Скъпи читатели, автори, приятели на списание „Педагогика“,
От името на редакционната колегия на списание „Педагогика“ и от мое име Ви честитя Новата 2024 г.! Нека тя да бъде здрава, позитивна и креативна година, носеща смисъл и удовлетворение на всеки!
Изминалата 2023 година беше изпълнена с предизвикателства от глобален и локален характер – политически, икономически, технологични, ценностни. Те в голяма степен и с различна сила оказваха натиск и върху педагогическата теория и практика. Докато през последните две години все още се опитвахме да извлечем смисъл от уроците на обучението в условията на пандемия, бяхме връхлетени от темата за изкуствения интелект и неговите потенциални възможности за въздействие върху ученето, преподаването и образованието, като цяло. Проследявайки тенденциите и скоростта на развитие на дигиталните технологии и тяхното навлизане в обучението и образованието, е трудно да заключим оптимистично, че темпото и силата на натиска за промяна изобщо и в сферата на образованието в частност ще намаляват или затихва.
Динамиката на промените в образователната практика са сериозно предизвикателство пред педагогическите специалисти – теоретици и практици. За практиците – учители, възпитатели и преподаватели – иновативните практики и подходи на учене в условията на дигитална революция поставят нови изисквания към тяхната подготовка и професионални роли, а именно – към преподаването да надграждат компетенции в качеството си на дизайнери на дигитално учене и изследователи на собствената си педагогическа практика с цел нейното усъвършенстване. За теоретиците и изследователите предизвикателството е в изследване на динамичните промени и нови практики, тяхното концептуализиране и трансформиране в системна теория, достатъчно обективно отразяваща педагогическата практика, за да служи като генератор на теоретични модели за нейното по-нататъшно трансформиране и усъвършенстване.
И от двете перспективи изследването на образователната практика с помощта на надеждни научни подходи и инструментариуми и споделянето на научните резултати са изключително важни за формиране на една национална изследователска педагогическа общност, която да генерира нови знания, парадигми, модели и подходи за отразяване и усъвършенстване на педагогическата практика. А от друга страна, чрез своите изследвания тази общност да се присъедини към международното изследователско пространство и да заяви себе си като фактор в изследването и концептуализирането на педагогическата практика.
Списание „Педагогика“ предлага именно такъв форум за създаване на национална изследователска общност в областта на педагогическите изследвания. Като вече утвърдено реферирано периодично издание в една от най-престижните световни наукометрични бази – Web of Science, то е и мост към международното изследователско пространство в областта на педагогическите изследвания. С огромната си читателска аудитория списанието осигурява възможност резултатите от научните изследвания да стигнат до педагогическата практика и така да повлияват положително за повишаване на нейното качество.
С казаното дo тук бих искала да благодаря на авторите на научни публикации, които избраха списание „Педагогика“ за своя трибуна, на членове на редакционната колегия, на рецензентите, които със своя критичен, но конструктивен подход към прочита на публикациите допринасят за повишаване качествата на публикуваните в списанието статии.
Надявам се и вярвам, че нашето партньорство през 2024 г. ще продължи да бъде взаимно полезно, стимулиращо и удовлетворяващо!
Prof. Dr. Roumiana Peytcheva-Forsyth
Editor-in-Chief of the Pedagogy journal
The “Second” Bulgarian School. The Genesis
Penka Tsoneva, Bistra Mizova
Sofia University
https://doi.org/10.53656/ped2024-1.01
Abstract. The place of the Bulgarian Community Center in European culture is unique. Originated as a form of public education unknown to the world, today it asserts itself with its multifunctional mission of preserving the intangible cultural heritage, providing widely accessible education in an extracurricular environment and permanent self-education in the spirit of the modern educational paradigm...
Political Pedagogy of Stefan Stambolov – 170th Anniversary of the Birth of Stefan Nikolov Stambolov (31.01.1854 – 6.07.1895)
Jordan Kolev
South-West University “Neofit Rilski”
https://doi.org/10.53656/ped2024-1.02
Abstract. The research is a new perspective on the components of political pedagogy in the understandings and activities of Stefan Stambolov...
The Teacher Training Institute in Burgas: А Time-Honoured Productive Tradition
Margarita Terzieva
Prof. d-r Asen Zlatarov University – Burgas (Bulgaria)
https://doi.org/10.53656/ped2024-1.03
Abstract. The opening of the Teacher Training Institute in Burgas in 1943 as the first post secondary educational institution was logical and decisive for the prospects and future trends in education on a regional scale...
Solving Problems – Models, Strategies and Potential Implementation in Mathematics Education of 9 – 10-Year-Old Students
Lyubka Aleksieva, Liliya Stoilova
Sofia University
https://doi.org/10.53656/ped2024-1.04
Abstract. The recent reforms in the educational system in Bulgaria aimed to provide the development of transversal skills and competences established in the state educational standards and curricula in all academic disciplines at primary school...
Emancipatory Education and Development of Alternative Educational Practices
Luka Nikolić, Aleksandar Tadić
University of Belgrade (Serbia)
https://doi.org/10.53656/ped2024-1.05
Abstract. Drawing on the standpoints of Critical Pedagogy and the Emancipatory view of education, this paper addresses the issue of developing alternative educational practices that can lead to a change in relationships in the classroom and possibly in the broader social context…
A Model for Applying the Content and Language Integrated Learning (CLIL) Methodology in Teaching Chemistry in English in the Bulgarian Secondary School
Irina Andonova
32nd Language High School “St. Kliment Ohridski” – Sofia (Bulgaria)
Elena Boiadjieva
Sofia University
https://doi.org/10.53656/ped2024-1.06
Abstract. One of the most up-to-date approaches to modern education for acquiring a foreign language through the study of a non-language subject is Content and Language Integrated Learning (CLIL). This approach gives the opportunity to develop a variety of learning strategies, application of innovative teaching methods and techniques, as well as increasing the motivation to learn...
The Paradigm of Education through Leisure Activities in the Boarding School: Teacher’s Viewpoints
Nedeljko Milanović
University of Kragujevac (Serbia)
https://doi.org/10.53656/ped2024-1.07
Abstract. We often look at leisure time in different spheres of life by default and not so much importance. The aim of the paper is to consider and observe the views of boarding school teachers towards the paradigm of education through leisure activities in the boarding school…
Innovative Practices in Teachers’ and Students’ Trainings
Ivelina Velcheva, Deyana Peykova
Paisii Hilendarski University of Plovdiv (Bulgaria)
https://doi.org/10.53656/ped2024-1.08
Abstract. The present work is dedicated to innovative educational practices, that are based on teaching and learning through the methods of science, technology, engineering and mathematics (STEM), combined with the use of various digital tools…
Opportunities for Applying Mathematical Modeling and Co-Teaching in a STEM Lesson in Biology and Health Education (7th Grade)
Kalina Ivanova
University of Plovdiv “Paisii Hilendarski”
https://doi.org/10.53656/ped2024-1.09
Abstract. The article presents a structure and toolset of a STEM lesson in Biology and Health Education (grade 7), which also provides opportunities for implementing co-teaching. The lesson was implemented by a biology and health education teacher with students from “Yane Sandanski” Primary School, Plovdiv...
