Future of Education] / Наталия
Витанова / Natalia Vitanova
1037 – 1053 Относно задължителността на предучилищното образование –
резултати от едно изследване [On the Compulsory Nature of Preschool Education – Results of a Study] / Маргарита Колева, Блага Джорова, Ева Жечева / Margarita Koleva, Blaga Dzhorova, Eva Zhecheva
1054 – 1066 Aspects of the Education Policy of Modern European Countries / Miroslav Terziyski
1255 – 1263 Иновациите във висшето образование и ролята на регионалните университети / Христо Белоев
1264 – 1278 Дидактически инструментариум на учителите по предприемачество в професионалното образование и обучение [Didactic Tools of Entrepreneurship Teachers in Vocational Education and Training] /
Цветан Давидков, Силвия Цветанска / Tzvetan Davidkov, Silvia Tsvetanska