"Az-buki" National Publishing House
Ministry of Education and Science
Wikipedia
  • Login
  • Registration
Filosofiya-Philosophy
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Home
  • About the journal
  • Submit your manuscript
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US
  • Home
  • About the journal
  • Submit your manuscript
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US
Няма резултати
Вижте всички резултати
Filosofiya-Philosophy
Няма резултати
Вижте всички резултати
Home Filosofiya-Philosophy Съдържание на сп. "Философия", 2017 г.

Философия, година XXVI, книжка 1, 2017

от
23-03-2017
in Съдържание на сп. "Философия", 2017 г.
A A

CONTENTS / СЪДЪРЖАНИЕ

 

FOREWORD / КЪМ ЧИТАТЕЛЯ

 

CONTEMPORARY PHILOSOPHY / СЪВРЕМЕННА ФИЛОСОФИЯ
The Norwegian Perspective on von Wright’s Theory of Environmental Hysteria
/ Silviya Serafimova
icon Open the full text

 

POLITICAL PHILOSOPHY / ПОЛИТИЧЕСКА ФИЛОСОФИЯ
Ксенофобия и мултикултурализъм: накъде ще поеме Европа?
[Xenophobia and Multiculturalism: Which Road is Europe going to take?]
/ Дончо Градев, Александър Маринов / Doncho Gradev, Аleksandar Маrinov
icon Open the full text

 

Нетокрацията – новата класа в мрежовото общество
[Netocracy – the New Class in the Net Society]
/ Васил Сивов / Vasil Sivov
icon Open the full text

 

PHILOSOPHICAL ANTHROPOLOGY / ФИЛОСОФСКА АНТРОПОЛОГИЯ
Феноменологията на човешкия живот според Арент
[The Phenomenology of Human Life according to Arendt]
/ Луиса Пас Родригес Суарес / Luisa Paz Rodríguez Suárez
icon Open the full text

 

PHILOSOPHY OF ARTS / ФИЛОСОФИЯ НА ИЗКУСТВОТО
Документалното кино като поле на взаимното проникване на индивидуалните светове
[Documentary as a Field of Interactions in Individual Worlds]
/ Ирина Китова / Irina Kitova
icon Open the full text

 

Как социално ангажираното кино се „превърна“ в арткино
[How Socially engaged Cinema “turned into” Art Cinema]
/ Христо Симеонов / Hristo Simeonov
icon Open the full text

 

PHILOSOPHY OF EDUCATION / ФИЛОСОФИЯ НА ОБРАЗОВАНИЕТО
Функции на философията в средното образование в България
[Functions of Philosophy in Bulgarian Secondary Education]
/ Димитър Елчинов, Николета Николова / Dimitar Elchinov, Nikoleta Nikolova
icon Open the full text

BOOK REVIEW / ИНТЕРЕСНИ ЗАГЛАВИЯ
Сборник Философски опити – една впечатляваща академична традиция
[The Collection Philosophical Attempts – an Impressive Academic Tradition]
/ Силвия Кръстева / Silviya Kristeva
icon Open the full text

READ IN THE LATEST ISSUES OF THE „AZ-BUKI“ JOURNALS / В НОВИТЕ БРОЕВЕ НА СПИСАНИЯТА НА ИЗДАТЕЛСТВО „АЗ-БУКИ“ ЧЕТЕТЕ

 

GUIDE FOR AUTHORS / УКАЗАНИЯ ЗА АВТОРИТЕ

нагоре


THE NORWEGIAN PERSPECTIVE ON VON WRIGHT’S THEORY OF ENVIRONMENTAL HYSTERIA

 

Silviya Serafimova
Bulgarian Academy of Sciences

 

Abstract. This paper analyzes the theory of provocative pessimism, as displayed by the Finnish philosopher Georg Henrik von Wright, which concerns, among many other issues, the justification of what he defines as environmental hysteria. By exploring the genealogy of the ‘tragic contradiction’ between knowledge and acting in von Wright’s sense, I outline how some of the problems regarding the negative consequences of sustainable development find their similar interpretation in the works of some of the most prominent Norwegian philosophers and environmental activists such as Hartvig Sætra, Arne Næss, Sigmund Kvaløy and Gunnar Skirbekk. Regarding the impact of sustainable development on environmental politics, some concerns about the need of improving life quality, as represented by von Wright, Kvaløy and Skirbekk are explored. Last but not least, I investigate how von Wright, Sætra, Næss, Kvaløy and Skirbekk find the roots of (provocative) pessimism in the increasing challenges to our human condition

Keywords: von Wright, environmental hysteria, provocative pessimism, environmental politics, Norwegian environmental philosophies

 

Dr. Silviya Serafimova, Assist. Prof.
Institute for the Study of Societies and Knowledge
Bulgarian Academy of Sciences

нагоре


КСЕНОФОБИЯ И МУЛТИКУЛТУРАЛИЗЪМ: НАКЪДЕ ЩЕ ПОЕМЕ ЕВРОПА?

 

Дончо Градев, Александър Маринов
Sofia University

 

Absract. Статията включва анализ на проблемната ситуация в Европа, свързана с последиците от политиките на мултикултурализъм и тяхното отражение върху феномените на ксенофобия. Изтъква се необходимостта от сериозна критична дискусия относно комплекса от политики и практики, известен като „мултикултурализъм“, тъй като учените отдавна са подсказвали очерталите се проблеми, но влиятелни политически и икономически фактори не са имали желание да чуят и осмислят научните доводи. Научните идеи за ксенофобията се прилагат избирателно, не се посочват същностните пороци в тази концепция и практика. Подменят се реалните проблеми, явленията не се назовават с истинските им имена. В този контекст се изясняват редица конкетни непълноти и противоречия в протичащата през последните години европейска дискусия за политиките на мултикултурализъм.

Keywords: multiculturalism, xenophobia, contradictions of multiculturalism policies

 

XENOPHOBIA AND MULTICULTURALISM: WHICH ROAD IS EUROPE GOING TO TAKE?

 

Abstract. The article includes analysis of the consequences of the policies and practices, known as multiculturalism, focused on xenophobia and related phenomena. Autors stress the need of impartial scientific debate on multiculturalism, having in mind several theoretical contributions in the field. Situation is worsening because of powerful political and economic interests, influencing the onesided and/or selective application of scientific knowledge available. Special attention is devoted to several specific contradictions in the ongoing European discussion on multiculturalism policies.

 

Prof. Doncho Gradev, Sc.D.
Faculty of Philosophy
Sofia University

 

Prof. Dr. Аleksandar Маrinov
Faculty of Philosophy
Sofia University

нагоре


НЕТОКРАЦИЯТА – НОВАТА КЛАСА В МРЕЖОВОТО ОБЩЕСТВО

 

Васил Сивов
South-West University “Neofit Rilski”

 

Absract. Авторът анализира процесите на формиране на нови политически режими в условията на еволюция на глобалното информационно общество. Разгледани са виртуалните механизми на управление на обществото, прилагани от действащите елити при упражняването на властта, и информационното въздействие върху широките социални слоеве. Специално внимание се обръща на сложния противоречив характер на революцията в комуникациите, коренно променяща характера на съвременния политически живот. Обосновава се появата на нетокрацията като нова управляваща класа в мрежовото общество.

Keywords: Netocracy, virtual societies, digital politics, consumtariat, virtual class

 

NETOCRACY – THE NEW CLASS IN THE NET SOCIETY

 

Abstract. The author analyzes the process of formation of a new political regime under the conditions of genesis of global information society. Considered in the article are virtual mechanisms, methods and ways of social government by ruling elites in the new historical epoch. Special attention is paid to the complex, contradictive character of the revolution in communications, reforming the process of alteration of the world socium, greatly influencing the character of formation of the new political regime. Object of the research is the emerging of netocracy as a new class in the net society.

 

Dr. Vasil Sivov, Assoc. Prof.
South-West University “Neofit Rilski”
Blagoevgrad, Bulgaria

нагоре


ФЕНОМЕНОЛОГИЯТА НА ЧОВЕШКИЯ ЖИВОТ СПОРЕД АРЕНТ

 

Луиса Пас Родригес Суарес
Университет на Сарагоса, Испания

 

Absract. В тази статия се прави опит да се покаже феноменологическото значение на изследванията на Арент за човешкия живот, както и степента, в която те са конституирани като философска антропология с постметафизически характер. Тази интерпретация е тясно свързана с нейните понятия за действие и идентичност.

Keywords: phenomenology, human life, philosophical anthropology, Arendt

 

THE PHENOMENOLOGY OF HUMAN LIFE ACCORDING TO ARENDT

 

Abstract. This article tries to show the phenomenological sense of the Arendtian investigation on the human life and to what extent it is constituted as a postmetaphysical philosophical anthropology, an interpretation that would be closely linked to her notions of action and identity.

 

Prof. Dr. Luisa Paz Rodríguez Suárez
Department of Philosophy
University of Zaragoza

 

Translated form Spanish / Превод от испански:
Lazar Koprinarov / Лазар Копринаров

нагоре


ДОКУМЕНТАЛНОТО КИНО КАТО ПОЛЕ НА ВЗАИМНОТО ПРОНИКВАНЕ НА ИНДИВИДУАЛНИТЕ СВЕТОВЕ

 

Ирина Китова
South-West University “Neofit Rilski”

 

Absract. Идеята за филм и осъществяването на един филм създават потенциално поле на взаимовръзки и взаимодействия, в което съществува паралелният свят на киното и на индивидуалното преживяване всеки отделен филм като реалност. В документалното кино обективната действителност, реконструирана във филмова реалност, среща индивидуалните светове на авторите, героите и зрителите чрез способността на всеки човек (включително и за всеки зрител) да разбира себе си, другите и света. Това е възможност да видим света през погледа на другия, но и чрез филма да се обърнем „навъре“ към самите себе си. Документалният подход предполага много по-силно впечатление за автентичност на представените светове, герои и истории, отношение към истината през конкретността на образа, своеобразно остойностяване на художественото послание като екзистенциална норма.

Keywords: documentary, movies, individual, interaction, authenticity

DOCUMENTARY AS A FIELD OF INTERACTIONS IN INDIVIDUAL WORLDS

Abstract. A film idea and its realization are creating a potential field of relationships and interactions in which there are two worlds, the world of the cinema and the world of the individual experience, and every film is a reality. An objective reality in documentary movies is reconstructed in a film reality and meets individual worlds of authors, characters and viewers through the ability of each person (including any spectator) to understand himself/herself, others and the world.
This is an opportunity to see the world through the eyes of others, but also we turn our attention inward. The documentary approach implies much stronger impression of authenticity of the worlds, characters, stories, also feels strongly about the truth in the concrete form of the image and evaluates the artistic message as an existential standard.

 

Dr. Irina Kitova, Assist. Prof.
Cinema Department
South-West University “Neofit Rilski”

нагоре


КАК СОЦИАЛНОАНГАЖИРАНОТО КИНО СЕ „ПРЕВЪРНА“ В АРТКИНО

 

Христо Симеонов
South-West University “Neofit Rilski”

 

Absract. Съвременната ситуация на масово потребление на филми и на развитието на популярна филмова критика наложи едно размиване на класически понятия като социално кино и арткино. Ако един филм представя социална история, сниман е натуралистично, има главни герои от бедните прослойки, представени на екрана от непрофесионални актьори или актьори, които не са известни – тогава има голяма вероятност филмът да бъде определен като „арткино“ или като „реплика“ на филмите на Дарден, днес едни от най-ярките социално ангажирани режисьори. Популярната култура определя всеки филм, който не е произведен с пазарна цел, като арткино. Това широко прието противопоставяне автоматично разделя публиката на две според привичните й предпочитания и я лишава от възможноста за ново различно преживяване. И двете страни стоят на дистанция, но в крайна сметка, губещи са филмите, вкарани в рамката на широкото понятие „артфилм“ – така те автоматично губят публика, която не би се припознала с това понятие.

Keywords: socially engaged cinema, artcinema, audience, culture, movies

 

HOW SOCIALLY ENGAGED CINEMA “TURNED INTO” ART CINEMA

Abstract. The contemporary situation of mass cinema consumption and the development of popular film critic imposed a dilution of some of the classical concepts such as socially engaged cinema and art cinema. If a film tells a social story and is shot in a naturalistic way, with main characters that come from the poor stratum, featuring non-professional or infamous actors – there is a big chance for this film to be defined as “art cinema” or as a replica of the films of the Dardenne brothers, who are now among the most noticeable socially engaged directors. Pop culture characterizes each film, that hasn’t been created for commercial purpose, as an “art film”. This widespread distinction automatically splits the audience, according to its primal preferences and takes away its chance for a new and different experience. Both of the sides keep a distance from each other, but in the end the lost is for the films themselves, stuck into the frames of the vague “art film” concept – that’s how they are deprived from audience that wouldn’t identity with this concept.

 

Hristo Simeonov, PhD Student
Faculty of Arts
South-West University “Neofit Rilski”

нагоре


ФУНКЦИИ НА ФИЛОСОФИЯТА В СРЕДНОТО ОБРАЗОВАНИЕ В БЪЛГАРИЯ

 

Димитър Елчинов, Николета Николова
Sofia University

 

Absract. Текстът представя в общ вид функциите на философията за средното образование в България. Тези функции са: 1) философията, като дейност, упражнява езиковите компетентности и изяснява говоренето с цел да се разработят и прилагат критерии за смисленост на изказванията; 2) в диалогичната си форма философията създава условия за аргументация, изразяваща се в обосноваване и промяна на позицията; 3) като социалнозначима дисциплина, тя развива в изключителна степен комуникативните умения на ученика, което я характеризира като специфична културна техника без аналог в друга учебна дисциплина. Структурата на текста е оформена в съответствие с посочените предназначения на философията за култивирането на социалната адаптивност и критическата грамотност на ученика в съвременното българско училище. Също така текстът частично се основава на наблюдения върху образователния процес по философия в България.

Keywords: philosophy, education, analysis, argumentation, communication, dialogue

 

FUNCTIONS OF PHILOSOPHY IN BULGARIAN SECONDARY EDUCATION

 

Abstract. The article succinctly presents the functions of Philosophy in Bulgarian high school education. These functions include: 1) exercising of linguistic competencies and clarification of verbal behaviour as to help students construct and apply criteria for meaningful statements; 2) when Philosophy is practiced in a dialogical format it serves as a precondition for learning argumentation, justification, and gives one better ability to change their position on the basis of a rational inquiry; 3) аs a social discipline, Philosophy develops the communicative abilities of the students and serves as a unique cultural technique. The text follows the descriptions of these crucial functions and is partly based on direct observations on the current educational status quo in Bulgaria.

 

Dr. Dimitar Elchinov, Assoc. Prof.
Sofia University

 

Nikoleta Nikolova, Assist. Prof.
Sofia University

нагоре


СБОРНИК ФИЛОСОФСКИ ОПИТИ – ЕДНА ВПЕЧАТЛЯВАЩА АКАДЕМИЧНА ТРАДИЦИЯ

 

Dr. Silviya Kristeva
South-West University „Neofit Rilski“ Blagoevgrad, Bulgaria

 

Absract. Сборник Философски опити е академично издание на специалност „Философия“ в Югозападния университет, което вече петнадесет години от 2002 – 2017 г. представя върховите постижения на студентите по философия и техните преподаватели в Югозападния университет. Сборникът се е превърнал в научен форум за свободно и творческо поставяне на проблемите на теоретичното философстване, за търсене и демонстриране на иновативни резултати в процеса на обучението по философия и на изследователското откриване на актуалното и новото в хоризонта на съвременното философстване. Дванадесетте тома на сборника Философски опити представят тези резултати в тематичните раздели: онтология, гносеология, философия на историята, логика, психоанализа, немска класическа философия, философия на XIX век, постмодерна философия.

Keywords: the collection Philosophical attempts, ontology, epistemology, philosophy of history, logic, psychoanalysis, classical German philosophy, philosophy of 19-th century, postmodern philosophy.

THE COLLECTION PHILOSOPHICAL ATTEMPTS – AN IMPRESSIVE ACADEMIC TRADITION

 

Abstract. The collection Philosophical Attempts is an academic edition of speciality of Philosophy in South-West University, Blagoevgrad. During already for 15 years, 2002 – 2017, the collection represents the best achievements of the students in philosophy and their teachers from South-West University. The collection has become a scientific forum for free and heuristic exploring the philosophical problems, for researching and demonstrating the innovative results in the teaching process in philosophy and in discovering the actual and new themes in the horizon of contemporary philosophizing. The twelve volumes of the collection Philosophical Attempts represents these results in the areas of ontology, epistemology, philosophy of history, logic, psychoanalysis, classical German philosophy, philosophy of 19-th century, postmodern philosophy.

Dr. Silviya Kristeva, Assist. Prof.
South-West University “Neofit Rilski”

нагоре


Your Image Description

Свързани статии:

Default ThumbnailФилософия, година XXVI, книжка 2, 2017 Default ThumbnailФилософия, година XXVI, книжка 3, 2017 Default ThumbnailФилософия, година XXVI, книжка 4, 2017 Default ThumbnailГодишно съдържание на сп. „Философия“, 2017 г.

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
shareTweet
Previous article

Правила при официална кореспонденция. II част.

Next article

Педагогика, година LXXXIX, книжка 2, 2017

Next article

Педагогика, година LXXXIX, книжка 2, 2017

Професионално образование, година XIX, книжка 2, 2017

Шансът да учиш повече

Шансът да учиш повече

Последни публикации

  • Сп. „Философия“, книжка 1/2025, година XXXIV
  • Годишно съдържание на сп. „Философия“, година XXXII
  • Philosophy, Number 4/2024, Volume 33
  • Philosophy, Number 4s/2024, Volume 33
  • Philosophy, Number 3s/2024, Volume 33
  • Philosophy, Number 3/2024, Volume 33
  • Philosophy, Number 2/2024, Volume 33
  • Philosophy, Number 1/2024, Volume 33
  • Годишно съдържание на сп. „Философия“, година XXXI
  • Сп. „Философия“, книжка 4/2023, година XXXII
  • Сп. „Философия“, книжка 3/2023, година XXXII
  • Philosophy, Number 3s/2024, Volume 33
  • Philosophy, Number 2/2023, Volume 32
  • Philosophy, Number 1/2023, Volume 32
  • Annual contents of Filosofiya-Philosophy 2022
  • Philosophy, Number 4/2022, Volume 31
  • Philosophy, Number 3/2022, Volume 31
  • Philosophy, Number 2/2022, Volume 31
  • Philosophy, Number 1/2022, Volume 31
  • Годишно съдържание на сп. „Философия“, 2021 г.
  • Philosophy, Number 4/2021, Volume 30
  • Philosophy, Number 3/2021, Volume 30

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Home
  • Contact
  • Subscribe now
  • Projects
  • Advertising

Az-buki Weekly

  • Вестник “Аз-буки”
  • Subscribe now
  • Archive

Scientific Journals

  • Strategies for Policy in Science and Education
  • Bulgarian Language and Literature
  • Pedagogika-Pedagogy
  • Mathematics and Informatics
  • Natural Science and Advanced Technology Education
  • Vocational Education
  • Istoriya-History journal
  • Chuzhdoezikovo Obuchenie-Foreign Language Teaching
  • Filosofiya-Philosophy

Newsletter

  • Accsess to public information
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
en_US
bg_BG en_US
  • Login
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Home
  • About the journal
  • Submit your manuscript
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"